Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Yumi schreef op 27-03-2023 om 14:56:

[..]

Voor jou en veel mensen is het geen ramp....voor mij wel.

Gelukkig neemt mijn fysiotherapeut voor ik kom contact met mij op om te overleggen en afhankelijk van de klachten sla ik over of hij draagt een mondkapje. Ik weet dat niet elke zorgverlener dit doet, 4 weken geleden op controle tandarts. Hij was bezig met de controle en ik hoorde dat hij schor was, bleek licht verkouden. Ik ben daarna snotverkouden geworden, koorts, voorhoofdholte en slijmvlies ontsteking erbij... antibiotica kuur gehad, eind van de week terug naar huisarts het is nog niet over.

En dit idd.

Elaine68 schreef op 27-03-2023 om 13:51:

[..]

Het is een feit natuurlijk, maar niet zo invoelend naar mensen die zich nog steeds zorgen (moeten) maken.

Ik hoor daar eigenlijk niet zozeer meer bij want gevaccineerd en verschillende keren corona gehad, maar er zijn natuurlijk nog wel veel mensen die angstig zijn.

Precies.

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2023 om 15:06:

[..]

Op papier is men 'begripvol' , maar op dit topic merk ik dat het begrip alleen telt voor mensen die ze kennen en mogen.

Aha het gaat dus niet om het feit dat corona endemisch is en niet meer weggaat.

Het gaat je om sociale omgangsvormen en hoe de maatschappij daarin veranderingen doormaakt?

Dat is een zaak van lange adem (no pun intended), net zoals bijvoorbeeld het idee dat klagen over meeroken ook lange tijd als 'gezeur' werd afgedaan. Kost een hele tijd, voordat bepaalde normen zijn ingesleten.

Bij mij is het glas halfvol in deze, bij jou misschien niet Fleurtje? Ik ga er van uit dat het in het begin makkelijk gedaan wordt door mensen die de (long covid)patient kennen en dan zeggen: ja natuurlijk zal ik het zeggen als ik verkouden ben, geen probleem. In openbare gelegenheden zul je lange tijd nog mensen zien die niet hun hand voor hun mond houden of in hun mouw niezen. Maar ik denk dat het echt wel zal veranderen in een blijvende aandacht en dat het niet meer als 'gezeur' zal worden afgedaan. Maar het zal niet zo snel gaan als je wilt, hoe urgent het ook voor sommigen is.

gr Angela

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2023 om 15:04:

[..]

De zorg is er ook en vooral voor de gezondheid van de mensen, niet alleen omdat de baas heeft bezuinigd. De zorg komt juist onder druk als mensen mét klachten niet meer thuis hoeven te blijven en zelfs geen test meer hoeven te doen.

Ik citeer verder (deze krant van zaterdag 11 maart, pagina 16): ‘Dit
betekent dat mensen bij klachten niet meer thuis hoeven te blijven en
geen zelftest meer hoeven te doen.’

Vorige week stond ik bij de Hema te wachten. Elke klant hield onderling een afstand. Misschien onnodig maar in deze tijd wel netjes. De pandemie is voorbij maar het virus is er nog.

Staat er in eens een dame achter mij 'te blaffen'. Ze houd geen afstand. Mag ik niets van zeggen, want misschien is ze gewoon strontverkouden, maar ik kan dat niet aan de buitenkant zien. En zelfs als iemand zo strontverkouden is, is het niet netjes om geen afstand te houden.

Zij hoeft niet meer thuis te blijven met klachten, ze hoeft niet eens meer te testen of het corona is of een verkoudheid, dus heeft het virus vrijspel.

Als ik haar had zien aankomen was ik haar uit de weg gegaan.

Het griepvirus heeft ook vrij spel, wat vind je daarvan? Liep je voor corona ook al met een mondkapje en hield je afstand? Vond je toen al dat mensen dat moesten doen? 

