Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Daglichtlamp
03-02-2022 om 18:10
Peen schreef op 03-02-2022 om 18:06:
[..]
Ah zo. Ik vind het maar ingewikkeld, al die aparte afspraken. Dat trekt mijn hoofd niet momenteel
![]()
Als ik ooit eens naar het buitenland wil, check ik dan wel wat er moet gebeuren
![]()
We hebben nu eenmaal geen Verenigde staten van Europa. Volksgezondheid is een onderwerp waar alle landen zelf hun besluiten over nemen. Daar komen die verschillen vandaan. (en bijvoorbeeld in Duitsland worden deels de beslissingen genomen op bondslandniveau, dus daar maakt het dan ook nog uit naar welk bondsland je gaat).
QuizzicalOpossum53
03-02-2022 om 18:11
Peen schreef op 03-02-2022 om 18:08:
[..]
Ik vind: als ze zeggen dat de pandemie voorbij is, moeten ze ook stoppen met al dit soort maatregelen.
Je kan de reispas prima in de koelkast zetten en weer tevoorschijn halen als het nodig is.
Daglichtlamp
03-02-2022 om 20:57
Drietje schreef op 02-02-2022
En de verlenging van de spoedwet. Wisten jullie dat de kamer die alleen achteraf kan goedkeuren? Dus de verlenging van december is nu pas goedgekeurd. De kamer heeft dus eigenlijk geen keuze daarin. Want niet instemmen betekent dat de lockdown (alle maatregelen die vallen onder de spoedwet) onterecht was, met alle schadeclaims van dien. Ik wist dat niet. Gisteren bij nieuwsuur vertelde een hoogleraar daar ook over.
Bij het debat over de verlening is een motie van Groen Links aangenomen om de huidige nahang procedure (waarbij de kamer dus achteraf moet besluiten) te vervangen voor een voorhang procedure (waarbij het kabinet dus eerst langs de kamer moet). Goed nieuws wat mij betreft. Want pas in februari stemmen over de verlenging van 1 december is een beetje onzin.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2022Z01849&did=2022D04010
Hinoki
04-02-2022 om 16:22
Drietje schreef op 04-02-2022 om 11:43:
https://nos.nl/artikel/2415682-gezondheidsraad-booster-voor-jongeren-tot-18-jaar-niet-nodig
Minister Kuipers wil nog niet op het advies reageren. "Ik heb het net gekregen en wil het eerst even goed bestuderen." Op de vraag of hij in zijn besluit ook rekening houdt met jongeren die bijvoorbeeld op skivakantie willen in een land dat om een boostervaccinatie vraagt, zegt de coronaminister zich allereerst te richten op de gezondheidsaspecten. "Daar zijn die boostervaccinaties op gericht", zegt hij, en niet op de vraag of mensen al dan niet in een bepaald land op vakantie kunnen.
Je moet ze anders niet de kost willen geven die zich alleen nog daarom druk maken. Een booster voor een vinkje. Hoe ziek kan je zijn. En dan niet van Corona.
Mija
04-02-2022 om 16:29
Hinoki schreef op 04-02-2022 om 16:22:
[..]
Minister Kuipers wil nog niet op het advies reageren. "Ik heb het net gekregen en wil het eerst even goed bestuderen." Op de vraag of hij in zijn besluit ook rekening houdt met jongeren die bijvoorbeeld op skivakantie willen in een land dat om een boostervaccinatie vraagt, zegt de coronaminister zich allereerst te richten op de gezondheidsaspecten. "Daar zijn die boostervaccinaties op gericht", zegt hij, en niet op de vraag of mensen al dan niet in een bepaald land op vakantie kunnen.
Je moet ze anders niet de kost willen geven die zich alleen nog daarom druk maken. Een booster voor een vinkje. Hoe ziek kan je zijn. En dan niet van Corona.
Flauwe praat van zo’n minister: dan hadden er in EU-verband niet dit soort afspraken gemaakt moeten worden. En anders moet het kabinet ervoor gaan ijveren dat die eis eraf gaat. Ik vind dat echt slappe hap, om net te doen alsof je daar niks mee te maken hebt als minister.
Poezie
04-02-2022 om 17:05
Hinoki schreef op 04-02-2022 om 16:22:
[..]
Groot gelijk, ik ben helemaal klaar met die mensen die hun blik enkel en alleen op de vakanties richten. Zielig gedoe.
Daglichtlamp
04-02-2022 om 17:06
Mija schreef op 04-02-2022 om 16:29:
[..]
Flauwe praat van zo’n minister: dan hadden er in EU-verband niet dit soort afspraken gemaakt moeten worden. En anders moet het kabinet ervoor gaan ijveren dat die eis eraf gaat. Ik vind dat echt slappe hap, om net te doen alsof je daar niks mee te maken hebt als minister.
