Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-02-2022 om 22:33

En de anderhalve meter eraf vanaf 25 februari 

Dat hebben ze wel netjes eerst aan het omt gevraagd 

Drietje schreef op 10-02-2022 om 22:33:

En de anderhalve meter eraf vanaf 25 februari

Dat hebben ze wel netjes eerst aan het omt gevraagd

Dat had ik nu graag behouden zien blijven. Vreselijk als ze weer in je nek staan hijgen. En in de horeca bijna bij je buurtafel op schoot zitten. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

10-02-2022 om 22:50

Het zou mooi zijn als het advies van de anderhalve meter voorlopig blijft juist.

Ik blijf me er in elk geval wel aan houden als dat enigzinds kan en ik zal ook vragen om afstand te houden als er weer eens iemand het nodig vindt op mijn lip te zitten. Nergens voor nodig, opbokken.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-02-2022 om 23:09

Die anderhalve meter is het verschil tussen winst en verlies voor horeca en theaters en het verschil tussen online en fysiek onderwijs bij grotere groepen. 

Dus dat is juist de meest belemmerende maatregel die er is. Als je niet hutje mutje wilt zitten dan ga je toch op een rustig tijdstip uit eten. Die keuze blijft natuurlijk. 

Ik blijf me netjes aan die 1,5 meter houden.    Voor de ander, en mezelf.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-02-2022 om 07:57

https://www.news.com.au/technology/science/human-body/south-african-gp-who-raised-alarm-about-omicron-says-she-was-pressured-not-to-call-it-mild/news-story/f236e9a9803e4bc7b440029a7c57bf03

Wow, best heftig. De zuid Afrikaanse dokter (vz van landelijke vereniging) die aan de bel trok over Omikron is oa door Nederlandse wetenschappers onder druk gezet om te zeggen dat Omikron een ernstige variant was en geen milde. 

Het is al absurd dat het omt rekende met belachelijke aannames, waardoor het model helemaal niet bleek te kloppen (2000 ic opnames voorspeld terwijl we nu onder de 200 zitten en nog steeds dalen). Maar blijkbaar wilden ze ook echt niet horen dat Omikron milder is. We hebben een onterechte lockdown te danken aan deze ontzettend slechte modellering met enorm gevolgen, zowel financieel, als mentaal als sociaal. En het vertrouwen in de overheid is er nog meer door beschadigd. 

Ik snap nu nog beter dat het omt op een zijspoor is gezet. Niet oké dit. zulke adviseurs kun je beter kwijt zijn dan rijk.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-02-2022 om 07:59

Hinoki schreef op 11-02-2022 om 07:15:

Ik blijf me netjes aan die 1,5 meter houden. Voor de ander, en mezelf.

Dat kan je zelf toch gewoon doen. De overheid gaat mensen niet verbieden afstand te houden. De overheid gaat het gebod op afstand houden opheffen. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Het 1 is menselijke voorkeur. Het andere is inperking van de grondrechten en daar moet je een verdomd goede reden voor hebben. Die is er gelukkig niet meer. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

11-02-2022 om 08:12

Drietje schreef op 11-02-2022 om 07:57:

https://www.news.com.au/technology/science/human-body/south-african-gp-who-raised-alarm-about-omicron-says-she-was-pressured-not-to-call-it-mild/news-story/f236e9a9803e4bc7b440029a7c57bf03

Wow, best heftig. De zuid Afrikaanse dokter (vz van landelijke vereniging) die aan de bel trok over Omikron is oa door Nederlandse wetenschappers onder druk gezet om te zeggen dat Omikron een ernstige variant was en geen milde.

Het is al absurd dat het omt rekende met belachelijke aannames, waardoor het model helemaal niet bleek te kloppen (2000 ic opnames voorspeld terwijl we nu onder de 200 zitten en nog steeds dalen). Maar blijkbaar wilden ze ook echt niet horen dat Omikron milder is. We hebben een onterechte lockdown te danken aan deze ontzettend slechte modellering met enorm gevolgen, zowel financieel, als mentaal als sociaal. En het vertrouwen in de overheid is er nog meer door beschadigd.

Ik snap nu nog beter dat het omt op een zijspoor is gezet. Niet oké dit. zulke adviseurs kun je beter kwijt zijn dan rijk.

Als je denkt dat je vertrouwen in de overheid niet dieper kon zinken. 

Drietje schreef op 11-02-2022 om 07:57:

Toen we in lockdown gingen was de vorige variant nog dominant, stonden de ziekenhuizen op omvallen door de lakse houding van het kabinet in november en was zelfs het merendeel van de zestigplussers niet geboosterd. Overigens is de wetenschap er volgens mij nog steeds niet echt uit of omicron nu echt milder is, of dat we vooral profiteren van het feit dat zoveel mensen al enigszins immuniteit hadden op het moment dat omicron toesloeg.

We zijn geneigd om heel snel te vergeten dat op het moment dat we in lockdown gingen zelfs heel dringende operaties van niet covid patiënten uitgesteld moesten worden.

Ik ben heel blij met het perspectief dat geboden wordt (en hoop heel erg dat we volgend jaar wel gewoon kerst kunnen vieren, met een mooie dienst in een volle kerk), maar zeggen dat het allemaal niet had gehoeven? Ik denk dat dat voor Nederland in elk geval niet op gaat.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-02-2022 om 09:29

Daglichtlamp schreef op 11-02-2022 om 08:16:

[..]

Toen we in lockdown gingen was de vorige variant nog dominant, stonden de ziekenhuizen op omvallen door de lakse houding van het kabinet in november en was zelfs het merendeel van de zestigplussers niet geboosterd. Overigens is de wetenschap er volgens mij nog steeds niet echt uit of omicron nu echt milder is, of dat we vooral profiteren van het feit dat zoveel mensen al enigszins immuniteit hadden op het moment dat omicron toesloeg.

