Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Forse stijging van aantal coronapatiënten in ziekenhuizen.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/forse-stijging-van-aantal-coronapati%C3%ABnten-in-ziekenhuizen/ar-AA18h8US?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=6449c9ee5de24af09d93d84a3bcef2db&ei=10
ANP vier uur geleden

Het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen is maandag opgelopen tot 907.

Fleurtje_5 schreef op 06-03-2023 om 19:44:

Forse stijging van aantal coronapatiënten in ziekenhuizen.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/forse-stijging-van-aantal-coronapati%C3%ABnten-in-ziekenhuizen/ar-AA18h8US?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=6449c9ee5de24af09d93d84a3bcef2db&ei=10
ANP vier uur geleden

Het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen is maandag opgelopen tot 907.

En je hebt uitgezocht of het met of door is? Want met is niet zo interessant.

Angela1967 schreef op 06-03-2023 om 19:49:

[..]

Volgens het RIVM het merendeel door. Maar goed wat het ook is dit betekent weer uitstel van operaties en behandelingen. Maar dat gaat standaard worden. 

Loeki72 schreef op 06-03-2023 om 19:55:

[..]

Volgens het RIVM het merendeel door. Maar goed wat het ook is dit betekent weer uitstel van operaties en behandelingen. Maar dat gaat standaard worden.

herinner je je nog de vorige keer? Het gebroken been bij iemand met corona betekent niet dat andere behandelingen uitgesteld worden.

Even teruggezocht, deze link: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/weekcijfers

Aantal nieuwe opnames op de Intensive Care zonder patiënten met een andere opnamereden dan SARS-CoV-2 (bron: NICE)5

week 7: 20  / week 8 : 35

gr Angela

[..]

Dat zien we morgen in de weekcijfers. Maar de ervaring leert is dat het merendeel van de opnames inderdaad vanwege covid is. Overigens maak ik me niet zo'n zorgen. Dit golfje zat er al weken aan te komen en ik vermoed dat we komende week al weer dalende cijfers zullen zien.

Hier kun je de weekcijfers teruglezen inclusief de reden voor opname:  https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel/wekelijkse-update-epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland

Angela1967 schreef op 06-03-2023 om 19:56:

[..]

herinner je je nog de vorige keer?

het gebroken been bij iemand met corona betekent niet dat andere behandelingen uitgesteld worden.

gr Angela

Ik zeg toch dat het RIVM zegt dat het grotendeels mensen zijn die DOOR Corona zijn opgenomen. Dat zijn dus bijna 1000 mensen liggen die er normaal niet zouden liggen. En het aantal is stijgende. 
Dat betekend dat je met minder personeel en extra patiënten dus dingen moet gaan uitstellen. Maar dat is de consequentie van alles loslaten. 

Loeki72 schreef op 06-03-2023 om 19:59:

[..]

Ik zeg toch dat het RIVM zegt dat het grotendeels mensen zijn die DOOR Corona zijn opgenomen. Dat zijn dus bijna 1000 mensen liggen die er normaal niet zouden liggen. En het aantal is stijgende.
Dat betekend dat je met minder personeel en extra patiënten dus dingen moet gaan uitstellen. Maar dat is de consequentie van alles loslaten.

Maar voor hoe lang stijgende? (Ja ik snap dat jij het antwoord ook niet hebt). 

Het is te hopen dat de lente zich snel laat zien Ik vermoed niet dat het nu maandenlang nog gaat stijgen ofzo.. En alles loslaten is niet echt het probleem he, dat is nu al best een lange tijd dat we geen maatregelen hebben. Nu is (vooral) carnaval het probleem geweest lijkt me

HAHA!wait..what schreef op 06-03-2023 om 20:41:

[..]

Maar voor hoe lang stijgende? (Ja ik snap dat jij het antwoord ook niet hebt).

Het is te hopen dat de lente zich snel laat zien Ik vermoed niet dat het nu maandenlang nog gaat stijgen ofzo.. En alles loslaten is niet echt het probleem he, dat is nu al best een lange tijd dat we geen maatregelen hebben. Nu is (vooral) carnaval het probleem geweest lijkt me

Laten we hoopten dat het de carnaval en wintersport piek is. Maar als je het volgt zie je dat er heel regelmatig golven zijn en die steeds iets hoger eindigen. En die golven zijn er het hele jaar door. Covid is geen seizoensvirus. 

Loeki72 schreef op 06-03-2023 om 21:36:

[..]

Laten we hoopten dat het de carnaval en wintersport piek is. Maar als je het volgt zie je dat er heel regelmatig golven zijn en die steeds iets hoger eindigen. En die golven zijn er het hele jaar door. Covid is geen seizoensvirus.

Hoe kom je erbij? Als je kijkt op het dashboard naar de afgelopen jaren worden de pieken gemiddeld genomen juist minder hoog en duren minder lang.

[..]

Waarom zou ik dat moeten uitzoeken als ik gewoon lees wat ik lees. Het aantal in ziekenhuizen neemt iig toe. Dat kan ook betekenen dat er buiten het ziekenhuis vast ook veel meer mensen met corona rond lopen. Voor jou speciaal twee quotes uit het artikel:

..............

Het is vooral druk op de verpleegafdelingen. Binnen een maand tijd is
het aantal coronapatiënten daar gestegen van ongeveer 300 naar 859.
Dit
zou in de komende weken kunnen stijgen tot ruim boven de duizend, heeft
het LCPS uitgerekend.

............

Het LCPS maakt in de cijfers geen onderscheid tussen mensen die zijn
opgenomen als direct gevolg van hun coronabesmetting, en mensen die
andere gezondheidsklachten hadden en toevallig ook besmet bleken.Het
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft dat
onderscheid wel en ziet dat er daadwerkelijk meer mensen vanwege de
coronabesmetting worden opgenomen.
De meeste mensen die positief testen
op het virus zijn 80 jaar of ouder, en ouderen lopen bij besmetting meer
risico.

Loeki72 schreef op 06-03-2023 om 19:55:

[..]

Klopt. Ik moet geopereerd worden aan mijn enkel en er is een wachtlijst van 50 weken. Dat is bijna een jaar!

watertoren schreef op 07-03-2023 om 08:59:

[..]

Klopt. Ik moet geopereerd worden aan mijn enkel en er is een wachtlijst van 50 weken. Dat is bijna een jaar!

Dat valt nog mee vind ik. Voor de GGZ is het inmiddels 95 weken. 

personeelstekort in de zorg lijkt mij belangrijker oorzaak dan corona

maar dit is ook goed om te lezen want wachttijden zijn daar nog steeds langer dan vóór corona - alleen ze zegt niet wat de reden is:

https://www.zorgvisie.nl/blog/wachttijden-bekorten-is-een-kwestie-van-gewoon-doen/

gr Angela

watertoren schreef op 07-03-2023 om 08:59:

[..]

En kan je verzekering nog aan wachtlijstbemiddeling doen?

Angela1967 schreef op 07-03-2023 om 09:19:

personeelstekort in de zorg lijkt mij belangrijker oorzaak dan corona

maar dit is ook goed om te lezen want wachttijden zijn daar nog steeds langer dan vóór corona - alleen ze zegt niet wat de reden is:

https://www.zorgvisie.nl/blog/wachttijden-bekorten-is-een-kwestie-van-gewoon-doen/

gr Angela

Maar met Corona erbij  gaat er zeker nooit genoeg personeel bijkomen. Dus worden de wachtlijsten alleen maar erger. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.