Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
HAHA!wait..what
27-03-2023 om 09:36
Elaine68 schreef op 26-03-2023 om 21:21:
[..]
Ja dat is waar inderdaad, ik heb net op het vivaforum zitten lezen, hoe iedereen het allemaal maar weer flauwekul vindt even zwart/wit gezegd en met een snotneus gewoon gaat werken.
Begrijpelijk in sommige situaties maar zoveel mensen kunnen gewoon thuiswerken en heel veel dingen kunnen ook best een paar dagen wachten.
Het ligt er toch aan hoe je je voelt? Als je gewoon verkouden bent (dus geen koorts) dan kun je toch niet elke keer thuisblijven?
Ik werk bijvoorbeeld bij een fysiopraktijk en het kost echt veel geld als je elke patiënt met een verkoudheid dus niet wil/kan behandelen.. (Dan bellen ze een uur van te voren op en die gaten krijg je niet gevuld). En ja, de therapeut loopt dan ook kans om verkouden te worden en behalve dat het vervelend is, is een verkoudheid echt geen ramp.
Mijn man is bijvoorbeeld echt vaak verkouden het laatste jaar, gemiddeld 1 keer per maand ofzo. Dan ga je toch niet elke keer maar thuisblijven?
majorette2005
27-03-2023 om 09:59
De economie zou op zijn gat liggen als iedereen die verkouden is maar thuis blijft. En natuurlijk proest je natuurlijk niet je hele omgeving vol, maar krijg de indruk dat sommige mensen willen dat iedereen met een snotneus thuis blijft.
Lollypopje
27-03-2023 om 10:04
Ik ben heel blij dat mijn vrienden en familie rekening met me houden en dus afzeggen met een verkoudheid. Want een verkoudheid kan me weer maanden kosten om er weer bovenop te komen, zelfs als het maar een paar dagen duurt. Helaas al eens meegemaakt 
maar ik snap ook dat de wereld op den duur weer door moet en dat mensen zich niet bij elke lichte verkoudheid en wat kuchen ziek kunnen melden. Kun je thuiswerken met je beroep dan lijkt me dat verstandig, maar een leerkracht kan moeilijk elke maand een week afwezig zijn. Wel hoop ik dat mensen als ze echt ziek zijn, als in koorts etc, ze het niet eerst nog even op het werk gaan proberen. Maar ik vrees dat veel mensen ook op dat gebied weer terugvallen in hun oude gewoontes, maar dat is mens eigen. Dus ook daar maak ik me niet meer al te druk om.
NippyDunlin42
27-03-2023 om 10:40
Lollypopje schreef op 27-03-2023 om 10:04:
Ik ben heel blij dat mijn vrienden en familie rekening met me houden en dus afzeggen met een verkoudheid. Want een verkoudheid kan me weer maanden kosten om er weer bovenop te komen, zelfs als het maar een paar dagen duurt. Helaas al eens meegemaakt
maar ik snap ook dat de wereld op den duur weer door moet en dat mensen zich niet bij elke lichte verkoudheid en wat kuchen ziek kunnen melden. Kun je thuiswerken met je beroep dan lijkt me dat verstandig, maar een leerkracht kan moeilijk elke maand een week afwezig zijn. Wel hoop ik dat mensen als ze echt ziek zijn, als in koorts etc, ze het niet eerst nog even op het werk gaan proberen. Maar ik vrees dat veel mensen ook op dat gebied weer terugvallen in hun oude gewoontes, maar dat is mens eigen. Dus ook daar maak ik me niet meer al te druk om.
Deze laatste zinnen, dat is dus wat me stoort.
Lollypopje
27-03-2023 om 10:45
Elaine68 schreef op 27-03-2023 om 10:40:
[..]