We zijn geneigd om heel snel te vergeten dat op het moment dat we in lockdown gingen zelfs heel dringende operaties van niet covid patiënten uitgesteld moesten worden.

Ik ben heel blij met het perspectief dat geboden wordt (en hoop heel erg dat we volgend jaar wel gewoon kerst kunnen vieren, met een mooie dienst in een volle kerk), maar zeggen dat het allemaal niet had gehoeven? Ik denk dat dat voor Nederland in elk geval niet op gaat.

Dat weten wij niet zeker, kunnen we ook niet weten. Feit is wel dat de ziejenhuisbezetting nog goed beheersbaar was en bovendien flink dalende toen wij in lockdown gingen. We gingen in lockdown vanwege de angst voor omikron,  waar op dat moment in het buitenland al wel een en ander over bekend was. Die informatie werd gewoon genegeerd bij de voorspellingen. Sterker nog, nu blijkt dus dat onze virologen zelfs die informatie probeerden te beïnvloeden. Dat getuigt van enorme tunnelvisie. 

Je mag wel verwachten dat de deskundigen op de hoogte zijn van alle informatie die er is en op basis daarvan een zo reeel mogelijk scenario schetsen. Maar alle info werd genegeerd, waardoor het kabinet niet anders kon dan een lockdown. Ik hoor het Rutte nog zeggen: wij zijn de eerste, maar komende week zullen andere landen ons volgen. Wat niet gebeurde. Wat zal hij zich genept voelen. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

11-02-2022 om 09:38

Drietje schreef op 11-02-2022 om 07:59:

[..]

Dat kan je zelf toch gewoon doen. De overheid gaat mensen niet verbieden afstand te houden. De overheid gaat het gebod op afstand houden opheffen. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Het 1 is menselijke voorkeur. Het andere is inperking van de grondrechten en daar moet je een verdomd goede reden voor hebben. Die is er gelukkig niet meer.

Het is heel lang gewoon een advies geweest en dat zouden ze zo moeten houden.

Dat de helft van de mensen zich niets van adviezen aantrekt omdat ze altijd alles beter weten is weer een andere ding.

Drietje schreef op 11-02-2022 om 09:29:

[..]

Dat weten wij niet zeker, kunnen we ook niet weten. Feit is wel dat de ziejenhuisbezetting nog goed beheersbaar was en bovendien flink dalende toen wij in lockdown gingen. We gingen in lockdown vanwege de angst voor omikron, waar op dat moment in het buitenland al wel een en ander over bekend was. Die informatie werd gewoon genegeerd bij de voorspellingen. Sterker nog, nu blijkt dus dat onze virologen zelfs die informatie probeerden te beïnvloeden. Dat getuigt van enorme tunnelvisie.

Je mag wel verwachten dat de deskundigen op de hoogte zijn van alle informatie die er is en op basis daarvan een zo reeel mogelijk scenario schetsen. Maar alle info werd genegeerd, waardoor het kabinet niet anders kon dan een lockdown. Ik hoor het Rutte nog zeggen: wij zijn de eerste, maar komende week zullen andere landen ons volgen. Wat niet gebeurde. Wat zal hij zich genept voelen.

En toch, de laatste alinea van het artikel is:

“Professor Vincent Rajkumar shared data from Johns Hopkins University and the World Health Organisation showing daily deaths attributed to Covid-19 in the US were higher now than any time since the pandemic began in late 2019, with the exception of two months last winter.”

Dan is er op de simpele kwalificatie ‘mild’ toch wel wat af te dingen. Er zijn kennelijk factoren die daar een doorslaggevende invloed op hebben. Dat was op het moment waarover Coetzee spreekt helemaal nog niet zo duidelijk. Kennelijk zijn er delen van de wereld waar er weinig last is maar dus ook de VS waar de sterfte zeer hoog is. Hoe moet je vooraf weten hoe dat uitpakt? Ik vind daarom dat ze wel iets teveel een klokkenluidershouding aanneemt. Achteraf is het altijd gemakkelijk om vast te stellen dat je grotendeels gelijk had. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-02-2022 om 10:04

Zeker weten kon je toen nog niets. Maar in andere landen, zoals vk en Denemarken, was het beeld wel heel duidelijk milder. Niet alleen in Zuid-Afrika. De us had toen nog nauwelijks omikron. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

11-02-2022 om 10:09

Hetvrijewoord schreef op 11-02-2022 om 09:38:

[..]

Het is heel lang gewoon een advies geweest en dat zouden ze zo moeten houden.

Dat de helft van de mensen zich niets van adviezen aantrekt omdat ze altijd alles beter weten is weer een andere ding.

Wat heb je nou aan zo'n advies dan? Gaat toch niemand zich aan houden. Je kunt beter de mensen die risico lopen advies geven om drukte te mijden en goede maskers te blijven dragen. Zij hebben er zelf direct belang bij en zullen er daarom beter aan denken.  

WickedCurlew89

WickedCurlew89

11-02-2022 om 11:04

Drietje schreef op 11-02-2022 om 10:09:

[..]

Wat heb je nou aan zo'n advies dan? Gaat toch niemand zich aan houden. Je kunt beter de mensen die risico lopen advies geven om drukte te mijden en goede maskers te blijven dragen. Zij hebben er zelf direct belang bij en zullen er daarom beter aan denken.

Niet niemand, jij niet kennelijk. Je projecteert jouw overtuigingen op iedereen. Zou ik niet doen.

Wanneer het een advies blijft, zijn er altijd mensen die er zich wel bewust van blijven. Overigens heeft iedereen belang bij minder besmettingen, ook al wordt lang niet iedereen erg ziek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.