Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Ik zie de laatste dagen weer mensen met mondkapjes. Gisteren zelfs iemand die alleen in de auto zat, met mondkapje op achter het stuur. 

Nieuwe ronde:

https://www.rivm.nl/corona/coronaprik
Nieuwe ronde van de coronaprik in het najaar van 2025

Van 15 september tot en met 5 december 2025 is er een nieuwe vaccinatieronde tegen corona.

Ik las in Dagblad De Limburger:

Mondkapje weer verplicht in Belgische ziekenhuizen vanwege vele luchtweginfecties: ‘Overbelasting van zorgsysteem vermijden’

processed-55F6618D-16CF-44B4-AB86-C3A43CEFD1E5.jpeg

‘Mondmasker verplicht in wachtzaal en bij patiëntencontact’ staat te lezen op een bordje in het Jessa Ziekenhuis in Hasselt. Foto: rr

Hier is het in de ziekenhuizen ook verplicht om een mondkapje te dragen bij verkoudheid. Bij één van de ziekenhuizen waar ik onlangs was, liggen ze weer bij de ingang. Van mij mag er weer een verplichting komen, in drukke openbare ruimtes als je luchtwegklachten hebt. Maar ik weet dat het merendeel dit niet wil....jammer maar ik begrijp het wel.

Yumi schreef op 16-02-2026 om 11:56:

Hier is het in de ziekenhuizen ook verplicht om een mondkapje te dragen bij verkoudheid. Bij één van de ziekenhuizen waar ik onlangs was, liggen ze weer bij de ingang. Van mij mag er weer een verplichting komen, in drukke openbare ruimtes als je luchtwegklachten hebt. Maar ik weet dat het merendeel dit niet wil....jammer maar ik begrijp het wel.

Je kunt natuurlijk ook zelf een mondkapje gaan dragen in de hoop een verkoudheid (of erger) te vermijden.

Poezenmeisje schreef op 16-02-2026 om 12:00:

[..]

Je kunt natuurlijk ook zelf een mondkapje gaan dragen in de hoop een verkoudheid (of erger) te vermijden.

Dat is zeker waar. Maar niet iedereen kan dat door ernstige astma bijvoorbeeld en die zijn afhankelijk van anderen om hen te beschermen.

Maar helaas dat zal niet gebeuren.

Het is zelfs zo dat ik met heel veel moeite een huishoudelijke hulp hebt kunnen krijgen die bereid is een mondkapje te dragen, terwijl elke infectie mij gezondheid ernstig kan verslechteren. En het meest bizarre is, dit hoorde ik van een lotgenoot die al voor Corona ziek, was dat het toen vrijwel nooit een probleem was voor mensen om dat te doen

Lollypopje schreef op 16-02-2026 om 12:56:

[..]

Dat is zeker waar. Maar niet iedereen kan dat door ernstige astma bijvoorbeeld en die zijn afhankelijk van anderen om hen te beschermen.

Maar helaas dat zal niet gebeuren.

Het is zelfs zo dat ik met heel veel moeite een huishoudelijke hulp hebt kunnen krijgen die bereid is een mondkapje te dragen, terwijl elke infectie mij gezondheid ernstig kan verslechteren. En het meest bizarre is, dit hoorde ik van een lotgenoot die al voor Corona ziek, was dat het toen vrijwel nooit een probleem was voor mensen om dat te doen

Ik heb tot afgelopen zomer nog een mondkapje gedragen bij een cliënt die dat graag wild. 
Ik moet zeggen dat het echt niet fijn werkt maar voor een goede reden zou ik het zo weer doen. 

Pooh-Bear schreef op 16-02-2026 om 14:30:

[..]

Ik heb tot afgelopen zomer nog een mondkapje gedragen bij een cliënt die dat graag wild.
Ik moet zeggen dat het echt niet fijn werkt maar voor een goede reden zou ik het zo weer doen.

Super fijn dat jij dat wil doen als het echt nodig is. Dat blijkt helaas echt heel uitzonderlijk, waardoor ik al blij mag zijn dat er een persoon toebereid is en als zij niet kan dan heb ik geen hulp. Want ik kan gewoon geen risico nemen met het kleine beetje gezondheid dat ik nog heb en dan accepteer ik maar dat mijn huis vies is.

Poezenmeisje schreef op 16-02-2026 om 12:00:

[..]

Dat begrijp ik en doe dat ook. Ondanks dat zou het fijn zijn als adviezen die in corona tijd zijn gegeven niet allemaal aan de kant worden geschoven. Mensen hoesten en niezen soms vol de ruimte in. Als ik met het ov moet, en het is druk stap ik uit, wacht op de volgende, of loop als ik niet te moe ben. Soms heb ik geen keus en heb weer e.a virus te pakken, zoals nu. Mijn probleem dat weet ik... 

