Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

Sophia_! schreef op 03-09-2021 om 20:26:

[..]

Angst zaaien deden ze zeker, maar ik heb de indruk dat de meeste mensen toch inmiddels wel weer hun gewone leven opgepakt hebben. Nu nog zo angstig zijn is echt niet nodig.

Hoogstens voorzichtig als je zelf een risicogroep bent.

Klopt deels. Maar buitenshuis word je er continu mee geconfronteerd. Je kan onmogelijk doen alsof alles weer normaal is. Wat ik al zei: de borden, de linten, de looppaden, de desinfectie pompen. Er gelden overal nog regels er wordt regelmatig in winkels omgeroepen afstand te houden je moet overal reserveren in tijdsblokken. Zelfs een baantje zwemmen moet zorgvuldig worden gepland dagen van te voren. Niks is nog normaal en je leven oppakken kan deels maar nee mij lukt het niet. Ik ben dan ook een risico groep dat speelt ook nog mee.

Sophia_! schreef op 03-09-2021 om 20:32:

[..]

Bij dat soort mensen kan ik het me ook wel voorstellen hoor, als je zo kwetsbaar bent.

In mijn omgeving merk ik er verder vrij weinig meer van. Het is heel erg druk overal, niemand houdt nog afstand, er wordt gewoon weer geknuffeld met vrienden etc.

Maar dat is toch ook het probleem? Dat is nml helemaal niet conform de afspraken. De regel is nog steeds 1,5 meter afstand. En ook al ben je gevaccineerd je kan nog steeds ziek worden en ziek maken. Dus als niemand zich meer aan de afstand houdt en weer gewoon knuffelt is het logisch dat de besmettingen niet dalen etc. Ik vind dat dus niet okay.

Sophia_!

Sophia_!

03-09-2021 om 20:37

Salomewinterqueen schreef op 03-09-2021 om 20:34:

[..]

Maar dat is toch ook het probleem? Dat is nml helemaal niet conform de afspraken. De regel is nog steeds 1,5 meter afstand. En ook al ben je gevaccineerd je kan nog steeds ziek worden en ziek maken. Dus als niemand zich meer aan de afstand houdt en weer gewoon knuffelt is het logisch dat de besmettingen niet dalen etc. Ik vind dat dus niet okay.

Maar hoe kun je mensen motiveren zichzelf zo lang tegennatuurlijk te gedragen? Dat houdt een keer op. Zeker ook nadat De Jonge altijd heeft gezegd dat vaccineren de weg naar vrijheid was.   

LoveCats! schreef op 03-09-2021 om 20:29:

[..]

Ik zie nog genoeg mensen die angstig zijn. Zoals bijvoorbeeld diegene uit die krant van een paar pagina's terug die vanwege een of ander probleem met de immuunstelsel in angst leeft.

Ik en mijn collega’s zijn wel bang voor nog een golf. Ik denk dat dan het ziekteverzuim, wat nu al enorm hoog is (15%) naar de 25% zal stijgen en nog meer mensen het vak uitrennen. 
Vandaar dat ik echt denk dat we op de IC’s in het najaar keuze’s moeten maken. En ik hoop dat we nu aan het behoud van personeel gaan denken en de keuze’s in de patiënten gaan maken. 

Sun.lover schreef op 03-09-2021 om 20:39:

[..]

Ik en mijn collega’s zijn wel bang voor nog een golf. Ik denk dat dan het ziekteverzuim, wat nu al enorm hoog is (15%) naar de 25% zal stijgen en nog meer mensen het vak uitrennen.
Vandaar dat ik echt denk dat we op de IC’s in het najaar keuze’s moeten maken. En ik hoop dat we nu aan het behoud van personeel gaan denken en de keuze’s in de patiënten gaan maken.

Ah een collega!

Helemaal met jou eens!

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

03-09-2021 om 20:46

Drietje schreef op 03-09-2021 om 16:48:

[..]

Dat is toch juist fijn voor mensen waarbij het vaccin niet goed werkt? Ze weten dan in ieder geval dat de mensen die ook in het restaurant of het museum zijn gevaccineerd of getest zijn. Ik denk dat er geen perfecte oplossing is maar dat testen voor toegang wel de beste manier is voor deze fase.

Ik had het niet over het testen voor toegang. Ik reageerde op het zwartgedrukte deel. Dat mensen moeten wachten op hun operatie omdat een anti-vaxxer jouw bed bezet houdt.

Dán kan ik alleen maar huilen bij een dergelijk bericht.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

03-09-2021 om 20:48

Sophia_! schreef op 03-09-2021 om 16:59:

[..]

Daarom maar snel vaccineren of overal toegangstesten laten zien...

Dank je. 

LoveCats!

LoveCats!

03-09-2021 om 20:57 Topicstarter

Sophia_! schreef op 03-09-2021 om 20:37:

[..]

Maar hoe kun je mensen motiveren zichzelf zo lang tegennatuurlijk te gedragen? Dat houdt een keer op. Zeker ook nadat De Jonge altijd heeft gezegd dat vaccineren de weg naar vrijheid was.

Alleen het probleem is dat 60% volledig is gevaccineerd. Om Corona onder controle te krijgen moeten we richting de 80-90%. En vaccineren is ook de weg naar vrijheid, vanaf 20 (geloof inmiddels 25) september wordt volgens het kabinet de 1.5 meter losgelaten als dat kan. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

03-09-2021 om 20:58

Drietje schreef op 03-09-2021 om 17:28:

[..]

