Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Mija
26-01-2022 om 11:56
Drietje schreef op 26-01-2022 om 11:49:
[..]
Wantrouwen waarvoor? Het is al lang bekend dat boosters maar heel kort werken tegen besmetting. Dat zegt het omt ook. Ze werken uitstekend tegen ziekenhuisopname van ouderen en kwetsbaren. Maar besmetting na vaccinatie beschermt nog beter. Dus voor jongere mensen is het helemaal prima om na de basisvaccinaties besmet te raken. Een qr- code voor een booster vind ik daarom voor deze groep niet oké.
Het is nog te vroeg om met zoveel stelligheid te zeggen dat de booster voor jongeren geen waarde meer heeft in de totale strategie. Er is nog niet genoeg onderbouwing om dit nú (al) in beleid om te zetten. Ik zou er overigens wél voor zijn om het boosteren van jongeren op te schorten tot hier meer duidelijkheid over is. Ik had niet zo gauw gedacht dat ik dit zou zeggen. Eind december zou ik mijn 18-minner direct hebben aangemoedigd om naar de prikstraat te gaan zodra dat kon. Nu, een maand later, is er overduidelijk zoveel veranderd dat ik het eerst wel eens uitgerekend wil zien allemaal. Als hij zelf toch wil gaan, ga ik daar niet voorliggen overigens.
Angela1967
26-01-2022 om 12:06
Mija schreef op 26-01-2022 om 11:56:
[..]
Het is nog te vroeg om met zoveel stelligheid te zeggen dat de booster voor jongeren geen waarde meer heeft in de totale strategie. Er is nog niet genoeg onderbouwing om dit nú (al) in beleid om te zetten. Ik zou er overigens wél voor zijn om het boosteren van jongeren op te schorten tot hier meer duidelijkheid over is. Ik had niet zo gauw gedacht dat ik dit zou zeggen. Eind december zou ik mijn 18-minner direct hebben aangemoedigd om naar de prikstraat te gaan zodra dat kon. Nu, een maand later, is er overduidelijk zoveel veranderd dat ik het eerst wel eens uitgerekend wil zien allemaal. Als hij zelf toch wil gaan, ga ik daar niet voorliggen overigens.
mijn zeventienjarige is niet geboosterd, moest dus drie schoolonderzoeken missen en drie keer werk omdat ik besmet ben en klachten heb (en dus in huis isoleer).
Mijn 21 jarige en mijn echgenoot zijn wel geboosterd en hoefden niet in quarantaine.
Dus die 17 jarige had graag een booster gehad.
Natuurlijk ben ik naar alledrie even voorzichtig, maar naar die 17 jarige extra. Ten eerste omdat hij geen booster heeft gehad dus niet de gezondheidsheidvoordelen daarvan en ten tweede: als hij ook nog klachten zou krijgen mist hij ook de inhaal toetsen.
En vanochtend om 5 uur zijn de quarantaineregels aangepast ... Ook middelbare scholieren hoeven niet meer in quarantaine... mits elke dag zelftesten en geen klachten.
Dat klinkt leuk vanuit logistiek perspectief, minder pcd testen nodig. minder druk op GGD. Maar ondertussen heeft hij die booster niet gehad en dat zou hij wel graag willen.
Dit om even in de praktijk uit te leggen waarom het voor 12 jr t/m 17 jaar soms erg vervelend is dat ze niet zelf kunnen kiezen . .
gr Angela
Mija
26-01-2022 om 12:31
Angela1967 schreef op 26-01-2022 om 12:06:
[..]
mijn zeventienjarige is niet geboosterd, moest dus drie schoolonderzoeken missen en drie keer werk omdat ik besmet ben en klachten heb (en dus in huis isoleer).
Mijn 21 jarige en mijn echgenoot zijn wel geboosterd en hoefden niet in quarantaine.
Natuurlijk ben ik naar alledrie even voorzichtig, maar naar die 17 jarige extra. Ten eerste omdat hij geen booster heeft gehad dus niet de gezondheidsheidvoordelen daarvan en ten tweede: als hij ook nog klachten zou krijgen mist hij ook de inhaal toetsen.
