Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Rondstruiner schreef op 25-01-2022 om 12:11:

Ik vind het maar een matig opiniestuk.

Dat kan.

Rondstruiner schreef op 25-01-2022 om 14:07:

Deze meneer van het opiniestuk is helemaal geen arts of deskundige op dit gebied, dus zijn mening is voor mij net zo waardevol als die van iedere andere leek.

Hij is communicatie-expert en geeft een advies over de communicatie. Voor de informatie over het virus haalt hij WHO/Europe aan.

Doornroosje9 schreef op 25-01-2022 om 14:12:

[..]

Zuid-Afrika heeft een hele hoge immuniteit door natuurlijke besmetting. Dat is niet een 'beetje gek', dat is een feit.

Dat weten die wetenschappers dus ook, ik vind het gek dat jullie veronderstellen dat ze dit niet weten of meenemen in hun conclusie. Het zijn wetenschappers. Het neemt nl niet weg dat de conclusie is dat omikron minder ziekmakend is dan delta. 

Hannemeike schreef op 25-01-2022 om 15:47:

[..]

Dat kan.

[..]

Hij is communicatie-expert en geeft een advies over de communicatie. Voor de informatie over het virus haalt hij WHO/Europe aan.

Dezelfde who die gisteren zei dat we in Europa in de eindfase van de pandemie zitten. Zo zie je maar, niemand weet iets. Maar het lijkt toch wel dat we kunnen aannemen dat omikron minder ziek maakt dan delta.

Hinoki schreef op 25-01-2022 om 16:27:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/429608028/minder-dan-helft-van-18-45-jarigen-heeft-boosterprik-gehaald

Ik was dus duidelijk niet de enige.

Waarmee was je niet de enige? Ik vermoed dat je bedoelt: jij hebt ook geen boosterprik gehaald?

En je hebt de Telegraaf nodig om te bewijzen dat jouw argumenten ontzettend goed waren? Ik zie geen enkel inhoudelijk argument staan. 

Heb je gelezen wat ze ook schrijven: Bij de cijfers moet in aanmerking worden genomen dat mensen die recentelijk corona hebben gehad (nog) geen booster kunnen krijgen.

Als je die cijfers er eens bij zou pakken, hoe zou het dan zijn? Dat doet de Telegraaf niet, maar zou wel interessant zijn. 

gr Angela

Hinoki schreef op 25-01-2022 om 16:27:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/429608028/minder-dan-helft-van-18-45-jarigen-heeft-boosterprik-gehaald

Ik was dus duidelijk niet de enige.

Misschien toch heroverwegen?

https://www.nu.nl/coronavirus/6180150/coronapas-negen-maanden-geldig-na-tweede-prik-maar-onbeperkt-na-booster.html

Het vaccinatiebewijs is vanaf 1 februari nog 270 dagen na de tweede prik geldig, voor een herstelbewijs geldt een houdbaarheid van 180 dagen. Na een boostervaccinatie is het coronabewijs voorlopig weer onbeperkt geldig. Dat blijkt uit een wetswijziging die maandag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Hannemeike schreef op 25-01-2022 om 11:28:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-hoe-een-onjuist-verhaal-van-de-pandemie-dominant-werd-en-waarom-het-kabinet-dit-moet-rechtzetten~b8e5c024/

Ik snap het eigenlijk niet goed. Ik heb dat beeld helemaal niet op die manier, dat we hebben zitten wachten op een variant die tam genoeg was om weer gewoon te kunnen leven. Ik heb meer het beeld van een storm waar we doorheen zijn gegaan. Als we echt alleen maar passief hadden zitten wachten was alles omver geblazen. Maar we zijn uit alle macht gaan stutten en we hebben het met hard werken én kunst- en vliegwerk gered tot de storm weer ging liggen. Het is niet aan ons te danken dat de storm weer is gaan liggen maar het is wél aan ons te danken dat ons hele leefgebied niet in puin ligt. 

De metafoor past natuurlijk niet helemaal. Ik geloof wel degelijk dat vaccinatie ook een flinke duit in het zakje doet waardoor onze situatie nu (al) aardig rooskleurig is. Misschien hadden we er zonder vaccinatie langer op moeten wachten? Ik ga er vanuit dat dit in onderzoek nog wel helemaal doorgerekend zal worden en duidelijk zal worden. Dit verhaal zal heus op basis van feitenonderzoek nog wel een paar keer veranderen of aangescherpt worden.  

Angela1967 schreef op 25-01-2022 om 17:38:

[..]

Misschien toch heroverwegen?

https://www.nu.nl/coronavirus/6180150/coronapas-negen-maanden-geldig-na-tweede-prik-maar-onbeperkt-na-booster.html

Het vaccinatiebewijs is vanaf 1 februari nog 270 dagen na de tweede prik geldig, voor een herstelbewijs geldt een houdbaarheid van 180 dagen. Na een boostervaccinatie is het coronabewijs voorlopig weer onbeperkt geldig. Dat blijkt uit een wetswijziging die maandag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Je hebt zelf niet door hoe dom dat klinkt? Een boosterprik overwegen om een QR-code geldig te maken? Trieste vertoning. En hele sneue mensen die dat als motief hebben.

En FYI, ik mag dan wel een QR (vooralsnog althans). Ik weiger hem te gebruiken. En al die tijd tot nu toe heb ik daarvan de consequenties aanvaard. En dus bepaalde dingen niet gedaan. 

Een aantal dingen zal blijvend niet kunnen. Ik zie theaters, musea en bioscopen niet zo snel sjoemelen met de toegangsbewijzen. Maar ik neem aan dat je je ervan bewust bent dat veel horecazaken het niet zo nauw nemen. Ik zal de proef eens op de som nemen binnenkort. 