Yumi schreef op 27-03-2023 om 14:56:

[..]

Voor jou en veel mensen is het geen ramp....voor mij wel.

Gelukkig neemt mijn fysiotherapeut voor ik kom contact met mij op om te overleggen en afhankelijk van de klachten sla ik over of hij draagt een mondkapje. Ik weet dat niet elke zorgverlener dit doet, 4 weken geleden op controle tandarts. Hij was bezig met de controle en ik hoorde dat hij schor was, bleek licht verkouden. Ik ben daarna snotverkouden geworden, koorts, voorhoofdholte en slijmvlies ontsteking erbij... antibiotica kuur gehad, eind van de week terug naar huisarts het is nog niet over.

Ja, dat gebeurt hier ook wel. De oncologie/covid therapeuten dragen standaard een mondkapje en als ze zelf verkouden zijn dan bellen we die patiënten wel op om te overleggen. Willen/durven ze het niet aan dan is dat geen enkel probleem natuurlijk.. 

Maar daarbuiten en voor de meesten is het dus wel een simpele verkoudheid. Dat bedoel ik echt niet gemeen naar jou toe, vind het echt heel naar voor jou/jullie dat jullie zoveel klachten hebben. Daarom kun je wel zoveel mogelijk rekening houden maar is niet alles te voorkomen, helaas..

NippyDunlin42

NippyDunlin42

27-03-2023 om 15:33

felija schreef op 27-03-2023 om 15:20:

[..]

Het griepvirus heeft ook vrij spel, wat vind je daarvan? Liep je voor corona ook al met een mondkapje en hield je afstand? Vond je toen al dat mensen dat moesten doen?

Ik vind het niet zo´n gek idee meer. Aziaten lopen vaak met een mondkapje. Het wordt hier in mijn stad overal steeds drukker, ik neem aan dat dat overal wel geldt. Gezien de druk op de zorg is het misschien ook wel zinvol.

Elaine68 schreef op 27-03-2023 om 15:33:

[..]

Ik vind het niet zo´n gek idee meer. Aziaten lopen vaak met een mondkapje. Het wordt hier in mijn stad overal steeds drukker, ik neem aan dat dat overal wel geldt. Gezien de druk op de zorg is het misschien ook wel zinvol.

Maar dat kun je (en iedereen die dat wil/fijner vindt) toch ook gewoon doen?

Angela1967 schreef op 27-03-2023 om 15:19:

[..]

Aha het gaat dus niet om het feit dat corona endemisch is en niet meer weggaat.

Het gaat je om sociale omgangsvormen en hoe de maatschappij daarin veranderingen doormaakt?

Dat is een zaak van lange adem (no pun intended), net zoals bijvoorbeeld het idee dat klagen over meeroken ook lange tijd als 'gezeur' werd afgedaan. Kost een hele tijd, voordat bepaalde normen zijn ingesleten.

Bij mij is het glas halfvol in deze, bij jou misschien niet Fleurtje? Ik ga er van uit dat het in het begin makkelijk gedaan wordt door mensen die de (long covid)patient kennen en dan zeggen: ja natuurlijk zal ik het zeggen als ik verkouden ben, geen probleem. In openbare gelegenheden zul je lange tijd nog mensen zien die niet hun hand voor hun mond houden of in hun mouw niezen. Maar ik denk dat het echt wel zal veranderen in een blijvende aandacht en dat het niet meer als 'gezeur' zal worden afgedaan. Maar het zal niet zo snel gaan als je wilt, hoe urgent het ook voor sommigen is.

gr Angela

Werkelijk. Het gaat om sociale omgangsvormen denk je.

Jij gaat er automatisch vanuit dat jou glas in deze halfvol is, en vraagt of dat bij mij misschien niet is. Jouw glas is met dat halfvol net zo vol als een halfleeg glas.

Wie was er maandenlang aan het klagen op Fleurtje? Roepen dat ik toch echt die prik moest halen, terwijl je niets van me weet. Hoe vol was jou glas toen?

