Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Ysenda
05-01-2023 om 10:27
het verspreiden van virussen en het muteren ervan is niet te voorkomen er zijn miljarden verschillende virussen in omloop die sneller muteren dan wat dan ook.
Bv bij het werken met melkcultures pas je daar bewust rotatieschema's voor toe.
Het overgrote deel van de virussen is onschuldig.
En een aantal families wat minder onschuldig. Dan zit er binnen die families soms een zwart schaap, dat kan in de categorie puberale kattekwaad zijn of in de categorie zware crimineel of maffia.
Nou van die laatste bijzondere categorie krijg je een pandemie. Ja, dat gebeurt en dat zal met de overbevolking en vele reisbewegingen vaker voor gaan komen.
Dan ga je eerst de verspreiding vertragen: minder contact, minder reisbewegingen. En als de wiede weerga een vaccin en medicatie ontwikkelen.
Omdat virussen ook via families werken is een vaccin vaak snel gemaakt omdat de carrosserie al staat, regelmatig zelfs het model al en dan hoef je alleen de kleur nog te bepalen.
Dat alles dankzij de farmaceutische industrie en hun onderzoek, want dat doet de overheid niet zelf, zij controleren alleen.
Fleurtje_5
05-01-2023 om 10:36
Reizigers uit China krijgen op Schiphol een gratis zelftest die ze VRIJWILLIG mogen doen, en als ze positief testen word hen 'op het hart gedrukt' het isolatieadvies na te leven. Maar als ze dat niet doen? Ik moest vorig jaar een 'test voor toegang' doen om naar een een sportzaal te gaan, of naar het toilet als ik buiten op een terras had gezeten, of naar een restaurant te gaan, anders kwam ik er niet in. Of diegene die me doorliet had de kans dat hij een fikse boete kreeg of zelfs zijn restaurant moest sluiten.
https://www.nationalezorggids.nl/dossier-corona/nieuws/67076-alleen-vrijwillige-zelftest-corona-voor-reizigers-uit-china.html
Alle reizigers uit China die vanaf 5 januari naar Nederland komen,
kunnen op Schiphol gratis een coronazelftest doen. Dat schrijft minister
Ernst Kuipers (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer. Als zij positief
testen, wordt de reizigers op het hart gedrukt het isolatieadvies na te
leven.
Kuipers vindt het nog niet nodig om acute reisbeperkende maatregelen
te nemen. Hij deelt daarmee de "breed gedeelde opvatting" van het
Europese Health Security Committee dat donderdag in een spoedbijeenkomst
bijeenkwam om te spreken over de epidemiologische situatie in China,
waar het aantal coronabesmettingen gigantisch hoog is, en de gevolgen
daarvan.
Kuipers wijst mensen die naar China willen gaan erop dat
daar risico's zijn. "Reizigers moeten er rekening mee houden dat de
situatie in China onvoorspelbaar is en toegankelijkheid van de
gezondheidszorg naar het zich laat aanzien onder druk staat."
...........etc.etc.etc.........
Daglichtlamp
05-01-2023 om 10:42
Fleurtje_5 schreef op 05-01-2023 om 10:36:
Reizigers uit China krijgen op Schiphol een gratis zelftest die ze VRIJWILLIG mogen doen, en als ze positief testen word hen 'op het hart gedrukt' het isolatieadvies na te leven. Maar als ze dat niet doen? Ik moest vorig jaar een 'test voor toegang' doen om naar een een sportzaal te gaan, of naar het toilet als ik buiten op een terras had gezeten, of naar een restaurant te gaan, anders kwam ik er niet in. Of diegene die me doorliet had de kans dat hij een fikse boete kreeg of zelfs zijn restaurant moest sluiten.
Misschien kun je op het coronadashboard eens vergelijken hoeveel mensen op de ic en in het ziekenhuis lagen toen die strenge maatregelen van kracht waren en hoeveel op dit moment.We zitten nu in een hele andere situatie gelukkig.
Fleurtje_5
05-01-2023 om 10:46
Daglichtlamp schreef op 05-01-2023 om 10:42:
[..]
Misschien kun je op het coronadashboard eens vergelijken hoeveel mensen op de ic en in het ziekenhuis lagen toen die strenge maatregelen van kracht waren en hoeveel op dit moment.We zitten nu in een hele andere situatie gelukkig.
Wij wel. Ik vind dat een coronatest best verplicht mag worden in deze situatie.
EnchantedDragonfly18
05-01-2023 om 11:20
Daglichtlamp schreef op 05-01-2023 om 10:13:
Voldoende voor wat? De maatregelen van de KLM zijn er vooral op gericht om het eigen personeel te beschermen.
