Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-02-2022 om 13:01

Piratenkoningin schreef op 18-02-2022 om 12:39:

[..]

Maar wat is dan het risico, wat ben je bang dat er kan gebeuren? Ik probeer het echt te begrijpen, maar dit blijft me te abstract.

Alles wat ik concreet bedenk, loopt vast. Bijvoorbeeld: een land kan eisen dat je je op veel meer plekken moet identificeren dan dat jij wil. Maar a) dat kunnen ze ook eisen zonder dit systeem, b) jij hebt de keuze om wel of niet naar dat land of die plekken toe te gaan en c) als je dan toch naar dat land en die plekken toe moet/wil, dan identificeer je je lijkt me liever met dit systeem dan door telkens foto’s van jou en je ID-bewijs te laten maken waarvan je maar moet afwachten wat ermee gebeurt / in te loggen in een schimmig systeem wat je niet kent / je continu te laten tracken via je telefoon (of een willekeurige andere optie).

Ja, elk systeem kan misbruikt worden, maar ik zie tot nu toe alleen maar risico’s die juist kleiner ipv groter zijn met dit systeem dan met de alternatieven.

Tenzij het in eu- verband wordt ingezet en voor alle landen dan dezelfde regels gelden. Dan heb je geen keuze meer als land.

Drietje schreef op 18-02-2022 om 13:01:

[..]

Tenzij het in eu- verband wordt ingezet en voor alle landen dan dezelfde regels gelden. Dan heb je geen keuze meer als land.

daarom zijn er Europese verkiezingen (en nationale natuurlijk, waar het lidmaatschap van de EU in zijn algemeenheid aan de orde komt).

gr Angela

[..]

Het zal wel net zo iets worden als de  coronapas, waarbij de landen vooral akkoord zijn over de digitale standaard, zodat de nationale passen overal gelezen kunnen worden. (maar waar je in de praktijk in elk land andere regels hebt). Die digitale standaard is zo succesvol dat meer dan 30 landen buiten de EU deze inmiddels ook accepteren.

[..]

Maar dat heeft niks te maken met dit systeem, dat kan nu ook gebeuren (maar niet in de zin van: geen keuze meer als land, want alle EU-landen samen nemen beslissingen). En dan geldt alsnog c): liever via dit systeem dan dat een mij onbekend aantal en soort van mijn persoonsgegevens op mij onbekende plekken belandt. 

Ik zou zeggen, lees de wet of in dit geval de verordening:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13375-Extension-of-EU-Digital-COVID-Certificate-Regulation_nl
De verordening is vooralsnog een jaar geldig. Landen hoeven niet hun eigen regels strenger te maken en de verordening is bedoeld om vrij reizen te garanderen.

En natuurlijk leven we in een tijd dat de privacy onder druk staat, maar je moet geen bedoelingen achter een verordening gaan zoeken, die nergens terug te vinden zijn in de verordening.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-02-2022 om 17:25

OmaVan2 schreef op 18-02-2022 om 17:02:

Ik zou zeggen, lees de wet of in dit geval de verordening:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13375-Extension-of-EU-Digital-COVID-Certificate-Regulation_nl
De verordening is vooralsnog een jaar geldig. Landen hoeven niet hun eigen regels strenger te maken en de verordening is bedoeld om vrij reizen te garanderen.

En natuurlijk leven we in een tijd dat de privacy onder druk staat, maar je moet geen bedoelingen achter een verordening gaan zoeken, die nergens terug te vinden zijn in de verordening.

O ik heb ook niet het idee dat er nu verkeerde bedoelingen achter zitten hoor. Maar ik wil ook niet dat Nederland dingen uit handen geeft die later misbruikt kunnen worden.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-02-2022 om 15:27

Zo doorstonden we de crisis: ‘Een hele grote, wat stillere middengroep hoorde je niet’

https://www.ad.nl/binnenland/zo-doorstonden-we-de-crisis-een-hele-grote-wat-stillere-middengroep-hoorde-je-niet~a4c09c74/

Mondkapjesplicht eraf is toch volgende week?

Hinoki schreef op 19-02-2022 om 17:16:

Mondkapjesplicht eraf is toch volgende week?

Vandaag alleen op plaatsen waar je je QR-code moet laten zien.

Daglichtlamp schreef op 19-02-2022 om 17:50:

[..]

Dus niet meer in winkels?

Daglichtlamp schreef op 19-02-2022 om 17:50:

[..]

Heb het maar even opgezocht. Niet meer in de horeca (wat jij schrijft dus), nog wel winkels. Ik twijfelde want in de Jumbo waar ik vandaag was droeg bijna niemand er meer een. Wel het personeel overigens. En de action was ook 50:50. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

19-02-2022 om 19:42

Hinoki schreef op 19-02-2022 om 19:38:

[..]

Heb het maar even opgezocht. Niet meer in de horeca (wat jij schrijft dus), nog wel winkels. Ik twijfelde want in de Jumbo waar ik vandaag was droeg bijna niemand er meer een. Wel het personeel overigens. En de action was ook 50:50.

Ik vind het nogal onduidelijk, die mondkapjes hadden ze beter in één keer overal kunnen afschaffen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.