Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
wild-flower
29-01-2022 om 16:00
De OP kan weer aangepast
Nieuwe cijfers 10 tot en met 16 januari.
| Omikron | 94,3% |
| Delta | 5,7% |
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten
ScarceKudu74
31-01-2022 om 22:39
https://www.ad.nl/binnenland/verbod-op-vieren-van-carnaval-lijkt-inmiddels-maatschappelijk-onhaalbaar~a6721b4d/
Laat ze maar gewoon gaan carnaval vieren. Je houdt t nu echt niet meer tegen, denk ik zo.
QuizzicalOpossum53
01-02-2022 om 08:43
"Stiekem hopen de lokale organisatoren van carnaval dat de regels over een paar weken nog verder versoepeld zullen zijn, waardoor er gewoonweg meer mag. Maar de opnamecijfers van de ziekenhuizen lopen weer wat op en de besmettingscijfers zijn torenhoog, dus de vraag is of het kabinet genoeg ruimte ziet voor een ruimhartige houding."
Jaap van dissel zei tijdens de briefing in de tweede kamer: we lopen drie weken achter op Denemarken. Daar zijn vanaf vandaag alle maatregelen afgeschaft. Ik denk niet dat je plaatselijk voor carnaval de regels moet veranderen. Ik denk dat je dat dan voor het hele land moet doen. Iedereen die zin heeft in een feestje komt vanuit heel Nederland dan carnaval vieren. Dat levert chaos en gevaarlijke situaties op.
Mija
01-02-2022 om 11:30
Lastige tijd: er moeten fundamentele beslissing en worden genomen. Zie ook: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2415253-het-testapparaat-lijkt-een-te-groot-wapen-voor-deze-variant
Iedereen testen is zinloos en duur maar zolang je 3G in werking hebt, moet je wel want je hebt een herstelbewijs nodig om een QR-code te kunnen krijgen en na Corona moet je drie maanden wachten om een booster te kunnen krijgen.
Alles hangt met alles samen. Wat jij ook beschrijft Drietje. Ik denk dat over een paar weken cold turkey stoppen met alles nog de enige reële mogelijkheid is. Als je er nu nog draden uit gaat trekken dondert de boel toch in elkaar. 1G lijkt mij ook helemaal geen reële optie. Ze kunnen het nu al niet aan. Dus een paar weken naar Denemarken kijken en als het daar goed gaat ook in het diepe springen. En dan de adem inhouden en hopen dat het goedkomt.
SophisticatedCaribou75
01-02-2022 om 13:29
Ik mag toch hopen dat ze niet weer alles op stel en sprong ontmantelen om in het najaar weer verrast te worden door een nieuwe variant die wel gevaarlijk is, waarna we het wiel voor de zoveelste keer moeten uitvinden.
QuizzicalOpossum53
01-02-2022 om 14:09
niet_rechts schreef op 01-02-2022 om 13:29:
Ik mag toch hopen dat ze niet weer alles op stel en sprong ontmantelen om in het najaar weer verrast te worden door een nieuwe variant die wel gevaarlijk is, waarna we het wiel voor de zoveelste keer moeten uitvinden.
Ik denk dat het niks helpt om nu maatregelen te hebben voor een eventuele variant in het najaar. Maar het is wel belangrijk om zaken snel weer te kunnen optuigen, zoals testen, vaccineren, en eventueel 3g. Vooral de indeling en uitbreiding van de zorg is ook van belang.
Daglichtlamp
01-02-2022 om 16:03
https://www.rivm.nl/nieuws/ruim-half-miljoen-positieve-coronatesten-meer-ziekenhuisopnames
Voor het eerst in de weekrapportage ook een overzicht hoe het nu zit met mensen die vanwege corona of met corona opgenomen zijn in de ziekenhuizen en/of op de intensive cares.
QuizzicalOpossum53
01-02-2022 om 16:50
Ja, interessant!
Bij 24 procent van de patiënten die afgelopen week met corona werd opgenomen, was corona dus geen reden voor opname, de besmetting werd pas in het ziekenhuis ontdekt.
En een vergelijkbaar percentage omdat corona een bestaande aandoening versterkt, bv ontregeling suikerziekte.
59 procent werd wel primair opgenomen vanwege corona.
Ik zag vandaag ook een bericht de planbare operaties nog verder zijn opgeschaald. Ook een teken dat het ondanks torenhoge besmettingen nog steeds behoorlijk de goede kant op gaat in de ziekenhuizen.
Mija
01-02-2022 om 16:57
niet_rechts schreef op 01-02-2022 om 13:29:
Dat wordt een omschakeling: je moet iets verzinnen zoals de stormvloedkering: alleen dicht bij storm. Niet zo gemakkelijk natuurlijk, vooral als je daarbij personeel moet op- en afschalen. Maar je kunt ook geen zinloze maatregelen laten voortbestaan als dat niet nodig is, alleen om de structuren te behouden. Ik ben benieuwd wat ze verzinnen.
