Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Ysenda schreef op 24-02-2023 om 11:57:

[..]

Dat zeggen we niet. We zeggen niet dat Covid niks voorstelt. We zeggen ook niet dat iedereen daar sowieso zou liggen. We willen alleen kunnen zien wie alleen door Covid is opgenomen en wie door iets anders maar ook toevallig Covid heeft.

En over het opschalen dat je dat nooit meer wil, dat is een utopie, bij een volgende virus uitbraak van een heel ander virus kan het zo maar weer gebeuren. En dan maar hopen dat er dan weer zo snel een vaccin ontwikkeld is dat de bevolking beschermt.

Maar dat er een nieuwe pandemie gaat komen is zeker, deze was ook al voorspeld en verwacht maar omdat we er zo lang op moeten hebben wachten hebben we de gok genomen en de zorgcappaciteit vanwege kosten overwegingen afgebouwd. De zorgkosten rijzen de pan uit, en dat er een rem op die stijging komt is nog steeds nodig.

Wellicht net als bij het leger gaan werken met reservisten, die opgeroepen kunnen worden indien nodig terwijl ze een andere baan als hoofdtaak hebben.

Maar een nieuwe pandemie gaat er zeker komen, kijkend naar het verleden, binnen nu en 50 jaar

Er is geen personeel genoeg om op te schalen. Er zijn op mijn afdeling in Coronatijd ca 100 IC-verpleegkundigen weggegaan. Er zijn er lang geen 100 voor terug gekomen. De opleidingen komen niet vol. We draaien nu structureel veel minder bedden dan voor Corona met een hele andere verpleegkundige/patiënten verhouding. De werkdruk is alleen maar toegenomen. Mensen denken wel 10 x na om de zorg in te gaan laat staan te blijven.

Loeki72 schreef op 24-02-2023 om 18:30:

[..]

Als niemand meer test kom je er niet achter of het Corona of wat anders is.

En het heeft ook geen meerwaarde meer om dat te weten voor iedereen met klachten. Daarom verdwijnt het testadvies.

[..]

Precies dit.

Moet dan toch denken aan dat NOS artikel van 5 dec. 2022.

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2023 om 19:35:

[..]

Precies dit.

Moet dan toch denken aan dat NOS artikel van 5 dec. 2022.

Gelukkig zijn we ondertussen alweer 2,5 maand verder.

gr Angela

Daglichtlamp schreef op 24-02-2023 om 19:00:

[..]

En het heeft ook geen meerwaarde meer om dat te weten voor iedereen met klachten. Daarom verdwijnt het testadvies.

Behalve als je de pech hebt om long Covid te krijgen. Maar gelukkig kun je dat dan niet aantonen en heb je dan nergens meer recht op. we doen in Nederland sowieso al alsof het niet bestaat en nu kunnen we dat helemaal doen. 

Loeki72 schreef op 24-02-2023 om 22:51:

[..]

Behalve als je de pech hebt om long Covid te krijgen. Maar gelukkig kun je dat dan niet aantonen en heb je dan nergens meer recht op. we doen in Nederland sowieso al alsof het niet bestaat en nu kunnen we dat helemaal doen.

Je mag testen als je wilt. En waarom ben je zo agressief, alsof het iemands schuld is dat jij long covid hebt gekregen en niet gewoon ontzettend botte pech?

gr Angela

[..]

De pandemie is voorbij, corona is nu endemisch, net als griep. 

[..]

Dat kun je wel aantonen, dat kan ook door antistoffen achteraf.

[..]

Vandaar alle maatregelen die er waren? En vandaar ook de (long) covid trajecten bij fysio's e.d? Echt, ik snap dat het voor jou (en iedereen met long covid) enorm vervelend is. Maar het is bijna niet te doen om telkens in quarantaine te gaan bij verdenking van of het hebben van corona en je hebt geen (of nauwelijks) klachten. 

Dat deze regel er nu (misschien) af gaat, maakt denk ik weinig verschil. Bij ziekte blijf je namelijk wel thuis, dan kun je niet werken. Er waren al veel mensen die met een simpele verkoudheid niet meer testten of vals (?) negatief testten (1 keer en daarna niet weer) terwijl ze misschien wel/misschien niet corona hadden

Ik heb ook long covid, maar vind het toch echt wel een fijn idee dat we weer naar normaal gaan hoe kut mijn situatie ook is. We kunnen moeilijk nog jaren lang zo doorgaan.
Overigens heb ik van mijn arbo arts begrepen dat de huidige variant voor een stuk minder long covid zorgt, dus ook daarvoor lijken striktere maatregelen niet nodig. Zeker niet als je bedenkt dat post-virale ME/CVS al heel lang bestaat en dat je dus ook vermoeidheidssyndromen van andere virussen kunt krijgen.

Het enige wat ik hoop is dat mensen nu bewuster worden dat als ze ziek zijn ze zich ziek moeten melden of thuiswerken als dat kan met hun werk. Dat lijkt me voor elk virus sowieso het beste.

[..]

Wat bedoel je met recht op?

Of je in nl nu long covid, me cvs, een heftige burnout of wat dan ook heb je hebt met alles op hetzelfde recht hoor

absor schreef op 25-02-2023 om 08:47:

[..]

Wat bedoel je met recht op?

Of je in nl nu long covid, me cvs, een heftige burnout of wat dan ook heb je hebt met alles op hetzelfde recht hoor

Met de diagnose long covid heb je recht op gratis extra behandelingen voor o.a. fysio en ergotherapie. Dus buiten je verzekeringspakket om

Lollypopje schreef op 25-02-2023 om 08:44:

Het enige wat ik hoop is dat mensen nu bewuster worden dat als ze ziek zijn ze zich ziek moeten melden of thuiswerken als dat kan met hun werk. Dat lijkt me voor elk virus sowieso het beste.

Dat hoop ik met je mee, dat we als samenleving dit als geleerde uit deze pandemie meenemen en blijven toepassen. 

Dat werkgevers hiervan ook geleerd hebben dat medewerkers echt hun werk gewoon doen als je ze ruimte geeft want de productiviteit ging omhoog met thuiswerken toen iedereen zijn werkplek voor elkaar had. 

Lollypopje schreef op 25-02-2023 om 08:49:

[..]

Met de diagnose long covid heb je recht op gratis extra behandelingen voor o.a. fysio en ergotherapie. Dus buiten je verzekeringspakket om

Dat is belachelijk 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

25-02-2023 om 09:10

absor schreef op 25-02-2023 om 08:50:

[..]

Dat is belachelijk

Ja, dat vind ik eigenlijk ook wel 🤔

Alhoewel : je hebt ook de lijst Borst voor allerlei andere chronische ziektes die dat recht op fysio ook hebben.  Te kort door de bocht gereageerd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.