Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

04-02-2022 om 18:55

Daglichtlamp schreef op 04-02-2022 om 18:50:

[..]

Omicron en de rioolwatermetingen lijken veel minder gecorreleerd dan bij de eerdere varianten. De stijging in het rioolwater begon deze keer ook veel later dan dat de besmettingen omhoog gingen.

We gaan sowieso snel dalen qua besmettingen. Alleen al omdat zo gigantisch veel mensen besmet zijn geraakt de afgelopen weken, dat er niet veel meer te besmetten valt. 

Drietje schreef op 04-02-2022 om 18:50:

[..]

Ik vind het wel kwalijk dat andere landen wel zo'n booster verplicht stellen voor kinderen, terwijl het voor die leeftijd niet eens is goedgekeurd door de EMA. Dat soort landen ga ik in ieder geval vermijden.

En staat het al vast dat het Europees coronabewijs geen booster zal vragen van pubers?

Ik vind het sowieso nog steeds belachelijk dat alle Europese landen verschillende regels hebben. Waarom hebben we dan eigenlijk een EU vraag ik me af. 
Dochter was vorige week naar een Spaans Eiland, miste haar vlucht terug (lang verhaal, ga ik niet over uitweiden) werd geadviseerd via VK te vliegen, maar kwam niet door de gate, want geen paspoort en er moest ook een testafspraak gemaakt worden. Toen was advies vliegen via Lissabon, moest ze extra test doen voordat ze het vliegtuig in ging. Gaf natuurlijk ook weer stress. Uiteindelijk hadden ze toch weer een andere vlucht, naar Brussel en daar mocht ze gelukkig gewoon met het QR alleen in. 

Wij willen in juni naar Griekenland, maar wachten echt nog even met boeken. Daar wordt bovenop je QR code nu nog standaard een PCR of Antigeentest verwacht en daarnaast moet je dubbele of FPP2 mondkapjes dragen. Je wordt er toch helemaal niet goed van! Wanneer kunnen we weer enigszins ontspannen op reis?

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

05-02-2022 om 10:14

https://nos.nl/artikel/2415805-rivm-het-kan-nog-weken-duren-voordat-de-piek-is-bereikt

Echt, het lijken mij hele fijne mannen, maar wat een incompetentie blijkt hieruit. Twee weken geleden: Denemarken is ons voorland, we lopen daar drie weken achteraan. Dus we kijken met interesse wat daar gebeurt. 
Nu: we weten eigenlijk niet zoveel van Denemarken.
Huh?

En zo nog een paar uitspraken, die niet bepaald competent overkomen. Het komt erop neer dat ze eigenlijk geen idee hebben, want ze gebruiken alleen Nederlandse data en kijken niet naar het buitenland. De voorspelling van 750 personen op de ic is misschien iets te negatief? Haha,  grappenmakers, de ic- bezetting daalt al tijden en sinds omikron alleen maar harder.  En dat weten we al een maand of twee,  want dat gebeurt overal in de wereld waar omikron dominant is. 

Echt hoor, kan iemand dat omt eens even flink verversen? En leg ze dan meteen een media verbod op. 

@letterlijk of andere moderator :

De OP kan weer aangepast . Delta is bijna verwenen  !

omikron 98,2 %
delta 1,8 %

( periode van17 tot en met 23 januari )
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

DistinctMarten43

DistinctMarten43

06-02-2022 om 01:22

Tango schreef op 04-02-2022 om 19:44:

[..]

Ik vind het sowieso nog steeds belachelijk dat alle Europese landen verschillende regels hebben. Waarom hebben we dan eigenlijk een EU vraag ik me af.
Dochter was vorige week naar een Spaans Eiland, miste haar vlucht terug (lang verhaal, ga ik niet over uitweiden) werd geadviseerd via VK te vliegen, maar kwam niet door de gate, want geen paspoort en er moest ook een testafspraak gemaakt worden. Toen was advies vliegen via Lissabon, moest ze extra test doen voordat ze het vliegtuig in ging. Gaf natuurlijk ook weer stress. Uiteindelijk hadden ze toch weer een andere vlucht, naar Brussel en daar mocht ze gelukkig gewoon met het QR alleen in.