En vanochtend om 5 uur zijn de quarantaineregels aangepast ... Ook middelbare scholieren hoeven niet meer in quarantaine... mits elke dag zelftesten en geen klachten.
Dat klinkt leuk vanuit logistiek perspectief, minder pcd testen nodig. minder druk op GGD. Maar ondertussen heeft hij die booster niet gehad en dat zou hij wel graag willen.
Dit om even in de praktijk uit te leggen waarom het voor 12 jr t/m 17 jaar soms erg vervelend is dat ze niet zelf kunnen kiezen . .
gr Angela
Ik snap in de gegeven omstandigheden heel goed wat je zegt! Het is natuurlijk heel erg hinderlijk allemaal, dat thuisblijven, zeker als dat op zo'n beroerd moment is dat je er schoolexamens voor moet missen. Wat enorm rot zeg! Maar het is een teken aan de wand dat ze nu bewegen naar de kant van 'minder vaak thuisblijven' in plaats van naar 'zo snel mogelijk boosteren'. De negatieve gevolgen van nog niet geboosterd zijn moeten er voor die groep zo snel mogelijk af!
Dit is een rare, verwarrende tijd. We hebben een hele tijd een bepaald beeld gehad van wat nodig was en dat was 'strak': voorzichtig zijn, afstand houden, zorgen dat je het niet krijgt, zorgen dat je het niet doorgeeft, zo snel mogelijk een booster halen, je gedisciplineerd aan de regels houden etc. Er komt een moment dat we daar niet meer zo bovenop hoeven te zitten en zelfs een tijd dat we het móeten loslaten. Dan wordt het krampachtig en disfunctioneel om steeds bezig te zijn met: 'ik moet niet besmet worden'. Ook wat mij betreft is dat nu nog niet zo hoor! Ik hou me nog steeds netjes aan alle regels. Ik ben ook geboosterd. Volg keurig het beleid. Maar deze overgangsfase is verwarrend. Je weet nu eigenlijk gewoon niet zo goed wat je moet doen en of het nog wel zin heeft. Dat moet nog blijken. Maar zo gaat het nou eenmaal. Ik volg gewoon de regels op en wacht geduldig af tot meer onderzoeken gaan uitwijzen hoe het nou écht in elkaar zit. Van mij mag dan best blijken dat bepaalde dingen eigenlijk niet meer nodig waren geweest. Sterker nog, daar reken ik op. Maar ik heb wel respect voor de voorzichtigheid. Als veel (meer) onderzoeken in dezelfde richting wijzen die zich nú al vrij aardig aftekent, moeten we dat (terecht) ingesleten idee dat corona gevaarlijk is weer uit ons hoofd zien te krijgen! Maar voorlopig ben ik ook voorzichtig: It ain't over till it's over!
DistinctMarten43
26-01-2022 om 12:45
Rondstruiner schreef op 26-01-2022 om 07:51:
[..]
Daarmee zeg je dat delta ziekmakender is dan de originele variant. Volgens mij is dat helemaal niet zo, was het alleen veel besmettelijker dan de eerste variant en daarom liepen de ziekenhuisopnames op? Heb jij een bron waaruit blijkt dat delta meer ziek zou maken en dat omikron vergelijkbaar is met de wuhan-variant op dat gebied?
https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/deltavariant-ongeveer-vier-maal-besmettelijker-dan-wuhan-virus
Aanvulling: dit is een recent artikel, waarin staat dat uit onderzoek blijkt dat het er op lijkt dat bij delta de kans wat groter is voor ongevaccineerden om in het ziekenhuis te komen. Het is niet overduidelijk veel ziekmakender. Het betekent al helemaal niet dat omikron niet minder ziekmakend zou zijn dan de wuhan-variant.
https://www.yalemedicine.org/news/5-things-to-know-delta-variant-covid
https://twitter.com/jeremydratcliff/status/1478425780468158464?s=20
Hannemeike
26-01-2022 om 13:35
Angela1967 schreef op 26-01-2022 om 12:06:
[..]
gr Angela
Herkenbaar! Hier ook een scholier die nu vijf schoolonderzoeken heeft gemist, omdat hij in quarantaine moest omdat hij nog geen booster had. Maar goed, daarvoor ontbreekt nu eenmaal nog de goedkeuring van de EMA, dus dat snap ik wel. Maar ik hoop dat als die goedkeuring er ligt, tieners dan ook een booster mogen halen. Gewoon, omdat mijn scholieren dat zelf willen. Uit algemeen en eigen belang.
