Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
HAHA!wait..what
13-10-2022 om 14:56
Fleurtje_5 schreef op 13-10-2022 om 13:50:
[..]
Ik verwacht helemaal niets, maar reageerde omdat Iemand schreef:
Het belangrijkste wat de kwetsbaren kunnen doen om zichzelf te beschermen is zo snel mogelijk de herhaalprik halen.
Maar wat wil je daar dan mee zeggen? Voor de meeste kwetsbaren is dit het beste wat ze kunnen doen.. Wat als ze geen prik kunnen halen, vraag je. Eh ja, niks dan toch? Je haalt zelf iets erbij waarop je zelf het antwoord al weet. Die kleine groep is heel specifiek en hebben, hoe hard het ook klinkt, pech.
Of je bedoelt dat iedereen die (wel of niet met een goede reden) niet gevaccineerd is, in jouw ogen kwetsbaar is? Ik had een goede reden gehad om me niet te vaccineren (veel twijfels over evt allergische reactie) maar dat maakte mij niet meteen kwetsbaar. Zeker niet kwetsbaarder dan iemand die het vaccin wel mocht maar niet wilde, bedoel ik dan. (uiteindelijk wel vaccinatie gehad en is goed gegaan maar nu neem ik dat 'risico' niet meer).
Kersje
13-10-2022 om 15:08
Fleurtje_5 schreef op 13-10-2022 om 13:56:
[..]
Je hebt het over 'een oud familielid' als we het hebben over kwetsbare personen. Ik noem iemand die om een goede reden niet gevaccineerd is ook kwetsbaar.
Dat geroep van 'haal die herhaalprik' vind ik dan erg makkelijk gezegd.
Inderdaad, Gelukkig zijn er goede mondkapjes.
Ligt er maar net aan wat de ‘goede reden’ is. Vind die iemand dat enkel zélf een goede reden of denkt de wetenschap/arts daar geheel anders over? Het is of een kwetsbaar persoon óf een wappie en laatste valt bij mij niet onder de noemer kwetsbaar.
Daglichtlamp
13-10-2022 om 15:41
Kersje schreef op 13-10-2022 om 15:08:
[..]
Ligt er maar net aan wat de ‘goede reden’ is. Vind die iemand dat enkel zélf een goede reden of denkt de wetenschap/arts daar geheel anders over? Het is of een kwetsbaar persoon óf een wappie en laatste valt bij mij niet onder de noemer kwetsbaar.
Zelfs dat niet. Als die goede reden een heftige allergie is, dan is dat een prima reden om niet te vaccineren. Dat betekent alleen niet dat die persoon ook kwetsbaar is. Die kan verder prima gezond zijn (zolang hij zijn allergenen maar vermijdt).
Fleurtje_5
14-10-2022 om 11:29
Daglichtlamp schreef op 13-10-2022 om 15:41:
[..]
Zelfs dat niet. Als die goede reden een heftige allergie is, dan is dat een prima reden om niet te vaccineren. Dat betekent alleen niet dat die persoon ook kwetsbaar is. Die kan verder prima gezond zijn (zolang hij zijn allergenen maar vermijdt).
Maar dan is die ongevaccineerde persoon wel kwetsbaar om ernstig ziek te worden. Zelfs zieker dan een zeventig jarige die goed ter been is en volledig gevaccineerd is.
Fleurtje_5
14-10-2022 om 11:31
Kersje schreef op 13-10-2022 om 15:08:
[..]
Als het geen goede reden is zou het geen goede reden heten.
Fleurtje_5
14-10-2022 om 11:40
HAHA!wait..what schreef op 13-10-2022 om 14:56:
[..]
Maar wat wil je daar dan mee zeggen? Voor de meeste kwetsbaren is dit het beste wat ze kunnen doen.. Wat als ze geen prik kunnen halen, vraag je. Eh ja, niks dan toch? Je haalt zelf iets erbij waarop je zelf het antwoord al weet. Die kleine groep is heel specifiek en hebben, hoe hard het ook klinkt, pech.
Of je bedoelt dat iedereen die (wel of niet met een goede reden) niet gevaccineerd is, in jouw ogen kwetsbaar is? Ik had een goede reden gehad om me niet te vaccineren (veel twijfels over evt allergische reactie) maar dat maakte mij niet meteen kwetsbaar. Zeker niet kwetsbaarder dan iemand die het vaccin wel mocht maar niet wilde, bedoel ik dan. (uiteindelijk wel vaccinatie gehad en is goed gegaan maar nu neem ik dat 'risico' niet meer).
Wat ik ermee wou zeggen is dat ik het wel erg makkelijk vind als er gezegd word 'dan haal je toch gewoon die herhaalprik'.
