Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
LostJellyfish83
24-02-2023 om 08:41
Ik weet van eerdere berichtgeving dat het onderscheid niet gemaakt werd. Dus dan kwam je bv voor een operatie in het ziekenhuis en bleek je ook Covid te hebben (zonder klachten) en belandde je wel op het overzicht. Hoe het nu is weet ik niet, maar ik vermoed nog steeds zo.
Daglichtlamp
24-02-2023 om 08:45
Loeki72 schreef op 24-02-2023 om 08:29:
[..]
Nee natuurlijk niet. Mensen worden zo min mogelijk opgenomen. Dacht je nou echt dat ziekenhuizen het leuk vinden om zoveel mensen te moeten opnemen? En dan hebben we het nog niet eens over al die mensen die met Covid helemaal niet opgenomen worden maar met zuurstof thuis moeten blijven.
ik denk dat er vooral economische redenen zijn. Bijvoorbeeld minder uitgeven aan PBM en ook valt de reguliere long Covid zorg ook weg. Dus alleen maar besparingen.
Hoezo zou de reguliere long covid zorg wegvallen? Dat lees ik niet in het OMT advies. Dat zou ook erg onlogisch zijn. Het is wel logisch om ook economisch te kijken. Het in bedrijf laten van teststraten terwijl die eigenlijk niet meer bijdragen aan het terugdringen van covid is niet logisch. Dan kun je die middelen en mensen beter elders in de zorg inzetten.
Daglichtlamp
24-02-2023 om 08:46
Mug schreef op 24-02-2023 om 08:41:
Ik weet van eerdere berichtgeving dat het onderscheid niet gemaakt werd. Dus dan kwam je bv voor een operatie in het ziekenhuis en bleek je ook Covid te hebben (zonder klachten) en belandde je wel op het overzicht. Hoe het nu is weet ik niet, maar ik vermoed nog steeds zo.
In de wekelijkse overzichten van het RIVM wordt dat verschil tegenwoordig wel gemaakt.
LostJellyfish83
24-02-2023 om 08:47
Daglichtlamp schreef op 24-02-2023 om 08:46:
[..]
In de wekelijkse overzichten van het RIVM wordt dat verschil tegenwoordig wel gemaakt.
Oké, des te beter 👍
Schemerlampje
24-02-2023 om 08:49
Loeki72 schreef op 23-02-2023 om 23:32:
[..]
De cijfers van vanmorgen;
Opgenomen: 118
Huidig: 694En een foto met de vergelijking met influenza.
Wat een vreemde grafiek. De totale hoeveelheid influenza gevallen in een jaar worden vergeleken met een paar maanden COVID in een heel ander jaar.
Loeki72
24-02-2023 om 08:53
Ysenda schreef op 24-02-2023 om 08:36:
[..]
Het onderscheid is wel belangrijk. Want je kunt ook kijken hoeveel mensen liggen er met een complexe breuk en hoeveel daarvan blijken ook besmet met covid, zijn ze opgenomen door de breuk maar blijken ze als bijkomend iets zonder of met heel lichte klachten waar ze niet voor naar arts zijn gegaan covid te hebben. Worden ze ook niet voor behandeld maar ze hebben het wel.
Staan ze dan in dit lijstje of niet? Of zijn dit zuiver de mensen die opgenomen zijn wegens complicaties met covid.
Dat essentiele onderscheid is niet duidelijk in deze statistiek.
en dat het endemisch is geworden betekend dat dit ons nieuwe normaal is. Het gaat niet meer weg en deze aantallen patiënten zullen blijven. Daar moet de samenleving zich verder op instellen. Het gaat niet meer weg.
De meeste ziekenhuizen testen alleen bij luchtwegklachten. Dus de meeste patienten liggen er dus vanwege het virus.
En het klopt dat het virus niet meer weg gaat. Maar het is geen griepje, het is geen seizoensvirus. Ik denk dat we later pas erachter gaan komen wat de lange termijn gevolgen zijn. Nederland doet weer heel iets anders dan de WHO adviseert. Maar goed, we weten al de hele pandemie dat Nederlanders anders zijn dan andere mensen.
Maar goed. Ik wil zelf echt geen Covid meer krijgen. Long Covid heeft mijn gelukscijfer bijna gehalveerd. Dat de rest van Nederland Covid of eventueel long covid gaat krijgen zal me nu worst zijn. Maar ik kan me op mijn werk dus vanaf nu niet meer beschermen. Dat vind ik echt wel een probleem.
En ik wil op mijn werk ook niet meer geconfronteerd worden met moeten opschalen. Dat wil ik echt nooit meer doen. Dat heeft veel van mijn collega’s uit de zorg doen vluchten en heeft de werkdruk nog veel hoger gemaakt en daarmee mijn werk nog minder leuk.
OmaVan2
24-02-2023 om 10:01
Mug schreef op 24-02-2023 om 08:41:
We hebben heel lang een te kort aan testcapaciteit gehad, dus tot halverwege 2021 mag je aannemen dat vrijwel alle opnames met Corona waren en niet door Corona. Ik denk dat pas bij de opkomst van Omikron dit verschil echt relevant is geworden.