Angela1967
26-01-2022 om 14:02
Mija schreef op 26-01-2022 om 12:31:
[..]
Ik snap in de gegeven omstandigheden heel goed wat je zegt! Het is natuurlijk heel erg hinderlijk allemaal, dat thuisblijven, zeker als dat op zo'n beroerd moment is dat je er schoolexamens voor moet missen. Wat enorm rot zeg! Maar het is een teken aan de wand dat ze nu bewegen naar de kant van 'minder vaak thuisblijven' in plaats van naar 'zo snel mogelijk boosteren'. De negatieve gevolgen van nog niet geboosterd zijn moeten er voor die groep zo snel mogelijk af!
Dit is een rare, verwarrende tijd. We hebben een hele tijd een bepaald beeld gehad van wat nodig was en dat was 'strak': voorzichtig zijn, afstand houden, zorgen dat je het niet krijgt, zorgen dat je het niet doorgeeft, zo snel mogelijk een booster halen, je gedisciplineerd aan de regels houden etc. Er komt een moment dat we daar niet meer zo bovenop hoeven te zitten en zelfs een tijd dat we het móeten loslaten. Dan wordt het krampachtig en disfunctioneel om steeds bezig te zijn met: 'ik moet niet besmet worden'. Ook wat mij betreft is dat nu nog niet zo hoor! Ik hou me nog steeds netjes aan alle regels. Ik ben ook geboosterd. Volg keurig het beleid. Maar deze overgangsfase is verwarrend. Je weet nu eigenlijk gewoon niet zo goed wat je moet doen en of het nog wel zin heeft. Dat moet nog blijken. Maar zo gaat het nou eenmaal. Ik volg gewoon de regels op en wacht geduldig af tot meer onderzoeken gaan uitwijzen hoe het nou écht in elkaar zit. Van mij mag dan best blijken dat bepaalde dingen eigenlijk niet meer nodig waren geweest. Sterker nog, daar reken ik op. Maar ik heb wel respect voor de voorzichtigheid. Als veel (meer) onderzoeken in dezelfde richting wijzen die zich nú al vrij aardig aftekent, moeten we dat (terecht) ingesleten idee dat corona gevaarlijk is weer uit ons hoofd zien te krijgen! Maar voorlopig ben ik ook voorzichtig: It ain't over till it's over!
Ben het helemaal eens, hier wordt ook niet gezeurd over de regels etc. en het is zoals het is. Het geeft een soort 'berusting' hoewel oudste beetje panisch werd (die is nog steeds bezig met besmettingen laag houden en dat gevoel van 'eerst' terwijl jongste makkelijker schakelt met de veranderingen).
gr Angela
QuizzicalOpossum53
26-01-2022 om 14:02
Hannemeike schreef op 26-01-2022 om 13:35:
[..]
Herkenbaar! Hier ook een scholier die nu vijf schoolonderzoeken heeft gemist, omdat hij in quarantaine moest omdat hij nog geen booster had. Maar goed, daarvoor ontbreekt nu eenmaal nog de goedkeuring van de EMA, dus dat snap ik wel. Maar ik hoop dat als die goedkeuring er ligt, tieners dan ook een booster mogen halen. Gewoon, omdat mijn scholieren dat zelf willen. Uit algemeen en eigen belang.
Maar eigenlijk is dat toch heel raar? De reden dat hij een booster wil is omdat hij niet meer in quarantaine hoeft. Voor zijn gezondheid doet het niks extra's en qua besmettingen hebben we er ook weinig aan. Het is veel logischer om de quarantaineregels aan te passen dan om deze leeftijd te boosteren.
Hannemeike
26-01-2022 om 14:10
Nee, hij wil een booster in verband met de besmettingen en voor zijn gezondheid.