Klopt, ik haal er iets bij waarop ik zelf het antwoord al weet. Fijn toch.
Was/Is het bij jou dan puur angst? Fijn dat het goed is gegaan. Dat geld niet voor iedereen voordat je roept: "kijk mij eens, ik ben toch gegaan dus stel je maar niet aan, want bij mij ging het goed".
Als je weet welk stofje je niet mag hebben, weet je ook dat het onverantwoord is om het toch in je lijf te laten spuiten.
Daglichtlamp
14-10-2022 om 11:51
Fleurtje_5 schreef op 14-10-2022 om 11:29:
[..]
Maar dan is die ongevaccineerde persoon wel kwetsbaar om ernstig ziek te worden. Zelfs zieker dan een zeventig jarige die goed ter been is en volledig gevaccineerd is.
Dat was in het begin van de epidemie zo. Inmiddels allang niet meer. Waarom heb ik hiervoor al uitgelegd.
Kersje
14-10-2022 om 12:13
Daglichtlamp schreef op 13-10-2022 om 15:41:
[..]
Zo bedoel ik mijn post ook, al beschrijf jij het duidelijker 😉
Kersje
14-10-2022 om 12:16
Fleurtje_5 schreef op 14-10-2022 om 11:31:
[..]
Als het geen goede reden is zou het geen goede reden heten.
Je mist duidelijk mijn punt.
HAHA!wait..what
14-10-2022 om 12:31
Daglichtlamp schreef op 14-10-2022 om 11:51:
[..]
Dat was in het begin van de epidemie zo. Inmiddels allang niet meer. Waarom heb ik hiervoor al uitgelegd.
Inderdaad. Ik denk dat als je in het ziekenhuis kijkt, er meer gevaccineerden 70+ers liggen dan ongevaccineerde 30ers (bijvoorbeeld). Een vaccin is zeker helpend bij kwetsbaren maar absoluut geen garantie dat je dan dus niet meer ernstig ziek wordt van corona. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd maar nu sinds de Omicron is er toch echt wel het 1 en ander veranderd
HAHA!wait..what
14-10-2022 om 12:46
Fleurtje_5 schreef op 14-10-2022 om 11:40:
[..]
Wat ik ermee wou zeggen is dat ik het wel erg makkelijk vind als er gezegd word 'dan haal je toch gewoon die herhaalprik'.Klopt, ik haal er iets bij waarop ik zelf het antwoord al weet. Fijn toch.
Was/Is het bij jou dan puur angst? Fijn dat het goed is gegaan. Dat geld niet voor iedereen voordat je roept: "kijk mij eens, ik ben toch gegaan dus stel je maar niet aan, want bij mij ging het goed".
Als je weet welk stofje je niet mag hebben, weet je ook dat het onverantwoord is om het toch in je lijf te laten spuiten.
Natuurlijk zou ik dat niet roepen, daarom heb ik het ook tussen haakjes gezet want dat is ook niet relevant. Ik vind sowieso dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of ze wel of niet gevaccineerd willen worden.
Laat ik het zo zeggen; er zijn een aantal stofjes/medicatie waar ik zeker niet tegen kan (antibiotica, ibuprofen, hormonen) door een genafwijking. Ik word echt een half jaar doodziek dan.. Daarom 'moet' ik voorzichtig zijn met alle medicatie. Dusja; de reden was angst want het was onzeker en had ook de andere kant op kunnen vallen 
Lollypopje
14-10-2022 om 12:56
Ik zie een herhaling van de discussie die elke golf weer opnieuw wordt gevoerd met een zeker persoon.
Soms is er echt gewoon geen hoop ooit een normaal gesprek te voeren.
Kersje
14-10-2022 om 13:22
Lollypopje schreef op 14-10-2022 om 12:56:
Ik zie een herhaling van de discussie die elke golf weer opnieuw wordt gevoerd met een zeker persoon.
Soms is er echt gewoon geen hoop ooit een normaal gesprek te voeren.
Je hebt gelijk ook, ga het ook niet meer proberen nu 😇
Rondstruiner
14-10-2022 om 13:45
De overheid heeft een informatienummer 0800-1351 voor vragen over corona. Weet iemand hier toevallig of daar mensen met een medische achtergrond werken? Of krijg je dan gewoon een call center-medewerker die een cursus heeft gehad en een belscript heeft?
Rondstruiner
14-10-2022 om 15:36
Rondstruiner schreef op 14-10-2022 om 13:45:
De overheid heeft een informatienummer 0800-1351 voor vragen over corona. Weet iemand hier toevallig of daar mensen met een medische achtergrond werken? Of krijg je dan gewoon een call center-medewerker die een cursus heeft gehad en een belscript heeft?
Laat maar, al gebeld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.