Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


Drietje schreef op 19-01-2022 om 15:56:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1393191907/engeland-stopt-komende-week-met-mondmaskers-en-coronapas?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=whatsapp

Ik vind Boris een verschrikkelijke vent, maar ben nu toch een beetje jaloers..

Tja ze hielden zichzelf al niet aan de regels, dus het was dan ook wel hypocriet ze aan te houden voor de rest van het land.

niet_rechts schreef op 19-01-2022 om 17:55:

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/19/hersenmist-bij-long-covid-komt-mogelijk-door-overactieve-immuuncellen-a4081005


Zo jammer dat er weer wordt verwezen naar dat Franse onderzoek dat inmiddels ruim is ontkracht.

In de reacties commentaar naar wat er mis is met het Franse onderzoek, inclusief bronnen

https://www.ntvg.nl/artikelen/veroorzaakt-covid-19-wel-long-covid

Oh jee, moeten we misschien toch nog gaan hamsteren! Niet omdat het niet op voorraad is maar omdat er niemand is om het uit het magazijn te halen en in de schappen te leggen 😲

https://nos.nl/artikel/2413739-supermarkten-lege-schappen-dreigen-als-quarantaine-niet-wordt-versoepeld

Mija schreef op 19-01-2022 om 20:44:

Oh jee, moeten we misschien toch nog gaan hamsteren! Niet omdat het niet op voorraad is maar omdat er niemand is om het uit het magazijn te halen en in de schappen te leggen 😲

https://nos.nl/artikel/2413739-supermarkten-lege-schappen-dreigen-als-quarantaine-niet-wordt-versoepeld

Ik ga maar vast wc papier inslaan

Dacht dat quarantaine niet meer nodig is voor iedereen die geboosterd is of heb ik dat verkeerd begrepen? 

redbulletje schreef op 19-01-2022 om 20:56:

Dacht dat quarantaine niet meer nodig is voor iedereen die geboosterd is of heb ik dat verkeerd begrepen?

Klopt, maar als je zelf corona hebt, moet je wel in isolatie. En dat duurt minimaal een week, geloof ik.

En er werken veel jongeren in supermarkten en die hebben natuurlijk geen booster gehad.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-01-2022 om 21:23

redbulletje schreef op 19-01-2022 om 20:56:

Dacht dat quarantaine niet meer nodig is voor iedereen die geboosterd is of heb ik dat verkeerd begrepen?

Alleen als je klachtenvrij bent en geboosterd. Probleem: vakkenvullers zijn < 18 en dus onmogelijk geboosterd...

https://nos.nl/artikel/2413787-we-laten-het-virus-gecontroleerd-uitrazen-is-daarmee-het-eindspel-begonnen


De komende weken is het nog even spannend maar voor daarna ziet het er, met wat mitsen en maren goed uit!

"Deze golf eindigt anders dan de vorige twee wintergolven: die eindigden door maatregelen, ander gedrag en andere weersomstandigheden. Maar nog steeds waren er heel veel mensen die het nog konden krijgen." Die zijn er volgens hem straks niet meer. Een nieuwe variant kan dan nog roet in het eten gooien. "De volgende golf wordt vrijwel zeker minder hoog. Mogelijk in de herfst al fors minder", vermoedt hij.” (=Frits Rosendaal, epidemioloog van het LUMC)

"Tot en met de zomer gaan we het wel redden", denkt ook Van Zelst. "Het lastige is dat de immuniteit van de booster snel afneemt en we niet zeker weten hoe langdurig de immuniteit tegen een besmetting met de omikronvariant is." 

“Net als Rosendaal denkt Van Ranst dat het eindspel is begonnen. "Als we deze golf achter de rug hebben, dan komen we in de situatie van een jaarlijkse griepepidemie terecht", denkt hij. Maar, zo waarschuwt hij, dat moeten we niet onderschatten. (…)  "bij een hard coronajaar en influenzajaar moet je aanvaarden dat je dubbel zoveel doden hebt."


Dat laatste is overigens nog de vraag: als het ‘dezelfde mensen’ zijn die risico lopen te sterven door griep en Corona is dat natuurlijk niet zo: je gaat uiteindelijk maar een keer dood, geen twee keer. 

Mija schreef op 20-01-2022 om 09:02:

https://nos.nl/artikel/2413787-we-laten-het-virus-gecontroleerd-uitrazen-is-daarmee-het-eindspel-begonnen


De komende weken is het nog even spannend maar voor daarna ziet het er, met wat mitsen en maren goed uit!