Angela1967
26-01-2022 om 14:16
Drietje schreef op 26-01-2022 om 14:02:
[..]
Maar eigenlijk is dat toch heel raar? De reden dat hij een booster wil is omdat hij niet meer in quarantaine hoeft. Voor zijn gezondheid doet het niks extra's en qua besmettingen hebben we er ook weinig aan. Het is veel logischer om de quarantaineregels aan te passen dan om deze leeftijd te boosteren.
booster doet het prima voor gezondheid!
Angela1967
26-01-2022 om 14:19
Angela1967 schreef op 26-01-2022 om 14:16:
[..]
booster doet het prima voor gezondheid!
en je kunt het een doen en het ander niet laten.
ik begrijp ook dat feiten elkaar sneller opvolgen dan wij met elkaar (en dan zijn wij nog maar met 17 miljoen) kunnen bedenken. Laat staan dat we een beslissing kunnen laten nemen waar wappies nog wat van snappen met hun wantrouwen.
Dus ik vind niet dat het beter had gekund of anders. Het is zoals het is en gelukkig zit de hele maatschappij in hetzelfde schuitje en krijg ik niet het verwijt van puber dat ik veeeeel te streng ben met coronaregels en dat andere pubers ook om 4 uur 's nachts thuis mogen komen 🙂. oh nee dat is andere discussie.
gr Angela
QuizzicalOpossum53
26-01-2022 om 15:34
Hannemeike schreef op 26-01-2022 om 14:10:
Nee, hij wil een booster in verband met de besmettingen en voor zijn gezondheid.
Maar voor zijn gezondheid doet het helemaal niks, hij is al gevaccineerd. En tegen besmettingen werkt het maar kort. Mijn eigen 19- jarige is al geboosterd hoor, maar als je naar de feiten kijkt is dat onzin.
Hannemeike
26-01-2022 om 16:26
Hij wil het graag, en ik snap dat. Ook voor kinderen is het advies te vaccineren. Je kunt altijd beter een vaccin krijgen, dan besmet worden.
QuizzicalOpossum53
26-01-2022 om 16:59
Hannemeike schreef op 26-01-2022 om 16:26:
Hij wil het graag, en ik snap dat. Ook voor kinderen is het advies te vaccineren. Je kunt altijd beter een vaccin krijgen, dan besmet worden.
Dat geldt misschien voor de eerste vaccinaties, maar niet voor de booster. Uit onderzoek blijkt juist dat besmet worden na vaccinatie enorm sterke afweer geeft.
Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind drang of dwang voor de booster voor de jongere doelgroep gewoon niet oké. Dus geen 3g of 2g als je daarvoor een booster nodig hebt.
Mija
26-01-2022 om 17:17
Drietje schreef op 26-01-2022 om 15:34:
[..]
Maar voor zijn gezondheid doet het helemaal niks, hij is al gevaccineerd. En tegen besmettingen werkt het maar kort. Mijn eigen 19- jarige is al geboosterd hoor, maar als je naar de feiten kijkt is dat onzin.
Welke feiten? Je laat je niet alleen voor de eigen individuele gezondheid vaccineren. Dat weten mijn kinderen heel goed. Er wordt een afweging gemaakt waarin meer factoren betrokken zijn. Ook onzekerheden. Je kunt die bewindslieden van alles aanwrijven maar ik ga er zonder meer vanuit dat de intenties goed zijn. Ze maken afwegingen waarbij heel veel factoren betrokken zijn. Ik ga er vanuit naar eer en geweten. Jij maakt andere afwegingen, dat kan. Maar die andere factoren zijn er ook, en die hebben een maatschappelijk belang. En de politieke afweging valt dus anders uit dan jouw persoonlijke afweging. Dat is jammer, voor jou in ieder geval. Maar zo kan het gaan. Voor anderen, die meer belang hebben bij de andere factoren die worden meegewogen is dit weer fijn.
Hannemeike
26-01-2022 om 17:18
Ik had het niet over de afweer, maar over de gezondheid.
Het artikel in de NRC heeft het overigens mogelijk over besmetting na de booster.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.