Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


Mija schreef op 19-01-2022 om 12:48:

[..]

Ja, dat is een mogelijkheid. Dan moeten ze criteria bepalen op grond waarvan een dergelijke beslissing in de uitvoering genomen kan worden zonder toestemming van het parlement.

Maar:

Hoe moet dat voorstel er dan uitzien? Zoals de situatie in het afgelopen jaar veranderd is, kan die in het komende jaar óók weer veranderen: heb je dan wel de juiste criteria te pakken?

En misschien nog wel belangrijker: het is in zekere zin een blanco cheque. Als je hier op voorhand toestemming voor geeft, zal het kabinet minder druk ervaren om ándere maatregelen te bedenken om te voorkomen dat we in dezelfde situatie terecht komen. Ik vind 2G nou ook niet de meest elegante oplossing. Voor mij is het echt wel een noodgreep.

Ik verwacht voor deze discussie daarom nu geen politiek draagvlak. Ik zou op dit moment ook geen voorstel kunnen bedenken waar ik voor zou stemmen, eerlijk gezegd. Laat de regering eerst maar eens zorgvuldig kijken of ze er op een andere manier voor kunnen zorgen dat we volgend jaar niet in dezelfde situatie komen.

Je kunt toch dezelfde regeling gebruiken als de coronawet nu ook heeft. Alle AMVB's die in dat kader gemaakt worden kunnen tegengehouden worden door 1 van beide kamers.

Overigens geldt dat ook voor de noodtoestand. Het kabinet kan die uitroepen, maar de kamer kan dat weer terugdraaien.

foutje
Daglichtlamp schreef op 19-01-2022 om 12:49:

[..]

Je kunt toch dezelfde regeling gebruiken als de coronawet nu ook heeft. Alle AMVB's die in dat kader gemaakt worden kunnen tegengehouden worden door 1 van beide kamers.

Dat is mogelijk maar ik verwacht dat de politieke partijen blij zijn dat ze hun handen hier vanaf kunnen trekken. Waarom zou je politiek je nek uitsteken op zo'n heikel onderwerp als je er geen urgentie is? Alleen als partijen denken dat ze hier bij de gemeenteraadsverkiezingen electoraal voordeel uit kunnen halen, zullen ze hier nu over willen debatteren en ik verwacht dat niet veel partijen deze inschatting zullen maken. Dat klinkt cynisch en dat is het misschien ook wel. Maar ik ben toch bang dat dit zwaar meeweegt. 

Over met of door Corona:

VWS zegt 5%. UMCG zegt 1/3, waarbij ze er bij zeggen dat ze heel laag drempelig testen. Er is verschil in beleid tussen ziekenhuizen.

Mija schreef op 19-01-2022 om 12:56:

[..]

Dat is mogelijk maar ik verwacht dat de politieke partijen blij zijn dat ze hun handen hier vanaf kunnen trekken. Waarom zou je politiek je nek uitsteken op zo'n heikel onderwerp als je er geen urgentie is? Alleen als partijen denken dat ze hier bij de gemeenteraadsverkiezingen electoraal voordeel uit kunnen halen, zullen ze hier nu over willen debatteren en ik verwacht dat niet veel partijen deze inschatting zullen maken. Dat klinkt cynisch en dat is het misschien ook wel. Maar ik ben toch bang dat dit zwaar meeweegt.

ik denk dat je gelijk hebt, maar ik wordt daar wel een beetje verdrietig van. Ik mis politieke moed.

https://www.trouw.nl/wetenschap/bijwerking-coronavaccin-zit-vooral-in-het-hoofd-van-ontvanger~bd83abf2/
Niet alle gevoelde bijwerkingen komen echt van het vaccin, bij het toedienen van een placebo worden ook al bijwerkingen gezien.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

19-01-2022 om 15:50

OmaVan2 schreef op 19-01-2022 om 13:47:

[..]

VWS zegt 5%. UMCG zegt 1/3, waarbij ze er bij zeggen dat ze heel laag drempelig testen. Er is verschil in beleid tussen ziekenhuizen.

Umcg test iedereen bij opname toch? Andere ziekenhuizen alleen bij klachten. Die 30 procent benadert dan de werkelijkheid beter. Zeker omdat er ook nog veel meer besmettingen zijn in het westen dan in het noorden van het land. 

Ik vind dat best heel veel. Dan zijn er eigenlijk dus veel minder coronapatiënten in de ziekenhuizen dan we denken. 

Drietje schreef op 19-01-2022 om 15:50:

[..]

Umcg test iedereen bij opname toch? Andere ziekenhuizen alleen bij klachten. Die 30 procent benadert dan de werkelijkheid beter. Zeker omdat er ook nog veel meer besmettingen zijn in het westen dan in het noorden van het land.