Angela1967
24-02-2023 om 11:07
Loeki72 schreef op 24-02-2023 om 08:53:
[..]
De meeste ziekenhuizen testen alleen bij luchtwegklachten. Dus de meeste patienten liggen er dus vanwege het virus.
Die gevolgtrekking snap ik niet.
Als je voor een gebroken been ligt en je moet hoesten/hebt keelpijn dan gaan ze testen. Als je geen covid hebt, heb je nog steeds luchtwegklachten en heb je misschien een beginnende longonsteking.
Als je wel covid hebt kom je in bovenstaande statistieken.
Maar je ligt dus nog steeds niet vanwege het corona virus in het ziekenhuis, je ligt daar voor een gebroken been.
gr Angela
Loeki72
24-02-2023 om 11:35
Angela1967 schreef op 24-02-2023 om 11:07:
[..]
Die gevolgtrekking snap ik niet.
Als je voor een gebroken been ligt en je moet hoesten/hebt keelpijn dan gaan ze testen. Als je geen covid hebt, heb je nog steeds luchtwegklachten en heb je misschien een beginnende longonsteking.
Maar je ligt dus nog steeds niet vanwege het corona virus in het ziekenhuis, je ligt daar voor een gebroken been.
gr Angela
Je komt niet zo snel met een gebroken been in het ziekenhuis. Maar als je je beter voelt met de gedachten dat Covid niks voorstelt en iedereen daar sowieso zou liggen. Ga je gang.
Daglichtlamp
24-02-2023 om 11:48
Loeki72 schreef op 24-02-2023 om 11:35:
[..]
Je komt niet zo snel met een gebroken been in het ziekenhuis. Maar als je je beter voelt met de gedachten dat Covid niks voorstelt en iedereen daar sowieso zou liggen. Ga je gang.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/weekcijfers
We hebben die cijfers gewoon. Afgelopen week zijn er 20 mensen opgenomen op de IC omdat ze covid hadden. Die cijfers zijn al gedurende langere tijd zo laag.
Angela1967
24-02-2023 om 11:54
[..]
nee dat is flauw van je, geef nou even antwoord.
Ik herformuleer 'm:
jij zegt:
ik zeg: dat is geen logische redenering:
Als je voor een gecompliceerde heupoperatie in het ziekenhuis ligt te herstellen en je moet hoesten/hebt keelpijn dan gaan ze testen.
Als je geen covid hebt, heb je nog steeds luchtwegklachten en heb je misschien een beginnende longonsteking.
Maar je ligt dus nog steeds niet vanwege het corona virus in het ziekenhuis, je ligt daar voor herstel van de gecompliceerde heupoperatie
gr Angela
Ysenda
24-02-2023 om 11:57
[..]
Dat zeggen we niet. We zeggen niet dat Covid niks voorstelt. We zeggen ook niet dat iedereen daar sowieso zou liggen. We willen alleen kunnen zien wie alleen door Covid is opgenomen en wie door iets anders maar ook toevallig Covid heeft.
En over het opschalen dat je dat nooit meer wil, dat is een utopie, bij een volgende virus uitbraak van een heel ander virus kan het zo maar weer gebeuren. En dan maar hopen dat er dan weer zo snel een vaccin ontwikkeld is dat de bevolking beschermt.
Maar dat er een nieuwe pandemie gaat komen is zeker, deze was ook al voorspeld en verwacht maar omdat we er zo lang op moeten hebben wachten hebben we de gok genomen en de zorgcappaciteit vanwege kosten overwegingen afgebouwd. De zorgkosten rijzen de pan uit, en dat er een rem op die stijging komt is nog steeds nodig.
Wellicht net als bij het leger gaan werken met reservisten, die opgeroepen kunnen worden indien nodig terwijl ze een andere baan als hoofdtaak hebben.
Maar een nieuwe pandemie gaat er zeker komen, kijkend naar het verleden, binnen nu en 50 jaar
Fleurtje_5
24-02-2023 om 14:30
Het valt me op dat echt veel mensen flink hoesten. Of ik heb mijn oren té speciaal afgestemd op hoestgeluiden. Nooit eerder is het me zo opgevallen.
Kersje
24-02-2023 om 17:16
Fleurtje_5 schreef op 24-02-2023 om 14:30:
Het valt me op dat echt veel mensen flink hoesten. Of ik heb mijn oren té speciaal afgestemd op hoestgeluiden. Nooit eerder is het me zo opgevallen.
Dat denk ik wel ja!
Het is de tijd vh jaar dat mensen verkouden zijn of griep hebben en dus volledig losstaat van Corona.
Sterker nog, ik héb op dit moment Corona en totaal niet verkouden/hoesten/niesen/etc.
Loeki72
24-02-2023 om 18:30
Kersje schreef op 24-02-2023 om 17:16:
[..]
Dat denk ik wel ja!
Het is de tijd vh jaar dat mensen verkouden zijn of griep hebben en dus volledig losstaat van Corona.
Sterker nog, ik héb op dit moment Corona en totaal niet verkouden/hoesten/niesen/etc.
Als niemand meer test kom je er niet achter of het Corona of wat anders is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.