De afspraken in EU-verband gaan alleen over reizen tussen landen. Daar zit het probleem dan ook niet in. Tieners kunnen zonder problemen reizen met hun twee prikken (immers op EU niveau is een booster voor minderjarigen nog helemaal niet goedgekeurd). Maar zoals eerder al gezegd gaan landen zelf over volksgezondheid. Dus dan kun je wel naar bijvoorbeeld Oostenrijk mogen, maar als je daar dan nergens in kan omdat daarvoor 2G+booster geldt, dan kan minister Kuipers daar echt niets aan doen.
Angela1967
04-02-2022 om 17:55
Het is even een fiks artikel maar zeer helder beschreven. Vooral wat er nu in Denemarken en Groot-Brittanië gebeurt. Niet superdramatisch ernstig maar wel grote aantallen: "Over BA.2 zijn we niet ongerust. Het monitoren van virusevolutie is onderdeel van ons normale werk, daarom volgen we het. Van elke nieuwe variant kunnen we weer een stukje beter leren hoe het virus werkt.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/04/we-krijgen-nu-te-maken-met-de-neef-van-omikron-a4084376
Verwijderd: het is niet toegestaan de tekst van artikelen van achter een betaalmuur hier te plaatsen.
Tango
04-02-2022 om 18:33
Mija schreef op 04-02-2022 om 16:29:
[..]
Ja, vind ik dus ook. Wij gaan niet op wintersport maar het zou toch wel heel fijn zijn als zoon van 17 mee mag als we in juni naar de zon willen vliegen.
Tango
04-02-2022 om 18:34
Angela1967 schreef op 04-02-2022 om 17:55:
Het is even een fiks artikel maar zeer helder beschreven. Vooral wat er nu in Denemarken en Groot-Brittanië gebeurt. Niet superdramatisch ernstig maar wel grote aantallen: "Over BA.2 zijn we niet ongerust. Het monitoren van virusevolutie is onderdeel van ons normale werk, daarom volgen we het. Van elke nieuwe variant kunnen we weer een stukje beter leren hoe het virus werkt.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/04/we-krijgen-nu-te-maken-met-de-neef-van-omikron-a4084376
[Quote aangepast]
Ik sla het even over. Ik ben echt corona-moe op dit moment. Waarschijnlijk omdat we zelf net uit quarantaine komen (en zoon er nog in zit). Ben er echt wel even klaar mee.
Mija
04-02-2022 om 18:39
Daglichtlamp schreef op 04-02-2022 om 17:06:
[..]
De afspraken in EU-verband gaan alleen over reizen tussen landen. Daar zit het probleem dan ook niet in. Tieners kunnen zonder problemen reizen met hun twee prikken (immers op EU niveau is een booster voor minderjarigen nog helemaal niet goedgekeurd). Maar zoals eerder al gezegd gaan landen zelf over volksgezondheid. Dus dan kun je wel naar bijvoorbeeld Oostenrijk mogen, maar als je daar dan nergens in kan omdat daarvoor 2G+booster geldt, dan kan minister Kuipers daar echt niets aan doen.
Ach zo, dan heb je gelijk. Dan moeten de ouders een andere bestemming zoeken en de bedrijven klagen bij hun eigen overheid. Daar kan onze overheid zich inderdaad niet in mengen.
Mija
04-02-2022 om 18:48
De deeltjes in het rioolwater beginnen te dalen. Als dat doorzet, zouden we dan misschien over de piek heen zijn? Je zou toch verwachten dat er een relatie is met een besmettingsgolf.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/rioolwater
PS
… tot Angela’s variant weer roet in het eten gooit?
QuizzicalOpossum53
04-02-2022 om 18:50
Mija schreef op 04-02-2022 om 18:39:
[..]
Ach zo, dan heb je gelijk. Dan moeten de ouders een andere bestemming zoeken en de bedrijven klagen bij hun eigen overheid. Daar kan onze overheid zich inderdaad niet in mengen.
Ik vind het wel kwalijk dat andere landen wel zo'n booster verplicht stellen voor kinderen, terwijl het voor die leeftijd niet eens is goedgekeurd door de EMA. Dat soort landen ga ik in ieder geval vermijden.
En staat het al vast dat het Europees coronabewijs geen booster zal vragen van pubers?
Daglichtlamp
04-02-2022 om 18:50
Mija schreef op 04-02-2022 om 18:48:
De deeltjes in het rioolwater beginnen te dalen. Als dat doorzet, zouden we dan misschienover de piek heen zijn? Je zou toch verwachten dat er een relatie is met een besmettingsgolf.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/rioolwater
Omicron en de rioolwatermetingen lijken veel minder gecorreleerd dan bij de eerdere varianten. De stijging in het rioolwater begon deze keer ook veel later dan dat de besmettingen omhoog gingen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.