Dat snap ik, maar met je er aan storen heb je alleen jezelf. Daarmee gaat iemand echt niet veranderen. Dus stoor ik mij zo min mogelijk, maar ben ik wel duidelijk in hoe ik het zie en dat ik iets onverstandig vind. Verder laat ik het los.
maargoed om dat te leren heb ik ook eerst long covid moeten krijgen en dat is nu niet echt een methode die ik aanraad 😂
HAHA!wait..what
27-03-2023 om 11:00
Elaine68 schreef op 27-03-2023 om 10:40:
[..]
Alleen had jij het over een snotneus, ik persoonlijk vind dat iets heel anders dan met griep/koorts op je werk en overal verschijnen want je mag niet ziek zijn..
Ik hoop ook dat mensen in die gevallen wel thuis blijven en ook dat er rekening wordt gehouden met een kwetsbaar iemand. Als ik een Lollypop in mijn omgeving had en ik weet dat een verkoudheid voor haar niet iets simpels is, dan zou ik daar rekening mee houden. Maar dat is iets anders dan verwachten dat iedereen met een verkoudheid het beste thuis kan blijven want; boodschappen/afspraken kunnen wachten.. Dat heeft echt veel nadelige gevolgen als iedereen dat 'moet'.
majorette2005
27-03-2023 om 13:17
HAHA!wait..what schreef op 27-03-2023 om 11:00:
[..]
Alleen had jij het over een snotneus, ik persoonlijk vind dat iets heel anders dan met griep/koorts op je werk en overal verschijnen want je mag niet ziek zijn..
Ik hoop ook dat mensen in die gevallen wel thuis blijven en ook dat er rekening wordt gehouden met een kwetsbaar iemand. Als ik een Lollypop in mijn omgeving had en ik weet dat een verkoudheid voor haar niet iets simpels is, dan zou ik daar rekening mee houden. Maar dat is iets anders dan verwachten dat iedereen met een verkoudheid het beste thuis kan blijven want; boodschappen/afspraken kunnen wachten.. Dat heeft echt veel nadelige gevolgen als iedereen dat 'moet'.
Kan maar 1x liken
maar volledig mee eens!
Fleurtje_5
27-03-2023 om 13:40
HAHA!wait..what schreef op 27-03-2023 om 11:00:
[..]
Rekening houden is mooi. Maar de kans is groot dat men zou men zeggen dat diegene gewoon 'negatief' is (alleen omdat die nog altijd voorzichtig is) Met de woorden:
dat de pandemie ‘zich in de zogeheten endemische
fase bevindt, wat inhoudt dat het virus bij het dagelijkse leven hoort’.
En dan de woorden die ik meermaals kreeg te lezen: 'wen er maar aan'.
Angela1967
27-03-2023 om 13:45
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2023 om 13:40:
[..]
wat is er mis met deze opmerking dan?
gr Angela
NippyDunlin42
27-03-2023 om 13:51
Angela1967 schreef op 27-03-2023 om 13:45:
[..]
gr Angela
Het is een feit natuurlijk, maar niet zo invoelend naar mensen die zich nog steeds zorgen (moeten) maken.
Ik hoor daar eigenlijk niet zozeer meer bij want gevaccineerd en verschillende keren corona gehad, maar er zijn natuurlijk nog wel veel mensen die angstig zijn.
felija
27-03-2023 om 14:13
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2023 om 13:40:
[..]
Rekening houden is mooi. Maar de kans is groot dat men zou men zeggen dat diegene gewoon 'negatief' is (alleen omdat die nog altijd voorzichtig is) Met de woorden:
Iemand met longcovid als negatief bestempelen? Nou nee, als iemand een kwetsbare gezondheid heeft in je naaste omgeving, dan kijk je sowieso uit, dat was voor corona al niet anders.
Vind jij dat men altijd afstand moet blijven houden en mondkapjes moet blijven dragen? Ook al staat de zorg niet meer onder druk?
Er waren altijd virussen rond. In hoeverre bepaalt dat het dagelijks leven? Risico's blijven er altijd, als je zeker wilt weten dat je niet ergens door wordt besmet of een ander besmet, dan moet je altijd thuis blijven en niemand ontmoeten, lijkt me geen verstandige, gezonde en haalbare optie.