"Deze golf eindigt anders dan de vorige twee wintergolven: die eindigden door maatregelen, ander gedrag en andere weersomstandigheden. Maar nog steeds waren er heel veel mensen die het nog konden krijgen." Die zijn er volgens hem straks niet meer. Een nieuwe variant kan dan nog roet in het eten gooien. "De volgende golf wordt vrijwel zeker minder hoog. Mogelijk in de herfst al fors minder", vermoedt hij.” (=Frits Rosendaal, epidemioloog van het LUMC)

"Tot en met de zomer gaan we het wel redden", denkt ook Van Zelst. "Het lastige is dat de immuniteit van de booster snel afneemt en we niet zeker weten hoe langdurig de immuniteit tegen een besmetting met de omikronvariant is."

“Net als Rosendaal denkt Van Ranst dat het eindspel is begonnen. "Als we deze golf achter de rug hebben, dan komen we in de situatie van een jaarlijkse griepepidemie terecht", denkt hij. Maar, zo waarschuwt hij, dat moeten we niet onderschatten. (…) "bij een hard coronajaar en influenzajaar moet je aanvaarden dat je dubbel zoveel doden hebt."


Dat laatste is overigens nog de vraag: als het ‘dezelfde mensen’ zijn die risico lopen te sterven door griep en Corona is dat natuurlijk niet zo: je gaat uiteindelijk maar een keer dood, geen twee keer.

Wel een belangrijke toevoeging aan het einde van het artikel:

"Wallinga is nog voorzichtig. "Tot nu toe heeft het virus steeds weer voor verrassingen gezorgd. Of dit het eindspel is weet je pas achteraf.""

Maar ik hoop het zo!

Rondstruiner schreef op 20-01-2022 om 09:43:

[..]

Wel een belangrijke toevoeging aan het einde van het artikel:

"Wallinga is nog voorzichtig. "Tot nu toe heeft het virus steeds weer voor verrassingen gezorgd. Of dit het eindspel is weet je pas achteraf.""

Maar ik hoop het zo!

Dit !  Hopelijk duikt er geen boosaardige nieuwe variant ergens op .

Ik hoop ook zo op 'eindspel' , zoals het zo mooi genoemd wordt .

Rondstruiner schreef op 20-01-2022 om 09:43:

[..]

Wel een belangrijke toevoeging aan het einde van het artikel:

"Wallinga is nog voorzichtig. "Tot nu toe heeft het virus steeds weer voor verrassingen gezorgd. Of dit het eindspel is weet je pas achteraf.""

Maar ik hoop het zo!

Uiteraard. Dat voorbehoud zat ook al in de citaten:

  • Een nieuwe variant kan (..) nog roet in het eten gooien.
  • Het lastige is dat de immuniteit van de booster snel afneemt en we niet zeker weten hoe langdurig de immuniteit tegen een besmetting met de omikronvariant is
  • Bij een hard coronajaar en influenzajaar moet je aanvaarden dat je dubbel zoveel doden hebt.



Waarom is het analyseren van die oversterftecijfers trouwens zo ingewikkeld (motie Omtzigt). Als ik de brief van de minister daarover lees, dan klinkt het alsof de gemeenten per slakkenpost formulieren met doodsoorzaken naar een centraal punt sturen die dan  vervolgens allemaal handmatig verwerkt worden. Zodat je pas na vier maanden de cijfers compleet hebt. Dat moet toch gewoon sneller kunnen?

Van NOS.nl

" Van Dissel: aannames over omikron waren te pessimistisch
Aannames die het RIVM eerder deed over de omikronvariant van het coronavirus waren volgens Van Dissel "aan de pessimistische kant". Dat geldt onder meer voor het risico op ziekenhuisopname.

Het instituut schatte twee weken terug nog in modelberekeningen in dat die 40 procent lager is dan bij de deltavariant, maar ook dat lijkt te somber, erkende Van Dissel in de Tweede Kamer. Maar het OMT moet rekenen met de op dat moment beschikbare wetenschappelijke data, zei hij. Een vraag of de lockdown achteraf misschien niet nodig was geweest, noemde Van Dissel "niet relevant" 

Angela1967 schreef op 20-01-2022 om 17:19:

Van NOS.nl

" Van Dissel: aannames over omikron waren te pessimistisch
Aannames die het RIVM eerder deed over de omikronvariant van het coronavirus waren volgens Van Dissel "aan de pessimistische kant". Dat geldt onder meer voor het risico op ziekenhuisopname.

Het instituut schatte twee weken terug nog in modelberekeningen in dat die 40 procent lager is dan bij de deltavariant, maar ook dat lijkt te somber, erkende Van Dissel in de Tweede Kamer. Maar het OMT moet rekenen met de op dat moment beschikbare wetenschappelijke data, zei hij. Een vraag of de lockdown achteraf misschien niet nodig was geweest, noemde Van Dissel "niet relevant"

Wow! Wat 'n incompetentie! Vanaf het begin van de pandemie ("nee hoor, 't komt niet naar Nederland" terwijl in Italie de lijken al opgestapeld lagen) tot de enorme economische schade die nu geleden wordt door deze onnodige lockdown. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.