Hinoki schreef op 25-01-2022 om 21:09:

[..]

Je hebt zelf niet door hoe dom dat klinkt? Een boosterprik overwegen om een QR-code geldig te maken? Trieste vertoning. En hele sneue mensen die dat als motief hebben.

En FYI, ik mag dan wel een QR (vooralsnog althans). Ik weiger hem te gebruiken. En al die tijd tot nu toe heb ik daarvan de consequenties aanvaard. En dus bepaalde dingen niet gedaan.

Een aantal dingen zal blijvend niet kunnen. Ik zie theaters, musea en bioscopen niet zo snel sjoemelen met de toegangsbewijzen. Maar ik neem aan dat je je ervan bewust bent dat veel horecazaken het niet zo nauw nemen. Ik zal de proef eens op de som nemen binnenkort.

ik vind jou zo ongeloofwaardig dat ik hoop dat je een rol speelt om mensen tot nadenken te stemmen. 

gr Angela

DistinctMarten43

DistinctMarten43

25-01-2022 om 22:27

Rondstruiner schreef op 25-01-2022 om 16:18:

[..]

Dat weten die wetenschappers dus ook, ik vind het gek dat jullie veronderstellen dat ze dit niet weten of meenemen in hun conclusie. Het zijn wetenschappers. Het neemt nl niet weg dat de conclusie is dat omikron minder ziekmakend is dan delta.

Omikron is minder ziekmakend dan Delta, maar niet minder ziekmakend dan de originele variant. 

Doornroosje9 schreef op 25-01-2022 om 22:27:

[..]

Omikron is minder ziekmakend dan Delta, maar niet minder ziekmakend dan de originele variant.

Doornroosje9 schreef op 25-01-2022 om 22:27:

[..]

Daarmee zeg je dat delta ziekmakender is dan de originele variant. Volgens mij is dat helemaal niet zo, was het alleen veel besmettelijker dan de eerste variant en daarom liepen de ziekenhuisopnames op? Heb jij een bron waaruit blijkt dat delta meer ziek zou maken en dat omikron vergelijkbaar is met de wuhan-variant op dat gebied? 

https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/deltavariant-ongeveer-vier-maal-besmettelijker-dan-wuhan-virus

Aanvulling: dit is een recent artikel, waarin staat dat uit onderzoek blijkt dat het er op lijkt dat bij delta de kans wat groter is voor ongevaccineerden om in het ziekenhuis te komen. Het is niet overduidelijk veel ziekmakender. Het betekent al helemaal niet dat omikron niet minder ziekmakend zou zijn dan de wuhan-variant.

https://www.yalemedicine.org/news/5-things-to-know-delta-variant-covid

Angela1967 schreef op 25-01-2022 om 21:22:

[..]

ik vind jou zo ongeloofwaardig dat ik hoop dat je een rol speelt om mensen tot nadenken te stemmen.

gr Angela

Want? Je bent alleen geloofwaardig als je geboosterd en al door het leven gaat en de QR code omarmt als je beste vriend? 

Het komt niet in je op dat dat er mensen zijn die zich hebben laten vaccineren en vervolgens van mening kunnen veranderen? Het komt niet in je op dat er ook mensen zijn die gevaccineerd zijn maar geen voorstander van de QR-code?

Wat ik al schreef. Oogkleppen en narrow-minded. Voel je gerust aangesproken. 

Hinoki schreef op 26-01-2022 om 10:58:

[..]

Want? Je bent alleen geloofwaardig als je geboosterd en al door het leven gaat en de QR code omarmt als je beste vriend?

Het komt niet in je op dat dat er mensen zijn die zich hebben laten vaccineren en vervolgens van mening kunnen veranderen? Het komt niet in je op dat er ook mensen zijn die gevaccineerd zijn maar geen voorstander van de QR-code?

Wat ik al schreef. Oogkleppen en narrow-minded. Voel je gerust aangesproken.

Als je de QR code een probleem vindt dan zijn er andere manieren om in een democratische samenleving je punt te maken en iets proberen te veranderen. Naar horeca-gelegenheden gaan die de regels omzeilen hoort daar niet bij wat mij betreft.

Indien wantrouwen in overheid, kwaliteitskranten en wetenschappelijke discussies jou parten speelt dan gaat het niet over de QR code maar over een wereldbeeld wat jij en ik niet delen. Dan snap ik dat jij mij oogkleppen verwijt.

gr Angela

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

26-01-2022 om 11:49

Angela1967 schreef op 26-01-2022 om 11:29:

[..]

Als je de QR code een probleem vindt dan zijn er andere manieren om in een democratische samenleving je punt te maken en iets proberen te veranderen. Naar horeca-gelegenheden gaan die de regels omzeilen hoort daar niet bij wat mij betreft.

Indien wantrouwen in overheid, kwaliteitskranten en wetenschappelijke discussies jou parten speelt dan gaat het niet over de QR code maar over een wereldbeeld wat jij en ik niet delen. Dan snap ik dat jij mij oogkleppen verwijt.

gr Angela

Wantrouwen waarvoor? Het is al lang bekend dat boosters maar heel kort werken tegen besmetting. Dat zegt het omt ook. Ze werken uitstekend tegen ziekenhuisopname van ouderen en kwetsbaren. Maar besmetting na vaccinatie beschermt nog beter. Dus voor jongere mensen is het helemaal prima om na de basisvaccinaties besmet te raken. Een qr- code voor een booster vind ik daarom voor deze groep niet oké. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.