Ik vind dat best heel veel. Dan zijn er eigenlijk dus veel minder coronapatiënten in de ziekenhuizen dan we denken.

Testen bij opname zou de standaard moeten zijn, zeker als mensen samen op een kamer worden gelegd. 

Drietje schreef op 19-01-2022 om 15:50:

[..]

Umcg test iedereen bij opname toch? Andere ziekenhuizen alleen bij klachten. Die 30 procent benadert dan de werkelijkheid beter. Zeker omdat er ook nog veel meer besmettingen zijn in het westen dan in het noorden van het land.

Ik vind dat best heel veel. Dan zijn er eigenlijk dus veel minder coronapatiënten in de ziekenhuizen dan we denken.

Maar wacht even, die ziekenhuizen die niet iedereen testen, van die mensen weten we niet dat ze besmet zijn, dus die tellen dan ook niet mee in de coronacijfers. Dus je kunt niet zeggen omdat bij het UMC 1/3 van de opnames van mensen die corona hebben dat niet de primaire oorzaak is, dat dat dan geldt voor alle ziekenhuizen. Dus die 5 % klopt dan wellicht beter bij de cijfers die we hebben.

Overigens heb ik me in december toen ik een nachtje in het ziekenhuis lag er echt over verbaasd dat ik niet op corona hoefde te testen. Ik heb daarom maar een paar dagen na thuiskomst zelf een test gedaan. Bij voorkeur zou ik zelfs bezoek bij binnenkomst in het ziekenhuis onder toezicht een zelftest laten afnemen. Maar dat zal organisatorisch wel lastig te regelen zijn.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

19-01-2022 om 16:24

Daglichtlamp schreef op 19-01-2022 om 16:02:

[..]

Maar wacht even, die ziekenhuizen die niet iedereen testen, van die mensen weten we niet dat ze besmet zijn, dus die tellen dan ook niet mee in de coronacijfers. Dus je kunt niet zeggen omdat bij het UMC 1/3 van de opnames van mensen die corona hebben dat niet de primaire oorzaak is, dat dat dan geldt voor alle ziekenhuizen. Dus die 5 % klopt dan wellicht beter bij de cijfers die we hebben.

Overigens heb ik me in december toen ik een nachtje in het ziekenhuis lag er echt over verbaasd dat ik niet op corona hoefde te testen. Ik heb daarom maar een paar dagen na thuiskomst zelf een test gedaan. Bij voorkeur zou ik zelfs bezoek bij binnenkomst in het ziekenhuis onder toezicht een zelftest laten afnemen. Maar dat zal organisatorisch wel lastig te regelen zijn.

Wat men ook vergeet bij de met of door Corona discussie, is dat de meeste mensen 'met corona' maar kort in het ziekenhuis zullen liggen. Ik denk niet dat men gaat opereren op iemand met Corona, tenzij het niet anders kan, zoals bij een acute blinde darmonsteking of een gecompliceerde beenbreuk. Dat zijn ook de operaties waarna mensen snel weer naar huis worden gestuurd. Mensen die met Corona zijn opgenomen voor een geplande operatie, worden waarschijnlijk gelijk naar huis gestuurd als de positieve test binnen is. Kortom, ik denk dat die patiënten 'met Corona' veel minder bijdragen aan de bezetting door een kortere ligduur, dan patiënten 'door Corona'.

OmaVan2 schreef op 19-01-2022 om 16:52:

[..]

Wat men ook vergeet bij de met of door Corona discussie, is dat de meeste mensen 'met corona' maar kort in het ziekenhuis zullen liggen. Ik denk niet dat men gaat opereren op iemand met Corona, tenzij het niet anders kan, zoals bij een acute blinde darmonsteking of een gecompliceerde beenbreuk. Dat zijn ook de operaties waarna mensen snel weer naar huis worden gestuurd. Mensen die met Corona zijn opgenomen voor een geplande operatie, worden waarschijnlijk gelijk naar huis gestuurd als de positieve test binnen is. Kortom, ik denk dat die patiënten 'met Corona' veel minder bijdragen aan de bezetting door een kortere ligduur, dan patiënten 'door Corona'.

Maar je zou als geopereerde maar op zaal gelegd worden met iemand met corona. Dat vind ik echt bizar want waarschijnlijk is je immuunsysteem niet op z'n best als je voor een of ander in 't ziekenhuis terecht komt. 

redbulletje schreef op 19-01-2022 om 17:05:

[..]

Maar je zou als geopereerde maar op zaal gelegd worden met iemand met corona. Dat vind ik echt bizar want waarschijnlijk is je immuunsysteem niet op z'n best als je voor een of ander in 't ziekenhuis terecht komt.

Ik was ook verbaasd om te horen dat men niet in alle ziekenhuizen standaard test op Corona. Mensen die positief getest zijn worden wel geïsoleerd verpleegd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.