Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
QuizzicalOpossum53
11-02-2022 om 11:50
Hetvrijewoord schreef op 11-02-2022 om 11:04:
[..]
Niet niemand, jij niet kennelijk. Je projecteert jouw overtuigingen op iedereen. Zou ik niet doen.
Wanneer het een advies blijft, zijn er altijd mensen die er zich wel bewust van blijven. Overigens heeft iedereen belang bij minder besmettingen, ook al wordt lang niet iedereen erg ziek.
Ik zeg wat ik zie. Overal waar ik kom staan de meeste mensen echt veel dichter bij je dan anderhalve meter. Als de druk eraf is en alles kan weer is het een utopie om te verwachten dat mensen het dan ineens wel afstand gaan houden. Hoe geloofwaardig is zo'n advies dan van het kabinet. Als de tweede kamer weer vol zit, Rutte weer knuffelt met macron, de burgemeesters weer handen schudden, de gemeenteraden weer fysiek vergaderen, de kantoren weer vol zitten.
Hinoki
11-02-2022 om 11:59
Drietje schreef op 11-02-2022 om 07:59:
[..]
Dat kan je zelf toch gewoon doen. De overheid gaat mensen niet verbieden afstand te houden. De overheid gaat het gebod op afstand houden opheffen. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Het 1 is menselijke voorkeur. Het andere is inperking van de grondrechten en daar moet je een verdomd goede reden voor hebben. Die is er gelukkig niet meer.
Je hoeft mij niet te vertellen over grondrechten hoor. Waarom denk je dat ik die QR niet gebruik.
Wat me opvalt - en ik heb het niet (specifiek) over jou - is dat men een maand of wat geleden nogal laatdunkend deed over “wappies met hun grondrechtenschending” er nu steeds meer geluiden te horen zijn dat die schendingen er dus inderdaad zijn geweest en niet hadden mogen gebeuren. Ook hier op het forum.
QuizzicalOpossum53
11-02-2022 om 12:01
Hinoki schreef op 11-02-2022 om 11:59:
[..]
Je hoeft mij niet te vertellen over grondrechten hoor. Waarom denk je dat ik die QR niet gebruik.
Wat me opvalt - en ik heb het niet (specifiek) over jou - is dat men een maand of wat geleden nogal laatdunkend deed over “wappies met hun grondrechtenschending” er nu steeds meer geluiden te horen zijn dat die schendingen er dus inderdaad zijn geweest en niet hadden mogen gebeuren. Ook hier op het forum.
Dat klopt inderdaad. Het is allemaal niet zo zwart wit, veel grijs vooral.
Mija
11-02-2022 om 12:12
Drietje schreef op 11-02-2022 om 11:50:
[..]
Ik zeg wat ik zie. Overal waar ik kom staan de meeste mensen echt veel dichter bij je dan anderhalve meter. Als de druk eraf is en alles kan weer is het een utopie om te verwachten dat mensen het dan ineens wel afstand gaan houden. Hoe geloofwaardig is zo'n advies dan van het kabinet. Als de tweede kamer weer vol zit, Rutte weer knuffelt met macron, de burgemeesters weer handen schudden, de gemeenteraden weer fysiek vergaderen, de kantoren weer vol zitten.
Onze gemeenteraad vergadert inderdaad fysiek maar wel op 1,5 meter: er mogen een zeer beperkt aantal mensen in de zaal. Collegeleden moeten in een andere ruimte meekijken als ze niet aan de beurt zijn. Tijdens commissievergaderingen kijken commissieleden in een andere ruimte mee en wordt er tussen de agendapunten gewisseld. Verplaatsen met mondkapjes op. In ons gemeentehuis is het ook overdag nog steeds helemaal niet druk. Heel veel van mijn collega’s werkten nog altijd 80% van de tijd thuis. Ik heb de meeste overleggen nog steeds online. Natuurlijk zie je ook hier dat het wat losser en ontspannener wordt (gelukkig!) maar business as usual (nou ja, van voor maart 2020 dan) is het echt in de verste verte niet. Er zijn ook nog nooit eerder zoveel mensen in mijn directe omgeving besmet geweest. Het valt niet te ontlopen. Maar juist bij de gemeente heerst het idee: aan ons zal het niet liggen. Vind ik ook terecht, dat je als overheid voor jezelf wat strenger bent. Je hoort immers bij de club die de regels oplegt. En nee, niet alles gaat goed. Maar de uitzondering bevestigt de regel.
