Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
QuizzicalOpossum53
16-03-2022 om 07:49
Hannemeike schreef op 16-03-2022 om 07:13:
In het vliegtuig is een mondkapje toch nog wel verplicht? Alleen gaat een aantal maatschappijen niet meer handhaven.
Volgens mij is dat niet helemaal duidelijk. Bepaalde vliegtuigmaatschappijen vroegen al helemaal niet om een mondkapje. Maar sowieso, op het moment dat de grote Nederlandse vliegtuigmaatschappijen zeggen het niet meer te willen, dan denk ik niet dat veel mensen ze nog gaan gebruiken. Ik niet in ieder geval.
QuizzicalOpossum53
16-03-2022 om 07:57
"Alle vier de bedrijven verwijzen verder naar de richtlijnen van internationale luchtvaartorganisaties als EASA en ICAO. Die stellen dat een mondkapje wordt aangeraden, maar niet verplicht is. KLM geeft ook aan in gesprek te zijn met de overheid om de regels aan te passen."
Dus blijkbaar internationaal niet verplicht, maar in de EU wel? Of gaat het per land? Het is mij niet helemaal duidelijk. Maar blijkbaar zijn de maatschappijen echt boos.
https://www.nu.nl/economie/6189523/luchtvaartmaatschappijen-stoppen-met-handhaven-mondkapjesplicht-op-vluchten.html
Hannemeike
16-03-2022 om 08:03
Hypothetisch, want ik vlieg niet uit milieu overwegingen, maar ik wel. Ik volg regels omdat ze gelden. Dat is voor mij niet afhankelijk of iemand ze handhaaft.
Zeggen het niet te willen is overigens nog iets anders dan ook niet handhaven. Voor 'onze nationale trots', de grootste coronaschraper die er is volgens mij, vind ik het wel een blamage.
QuizzicalOpossum53
16-03-2022 om 08:17
Hannemeike schreef op 16-03-2022 om 08:03:
Hypothetisch, want ik vlieg niet uit milieu overwegingen, maar ik wel. Ik volg regels omdat ze gelden. Dat is voor mij niet afhankelijk of iemand ze handhaaft.
Zeggen het niet te willen is overigens nog iets anders dan ook niet handhaven. Voor 'onze nationale trots', de grootste coronaschraper die er is volgens mij, vind ik het wel een blamage.
Als een regel niet op draagvlak kan rekenen is het geen goede regel meer. Mondkapjes zijn op de een of andere manier niet echt geaccepteerd door de meeste Nederlanders, waaronder ikzelf. Officieel is het op veel plekken nog een advies, maar hoeveel mensen zie jij er nog mee lopen? Ik helemaal niemand. Ook geen ouderen, ook geen dikke mensen. Ik kan dan ook geen enkele reden bedenken om zo'n ding dan toch op te houden.
redbulletje
16-03-2022 om 09:08
Wat idioot geen mondkapjes in 't vliegtuig... Als je ergens opgepropt zit met mensen is 't daar wel. In een trein kun je nog een coupé verder lopen om een plek voor jezelf te vinden.
redbulletje
16-03-2022 om 09:10
Drietje schreef op 16-03-2022 om 08:17:
[..]
Als een regel niet op draagvlak kan rekenen is het geen goede regel meer. Mondkapjes zijn op de een of andere manier niet echt geaccepteerd door de meeste Nederlanders, waaronder ikzelf. Officieel is het op veel plekken nog een advies, maar hoeveel mensen zie jij er nog mee lopen? Ik helemaal niemand. Ook geen ouderen, ook geen dikke mensen. Ik kan dan ook geen enkele reden bedenken om zo'n ding dan toch op te houden.
Ik woon aan de Belgische grens dus ik zie hier nog behoorlijk vaak mensen met mondkapjes. Zelf doe ik 't niet meer in de supermarkt, maar wel bij de dokter en de fysio. In een vliegtuig zou ik het zeker ook blijven doen. Heb wel 'ns eerder een zeer vervelende verkoudheid opgepikt tijdens een vlucht, dat verziekt toch een beetje je reis.
wild-flower
16-03-2022 om 09:41
redbulletje schreef op 16-03-2022 om 09:08:
Wat idioot geen mondkapjes in 't vliegtuig... Als je ergens opgepropt zit met mensen is 't daar wel. In een trein kun je nog een coupé verder lopen om een plek voor jezelf te vinden.
Mondkapje in een vliegtuig is sowieso een wassen neus . Afgelopen september toen ik in een vliegtuig zat , hing die bij heel veel mensen ook al onder hun kin . Ze waren zogenaamd allemaal 'constant iets aan het eten/drinken/knabbelen' , want dan mag hij af
QuizzicalOpossum53
16-03-2022 om 10:42
redbulletje schreef op 16-03-2022 om 09:10:
[..]
Ik woon aan de Belgische grens dus ik zie hier nog behoorlijk vaak mensen met mondkapjes. Zelf doe ik 't niet meer in de supermarkt, maar wel bij de dokter en de fysio. In een vliegtuig zou ik het zeker ook blijven doen. Heb wel 'ns eerder een zeer vervelende verkoudheid opgepikt tijdens een vlucht, dat verziekt toch een beetje je reis.
