Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Mija
26-01-2022 om 17:27
Hannemeike schreef op 26-01-2022 om 16:26:
Hij wil het graag, en ik snap dat. Ook voor kinderen is het advies te vaccineren. Je kunt altijd beter een vaccin krijgen, dan besmet worden.
Dat is echt nog de vraag op dit moment. Misschien is het wel veel beter om de booster over te slaan. Uiteindelijk kun je een infectie waarschijnlijk toch niet ontlopen. Is het niet met Omikron dan is het wel met de volgende variant. We gaan immers niet eindeloos blijven boosteren bij groepen die nauwelijks klachten krijgen. Dat is helemaal niet functioneel. Op dit moment wordt er ook nog gevaccineerd ‘tegen de pandemie’ maar als die ten einde is, stopt die ‘massavaccinatie’. En terecht.
Op dit moment is er gewoon nog te weinig data beschikbaar om hier als wetenschappelijk adviseur definitieve uitspraken over te durven doen en als politicus op te kunnen sturen. Maar wat wel al bekend is, wijst wel in die richting. Ik ben echt wel benieuwd hoe het de komende weken verloopt. Daar hangt veel van af.
Hinoki
26-01-2022 om 17:27
Drietje schreef op 26-01-2022 om 11:49:
[..]
Wantrouwen waarvoor? Het is al lang bekend dat boosters maar heel kort werken tegen besmetting. Dat zegt het omt ook. Ze werken uitstekend tegen ziekenhuisopname van ouderen en kwetsbaren. Maar besmetting na vaccinatie beschermt nog beter. Dus voor jongere mensen is het helemaal prima om na de basisvaccinaties besmet te raken. Een qr- code voor een booster vind ik daarom voor deze groep niet oké.
Dit ongeveer.
Angela1967
26-01-2022 om 17:29
Drietje schreef op 26-01-2022 om 16:59:
[..]
Dat geldt misschien voor de eerste vaccinaties, maar niet voor de booster. Uit onderzoek blijkt juist dat besmet worden na vaccinatie enorm sterke afweer geeft.
Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind drang of dwang voor de booster voor de jongere doelgroep gewoon niet oké. Dus geen 3g of 2g als je daarvoor een booster nodig hebt.
Sorry dubbel dubbel (geboosterd en gevaccineerd en besmet)
Angela1967
26-01-2022 om 17:30
Hannemeike schreef op 26-01-2022 om 17:18:
Ik had het niet over de afweer, maar over de gezondheid.
Het artikel in de NRC heeft het overigens mogelijk over besmetting na de booster.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/25/doorbraakinfectie-na-vaccinatie-geeft-super-immuniteit-a4083165
Ps ik plaats 'm ook hier want kwam erachter dat ie in ander draadje stond en hier nog niet
QuizzicalOpossum53
26-01-2022 om 17:43
Hannemeike schreef op 26-01-2022 om 17:36:
Ook dit gaat weer over de eerste vaccinaties, niet over de booster. Inmiddels weten we ook dat bij omikron de besmettingen maar heel kort worden tegengehouden door vaccinatie. Dus het argument van remmen van verspreiding is grotendeels weggevallen.
QuizzicalOpossum53
26-01-2022 om 17:48
Mija schreef op 26-01-2022 om 17:27:
[..]
Dat is echt nog de vraag op dit moment. Misschien is het wel veel beter om de booster over te slaan. Uiteindelijk kun je een infectie waarschijnlijk toch niet ontlopen. Is het niet met Omikron dan is het wel met de volgende variant. We gaan immers niet eindeloos blijven boosteren bij groepen die nauwelijks klachten krijgen. Dat is helemaal niet functioneel. Op dit moment wordt er ook nog gevaccineerd ‘tegen de pandemie’ maar als die ten einde is, stopt die ‘massavaccinatie’. En terecht.
Op dit moment is er gewoon nog te weinig data beschikbaar om hier als wetenschappelijk adviseur definitieve uitspraken over te durven doen en als politicus op te kunnen sturen. Maar wat wel al bekend is, wijst wel in die richting. Ik ben echt wel benieuwd hoe het de komende weken verloopt. Daar hangt veel van af.
Dat is zeker waar, maar wat wel duidelijk is, is dat besmettingen onvoldoende worden geremd door boosters. En ik vind het dus raar dat nu heel veel dingen pas toegankelijk zijn met booster voor alle mensen boven de 18. Schijnveiligheid. Boosterdrang. Niet op zijn plaats voor jonge, gezonde mensen die al twee keer gevaccineerd zijn.
QuizzicalOpossum53
26-01-2022 om 18:02
Hannemeike schreef op 26-01-2022 om 17:57:
Hoe zo 'ook' dit gaat over de eerste vaccinaties?
Het effect van de eerste vaccinaties en de booster worden hier vaak door elkaar gehaald. De eerste vaccinaties waren nuttig voor vrijwel alle volwassenen en remden destijds de verspreiding flink. De boosters zijn nuttig voor de oudere groepen en met Omikron zit er weinig rem op de verspreiding.
Ik merk dat mensen die eerder riepen dat vaccinatie moet, nu ook roepen dat iedereen moet boosteren. Maar de effecten zijn nu heel anders, het virus is heel anders een de bescherming van een hele grote groep is nog prima op peil.
wild-flower
27-01-2022 om 09:46
Kan een moderator trouwens de OP aanpassen ?
Er staat nog steeds :
- Delta: 99.8%
- Andere varianten: 0.2%
wild-flower schreef op 27-01-2022 om 09:46:
Kan een moderator trouwens de OP aanpassen ?
Er staat nog steeds :
- Delta: 99.8%
- Andere varianten: 0.2%
Roep maar wat er moet staan, dan verander ik het! Graag even met een rapportage, dan zie ik het sneller.
wild-flower
27-01-2022 om 16:30
letterlijk schreef op 27-01-2022 om 15:40:
[..]
Roep maar wat er moet staan, dan verander ik het! Graag even met een rapportage, dan zie ik het sneller.
Geen idee wat er nu voor percentage moet staan , maar op 28 dec 2021 werd de omikron variant dominant . Misschien weet iemand waar je de meest recente percentages kunt vinden ?
https://nos.nl/artikel/2411134-rivm-omikron-nu-dominante-variant-in-nederland
ShowyHummingbird30
27-01-2022 om 17:25
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten
De kiemsurveillance loopt een aantal weken achter. Volgens mij is bij de briefing van de tweede kamer gezegd dat inmiddels vrijwel 100% omikron is, maar dat kan ik tot nu toe nergens op schrift terugvinden.
wild-flower
27-01-2022 om 17:37
Coreopsis schreef op 27-01-2022 om 17:25:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten
De kiemsurveillance loopt een aantal weken achter. Volgens mij is bij de briefing van de tweede kamer gezegd dat inmiddels vrijwel 100% omikron is, maar dat kan ik tot nu toe nergens op schrift terugvinden.
Gevonden . 3 t/m 9 januari 2022
omikron 87 %
delta 13 %
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.