Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


Mija schreef op 22-01-2022 om 13:58:

Corona: Game over

Voorop gesteld dat ik het met Omikron los zie lopen en niet meer zie gebeuren dat de zorg overspoeld wordt met Omikron gevallen, moet er denk ik wel een kanttekening bij geplaatst worden: niet alle virologen zijn er van overtuigd dat er na Omikron niet alsnog een Delta 2.0 kan opduiken met allerlei ellende tot gevolg door afgenomen immuniteit bij zowel gevaccineerden als mensen die besmet zijn geweest. Naar mijn idee moeten regeringen een twee sporen beleid volgen. Aan de ene kant in een paar stappen terug naar het oude normaal. Aan de andere kant dit keer zonder druk  maatregelen voorbereiden die dan snel van de plank getrokken kunnen worden in geval van een onverhoopte nieuwe golf. Ik vind dat de regering met deskundigen en de volksvertegenwoordiging de discussie aan moet gaan over discriminerende maatregelen, waarbij op voorhand niets uitgesloten wordt. Nu hebben jongeren (en dan met name studenten en scholieren) geleden onder de lock-downs waarmee ouderen en ongevaccineerden beschermd werden. Nu hebben andere patiënten operaties uitgesteld zien worden, diagnoses pas later gesteld zien worden, doordat de zorg overstroomd werd met Covid patiënten. En nog steeds is de meerderheid van de patiënten op de IC ongevaccineerd (en 40+). Zonder de ongevaccineerden was de zorg de afgelopen maanden niet zo overbelast geraakt. De conclusie zou dan kunnen zijn dat in geval van een volgende ernstige golf het toegestaan moet worden om ongevaccineerden van 40+ of 50+ uit te sluiten van een deel van het sociale leven en de jongere ongevaccineerden met rust te laten... Allemaal ideeën waar je straks de tijd hebt om over na te denken. Zodat de lasten wat van de bestrijding van het virus wat evenrediger verdeeld kunnen worden.

Ik las dat het kabinet het advies wil overnemen, maar twijfelt over de eindtijd. Mogelijk uitzonderingen voor sport en theater, of in zijn geheel tot 22.00 uur. Wel voorwaarden als mondmaskers, vaste zitplaatsen, QR-code en beperkt aantal bezoekers.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-01-2022 om 14:52

Tango schreef op 22-01-2022 om 14:13:

[..]

Klinkt heel mooi, alleen hoor ik dat in Nederland dus nog totaal niet terug. Daar zegt de regering nog steeds dat er onvoldoende informatie is, het RIVM roept dat het te vroeg is om Corona als griep te gaan beschouwen. Er komen nog allerlei prognoses langs over toch nog weer ernstigere varianten na Omikron.

Ik ben heel benieuwd of de adviezen vanuit het OMT om alles weer open te stellen tot 20.00 u. over worden genomen. Ik hoorde ook al 22.00 u. dat lijkt me zeker voor bioscopen en theaters, maar ook voor horeca beter. En ook beter voor de spreiding trouwens.

Ja het OMT blijft heel terughoudend, vandaag ook alweer in een artikel op NOS website. Natuurlijk weten we nooit wat de toekomst brengt.

Maar voor nu kan het niet anders dan dat alle maatregelen heel snel gaan verdwijnen. Als het kabinet dat niet doet versoepelen mensen zelf wel. Dat zag je vorig voorjaar ook ineens toen het beter ging: mondkapjes gingen af, er waren weer feestjes. Het kabinet kan dan niet anders dan volgen. Dat zal nu ook gebeuren. 

Maatregelen aanhouden omdat het in de toekomst weer mis kan gaan is waanzin. Dat gaat niet gebeuren. 

Hannemeike schreef op 22-01-2022 om 14:37:

Ik las dat het kabinet het advies wil overnemen, maar twijfelt over de eindtijd. Mogelijk uitzonderingen voor sport en theater, of in zijn geheel tot 22.00 uur. Wel voorwaarden als mondmaskers, vaste zitplaatsen, QR-code en beperkt aantal bezoekers.

Het kabinet is vrijwel altijd minder streng dan het OMT voorsteld. Zowel bij versoepelingen als bij het invoeren van nieuwe maatregelen. Overigens vraag ik me af waar de horeca en cultuur meer last van heeft, een vroege sluitingstijd of de 1,5 meter.

Daglichtlamp schreef op 22-01-2022 om 14:55:

[..]

Het kabinet is vrijwel altijd minder streng dan het OMT voorsteld. Zowel bij versoepelingen als bij het invoeren van nieuwe maatregelen. Overigens vraag ik me af waar de horeca en cultuur meer last van heeft, een vroege sluitingstijd of de 1,5 meter.