De grote hinderlijke maatregelen lopen op hun eind. Ik word soms ook ongeduldig. Ik vind het ergens ook wel grappig om te merken dat ik er juist de laatste weken echt naar snak dat het %#{$¥£* eens allemaal afgelopen is. Dat je gewoon naar kantoor kunt gaan, gewoon je collega’s weer zien, geen goede reden meer hoeven verzinnen om naar je werkplek te mogen gaan. Het is voor mij bijna twee jaar geleden dat ik normaal naar mijn werk ging! Absurd!
WickedCurlew89
11-02-2022 om 12:53
[..]
Grondrechten zijn niet absoluut.
QuizzicalOpossum53
11-02-2022 om 12:54
Mija schreef op 11-02-2022 om 12:12:
[..]
Onze gemeenteraad vergadert inderdaad fysiek maar wel op 1,5 meter: er mogen een zeer beperkt aantal mensen in de zaal. Collegeleden moeten in een andere ruimte meekijken als ze niet aan de beurt zijn. Tijdens commissievergaderingen kijken commissieleden in een andere ruimte mee en wordt er tussen de agendapunten gewisseld. Verplaatsen met mondkapjes op. In ons gemeentehuis is het ook overdag nog steeds helemaal niet druk. Heel veel van mijn collega’s werkten nog altijd 80% van de tijd thuis. Ik heb de meeste overleggen nog steeds online. Natuurlijk zie je ook hier dat het wat losser en ontspannener wordt (gelukkig!) maar business as usual (nou ja, van voor maart 2020 dan) is het echt in de verste verte niet. Er zijn ook nog nooit eerder zoveel mensen in mijn directe omgeving besmet geweest. Het valt niet te ontlopen. Maar juist bij de gemeente heerst het idee: aan ons zal het niet liggen. Vind ik ook terecht, dat je als overheid voor jezelf wat strenger bent. Je hoort immers bij de club die de regels oplegt. En nee, niet alles gaat goed. Maar de uitzondering bevestigt de regel.
De grote hinderlijke maatregelen lopen op hun eind. Ik word soms ook ongeduldig. Ik vind het ergens ook wel grappig om te merken dat ik er juist de laatste weken echt naar snak dat het %#{$¥£* eens allemaal afgelopen is. Dat je gewoon naar kantoor kunt gaan, gewoon je collega’s weer zien, geen goede reden meer hoeven verzinnen om naar je werkplek te mogen gaan. Het is voor mij bijna twee jaar geleden dat ik normaal naar mijn werk ging! Absurd!
Ja nu natuurlijk nog wel, maar de anderhalve meter gaat er vanaf 8 maart waarschijnlijk helemaal af. Een aantal mensen willen hier dan nog een advies van de overheid tot afstand houden. Ik denk dat dat echt niet kan. Zou heel raar zijn, zeker als het openbaar bestuur ook weer als vanouds gaat werken. Het thuis werken gaat er komende week al vanaf, dus dat is al een enorme stap.
QuizzicalOpossum53
11-02-2022 om 12:54
Hetvrijewoord schreef op 11-02-2022 om 12:53:
[..]
Grondrechten zijn niet absoluut.
Als ze in de grondwet staan wel hoor! Dat is de basis onder onze samenleving.
WickedCurlew89
11-02-2022 om 13:00
Drietje schreef op 11-02-2022 om 12:54:
[..]
Als ze in de grondwet staan wel hoor! Dat is de basis onder onze samenleving.
Je hebt het een en ander (nog steeds) niet meegekregen.
https://prodemos.nl/kennis-en-debat/publicaties/informatie-over-politiek/wat-is-een-rechtsstaat/grondrechten/
Hinoki
11-02-2022 om 13:11
Hetvrijewoord schreef op 11-02-2022 om 13:00:
[..]