Wij willen in juni naar Griekenland, maar wachten echt nog even met boeken. Daar wordt bovenop je QR code nu nog standaard een PCR of Antigeentest verwacht en daarnaast moet je dubbele of FPP2 mondkapjes dragen. Je wordt er toch helemaal niet goed van! Wanneer kunnen we weer enigszins ontspannen op reis?

Nee, dat is afgeschaft! Niet meer nodig.

Doornroosje9 schreef op 06-02-2022 om 01:22:

[..]

Nee, dat is afgeschaft! Niet meer nodig.

Oh ineens weer?! Paar dagen geleden was het nog zo. Waar staat dat dan? Want in de reisapp van Buitenlandse Zaken staat nog steeds dat je een negatieve PCR of antigeentest moet overleggen. 

Lady_Violet

Lady_Violet

Moderator

06-02-2022 om 13:18

wild-flower schreef op 05-02-2022 om 10:21:

@letterlijk of andere moderator :

De OP kan weer aangepast . Delta is bijna verwenen !

omikron 98,2 %
delta 1,8 %

( periode van17 tot en met 23 januari )
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

De OP is weer aangepast 

DistinctMarten43

DistinctMarten43

06-02-2022 om 13:47

Tango schreef op 06-02-2022 om 13:06:

[..]

Oh ineens weer?! Paar dagen geleden was het nog zo. Waar staat dat dan? Want in de reisapp van Buitenlandse Zaken staat nog steeds dat je een negatieve PCR of antigeentest moet overleggen.

Nog maar net hoor. Portugal volgt ook, lees ik in onze krant.

Hier staat het over Griekenland:

https://www.hln.be/reizen/gevaccineerde-heeft-geen-test-meer-nodig-voor-trip-griekenland~a1d6c58ae/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ik hoopte hier al op, want wij gaan in mei. Ik dacht wel dat dat weg zou gaan als het toeristenseizoen zou beginnen. Want stel dat je een maand ervoor besmet wordt. Dan kan je nog altijd positief testen een aantal weken later.

Bespreking van de eerder genoemde studie over de zeer beperkte effecten van lockdowns op de sterfte door Dr. John Campbell: 

https://youtu.be/fcC_2V-5zfU

Conclusies: de studie is wetenschappelijk solide maar kent een paar belangrijke beperkingen, waarvan de volgende voor mij het meest in het oog springen:

• Er is alleen gekeken naar late lockdowns wat het effect logischerwijs sterk beperkt,
  • Er is geen rekening gehouden met de sterfte die zou hebben plaatsgevonden als de zorg geklapt was, 
  • Er wordt geen rekening gehouden met de economische, sociale en politieke schade die zou zijn ontstaan als de zorg zou zijn geklapt. 

Je kan dus zeker niet zomaar zeggen: ‘hadden ze maar…’ Dat heb ik ook niet gezegd, voor de duidelijkheid. Je kan zelfs niet zeggen: ‘de volgende keer moeten ze …’ want de factoren die nu niet zijn meegerekend, kunnen dan zomaar immense effecten blijken te hebben! Wat ik op basis van deze studie wel denk: er moet heel serieus gekeken worden naar preventie: kun je zorg beter schaalbaar maken? Erg moeilijk natuurlijk: qua menskracht en geld. En je weet weet of en wanneer het nodig is dus het voelt gauw als weggegooid geld: het kan niet aan andere belangrijke dingen besteed worden. 
Iets anders waar deze pandemie toch echt een wake up call voor moet zijn: de kwetsbare gezondheidstoestand waarin veel mensen kennelijk verkeren, juist door welvaartsziekten, waardoor ze (extra) kwetsbaar worden voor zo’n virus. Ook daarbij moet preventie meer en meer voorop komen staan. Maar ook daar zal de vrijheid om te doen en laten wat je wil een groot struikelblok worden. Misschien nog wel groter dan bij vaccineren. We zijn allemaal gewend om over onze eigen levensstijl te beslissen en dan recht te hebben op medische zorg als het misgaat. Ik hecht daar ook grote waarde aan eigenlijk. Maar je ziet het hier op een spectaculaire manier misgaan. Mij lijkt het eerlijk gezegd niet haalbaar om dat te handhaven met een groeiende bevolking met een hogere gemiddelde leeftijd en op wereldschaal steeds meer welvaartsziekten (in het beste scenario 😳). Er moet heel anders gedacht gaan worden over heel veel dingen, om het leven op aarde op een goede manier te kunnen blijven leiden, heb ik de indruk. Dat is niet zo gemakkelijk natuurlijk. Maar volhouden langs de oude denkpatronen lijkt me een recept voor mislukking, in heel veel opzichten. Ik hoop dat de jongere generaties wat soepeler zijn en wat verworven rechten kunnen opgeven want anders wordt het een moeilijk verhaal. 