Maar waarom denk je dat? We hebben toch al grote stappen genomen richting normaal? Met testen voor toegang zetten we eind van de maand nog wat stappen erbij. En dan, zodra het kan, is alles weer gewoon zoals het was. Misschien nog een mondkapje voor wie dat wil en een booster voor de kwetsbaren. Dat is het dan wel. Wie zich niet wil laten prikken raakt besmet. Zo lang ze dat niet met teveel tegelijk doen is er niks aan de hand. Ook na besmetting raken mensen immuun. Nog beter dan vaccinatie. Dus uiteindelijk komt het goed.

Je blijft het maar niet snappen geloof ik. In een andere post van jou had je het hier ook al over. Waarbij je zei dat 'de zorg momenteel wel ingehaald wordt, alleen niet zo snel'. Heb je ook maar een moment nagedacht over de gevolgen voor mensen die op een onderzoek of behandeling zitten te wachten? 

En wat dat voor de maatschappij betekent? Langer op onderzoek moeten wachten is langer wachten op behandeling is langer in de ziektewet bijvoorbeeld. 

En heb je eraan gedacht wat het betekent voor het personeel wat aan rust toe is (om anderen nog goed te kunnen verzorgen)? Nu moeten ze nog minstens twee jaar door blijven buffelen om de achterstanden in te halen. En het personeel wordt alleen maar minder in aantal: burn-out én minder nieuwe aanwas. 

Wat denk je dat dit de maatschappij kost als de zorg langdurig op z'n gat ligt? Denk je dat er een florerende economie kan bestaan met zo veel zieken? 

Je denkt m.i. te veel korte termijn. De lange termijn, op alle vlakken, is veel dreigender.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

03-09-2021 om 21:02

Hen74 schreef op 03-09-2021 om 20:46:

[..]

Ik had het niet over het testen voor toegang. Ik reageerde op het zwartgedrukte deel. Dat mensen moeten wachten op hun operatie omdat een anti-vaxxer jouw bed bezet houdt.

Dán kan ik alleen maar huilen bij een dergelijk bericht.

O dat. Nee, daar wordt ik ook niet blij van. Daarom ben ik blij dat de duimschroeven toch flink worden aangeschroeft nu. 

Sophia_!

Sophia_!

03-09-2021 om 21:05

LoveCats! schreef op 03-09-2021 om 20:57:

[..]

Alleen het probleem is dat 60% volledig is gevaccineerd. Om Corona onder controle te krijgen moeten we richting de 80-90%. En vaccineren is ook de weg naar vrijheid, vanaf 20 (geloof inmiddels 25) september wordt volgens het kabinet de 1.5 meter losgelaten als dat kan.

60% is nog wel weinig he, valt me tegen. 

We zullen zien wat er gaat gebeuren na 25 september,  ik hoop dat het meevalt met besmettingen en vooral met ziekenhuisopnames.  

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

03-09-2021 om 21:09

LoveCats! schreef op 03-09-2021 om 20:29:

[..]

Ik zie nog genoeg mensen die angstig zijn. Zoals bijvoorbeeld diegene uit die krant van een paar pagina's terug die vanwege een of ander probleem met de immuunstelsel in angst leeft.

Iedereen zou angstig moeten zijn. Want ik las vandaag een erger percentage van long-covid dan ik eerder noemde. Ging over tieners. Ben alleen de link kwijt. Ik meen een derde van de tieners (!) had na drie maanden nog klachten. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

03-09-2021 om 21:12

Hen74 schreef op 03-09-2021 om 21:09:

[..]

Iedereen zou angstig moeten zijn. Want ik las vandaag een erger percentage van long-covid dan ik eerder noemde. Ging over tieners. Ben alleen de link kwijt. Ik meen een derde van de tieners (!) had na drie maanden nog klachten.

Nou dan weet je zeker dat dat niet klopt toch? Dan had 1/3 van de uni's nu leeg gestaan, want als er ergens veel besmettingen waren dan was het wel onder studenten

Er wordt maar gestrooid met paniekverhalen in de media. Nou ja als het helpt bij de vaccinatiegraad dan vind ik het best. Maar het klopt niet dus. 

Sophia_!

Sophia_!

03-09-2021 om 21:12

Hen74 schreef op 03-09-2021 om 21:09:

[..]

Voorzichtig zijn oké,  maar angst (en  daardoor stress) al anderhalf jaar is echt slecht voor je. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

03-09-2021 om 21:14

Sophia_! schreef op 03-09-2021 om 20:37:

[..]

Door ze helaas de gevolgen te laten ervaren. De meeste mensen leren pas door eigen ervaringen. Zien dat anderen lijden, raakt blijkbaar niet.

Dat zagen (en zien) we trouwens ook bij de overheid terug. Alle gebeurtenissen die wij in Nederland ondergingen, zagen we eerst in bijvoorbeeld Italië. Maar daar leerden we niet van. We moesten het zelf gaan voelen. Maar toen was het te laat. Zo waren er diverse zaken die eerst elders plaatsvonden, maar waarbij Nederland dacht dat het ons niet zou raken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.