Tango
01-02-2022 om 18:00
Even checken hoor want misschien mis ik iets. Zoon 17 jaar, heeft vandaag positieve zelftest. Was volkomen te verwachten want zowel man als ik hebben zondag positief getest bij GGD. Wat is voor hem de meerwaarde om ook te testen bij de GGD? Wij zien het niet. Herstelbewijs heeft hij nu nog niet nodig, hij is 2 keer gevaccineerd dus heeft een geldige QR code. Hij wordt in september 18 dus moet dan sowieso een booster om zijn code te behouden. We gaan ws in juni naar het buitenland en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze voor die tijd het beleid gaan bijstellen voor 1
Dus waarvoor testen bij GGD? Alleen vanwege de cijfers? Hij blijft natuurlijk sowieso binnen tot begin volgende week.
ShowyHummingbird30
01-02-2022 om 18:22
Tango schreef op 01-02-2022 om 18:00:
Even checken hoor want misschien mis ik iets. Zoon 17 jaar, heeft vandaag positieve zelftest. Was volkomen te verwachten want zowel man als ik hebben zondag positief getest bij GGD. Wat is voor hem de meerwaarde om ook te testen bij de GGD? Wij zien het niet. Herstelbewijs heeft hij nu nog niet nodig, hij is 2 keer gevaccineerd dus heeft een geldige QR code. Hij wordt in september 18 dus moet dan sowieso een booster om zijn code te behouden. We gaan ws in juni naar het buitenland en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze voor die tijd het beleid gaan bijstellen voor 1
Dus waarvoor testen bij GGD? Alleen vanwege de cijfers? Hij blijft natuurlijk sowieso binnen tot begin volgende week.
Die vaccinatie is maar 9 maanden geldig, afhankelijk van wanneer gezet is die waarschijnlijk in juni wel verlopen. Ik weet niet of jullie vakantieland 18- zonder booster/test toelaat. Dan kan een geregistreerde positieve test misschien handig zijn?
QuizzicalOpossum53
01-02-2022 om 20:21
Ik zou ook een ggd test doen, voor de zekerheid. Het beleid verandert continu.
Tango
01-02-2022 om 20:42
Coreopsis schreef op 01-02-2022 om 18:22:
[..]
Die vaccinatie is maar 9 maanden geldig, afhankelijk van wanneer gezet is die waarschijnlijk in juni wel verlopen. Ik weet niet of jullie vakantieland 18- zonder booster/test toelaat. Dan kan een geregistreerde positieve test misschien handig zijn?
Oja, dat is waar. Vaccinatiebewijs is 9 maanden geldig. Is dan inderdaad in juni verlopen volgens mij. Hij had zijn laatste vaccinatie in augustus. Dat is dan eigenlijk wel raar natuurlijk omdat zoon onder de 18 is en geen booster kan/mag halen.
We willen naar Griekenland tegen die tijd, maar ik kan niet eens vinden hoe de regels zijn voor 1
En op dit moment heb je sowieso een test nodig om het land binnen te komen. Maar dat zal vast nog wel veranderen, hoop ik. Anders gaan we niet, want we zijn wel klaar met testen voor reizen
Maar lastig dus, je moet dus testen bij GGD om je QR op orde te houden. Een andere reden is er dus eigenlijk niet. Zoon vindt het testen echt heel vervelend, maar ik ga het dan toch nog maar even met hem bespreken...
Angela1967
01-02-2022 om 21:27
Tango schreef op 01-02-2022 om 20:42:
[..]
Oja, dat is waar. Vaccinatiebewijs is 9 maanden geldig. Is dan inderdaad in juni verlopen volgens mij. Hij had zijn laatste vaccinatie in augustus. Dat is dan eigenlijk wel raar natuurlijk omdat zoon onder de 18 is en geen booster kan/mag halen.
We willen naar Griekenland tegen die tijd, maar ik kan niet eens vinden hoe de regels zijn voor 1
En op dit moment heb je sowieso een test nodig om het land binnen te komen. Maar dat zal vast nog wel veranderen, hoop ik. Anders gaan we niet, want we zijn wel klaar met testen voor reizen
![]()
Maar lastig dus, je moet dus testen bij GGD om je QR op orde te houden. Een andere reden is er dus eigenlijk niet. Zoon vindt het testen echt heel vervelend, maar ik ga het dan toch nog maar even met hem bespreken...
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/01/kortere-geldigheid-afbrokkelend-draagvlak-a4083967
"13- tot 18-jarigen hoeven zich vooralsnog geen zorgen te maken: hun eerste vaccinatieserie is nog wel onbeperkt geldig, in afwachting van een advies van de Gezondheidsraad over of deze leeftijdsgroep ook een booster aangeboden moet krijgen."
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.