Dat is natuurlijk per sector anders, en binnen de sector ook! De nachtclubs hebben natuurlijk meer last van de vroege sluitingstijd, terwijl de lunchroom in het winkelcentrum meer last zal hebben van de 1,5 meter..

Rondstruiner schreef op 22-01-2022 om 14:10:

Van Dissel vindt het daarvoor te vroeg:
"Dat de huidige variant minder ziekmakend lijkt is winst, maar het is geen garantie dat dit ook bij een volgende variant ook het geval is.""

RIVM: 'Echt te vroeg om corona een griep te noemen' - https://nos.nl/l/2414019

Het is een groot verschil in welke positie je je bevindt: vD adviseert het kabinet en moet dus heel duidelijk zijn over de mitsen en maren om ervoor te voorkomen dat hij straks de bonte hond is als er zich iets onverwachts voordoet. Als er risico wordt genomen moet het duidelijk zijn dat bestuurders, politici dat doen. Ik begrijp zijn terughoudendheid als beleidsadviseur heel erg goed! Tomas Pueyo is een totale buitenstaander, die aan helemaal niemand verantwoording hoeft af te leggen. Als het toch anders gaat dan hij nu denkt, heft hij zijn handen ten hemel, zegt misschien nog ‘oké, sorry’ en dan is het klaar.

Ik verwacht dan ook niet dat de regering meteen gaat doen wat Pueyo zegt. Ik begrijp dat daar wat tijd voor nodig is, zelfs als het 200% klopt wat hij zegt. Zijn verwachtingen moeten eerst nog wel waar worden. Maar ik ben wel heel blij met het perspectief! Ik vind het een logisch verhaal, wat aansluit bij wat ik er eerder over heb gelezen en dus richt ik me op dit beeld. Het kan nog weer ‘misgaan’ maar die kans lijkt toch niet zo groot. 

Mija schreef op 22-01-2022 om 16:27:

[..]

Het is een groot verschil in welke positie je je bevindt: vD adviseert het kabinet en moet dus heel duidelijk zijn over de mitsen en maren om ervoor te voorkomen dat hij straks de bonte hond is als er zich iets onverwachts voordoet. Als er risico wordt genomen moet het duidelijk zijn dat bestuurders politici dat doen. Ik begrijp zijn terughoudendheid als beleidsadviseur heel erg goed! Tomas Pueyo is een totale buitenstaander, die aan helemaal niemand verantwoording hoeft af te leggen. Als het toch anders gaat dan hij nu denkt, heft hij zijn handen ten hemel, zegt misschien nog ‘oké, sorry’ en dan is het klaar.

Ik verwacht dan ook niet dat de regering meteen doen wat Pueyo zegt. Ik begrijp dat daar wat tijd voor nodig is, zelfs als het 200% klopt wat hij zegt. Zijn verwachtingen moeten eerst nog wel waar worden. Maar ik ben wel heel blij met het perspectief! Ik vind het een logisch verhaal, wat aansluit bij wat ik er eerder over heb gelezen en dus richt ik me op dit beeld. Het kan nog weer ‘misgaan’ maar die kans lijkt toch niet zo groot.

Ik snap het. Voor mij is het zo dat ik heel blij ben met het feit dat Omikron een stuk onschuldiger en dus goed nieuws is, en dat ik het voorjaar en de zomer optimistisch tegemoet zie. Maar ik hou er rekening mee dat in de herfst er toch weer iets kan gebeuren waardoor we er nog niet uit zijn en volgende winter weer in lockdown gaan.

Ik hoop dat ze as herfst op tijd beginnen met boosteren zodat we niet meer in lockdown hoeven. 

redbulletje schreef op 22-01-2022 om 16:43:

Ik hoop dat ze as herfst op tijd beginnen met boosteren zodat we niet meer in lockdown hoeven.

Dat hoop ik ook .

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-01-2022 om 17:44

redbulletje schreef op 22-01-2022 om 16:43:

Ik hoop dat ze as herfst op tijd beginnen met boosteren zodat we niet meer in lockdown hoeven.

Dat mag ik hopen. Ik zou sowieso weer een booster aanbieden voor iedereen die dat wil tegen de herfst. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-01-2022 om 17:51

redbulletje schreef op 22-01-2022 om 16:43:

Ik hoop dat ze as herfst op tijd beginnen met boosteren zodat we niet meer in lockdown hoeven.

Ik ga op het Malieveld staan actievoeren als we ooit nog 1 keer in lockdown moeten 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-01-2022 om 17:55

Peen schreef op 22-01-2022 om 17:51:

[..]

Ik ga op het Malieveld staan actievoeren als we ooit nog 1 keer in lockdown moeten

Ik ga met je mee!

ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-01-2022 om 17:57

Peen schreef op 22-01-2022 om 17:51:

[..]

Ik ga op het Malieveld staan actievoeren als we ooit nog 1 keer in lockdown moeten

Koffie drinken op het Malieveld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.