Praktisch kun je ervan uit gaan dat als er een variant komt die nog besmettelijker is dan de huidige dat die dan ook hier komt. Onafhankelijk van waar ter wereld die voor het eerst opduikt. Wat wij hier dus kunnen doen is vooral zorgen dat onze immuniteit op peil blijft. Dus als je nog niet besmet geweest bent deze winter èn je hebt je herhaalprik nog niet gehaald dan is nu een uitstekend moment om die herhaalprik alsnog te halen.
Waar ik me wel wat zorgen over maak; de druk op de zorg hier. De druk in de ziekenhuizen neemt al toe vanwege de heersende virussen en de Chinezen hebben andere vaccins gebruikt dan wij. Minder effectief, als ze al gevaccineerd zijn.
Daglichtlamp
05-01-2023 om 11:21
Fleurtje_5 schreef op 05-01-2023 om 10:46:
[..]
Wij wel. Ik vind dat een coronatest best verplicht mag worden in deze situatie.
In China zou dat heel nuttig zijn inderdaad. Hier is geen reden om mensen uit China anders te behandelen dan mensen uit Nederland. Dus ook voor hun geldt het advies dat ook voor Nederlanders geldt. Doe een zelftest bij klachten en ga in isolatie.
Ysenda
05-01-2023 om 12:07
juridisch kunnen ze het met de huidige wetgeving niet verplichten.
Daarbij gaan de Chinezen nu massaal naar China en komen de meesten pas eind februari na het Chinese nieuw jaar terug.
Mogelijk is er dan wel Europees beleid.
Daglichtlamp
05-01-2023 om 17:50
https://www.ad.nl/politiek/minister-vraagt-omt-om-spoedadvies-over-vluchten-uit-china-eerste-kamer-onderbreekt-mogelijk-reces-voor-behandeling-coronawet~a9dcebea/
Het helpt misschien in elk geval om te zorgen dat er weer een wettelijke kader is voor maatregelen als dat nodig mocht zijn.
Happyapple
05-01-2023 om 19:52
Daglichtlamp schreef op 05-01-2023Het helpt misschien in elk geval om te zorgen dat er weer een wettelijke kader is voor maatregelen als dat nodig mocht zijn.
Zouden we dus ook weer QR codes en een lockdown boven ons hoofd hebben hangen?
Daglichtlamp
05-01-2023 om 19:55
Happyapple schreef op 05-01-2023 om 19:52:
[..]
![]()
Nee die staan niet in de wet die nu in behandeling is.
Ysenda
05-01-2023 om 20:01
Happyapple schreef op 05-01-2023 om 19:52:
[..]
![]()
Ja, maar die hingen voor covid ook al boven ons hoofd alleen hield niemand daar rekening mee.
Op de zeer korte termijn verwacht ik dat niet maar het zal altijd een optie zijn indien nodig.
Niet alleen voor covid maar ook bij een nieuwe pandemie, dat diegaat komen is zeker, wat voor effect die gaat hebben is onzeker maar het kan ook erger dan covid.
OmaVan2
05-01-2023 om 20:02
Daglichtlamp schreef op 05-01-2023 om 19:55:
[..]
Nee die staan niet in de wet die nu in behandeling is.
QR codes en avondklok niet, lock-down wordt niet uitgesloten.
Happyapple
05-01-2023 om 20:48
ik merk toch dat ik er stress van krijg. 
Onze klanten hebben het zwaar te verduren gehad met de lockdowns en als zij omvallen, raken wij vervolgens natuurlijk ook ons werk kwijt uiteindelijk. En privé durft mijn man ook amper nog iets vooruit te plannen, want wat als corona weer te hard oplaait etc.
Daglichtlamp
06-01-2023 om 14:45
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/eerste-kamer-geeft-kuipers-nul-op-het-rekest-geen-spoedbehandeling-van-nieuwe-coronawet~b5cc4a2c/
De eerste kamer is in elk geval niet van plan om spoed te maken de behandeling van de aanpassing van de wet publieke gezondheid. Dus deze winter geen lockdowns.
Wel een testbewijs voor reizigers uit China, maar dat gaan we weer regelen met een noodverordening, net als drie jaar geleden. https://www.ad.nl/politiek/kabinet-gaat-om-reizigers-uit-china-moeten-negatief-coronatestbewijs-hebben~a7f5ed0d/
EnchantedDragonfly18
06-01-2023 om 21:20
Belachelijk dat ze niet terug willen komen, maar wel goed dat er een negatieve test gevraagd wordt. De Chinezen zijn verbolgen maar vergeten wel voor het gemak dat dit virus uit hun land komt en de hele wereld heeft lamgelegd voor lange tijd. En miljoenen doden, terwijl ze het nog onder de pet wilde houden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.