Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Piratenkoningin
18-02-2022 om 08:31
Drietje schreef op 18-02-2022 om 08:12:
Ik voel me een beetje wappie nu maar ik heb net deze video gekeken over een Europese digitale id die in juni dit jaar wordt ingevoerd in de Europese unie. Wisten jullie dit?
Edit: heb de video weggehaald. Blijkbaar is het dit:
Moet eerlijk zeggen dat ik het geen prettig idee vind.
Wat vind je er niet prettig aan?
Daglichtlamp
18-02-2022 om 09:06
Op dit moment kan ik bijvoorbeeld met mijn digi-d al mijn ziekenhuisdossier inzien, mijn belastinggegevens, zaken regelen met de gemeente. Dat voelt veel veiliger dan overal een aparte inlog voor bedenken.
Hinoki
18-02-2022 om 09:20
Piratenkoningin schreef op 18-02-2022 om 08:31:
[..]
Het is nu een digitale ID. De angst van veel wappies (en ook veel niet wappies) is dat daar veel meer aan wordt gehangen over een tijdje. CO-taks, medische gegevens, sociaal kredietsysteem a la China.
ShowyHummingbird30
18-02-2022 om 09:24
Hinoki schreef op 18-02-2022 om 09:20:
[..]
Het is nu een digitale ID. De angst van veel wappies (en ook veel niet wappies) is dat daar veel meer aan wordt gehangen over een tijdje. CO-taks, medische gegevens, sociaal kredietsysteem a la China.
Dat heeft weinig te maken met een digitale ID. Theoretisch zijn die koppelingen natuurlijk al lang mogelijk. Gemeente, Rijksoverheid, (zorg) verzekeringen, banken etc. Wetgeving verbiedt dat. Los van de methode.
Piratenkoningin
18-02-2022 om 10:02
Hinoki schreef op 18-02-2022 om 09:20:
[..]
De basis van dit voorgestelde systeem is dat iedere burger zelf kiest welke gegevens die met wie wil delen. Er worden geen gegevens over de burger centraal opgeslagen, die voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Alles wat ‘eraan wordt gehangen’, blijft volgens datzelfde systeem werken.
Het lijkt mij veiliger om daarmee in te loggen als je bijvoorbeeld in het buitenland een auto wil huren of een officieel document wil ondertekenen of iets uit het buitenland wil bestellen, dan met een willekeurig commercieel systeem wat juist wel centraal gegevens opslaat en koppelt omdat dat het verdienmodel is. Ik heb liever zelf controle over wie ik inzicht geef in welk aspect van mijn identiteit, medische gegevens, etc.
Ik begrijp dus niet goed wat de angst is die men dan heeft. Commerciële partijen zoals Facebook en Apple verzamelen (centraal) en koppelen allerlei persoonlijke informatie waaronder betalingsgegevens, locatiegegevens, medische gegevens. Vertrouwt men dan zo’n partij wel met die gegevens en de overheid niet met een systeem wat die gegevens juist niet centraal opslaat en een alternatief wil bieden zodat burgers niet al die gegevens zonder enige controle aan commerciële partijen hoeven afstaan?
QuizzicalOpossum53
18-02-2022 om 10:09
Piratenkoningin schreef op 18-02-2022 om 08:31:
[..]
Dat het Europees is. Ik zie behoorlijk wat Europese landen heel ver gaan in de corona aanpak, van mensen opsluiten tot 2g op de werkvloer. Daarbij hebben we ook nog landen als Polen en Hongarije die het ook niet zo nauw nemen met de vrijheid en privacy van hun inwoners. Ik denk dat wij in dat opzicht het meest liberale land zijn van de Europese unie en ik wil niet dat dat beperkt wordt door andere landen.
Piratenkoningin
18-02-2022 om 10:20
Drietje schreef op 18-02-2022 om 10:09:
[..]
Dat het Europees is. Ik zie behoorlijk wat Europese landen heel ver gaan in de corona aanpak, van mensen opsluiten tot 2g op de werkvloer. Daarbij hebben we ook nog landen als Polen en Hongarije die het ook niet zo nauw nemen met de vrijheid en privacy van hun inwoners. Ik denk dat wij in dat opzicht het meest liberale land zijn van de Europese unie en ik wil niet dat dat beperkt wordt door andere landen.
Als jij niks met Polen of Hongarije wil, of met geen enkel Europees land, dan deel jij geen gegevens. Die keuze is in dit systeem geheel aan jou. Het betekent puur dat als jij wel iets wil met Polen of Hongarije, daar op vakantie een auto wil huren bijvoorbeeld, of er wil gaan werken, dat je dan niet in een mogelijk minder betrouwbaar, wel gegevens verzamelend Pools of Hongaars systeem of via Facebook hoeft in te loggen, maar met een Europees systeem dat zorgt dat Polen of Hongarije of Facebook geen gegevens over jou krijgt anders dan die jij zelf kiest om te delen. Hoe denk je dan dat dit systeem onze vrijheid en privacy zou kunnen aantasten?
QuizzicalOpossum53
18-02-2022 om 10:37
Piratenkoningin schreef op 18-02-2022 om 10:20:
[..]
Als jij niks met Polen of Hongarije wil, of met geen enkel Europees land, dan deel jij geen gegevens. Die keuze is in dit systeem geheel aan jou. Het betekent puur dat als jij wel iets wil met Polen of Hongarije, daar op vakantie een auto wil huren bijvoorbeeld, of er wil gaan werken, dat je dan niet in een mogelijk minder betrouwbaar, wel gegevens verzamelend Pools of Hongaars systeem of via Facebook hoeft in te loggen, maar met een Europees systeem dat zorgt dat Polen of Hongarije of Facebook geen gegevens over jou krijgt anders dan die jij zelf kiest om te delen. Hoe denk je dan dat dit systeem onze vrijheid en privacy zou kunnen aantasten?
