Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Fleurtje_5
19-07-2022 om 16:40
Daglichtlamp schreef op 19-07-2022 om 15:26:
Waarom denk je dat een bericht van drie weken geleden nog relevant is?
https://www.sueddeutsche.de/politik/corona-buschmann-maskenpflicht-maske-1.5622408 Hier lees ik dat een mondmaskerplicht wellicht in de herfst weer overwogen wordt.
Omdat het de 'zomergolf' word genoemd.
Daglichtlamp
19-07-2022 om 17:28
Het was drie weken geleden relevant. Nu dalen de cijfers in Duitsland al weer, net als in Nederland.
Fleurtje_5
19-07-2022 om 18:27
Daglichtlamp schreef op 19-07-2022 om 17:28:
Het was drie weken geleden relevant. Nu dalen de cijfers in Duitsland al weer, net als in Nederland.
Echt? Ik hoor juist de laatste tijd steeds meer mensen die corona hebben of hadden.
wild-flower
05-08-2022 om 08:33
Ik lees net dit artikel waarin staat dat 1 op de 8
coronapatiënten langdurige klachten houdt .
Dat vind ik best veel .
https://nos.nl/artikel/2439444-een-op-de-acht-coronapatienten-houdt-langdurig-klachten
IrritatingRam15
07-08-2022 om 03:50
Niet gevaccineerd hier.
Ik heb geen klachten, 1 keer positief getest.
CavernousSanddollar80
07-08-2022 om 13:31
lrishCassidy schreef op 07-08-2022 om 03:50:
Niet gevaccineerd hier.
Ik heb geen klachten, 1 keer positief getest.
Idem hier. Niet gevaccineerd. Wel risicopatient. Nauwelijks klachten bij positieve test (zelftest). Niks aan overgehouden.
In tegenstelling tot meerdere gevaccineerden in mijn omgeving. Allemaal een dag of 10 goed ziek.
Ik sla de volgende ook nog even over. En die daarna ook. En die in het voorjaar ook.
Poezie
07-08-2022 om 14:06
Helena71 schreef op 07-08-2022 om 13:31:
[..]
Idem hier. Niet gevaccineerd. Wel risicopatient. Nauwelijks klachten bij positieve test (zelftest). Niks aan overgehouden.
In tegenstelling tot meerdere gevaccineerden in mijn omgeving. Allemaal een dag of 10 goed ziek.Ik sla de volgende ook nog even over. En die daarna ook. En die in het voorjaar ook.
Wat fijn voor jullie! Helaas is het bij veel anderen die niet gevaccineerd waren heel anders afgelopen.
wild-flower
07-08-2022 om 19:21
Zo dan ! Wil er nog iemand op vakantie naar China ?
https://www.nu.nl/coronavirus/6216467/tienduizenden-toeristen-vast-op-chinees-eiland-door-plotselinge-coronalockdown.html
CavernousSanddollar80
07-08-2022 om 23:11
Poezie schreef op 07-08-2022 om 14:06:
[..]
Wat fijn voor jullie! Helaas is het bij veel anderen die niet gevaccineerd waren heel anders afgelopen.
Ja. En bij veel anderen ook niet. Altijd zo’n dooddoener.
OmaVan2
08-08-2022 om 10:40
Helena71 schreef op 07-08-2022 om 23:11:
[..]
Ja. En bij veel anderen ook niet. Altijd zo’n dooddoener.
Nee, kansberekening.
IrritatingRam15
14-08-2022 om 03:55
Helena71 schreef op 07-08-2022 om 13:31:
[..]
In tegenstelling tot meerdere gevaccineerden in mijn omgeving. Allemaal een dag of 10 goed ziek.Ik sla de volgende ook nog even over. En die daarna ook. En die in het voorjaar ook.
Ik sla alles over, no way dat die prik erin komt.
In mijn omgeving heb ik 2 dingen gezien. Helemaal in het begin van de pandemie waren de al zwakkeren en dan met name qua longproblemen en of diabetes het ziekst (mijn vader, de moeder van een hele goede vriend). Na de vaccinatie van velen (mijn vriend en dochter zijn wél gevaccineerd, want werk inclusief reizen van mijn vriend en puber zijn en anders mocht ze niks en nergens naar toe... druk, dwang dus, beiden wilden het eigenlijk liever niet en als je kijkt naar onze leeftijden en gezondheid dan sloeg het nergens op). Beiden waren zieker dan ik was toen we het kregen.