Mijn vriendin gaat heel slecht, ze kan nog geen twee uur op een dag iets doen. 

Long covid is een hel, en dan ben je een dertiger. Geen huis, geen uitkering en je bejaarde moeder die je verzorgt...

Ze wil reizen, sporten, de liefde vinden en kan alleen maar in bed liggen.
😢

Man vindt het verrassend dat hij deze winter nog niet ziek is geweest, terwijl er een griepepidemie is. 

Tsja, zou het uitmaken dat je deze keer wel je griepprik bij de domter hebt gehaald? Ik kan de griepprik krijgen op het werk. 

Voor de coronaprik ging ik gewoon mee naar man zijn afspraak en vroeg of ze nog een shotje over hadden. "Natuurlijk mevrouw, vul deze lijst maar even in". 
Mijn planning was om de prik bij de bezemwagen te halen, maar mooi dat het zo kon.

Yumi schreef op 16-02-2026 om 15:41:

[..]

Dat begrijp ik en doe dat ook. Ondanks dat zou het fijn zijn als adviezen die in corona tijd zijn gegeven niet allemaal aan de kant worden geschoven. Mensen hoesten en niezen soms vol de ruimte in. Als ik met het ov moet, en het is druk stap ik uit, wacht op de volgende, of loop als ik niet te moe ben. Soms heb ik geen keus en heb weer e.a virus te pakken, zoals nu. Mijn probleem dat weet ik...

Ik kan me nu, paar jaar naar de pandemie best verbazen over dingen. Met name op werk, en dan werk ik in d'r zorg. In handen hoesten en daarna op de laptop verder typen. Of als het griep- en NORO seizoen is toch met 6 in een klein kantoortje zonder ventilatie gaan zitten. En als ik dan een raam open doe vinden ze het te koud en moet het dicht.

Ik vind het oprecht jammer dat we er niet iets meer van geleerd lijken te hebben als maatschappij.

Poezenmeisje schreef op 02-03-2026 om 23:33:

Mijn vriendin gaat heel slecht, ze kan nog geen twee uur op een dag iets doen.

Long covid is een hel, en dan ben je een dertiger. Geen huis, geen uitkering en je bejaarde moeder die je verzorgt...

Ze wil reizen, sporten, de liefde vinden en kan alleen maar in bed liggen.
😢

Triest, en er is geen einde/hoop in zicht...

Zelf weer een hele slechte nacht, gisteren onvoldoende rust genomen en dan wordt ik meteen afgestraft. Elke spier in mijn lijf deed zeer 

Poezenmeisje schreef op 02-03-2026 om 23:39:

Man vindt het verrassend dat hij deze winter nog niet ziek is geweest, terwijl er een griepepidemie is.

Tsja, zou het uitmaken dat je deze keer wel je griepprik bij de domter hebt gehaald? Ik kan de griepprik krijgen op het werk.

Voor de coronaprik ging ik gewoon mee naar man zijn afspraak en vroeg of ze nog een shotje over hadden. "Natuurlijk mevrouw, vul deze lijst maar even in".
Mijn planning was om de prik bij de bezemwagen te halen, maar mooi dat het zo kon.

Ik denk dat veel mensen geen coronaprik meer halen. Ik ging voor een gordelroos vaccinatie en kon ter plekke de coronaprik ook direct krijgen. 

Soms twijfel ik weleens over de coronaprik maar als ik dan weer verhalen over iemand als jouw vriendin hoor besluit ik toch maar weer te gaan.

Mick87 schreef op 03-03-2026 om 09:32:

[..]

Ik kan me nu, paar jaar naar de pandemie best verbazen over dingen. Met name op werk, en dan werk ik in d'r zorg.In handen hoesten en daarna op de laptop verder typen. Of als het griep- en NORO seizoen is toch met 6 in een klein kantoortje zonder ventilatie gaan zitten. En als ik dan een raam open doe vinden ze het te koud en moet het dicht.

Ik vind het oprecht jammer dat we er niet iets meer van geleerd lijken te hebben als maatschappij.

Dit

Zo herkenbaar, ik probeer zelf dit soort situaties te vermijden maar het is lastig. 

Daarnaast het onbegrip, de adviezen die ik dan krijg; je moet niet proberen alles te vermijden een beetje weerstand opbouwen is goed voor je....zit ik op te wachten  Iemand die continu met de zelfde snotlap in de weer is heb ik ook liever uit mijn buurt, maar ik weet dat beter mijn mond kan houden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.