Yumi
27-03-2023 om 14:56
HAHA!wait..what schreef op 27-03-2023 om 09:36:
[..]
Het ligt er toch aan hoe je je voelt? Als je gewoon verkouden bent (dus geen koorts) dan kun je toch niet elke keer thuisblijven?
Ik werk bijvoorbeeld bij een fysiopraktijk en het kost echt veel geld als je elke patiënt met een verkoudheid dus niet wil/kan behandelen.. (Dan bellen ze een uur van te voren op en die gaten krijg je niet gevuld). En ja, de therapeut loopt dan ook kans om verkouden te worden en behalve dat het vervelend is, is een verkoudheid echt geen ramp.
Mijn man is bijvoorbeeld echt vaak verkouden het laatste jaar, gemiddeld 1 keer per maand ofzo. Dan ga je toch niet elke keer maar thuisblijven?
Voor jou en veel mensen is het geen ramp....voor mij wel.
Gelukkig neemt mijn fysiotherapeut voor ik kom contact met mij op om te overleggen en afhankelijk van de klachten sla ik over of hij draagt een mondkapje. Ik weet dat niet elke zorgverlener dit doet, 4 weken geleden op controle tandarts. Hij was bezig met de controle en ik hoorde dat hij schor was, bleek licht verkouden. Ik ben daarna snotverkouden geworden, koorts, voorhoofdholte en slijmvlies ontsteking erbij... antibiotica kuur gehad, eind van de week terug naar huisarts het is nog niet over.
Yumi
27-03-2023 om 14:58
[..]
gr Angela
Omdat het geen kwestie van wennen is, maar weer ziek worden.
Fleurtje_5
27-03-2023 om 15:04
felija schreef op 27-03-2023 om 14:13:
[..]
Iemand met longcovid als negatief bestempelen? Nou nee, als iemand een kwetsbare gezondheid heeft in je naaste omgeving, dan kijk je sowieso uit, dat was voor corona al niet anders.
Vind jij dat men altijd afstand moet blijven houden en mondkapjes moet blijven dragen? Ook al staat de zorg niet meer onder druk?
Er waren altijd virussen rond. In hoeverre bepaalt dat het dagelijks leven? Risico's blijven er altijd, als je zeker wilt weten dat je niet ergens door wordt besmet of een ander besmet, dan moet je altijd thuis blijven en niemand ontmoeten, lijkt me geen verstandige, gezonde en haalbare optie.
De zorg is er ook en vooral voor de gezondheid van de mensen, niet alleen omdat de baas heeft bezuinigd. De zorg komt juist onder druk als mensen mét klachten niet meer thuis hoeven te blijven en zelfs geen test meer hoeven te doen.
Ik citeer verder (deze krant van zaterdag 11 maart, pagina 16): ‘Dit
betekent dat mensen bij klachten niet meer thuis hoeven te blijven en
geen zelftest meer hoeven te doen.’
Vorige week stond ik bij de Hema te wachten. Elke klant hield onderling een afstand. Misschien onnodig maar in deze tijd wel netjes. De pandemie is voorbij maar het virus is er nog.
Staat er in eens een dame achter mij 'te blaffen'. Ze houd geen afstand. Mag ik niets van zeggen, want misschien is ze gewoon strontverkouden, maar ik kan dat niet aan de buitenkant zien. En zelfs als iemand zo strontverkouden is, is het niet netjes om geen afstand te houden.
Zij hoeft niet meer thuis te blijven met klachten, ze hoeft niet eens meer te testen of het corona is of een verkoudheid, dus heeft het virus vrijspel.
Als ik haar had zien aankomen was ik haar uit de weg gegaan.
Fleurtje_5
27-03-2023 om 15:06
[..]
gr Angela
Op papier is men 'begripvol' , maar op dit topic merk ik dat het begrip alleen telt voor mensen die ze kennen en mogen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.