Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

letterlijk

letterlijk

Moderator

27-01-2022 om 18:40

wild-flower schreef op 27-01-2022 om 17:37:

[..]

Gevonden . 3 t/m 9 januari 2022

omikron 87 %

delta 13 %

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

Ik heb het aangepast.

Even wat grappigs tussendoor. Zelftesten zijn, nu ze inmiddels op scholen gratis worden verstrekt, natuurlijk leuke experimenteer-middelen. Vandaag kwam ik er dus achter dat het controle-streepje helemaal niet aangeeft dat je de test goed hebt uitgevoerd (blijkbaar was ik heel dom om dit altijd te denken) want zoon vond het leuk om het buisje met vloeistof in het afleesapparaatje te druppelen zonder dat het in aanraking was geweest met een wattenstaafje dat in de neus of mond was geweest. Het controle-streepje kleurde gewoon rood. 
Zoon deed dat niet voor niets natuurlijk. Hij gaf eerlijk toe weleens een test te hebben uitgevoerd terwijl de wattenstaaf nauwelijks in zijn neus was geweest. Maar ik was toch wel een beetje geschokt, niet zozeer van zijn actie, maar meer dat ik dacht: hoeveel valse zelftestuitslagen zijn er op deze manier de wereld in gebracht? Ik heb zelf ook altijd twijfels of ik wel diep genoeg met die wattenstaaf naar binnen ga....

DistinctMarten43

DistinctMarten43

27-01-2022 om 19:32

Tango schreef op 27-01-2022 om 19:15:

Even wat grappigs tussendoor. Zelftesten zijn, nu ze inmiddels op scholen gratis worden verstrekt, natuurlijk leuke experimenteer-middelen. Vandaag kwam ik er dus achter dat het controle-streepje helemaal niet aangeeft dat je de test goed hebt uitgevoerd (blijkbaar was ik heel dom om dit altijd te denken) want zoon vond het leuk om het buisje met vloeistof in het afleesapparaatje te druppelen zonder dat het in aanraking was geweest met een wattenstaafje dat in de neus of mond was geweest. Het controle-streepje kleurde gewoon rood.
Zoon deed dat niet voor niets natuurlijk. Hij gaf eerlijk toe weleens een test te hebben uitgevoerd terwijl de wattenstaaf nauwelijks in zijn neus was geweest. Maar ik was toch wel een beetje geschokt, niet zozeer van zijn actie, maar meer dat ik dacht: hoeveel valse zelftestuitslagen zijn er op deze manier de wereld in gebracht? Ik heb zelf ook altijd twijfels of ik wel diep genoeg met die wattenstaaf naar binnen ga....

Dat controle streepje heeft toch niets te maken met of dat wattenstaafje in je neus geweest is? Dat heeft te maken met de hoeveelheid vloeistof en of de test niet stuk is ofzo. Die test weet niet waar jij dat wattenstaafje gestoken hebt of dat je dat wattenstaafje in de vloeistof gestopt hebt.

En ik zou eens een goed gesprek met zoon aangaan. 

Doornroosje9 schreef op 27-01-2022 om 19:32:

[..]

Dat controle streepje heeft toch niets te maken met of dat wattenstaafje in je neus geweest is? Dat heeft te maken met de hoeveelheid vloeistof en of de test niet stuk is ofzo. Die test weet niet waar jij dat wattenstaafje gestoken hebt of dat je dat wattenstaafje in de vloeistof gestopt hebt.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn er ook testen waarbij de controlestreep reageert op iets wat altijd in het vocht zit waar je op test. Bijvoorbeeld kreatinine in urine. 

Al las ik iemand die het staafje in de cola gedaan zou hebben. Dat was ook goed.

Hannemeike schreef op 27-01-2022 om 19:38:

Al las ik iemand die het staafje in de cola gedaan zou hebben. Dat was ook goed.

Dan test je positief toch? Zou ook werken met sinaasappelsap. Leuk voor pubers die geen zin hebben in school.

Doornroosje9 schreef op 27-01-2022 om 19:32:

[..]

Waarover Doornroosje? Over dat hij die test destijds een keer niet goed heeft afgenomen? Is echt al maanden geleden hoor, dus heeft weinig zin. Daarna heeft hij geen test meer gedaan. Was geen aanleiding voor, hij bezoekt geen school dus we zien de noodzaak er ook niet van. 
En ik vond het eigenlijk wel een grappig idee van hem. Dochter neemt wekelijks een stapeltje zelftesten mee van school, dus van mij mocht hij er best eentje opofferen.

Schemerlampje schreef op 27-01-2022 om 19:38:

[..]

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn er ook testen waarbij de controlestreep reageert op iets wat altijd in het vocht zit waar je op test. Bijvoorbeeld kreatinine in urine.

Zoiets dacht ik dus. Ik heb ook de handleiding van de zelftest er nog eens bijgenomen en er staat echt bij dat als je geen controlestreepje hebt dat dan de test niet goed is afgenomen, niet dat er niet voldoende vloeistof in is gekomen. Dus heb het altijd zo aangenomen. 

DistinctMarten43

DistinctMarten43

27-01-2022 om 22:32

Tango schreef op 27-01-2022 om 22:29:

[..]

Waarover Doornroosje? Over dat hij die test destijds een keer niet goed heeft afgenomen? Is echt al maanden geleden hoor, dus heeft weinig zin. Daarna heeft hij geen test meer gedaan. Was geen aanleiding voor, hij bezoekt geen school dus we zien de noodzaak er ook niet van.
En ik vond het eigenlijk wel een grappig idee van hem. Dochter neemt wekelijks een stapeltje zelftesten mee van school, dus van mij mocht hij er best eentje opofferen.