Je mag het ook blijven doen. Doe je gewoon een ffp2 masker op. Dan maakt het helemaal niet uit waar de anderen doen.
Hannemeike
16-03-2022 om 11:35
Drietje schreef op 16-03-2022 om 08:17:
[..]
Deze opmerking stemt me droevig, op deze dag die een feest voor de democratie zou moeten zijn. Als je een regel niet goed vindt, dan zorg je er op democratische wijze voor dat die wordt afgeschaft. Je negeert hem niet op eigen houtje.
Ik kom niet op drukke plekken, waar het een advies is. Wel kom ik veel bij artsen, waar een mondkapje nog verplicht is. Verder kom ik in het OV en op plaatsen waar afstand wordt gehouden: werk, buurtsuper, bakker. Dus ik zie nog vrij veel mondkapjes.
wild-flower
16-03-2022 om 12:33
Hè, gezellig , Willem Engel is weer eens in het nieuws
https://www.nu.nl/coronavirus/6189631/viruswaarheid-voorman-willem-engel-aangehouden-wegens-opruiing-over-corona.html
ShowyHummingbird30
16-03-2022 om 13:08
wild-flower schreef op 16-03-2022 om 12:33:
Hè, gezellig , Willem Engel is weer eens in het nieuws![]()
https://www.nu.nl/coronavirus/6189631/viruswaarheid-voorman-willem-engel-aangehouden-wegens-opruiing-over-corona.html
Gut, bestaat die man nog? Zo te lezen is hij niet alleen aangehouden, maar zit hij ook tenminste tot vrijdag in de cel. Da's best pittig.
Edit: hier een uitgebreider bericht, inclusief (natuurlijk) een filmpje van de aanhouding.
https://www.ad.nl/binnenland/viruswaarheid-voorman-willem-engel-opgepakt-voor-opruiing-na-een-van-grootste-aangiftes-ooit~a7c08951/
Angela1967
18-03-2022 om 13:24
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/17/was-engel-aan-het-opruien-of-alleen-aan-het-trollen-a4102803
Vervolging van corona-activist Willem Engel voor opruiende berichten op sociale media kan ingewikkeld worden. „ Je moet iemand écht op het idee brengen.”
Na het invoeren van het coronatoegangsbewijs vorig jaar weigerde restaurant Moeke in Nijmegen klanten hierop te controleren. Burgemeester Hubert Bruls was onverbiddelijk: het restaurant werd gesloten. Moeke mocht pas weer open als het beloofde zich aan de regels te houden. De prominente corona-activist Willem Engel was het er niet mee eens. In een tweet op 25 september noemde hij Bruls een „mini-dictatortje” en deed een oproep: „Morgen koffie drinken bij de ambtswoning.”
Het bericht is illustratief voor de manier waarop Willem Engel zijn achterban aanspoort tot verzet tegen het coronabeleid. Waar hij slechts een kopje koffie voorstelt, kunnen zijn volgers begrijpen dat hij doelt op een huisbezoek bij de burgemeester.
Of deze vorm van activisme toelaatbaar is? Het Openbaar Ministerie vindt van niet en vervolgt het bekendste gezicht van de coronademonstranten. Willem Engel (45) is woensdag aangehouden en wordt vrijdag voorgeleid. Dan wordt besloten of hij langer vast blijft zitten.
(artikel gaat nog verder, maar dit is de essentie waarom hij opgepakt is)
ShowyHummingbird30
18-03-2022 om 13:27
Hij blijft in ieder geval nog 14 dagen vast zitten.
https://nos.nl/artikel/2421705-engel-langer-vast-tweets-leidden-tot-strafbare-feiten
wild-flower
20-03-2022 om 15:14
In Amsterdam is een demonstratie aan de gang tegen het coronabeleid. Aanleiding van de protestactie van United We Stand Europe is een demonstratie tegen de coronamaatregelen op het Museumplein, vandaag precies een jaar geleden, waarbij de ME optrad en 58 mensen oppakte.
Pfff je zal je maar vervelen op zondag .....
https://nos.nl/artikel/2421982-honderden-demonstranten-tegen-het-coronabeleid-opnieuw-op-het-museumplein
OmaVan2
20-03-2022 om 16:42
wild-flower schreef op 20-03-2022 om 15:14:
In Amsterdam is een demonstratie aan de gang tegen het coronabeleid. Aanleiding van de protestactie van United We Stand Europe is een demonstratie tegen de coronamaatregelen op het Museumplein, vandaag precies een jaar geleden, waarbij de ME optrad en 58 mensen oppakte.
Pfff je zal je maar vervelen op zondag .....![]()
![]()
https://nos.nl/artikel/2421982-honderden-demonstranten-tegen-het-coronabeleid-opnieuw-op-het-museumplein
Welke Coronamaatregelen, vraag ik me dan af. Ze beginnen elke weer over de Europese Coronapas, als je de regeling leest dan zie je dat hij vooral bedoeld is om vrij reizen binnen de EU te beschermen d.m.v. regels die voor alle landen hetzelfde zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.