Zo is het bedoeld ja, maar met zoveel landen die het niet zo nauw nemen met burgerrechten en een EU die ook graag de soevereiniteit van landen overneemt op bepaalde gebieden is er helemaal geen garantie dat dit niet zal veranderen. Ik wil geen systeem dat goed bedoeld is, maar waar misbruik kan worden gemaakt.
Piratenkoningin
18-02-2022 om 11:00
Drietje schreef op 18-02-2022 om 10:37:
[..]
Zo is het bedoeld ja, maar met zoveel landen die het niet zo nauw nemen met burgerrechten en een EU die ook graag de soevereiniteit van landen overneemt op bepaalde gebieden is er helemaal geen garantie dat dit niet zal veranderen. Ik wil geen systeem dat goed bedoeld is, maar waar misbruik kan worden gemaakt.
Hoe kan er misbruik van gemaakt worden? Welke mogelijkheden of risico’s zie je daarvoor dan in dit systeem? Ik zie die niet, anders dan een heel ander systeem maken waarmee de controle niet bij de burger ligt en het systeem wel centraal gegevens opslaat en koppelt. Dat zou dan apart gebouwd moeten worden, want dat is technisch echt een fundamenteel ander systeem. Dat vind ik dus geen risico van dit systeem. Dit systeem zorgt juist voor meer veiligheid en privacy in mijn ogen; als Nederlander vooral wanneer je iets met andere EU-landen wil en als burger van verschillende andere EU-landen (en ook van Nederland) mogelijk ook binnen je eigen land.
Hinoki
18-02-2022 om 11:41
Piratenkoningin schreef op 18-02-2022 om 10:20:
[..]
Totdat je niks meer te willen hebt. Dat kun je nu makkelijk afdoen als wappiegedrag, en eerlijk is eerlijk ik vind het ook wat ver gezocht. Maar om nou helemaal achterover te leunen en het afdoen als een complot vind ik ook wat gemakzuchtig. Ik hou alles wat ik hoor en lees en nu nog afdoe als "haha die althoedjes" in mijn achterhoofd en ik zoek alles zelf na en sla ook documenten van de Europese unie op.
ShowyHummingbird30
18-02-2022 om 12:17
Drietje schreef op 18-02-2022 om 10:37:
[..]
Ik ken geen systeem waar géén misbruik van gemaakt kan worden. Dat lijkt me een utopie.
QuizzicalOpossum53
18-02-2022 om 12:24
Coreopsis schreef op 18-02-2022 om 12:17:
[..]
Ik ken geen systeem waar géén misbruik van gemaakt kan worden. Dat lijkt me een utopie.
Nou precies, dat lijkt me wel een risico met zoveel landen die er wat over te zeggen hebben.
Piratenkoningin
18-02-2022 om 12:25
Hinoki schreef op 18-02-2022 om 11:41:
[..]
Totdat je niks meer te willen hebt. Dat kun je nu makkelijk afdoen als wappiegedrag, en eerlijk is eerlijk ik vind het ook wat ver gezocht. Maar om nou helemaal achterover te leunen en het afdoen als een complot vind ik ook wat gemakzuchtig. Ik hou alles wat ik hoor en lees en nu nog afdoe als "haha die althoedjes" in mijn achterhoofd en ik zoek alles zelf na en sla ook documenten van de Europese unie op.
Dat doe ik niet en dat vind ik ook niet. Ik stel vragen omdat ik graag wil weten waar mensen zich zorgen over maken. Als ik het antwoord niet begrijp, dan vraag ik door en leg ik uit wat ik niet begrijp of niet logisch vind. En ik schrijf op hoe ik er naar kijk. Misschien stelt dat iemand gerust of misschien zie ik dingen verkeerd of mis ik dingen en dan kan iemand me daarop wijzen. Ik hoop niet dat mijn berichten lezen als iets afdoen als wappiegedrag, want dat bedoel ik echt niet zo.
Piratenkoningin
18-02-2022 om 12:39
Drietje schreef op 18-02-2022 om 12:24:
[..]
Nou precies, dat lijkt me wel een risico met zoveel landen die er wat over te zeggen hebben.
Maar wat is dan het risico, wat ben je bang dat er kan gebeuren? Ik probeer het echt te begrijpen, maar dit blijft me te abstract.
Alles wat ik concreet bedenk, loopt vast. Bijvoorbeeld: een land kan eisen dat je je op veel meer plekken moet identificeren dan dat jij wil. Maar a) dat kunnen ze ook eisen zonder dit systeem, b) jij hebt de keuze om wel of niet naar dat land of die plekken toe te gaan en c) als je dan toch naar dat land en die plekken toe moet/wil, dan identificeer je je lijkt me liever met dit systeem dan door telkens foto’s van jou en je ID-bewijs te laten maken waarvan je maar moet afwachten wat ermee gebeurt / in te loggen in een schimmig systeem wat je niet kent / je continu te laten tracken via je telefoon (of een willekeurige andere optie).
Ja, elk systeem kan misbruikt worden, maar ik zie tot nu toe alleen maar risico’s die juist kleiner ipv groter zijn met dit systeem dan met de alternatieven.
redbulletje
18-02-2022 om 12:44
Ik zou juist wel banger worden voor identiteitsdiefstal. Digitale oplichting als alles digitaal wordt. Vind dan irisscans en vingerafdrukken toch veiliger denk ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.