Je hebt het een en ander (nog steeds) niet meegekregen.
https://prodemos.nl/kennis-en-debat/publicaties/informatie-over-politiek/wat-is-een-rechtsstaat/grondrechten/
Geen absolute vrijheid
De verschillende vrijheden en rechten zijn niet absoluut: een burger kan niet onbeperkt zijn gang gaan. Er bestaat bijvoorbeeld vrijheid van godsdienst, maar dat betekent niet dat een burger overal en altijd zijn geloof vrij kan uitoefenen. Die vrijheid kan worden beperkt als er bijvoorbeeld sprake is van verstoring van de openbare orde. Bij een aantal artikelen in de grondwet staat dan ook: ‘behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet’. Dat betekent dat een beperking van een grondrecht door de overheid soms mogelijk is. Dit moet dan wel in een aparte wet worden geregeld.
En die aparte wet, is dus de Tijdelijke wet maatregelen covid-19. Die nu terecht!! onder een vergrootglas ligt.
WickedCurlew89
11-02-2022 om 13:15
Hinoki schreef op 11-02-2022 om 13:11:
[..]
Geen absolute vrijheid
De verschillende vrijheden en rechten zijn niet absoluut: een burger kan niet onbeperkt zijn gang gaan. Er bestaat bijvoorbeeld vrijheid van godsdienst, maar dat betekent niet dat een burger overal en altijd zijn geloof vrij kan uitoefenen. Die vrijheid kan worden beperkt als er bijvoorbeeld sprake is van verstoring van de openbare orde. Bij een aantal artikelen in de grondwet staat dan ook: ‘behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet’. Dat betekent dat een beperking van een grondrecht door de overheid soms mogelijk is. Dit moet dan wel in een aparte wet worden geregeld.
En die aparte wet, is dus de Tijdelijke wet maatregelen covid-19. Die nu terecht!! onder een vergrootglas ligt.
Ja en? Beweer ik wat anders?
In hoeverre terecht is het afwachten overigens.
Daglichtlamp
11-02-2022 om 13:40
Drietje schreef op 11-02-2022 om 09:29:
[..]
Dat weten wij niet zeker, kunnen we ook niet weten. Feit is wel dat de ziejenhuisbezetting nog goed beheersbaar was en bovendien flink dalende toen wij in lockdown gingen. We gingen in lockdown vanwege de angst voor omikron, waar op dat moment in het buitenland al wel een en ander over bekend was. Die informatie werd gewoon genegeerd bij de voorspellingen. Sterker nog, nu blijkt dus dat onze virologen zelfs die informatie probeerden te beïnvloeden. Dat getuigt van enorme tunnelvisie.
Goed beheersbaar? Vertel dat maar aan degenen wiens operatie keer op keer is uitgesteld. De persconferentie was 18 december, toen lagen er nog meer dan 600 mensen op de IC, maar inderdaad er was wel sprake van een daling.
Wat grondrechten betreft, die botsen in deze crisis. In de grondwet staat ook een artikel over het bevorderen van de volksgezondheid. We hebben net zo goed recht op een tijdige medische behandeling, dan dat we recht hebben om naar de kroeg te gaan. Als ik moet kiezen, dan vind ik dat eerste belangrijker, maar hopelijk zijn we al snel zo ver dat we niet meer hoeven te kiezen.
WickedCurlew89
11-02-2022 om 13:40
Ik vond dit stuk wel aardig.
De valse ‘overwinning’ van wappies
Je kon er natuurlijk op wachten, nu de maatregelen van de overheid om de coronacrisis te beteugelen fors afnemen kraaien valse oproerkraaiers hun overwinning. Zie je nou wel dat het allemaal wel meeviel met die ‘griep’? We hadden gelijk!
knip
Amerikaanse onderzoekers publiceerden hun bevindingen eveneens in het bladNature. Zij baseerden zich op data uit China, Zuid-Korea, Italië, Iran, Frankrijk en de VS. Volgens dit onderzoek lijkt het erop dat door lockdowns en andere maatregelen 530 miljoen besmettingen werden voorkomen en zeker drie miljoen levens werden gered. Natuurlijk zijn het slechts modellen die deze duizelingwekkende cijfers voort hebben gebracht en kunnen ze nooit rekening houden met alle nuances, maar het geeft toch wel een indicatie dat maatregelen nodig waren om veel erger te voorkomen. En dan zwijg ik nog maar over de langetermijngevolgen van een besmetting.