Persoonlijk heb ik hem nooit laten zetten omdat hij toen nog (en nog steeds niet) officieel was goedgekeurd. Ik ben niet anti-vax, voordat mensen dat weer gaan zeggen. Moet iedereen helemaal zelf weten (zie mijn vriend en dochter, al had ik graag anders gezien, maar hun keuze).
Ik zag vaak briefjes hangen toen ik student psychologie was, voor medische testen. Beetje bijverdienen enzo voor studenten. Dat is 30 jaar geleden en ook toen dacht ik al, dan maar geen geld, ik snap niet waarom je dat vrijwillig zou doen. Gewoon niet.
IrritatingRam15
14-08-2022 om 04:12
Poezie schreef op 07-08-2022 om 14:06:
[..]
Bij wie dan? Ik ken echt helemaal niemand in mijn omgeving (en dan woon ik nog wel in de omgeving waar het het eerst erg toesloeg in 2020, 2019 eigenlijk al). Sterker nog ik ken niemand die eraan overleden is. Maar wat ik hierboven al zei is wel dat de zwakkeren (die ook zwak zijn voor de griep, al zwak waren, 70+ en mensen met aandoeningen) én gevacineerden veel meer last lijken te hebben van de ziekte.
Puur wat ik zie in mijn omgeving. Ik zeg dus niet dat dat een vaststaand feit is.
Angela1967
14-08-2022 om 09:56
lrishCassidy schreef op 14-08-2022 om 03:55:
[..]
Ik sla alles over, no way dat die prik erin komt.
In mijn omgeving heb ik 2 dingen gezien. Helemaal in het begin van de pandemie waren de al zwakkeren en dan met name qua longproblemen en of diabetes het ziekst (mijn vader, de moeder van een hele goede vriend). Na de vaccinatie van velen (mijn vriend en dochter zijn wél gevaccineerd, want werk inclusief reizen van mijn vriend en puber zijn en anders mocht ze niks en nergens naar toe... druk, dwang dus, beiden wilden het eigenlijk liever niet en als je kijkt naar onze leeftijden en gezondheid dan sloeg het nergens op). Beiden waren zieker dan ik was toen we het kregen.
Persoonlijk heb ik hem nooit laten zetten omdat hij toen nog (en nog steeds niet) officieel was goedgekeurd. Ik ben niet anti-vax, voordat mensen dat weer gaan zeggen. Moet iedereen helemaal zelf weten (zie mijn vriend en dochter, al had ik graag anders gezien, maar hun keuze).
Ik zag vaak briefjes hangen toen ik student psychologie was, voor medische testen. Beetje bijverdienen enzo voor studenten. Dat is 30 jaar geleden en ook toen dacht ik al, dan maar geen geld, ik snap niet waarom je dat vrijwillig zou doen. Gewoon niet.
Wees blij dat anderen voor jou medicijnen testen zou ik zeggen?
Gr Angela
Poezie
14-08-2022 om 10:41
lrishCassidy schreef op 14-08-2022 om 04:12:
[..]
Bij wie dan? Ik ken echt helemaal niemand in mijn omgeving (en dan woon ik nog wel in de omgeving waar het het eerst erg toesloeg in 2020, 2019 eigenlijk al). Sterker nog ik ken niemand die eraan overleden is. Maar wat ik hierboven al zei is wel dat de zwakkeren (die ook zwak zijn voor de griep, al zwak waren, 70+ en mensen met aandoeningen) én gevacineerden veel meer last lijken te hebben van de ziekte.
Puur wat ik zie in mijn omgeving. Ik zeg dus niet dat dat een vaststaand feit is.
Jij hebt het nieuws de afgelopen 2,5 jaar niet gevolgd? Als het in jouw innercircle niet voorkomt wil het niet zeggen dat het niet bestaat hè?!
OmaVan2
14-08-2022 om 12:35
Poezie schreef op 14-08-2022 om 10:41:
[..]
Jij hebt het nieuws de afgelopen 2,5 jaar niet gevolgd? Als het in jouw innercircle niet voorkomt wil het niet zeggen dat het niet bestaat hè?!
Dat blijft moeilijk. Ik ken vier mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen met Covid, allen ongevaccineerd. Nu zou ik kunnen gaan roepen dat vaccinaties ee wondermiddel is. Dat geloof ik al lang niet meer. Kijk gewoon naar de resultaten en dan blijkt dat vaccinatie maar kort helpt tegen het voorkomen van besmettingen en langer helpt tegen ernstig ziek worden. De jonge groepen worden echter zelden ernstig ziek van Covid, dus ik kan hun twijfels over een volgende vaccinatieronde heel goed begrijpen. Van 60-plussers die trots melden dat ze die vaccinatie niet nodig hebben, daar snap ik niets van.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.