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2023 om 19:03:

[..]

Werkelijk. Het gaat om sociale omgangsvormen denk je.

Jij gaat er automatisch vanuit dat jou glas in deze halfvol is, en vraagt of dat bij mij misschien niet is. Jouw glas is met dat halfvol net zo vol als een halfleeg glas.

Wie was er maandenlang aan het klagen op Fleurtje? Roepen dat ik toch echt die prik moest halen, terwijl je niets van me weet. Hoe vol was jou glas toen?

?

Houdt het nu even bij wat ik schrijf en niet wat jij er weer bijhaalt. Ik heb het niet over vaccinaties. 

Wat ik me afvroeg of jij ook denkt dat het lang duurt om dit soort gewoontes te laten inslijten, maar dat het wel zal gebeuren?

Ik ben optimistisch dat dit uiteindelijk wel zal gebeuren, dat er steeds weer aandacht gevraagd zal worden voor gedragsverandering om elkaar minder aan te stekken. Thuiswerken, in je mouw niezen, vaker vragen of iemand misschien kwetsbare gezondheid heeft.

Ik krijg de indruk dat jij daar niet optimistisch over bent, dat bedoel ik met glas half leeg. 

Gr Angela 

felija schreef op 27-03-2023 om 15:20:

[..]

Heb je mij horen schrijven dat ik vind dat je een mondkapje moet dragen? Ik draag zelf wel een mondkapje als ik dat nodig vind.

Of ik voor corona al met een mondkapje liep? Rare vraag. Heb jij vóór corona al mondkapjes gedragen en liet jij je meermaals vaccineren plus boosteren?

Wel droeg ik op bepaalde momenten op bepaalde plaatsen voorheen wel mondkapjes als er een uitbraak was van bv het noravirus.

En nee niet eerder heb ik corona mee gemaakt, nooit eerder dreigde de economie te ontwrichten door een coronavirus, en nooit eerder werden mondkapjes massaal gedragen of aangeraden. Nooit eerder werd me de toegang geweigerd, of boetes uitgedeeld  omdat ik niet gevaccineerd ben.

Nu krijgt iedereen toegang terwijl ze ziek kunnen zijn.

Als jij er niet aan mee wilt doen moet je dat zelf weten. Wel vind ik het zeer slordig als iemand in mijn nek zit te hoesten. Dat vond ik voor corona ook al slordig. "Hand voor je mond" werd er vroeger al geroepen bij een kuchje.

Angela1967 schreef op 27-03-2023 om 19:13:

[..]

?

Houdt het nu even bij wat ik schrijf en niet wat jij er weer bijhaalt. Ik heb het niet over vaccinaties.

Wat ik me afvroeg of jij ook denkt dat het lang duurt om dit soort gewoontes te laten inslijten, maar dat het wel zal gebeuren?

Ik ben optimistisch dat dit uiteindelijk wel zal gebeuren, dat er steeds weer aandacht gevraagd zal worden voor gedragsverandering om elkaar minder aan te stekken. Thuiswerken, in je mouw niezen, vaker vragen of iemand misschien kwetsbare gezondheid heeft.

Ik krijg de indruk dat jij daar niet optimistisch over bent, dat bedoel ik met glas half leeg.

Gr Angela

Mooi.

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2023 om 19:16:

[..]

Mooi.

Weet je, ik moet eigenlijk zeggen dat ik totaal geen idee heb wat nu precies jouw problemen, standpunten en wensen zijn.

Ik lees in je laatste posting dat je boos bent of dat je niet begrijpt waarom het is zoals het is: "nee niet eerder heb ik corona mee gemaakt, nooit eerder dreigde de
economie te ontwrichten door een coronavirus, en nooit eerder werden
mondkapjes massaal gedragen of aangeraden. Nooit eerder werd me de
toegang geweigerd, of boetes uitgedeeld omdat ik niet gevaccineerd ben.
Nu krijgt iedereen toegang terwijl ze ziek kunnen zijn."