Ja joh, voor de lol prima, maar ik dacht dat hij moest testen voor school ofzo. Dat zou ik persoonlijk echt niet grappig vinden.

DistinctMarten43

DistinctMarten43

27-01-2022 om 22:36

Tango schreef op 27-01-2022 om 22:31:

[..]

Zoiets dacht ik dus. Ik heb ook de handleiding van de zelftest er nog eens bijgenomen en er staat echt bij dat als je geen controlestreepje hebt dat dan de test niet goed is afgenomen, niet dat er niet voldoende vloeistof in is gekomen. Dus heb het altijd zo aangenomen.

Als je bv cola druppelt, kan het ook positief zijn. Ik dacht dat er gewoon voldoende vocht moest gedruppeld worden om de controlestreep te laten verschijnen.

Doornroosje9 schreef op 27-01-2022 om 22:32:

[..]

Ja joh, voor de lol prima, maar ik dacht dat hij moest testen voor school ofzo. Dat zou ik persoonlijk echt niet grappig vinden.

Nee nu niet dus. En maanden geleden moest hij van mij een keer testen omdat dochter Corona had gehad en hij de volgende dag zijn vaccinatie moest halen. Toen heeft hij dus die wattenstaaf nauwelijks in zijn neus gedaan en ik dacht dus achteraf dat hij het goed had gedaan. Zoon is panisch voor testen, mede door zijn autisme, sinds hij 1 keer is getest voordat we op vakantie naar Frankrijk gingen (en nog voor niets ook, want echt nergens gecontroleerd). Sindsdien wil hij niet testen, ook dus geen zelftest. Tja, dan blijft hij gewoon thuis tot hij klachtenvrij is. Zo simpel is het. Gelukkig is hij ook zelden ziek/verkouden dus in de praktijk komt het weinig voor. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-01-2022 om 08:46

https://www.telegraaf.nl/nieuws/211836113/sterfte-lager-dan-verwacht-bewijs-dat-omicronvariant-minder-ziek-maakt

„Het gaat de goede kant op en de ernst van omicron lijkt inderdaad nog steeds mee te vallen. Zeker als je bedenkt dat een deel van de mensen in de ziekenhuizen er niet dóór maar vánwege corona ligt."

'Eind februari kan het als het een beetje meezit afgelopen zijn met de meeste maatregelen. Dan belanden we mogelijk in een tussennormaal, waarbij de basisonderdelen als regelmatig handen wassen en ventilatie belangrijk blijven, maar de scherpste randjes er toch echt wel af zijn.”

De meest terughoudende virologen denken zelfs dat het bijna voorbij is

Waarschijnlijk ligt nu ongeveer een derde van de patienten die in de coronacijfers zitten niet vanwege corona in het ziekenhuis. Ziekenhuizen gaan dit nu steeds meer bijhouden, ben benieuwd naar de werkelijke cijfers.

Je ziet dat de dagelijkse instroom flink groeit, maar de uitstroom ook en de bezetting is stabiel. Daaruit blijkt dat mensen veel korter in het ziekenhuis liggen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

29-01-2022 om 08:55

Dat klinkt allemaal zeer hoopgevend, Drietje! 

Jammer dat in die tussenoplossing wordt begonnen met 'handen wassen', wat nogal een achterhaald advies is, toch? De reden dat veel Nederlanders zich slecht aan de basismaatregelen houden is volgens mij dat ze zo verdomde slecht worden gecommuniceerd. Als leraren de stof zouden uitleggen als onze ministers in de persco's van de afgelopen jaren, dan halen alle leerlingen een onvoldoende.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

29-01-2022 om 09:16

niet_rechts schreef op 29-01-2022 om 08:55:

Dat klinkt allemaal zeer hoopgevend, Drietje!

Jammer dat in die tussenoplossing wordt begonnen met 'handen wassen', wat nogal een achterhaald advies is, toch? De reden dat veel Nederlanders zich slecht aan de basismaatregelen houden is volgens mij dat ze zo verdomde slecht worden gecommuniceerd. Als leraren de stof zouden uitleggen als onze ministers in de persco's van de afgelopen jaren, dan halen alle leerlingen een onvoldoende.

Dat handen wassen helpt is inderdaad nogal omstreden, maar ons omt en rivm zweren erbij. Nog steeds. 

Ventilatie wilden ze juist heel lang niet aan, maar wordt nu gelukkig wel steeds belangrijker. Ben benieuwd of we ooit zullen weten waar echt het beste helpt. 

Dat handen wassen zit inmiddels zo in mijn systeem dat ik het er ook niet meer uitkrijg. Gisteren testten zowel man als ik positief op de zelftest en ik ging eigenlijk automatisch meer handen wassen, oppervlakten afnemen etc. omdat de kinderen nog negatief testten. Lijkt dus niet echt noodzakelijk en nu dochter naar een vriendin is vertrokken en zoon zegt dat hij het wel best vindt als hij het ook krijgt, want dan heeft hij het maar gehad, laat ik het ook direct weer. Veel teveel gedoe. 
Ventileren doen we wel. 's Ochtends en 's avonds. Beide hebben we tot nu toe lichte klachten, al was man van de week wel wat benauwd, maar testte dus toen nog negatief. De grootste uitdaging was het maken van een test bij de GGD. Inmiddels hebben we beide voor morgen een testafspraak bij de testlocatie naar wens. Ik kwam er na 5 keer opnieuw inloggen eindelijk op uit, man ging uiteindelijk bellen en na 20 minuten in de wacht wilde de medewerkster hem nog een eind weg sturen. Uiteindelijk mocht hij ook morgen hier om de hoek, omdat hij gezegd dat hij niet met de auto kon komen  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.