Mija schreef op 06-02-2022 om 13:56:

Bespreking van de eerder genoemde studie over de zeer beperkte effecten van lockdowns op de sterfte door Dr. John Campbell:

https://youtu.be/fcC_2V-5zfU

Conclusies: de studie is wetenschappelijk solide maar kent een paar belangrijke beperkingen, waarvan de volgende voor mij het meest in het oog springen:

• Er is alleen gekeken naar late lockdowns wat het effect logischerwijs sterk beperkt,

Bedoel je niet: vroege lockdowns? Ik heb het niet gezien/gelezen, maar in de eerste posting stond volgens mij vroege lockdowns?

gr Angela

Angela1967 schreef op 06-02-2022 om 16:08:

[..]

Bedoel je niet: vroege lockdowns? Ik heb het niet gezien/gelezen, maar in de eerste posting stond volgens mij vroege lockdowns?

gr Angela

Spraakverwarring waarschijnlijk: er is vziw alleen gekeken naar lockdowns die pas werden ingesteld nadat de besmettingscijfers al hoog waren opgelopen. Niet naar lockdowns in een vroeg stadium (zoals in China: 1 besmetting - hele regio op slot). Die laatste soort verlaagt natuurlijk wel de sterftecijfers. 

Van de bloeddonoren heeft 97 % al antistoffen. Natuurlijk kun je dat niet 1 op 1 vertalen naar de Nederlandse bevolking (ik vermoed namelijk dat bloeddoneren relatief vaak wèl hun inentingen hebben gehaald), maar ik vind het toch hoopgevend.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

07-02-2022 om 16:44

Daglichtlamp schreef op 07-02-2022 om 15:22:

Van de bloeddonoren heeft 97 % al antistoffen. Natuurlijk kun je dat niet 1 op 1 vertalen naar de Nederlandse bevolking (ik vermoed namelijk dat bloeddoneren relatief vaak wèl hun inentingen hebben gehaald), maar ik vind het toch hoopgevend.

Nou inderdaad, en dat was zelfs voor de omikron golf. Zal nu nog hoger zijn

Drietje schreef op 05-02-2022 om 10:14:

https://nos.nl/artikel/2415805-rivm-het-kan-nog-weken-duren-voordat-de-piek-is-bereikt

Echt, het lijken mij hele fijne mannen, maar wat een incompetentie blijkt hieruit. Twee weken geleden: Denemarken is ons voorland, we lopen daar drie weken achteraan. Dus we kijken met interesse wat daar gebeurt.
Nu: we weten eigenlijk niet zoveel van Denemarken.
Huh?

En zo nog een paar uitspraken, die niet bepaald competent overkomen. Het komt erop neer dat ze eigenlijk geen idee hebben, want ze gebruiken alleen Nederlandse data en kijken niet naar het buitenland. De voorspelling van 750 personen op de ic is misschien iets te negatief? Haha, grappenmakers, de ic- bezetting daalt al tijden en sinds omikron alleen maar harder. En dat weten we al een maand of twee, want dat gebeurt overal in de wereld waar omikron dominant is.

Echt hoor, kan iemand dat omt eens even flink verversen? En leg ze dan meteen een media verbod op.

Smile… zo eens!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.