Is dat het onderwerp waar je graag discussie over wilt? Dat je vindt dat deze maatregelen zo vergaand waren dat je heel graag allerlei vroege maatregelen wilt treffen zodat als áls een verkoudheid een pandemie dreigt te worden, er in ieder geval sneller actie wordt ondernomen? 

Als dat het onderwerp is dan hoef je ook geen linkjes meer te plaatsen naar krantenartikelen. Dan kan de discussie gaan over wie wanneer bepaalt (voor zichzelf en voor anderen) wat risico's zijn.

gr Angela

Angela1967 schreef op 27-03-2023 om 20:05:

[..]

Weet je, ik moet eigenlijk zeggen dat ik totaal geen idee heb wat nu precies jouw problemen, standpunten en wensen zijn.

Ik vermoed zomaar dat niemand in dit topic daar de afgelopen drie jaar ooit achter is gekomen. Behalve dan dat ze inderdaad boos is over hoe dingen gaan, maar het hoe en wat precies blijft één groot mysterie. Ik vind mysterisch overigens best leuk, maar wel als dat mysterie ook daadwerkelijk ooit wordt ontrafeld.

Maargoed corona is kut, hou een beetje rekening met elkaar, draag een mondkapje als je je daar veiliger bij voelt, want ooit moet de wereld weer normaal worden. En als dat niet nu is, wanneer dan? Dan komt er nooit meer een moment om terug naar normaal te gaan vrees ik.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

27-03-2023 om 20:25

Nou ja normaal maken wat niet normaal was zou best een optie kunnen zijn. In verband met de groeiende bevolking en de veestapel die kennelijk niet kleiner mag worden. Het is niet de vraag of maar wanneer er een nieuwe pandemie zal plaatsvinden naar mijn idee. 

Natuurlijk moeten we nu zoveel mogelijk genieten maar het zou wel mooi zijn als we hier iets van geleerd hebben. Ik denk dan aan de verpleeghuizen maar gewoon open houden, het zorgpersoneel garanties geven als ze ziek worden door hun werk, mondkapjes dragen, afstand houden, isolatie, van die dingen. Misschien ook onderzoeken of mondkapjes nu wel of niet werken, is daar al definitief uitsluitsel over eigenlijk.

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2023 om 19:15:

[..]

Heb je mij horen schrijven dat ik vind dat je een mondkapje moet dragen? Ik draag zelf wel een mondkapje als ik dat nodig vind.

Of ik voor corona al met een mondkapje liep? Rare vraag. Heb jij vóór corona al mondkapjes gedragen en liet jij je meermaals vaccineren plus boosteren?

Wel droeg ik op bepaalde momenten op bepaalde plaatsen voorheen wel mondkapjes als er een uitbraak was van bv het noravirus.

En nee niet eerder heb ik corona mee gemaakt, nooit eerder dreigde de economie te ontwrichten door een coronavirus, en nooit eerder werden mondkapjes massaal gedragen of aangeraden. Nooit eerder werd me de toegang geweigerd, of boetes uitgedeeld omdat ik niet gevaccineerd ben.

Nu krijgt iedereen toegang terwijl ze ziek kunnen zijn.

Als jij er niet aan mee wilt doen moet je dat zelf weten. Wel vind ik het zeer slordig als iemand in mijn nek zit te hoesten. Dat vond ik voor corona ook al slordig. "Hand voor je mond" werd er vroeger al geroepen bij een kuchje.

Maar wat wil je nou? Je blijft hier berichten posten over dat we corona niet moeten onderschatten en je bent overduidelijk huiverig dat alle maatregelen zijn afgeschaft.

Snap je waarom de maatregelen noodzakelijk waren, toen corona  pandemisch was? Snap je het verschil tussen nu en toen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.