Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
CavernousSanddollar80
20-03-2022 om 22:13
OmaVan2 schreef op 20-03-2022 om 16:42:
[..]
Welke Coronamaatregelen, vraag ik me dan af. Ze beginnen elke weer over de Europese Coronapas, als je de regeling leest dan zie je dat hij vooral bedoeld is om vrij reizen binnen de EU te beschermen d.m.v. regels die voor alle landen hetzelfde zijn.
Don’t shoot the messenger
maar naar wat ik heb begrepen, staat alles in de ijskast en alle maatregelen kunnen zo weer van stal worden gehaald indien nodig. De verwachting schijnt bij hen te zijn dat dat ook gaat gebeuren. En wat die Coronapas maken ze zich zorgen om a) de macht die Brussel krijgt en b) optuigening sociaal kredietsysteem vanaf 2024.
Aldus mijn buurvrouw.
majorette2005
21-03-2022 om 17:38
Helena71 schreef op 20-03-2022 om 22:13:
[..]
Don’t shoot the messenger
maar naar wat ik heb begrepen, staat alles in de ijskast en alle maatregelen kunnen zo weer van stal worden gehaald indien nodig. De verwachting schijnt bij hen te zijn dat dat ook gaat gebeuren. En wat die Coronapas maken ze zich zorgen om a) de macht die Brussel krijgt en b) optuigening sociaal kredietsysteem vanaf 2024.
Aldus mijn buurvrouw.
Grappig dat die wappies alles in hun glazen bol zien , denk ook dat ze tijd teveel en te weinig te doen hebben , tenminste die wappies die ik ken. Die lopen ook in elke demonstratie mee, zijn ineens ook pro-poetin, schelden op UWV en gemeentelijke instanties, maar accepteren wel fijn de uitkering van die afschuwelijke instanties.
QuizzicalOpossum53
23-03-2022 om 07:42
En de mondkapjes kunnen worden opgeruimd vandaag! Ik gooi ze niet weg, we hebben ze Misschien nog nodig voor op vakantie en voor boodschappen over de grens. Maar mooi dat ze ergens in een kast verdwijnen. 
Daglichtlamp
23-03-2022 om 08:18
Drietje schreef op 23-03-2022 om 07:42:
En de mondkapjes kunnen worden opgeruimd vandaag! Ik gooi ze niet weg, we hebben ze Misschien nog nodig voor op vakantie en voor boodschappen over de grens. Maar mooi dat ze ergens in een kast verdwijnen.
Ik blijf ze in het OV voorlopig wel dragen. Bij voorkeur wordt ik pas besmet als testen en isolatie ook verdwijnen. (ik moet er niet aan denken om minimaal vijf dagen in huis te moeten blijven).
QuizzicalOpossum53
23-03-2022 om 11:19
Daglichtlamp schreef op 23-03-2022 om 08:18:
[..]
Ik blijf ze in het OV voorlopig wel dragen. Bij voorkeur wordt ik pas besmet als testen en isolatie ook verdwijnen. (ik moet er niet aan denken om minimaal vijf dagen in huis te moeten blijven).
Volgens mij is testen bij contact al verdwenen. En bij klachten is het een advies. Isolatie ook. Dus de verplichting is er al wel af.
wild-flower
23-03-2022 om 11:32
Drietje schreef op 23-03-2022 om 07:42:
Ik ruim ze nog niet op , want in het OV doe ik ze nog wel op ( als ik in een overvolle bus of trein sta/zit ) .
QuizzicalOpossum53
23-03-2022 om 12:00
Ik ben benieuwd hoeveel mensen werkelijk nog mondkapjes zullen dragen in het ov. Ik las het hier op het forum ook over de supermarkt. Nou, niemand meer gezien met een mondkapje op hoor.
Ik kan het me best voorstellen dat je het doet als je kwetsbaar bent, maar ik zie het nergens meer.
wild-flower
23-03-2022 om 12:02
Drietje schreef op 23-03-2022 om 12:00:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen werkelijk nog mondkapjes zullen dragen in het ov. Ik las het hier op het forum ook over de supermarkt. Nou, niemand meer gezien met een mondkapje op hoor.
Ik kan het me best voorstellen dat je het doet als je kwetsbaar bent, maar ik zie het nergens meer.
Nou ik zie er best nog wel een aantal met mondkapje lopen in de supermarkt hoor .
OmaVan2
23-03-2022 om 12:20
AH hier in de buurt, gaat nog steeds om 7:00 uur open in plaats van 8:00 en dan zie je veel grijze kopjes met mondkapjes, sommigen zonder. Dus de kwetsbaren die naar de winkel willen, kiezen voor rustige momenten.
Lily.
23-03-2022 om 12:23
wild-flower schreef op 23-03-2022 om 12:02:
[..]
Nou ik zie er best nog wel een aantal met mondkapje lopen in de supermarkt hoor .
Ik zie nooit meer iemand met mondkapjes in winkels of de supermarkt.
In het OV had vrijwel iedereen ze ook al weken onder hun kin hangen, dus het is goed dat het nu officieel niet meer hoeft. Het sloeg toch al nergens meer op.
Daglichtlamp
23-03-2022 om 12:31
In het OV viel het wel mee, best nog wat mondkapjes gezien. Overigens is testen, quarantaine en isolatie in Nederland op een paar uitzonderingen na altijd een advies geweest en geen verplichting. Maar zolang er nog teststraten zijn voelt het wel als morele verplichting.
QuizzicalOpossum53
23-03-2022 om 14:39
Lily. schreef op 23-03-2022 om 12:23:
[..]
Ik zie nooit meer iemand met mondkapjes in winkels of de supermarkt.
In het OV had vrijwel iedereen ze ook al weken onder hun kin hangen, dus het is goed dat het nu officieel niet meer hoeft. Het sloeg toch al nergens meer op.
Ik vond juist dat het in het ov nog wel goed werd nageleefd. Maar nu het niet meer hoeft denk ik niet dat veel mensen het nog doen.
Tango
25-03-2022 om 14:03
Ik zie hier nog wel hier en daar iemand met mondkapje in de supermarkt hoor. En vorige week reed er zelfs iemand in een auto langs met mondkapje op
en hij zat echt alleen in de auto hoor.
Wat ik me nog wel afvraag is hoe lang die coronapas voor reizen nog blijft. Wij hebben in juni een reisje naar Griekenland staan. Nu hebben we allemaal of vaccinaties gehad of en herstelbewijs, behalve zoon van 17. Die wilde dus niet testen bij de GGD en ik heb dus werkelijk geen idee of hij nou wel of geen booster moet halen voordat we tegen die tijd op vakantie gaan. Geen idee hoe lang zijn buitenlandse coronapas geldig is eigenlijk, zal het hem eens vragen. Maar juist voor minderjarigen vind ik het dus nog steeds wat onduidelijk.
Lily.
25-03-2022 om 14:29
Ik las dat de golf toch weer langer aanhoudt de ze hadden verwacht en nu ook 60+ ers weer gaan boosteren.
Dat schiet niet op zo, ik had gedacht dat het wel beter zou gaan met dit mooie weer.
QuizzicalOpossum53
25-03-2022 om 14:36
Nou ja, het gaat ook beter. De besmettingen dalen flink en ook de opnames dalen alweer. Maar ik denk ook wel dat je mensen de kans moet geven om zich extra te beschermen als ze dat willen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.