Het blijft de vraag welke maatregelen zinnig waren en welke onzinnig, maar we kunnen in ieder geval stellen dat mensen die zich vanaf het begin hebben verzet tegen maatregelen bepaald geen bijdrage hebben geleverd aan het voorkomen van extra leed.
Integendeel zelfs.
Hier verder: https://chrisklomp.nl/de-valse-overwinning-van-wappies/
QuizzicalOpossum53
11-02-2022 om 14:03
Daglichtlamp schreef op 11-02-2022 om 13:40:
[..]
Goed beheersbaar? Vertel dat maar aan degenen wiens operatie keer op keer is uitgesteld. De persconferentie was 18 december, toen lagen er nog meer dan 600 mensen op de IC, maar inderdaad er was wel sprake van een daling.
Wat grondrechten betreft, die botsen in deze crisis. In de grondwet staat ook een artikel over het bevorderen van de volksgezondheid. We hebben net zo goed recht op een tijdige medische behandeling, dan dat we recht hebben om naar de kroeg te gaan. Als ik moet kiezen, dan vind ik dat eerste belangrijker, maar hopelijk zijn we al snel zo ver dat we niet meer hoeven te kiezen.
Beetje makkelijk scoren: recht om naar de kroeg te gaan vs recht op medische behandeling. Want waar het werkelijk om gaat: recht om familie te ontmoeten en knuffelen, recht om bij je zieke of stervende geliefden te zijn, recht om in je onderhoud te voorzien, recht op sociale en emotionele ontwikkeling, recht op goed onderwijs, recht op een gezonde geestelijke gezondheid. Als je dat afzet tegen een tijdige medische behandeling is het veel minder zwart- wit.
OmaVan2
11-02-2022 om 14:03
[..]
Nee, dat kan je zo niet stellen. De QR-code was op het moment dat hij ingesteld werd mogelijk wel proportioneel. Dat het bijzondere degelijke Duitse Grondwet Hof het Duitse 2G beleid heeft goed gekeurd, vertelt mij dat zo'n maatregel onder bepaalde omstandigheden wel proportioneel is. Alleen op een zeker moment kan zo'n maatregel niet langer proportioneel zijn.
Het is jammer dat mensen dan met: zie je wel, reageren.
QuizzicalOpossum53
11-02-2022 om 14:04
Hetvrijewoord schreef op 11-02-2022 om 13:40:
Ik vond dit stuk wel aardig.
De valse ‘overwinning’ van wappies
Je kon er natuurlijk op wachten, nu de maatregelen van de overheid om de coronacrisis te beteugelen fors afnemen kraaien valse oproerkraaiers hun overwinning. Zie je nou wel dat het allemaal wel meeviel met die ‘griep’? We hadden gelijk!
knip
Amerikaanse onderzoekers publiceerden hun bevindingen eveneens in het bladNature. Zij baseerden zich op data uit China, Zuid-Korea, Italië, Iran, Frankrijk en de VS. Volgens dit onderzoek lijkt het erop dat door lockdowns en andere maatregelen 530 miljoen besmettingen werden voorkomen en zeker drie miljoen levens werden gered. Natuurlijk zijn het slechts modellen die deze duizelingwekkende cijfers voort hebben gebracht en kunnen ze nooit rekening houden met alle nuances, maar het geeft toch wel een indicatie dat maatregelen nodig waren om veel erger te voorkomen. En dan zwijg ik nog maar over de langetermijngevolgen van een besmetting.
Het blijft de vraag welke maatregelen zinnig waren en welke onzinnig, maar we kunnen in ieder geval stellen dat mensen die zich vanaf het begin hebben verzet tegen maatregelen bepaald geen bijdrage hebben geleverd aan het voorkomen van extra leed.
Integendeel zelfs.
Hier verder: https://chrisklomp.nl/de-valse-overwinning-van-wappies/
Ik denk dus dat we hier vanaf moeten. Weg uit die tegenstellingen, weg uit de polarisatie. Iedereen heeft geleden en gestreden op zijn eigen manier een we moeten samen verder.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.