Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 18:03
redbulletje schreef op 03-09-2021 om 17:56:
[..]
Lekker meten met 2 maten dus. Dit valt evengoed onder festival. Ben benieuwd of dit nog een staartje krijgt van andere festivalorganisators die niks mochten organiseren.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat festivals ook weer worden toegestaan vanaf 25 september. Alles open, maar wel overal het vinkje laten zien. Denk ik. Het meest effectief zou zijn om ook de app te gebruiken voor het winkelen (Primark), de kerk en de moskee. Dan zou iedereen heel snel zijn gevaccineerd.
WickedCurlew89
03-09-2021 om 18:11
Drietje schreef op 03-09-2021 om 18:03:
[..]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat festivals ook weer worden toegestaan vanaf 25 september. Alles open, maar wel overal het vinkje laten zien. Denk ik. Het meest effectief zou zijn om ook de app te gebruiken voor het winkelen (Primark), de kerk en de moskee. Dan zou iedereen heel snel zijn gevaccineerd.
![]()
Die laatste twee zijn altijd overal van uitgezonderd, dus helaas dat gaat niet werken.
Avena
03-09-2021 om 18:55
Drietje schreef op 03-09-2021 om 10:55:
[..]
72 procent hele bevolking, bijna 90 procent 18 plus. Daar komen we nu op uit. Het probleem zit hem nog vrij lokaal in multicultiwijken van de grote steden en in de bible belt. In het oosten en zuiden zit de vaccinatiegraad al boven de 90 procent van de totale bevolking. Mijn regio zit hoog in de vaccinaties en er zijn nauwelijks meer besmettingen en opnames.
Ik weet niet wat jouw bron is, maar volgens Our World In Data is 63% van de Nederlandse bevolking volledig gevaccineerd...
Edit: ik had er een plaatje bij willen doen, maar dat werkt niet. Dan linkje maar: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
Salomewinterqueen
03-09-2021 om 19:10
Dat vinkje dat wordt toch nergens echt gehandhaafd? Hier niet en in het buitenland ook niet hoor ik van iedereen die op vakantie is geweest. En dat testen voor toegang zit hier (grote stad) helemaal buiten de bewoonde wereld. Moeten die jongelui helemaal heen fietsen nou daar heeft geen kip zin in en in de meeste kroegen staan ze hutje mutje zonder die testen gewoon te hossen en er zijn zoveel huisfeestjes waar niemand controleert dat je me nog meer kan vertellen maar op deze manier komen we er nooit vanaf. Sorry ik heb er nul vertrouwen in. Mijn toekomstbeeld is erg negatief. Wilde zelf ook dat het anders was.
We roepen al maanden, zo niet langer, dat het dan en dan of dan ten minste volgend jaar echt en heus allemaal weer normaal wordt. Nou we zijn meer dan anderhalf jaar verder en het is verre van normaal en de versoepelingen gaan waarschijnlijk ook niet door (terecht)
Ik geloof er geen hol van dat we binnenkort weer gewoon ons leven terug krijgen. Al was het alleen al omdat de angst er aan alle kanten in geramd is de laatste tijden. Sommige mensen zijn helemaal kierewiet geworden door de berichtgevingen. Wat ik al zei: overal waar je komt buitenshuis word je geconfronteerd met een dodelijke pandemie. Hoe kan je dat negeren en gewoon doorleven? Ik kan het niet hoor!
Salomewinterqueen
03-09-2021 om 19:13
Avena schreef op 03-09-2021 om 18:55:
[..]
Ik weet niet wat jouw bron is, maar volgens Our World In Data is 63% van de Nederlandse bevolking volledig gevaccineerd...
Edit: ik had er een plaatje bij willen doen, maar dat werkt niet. Dan linkje maar: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
59,43 procent is helemaal gevaccineerd: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/24/zo-gaat-het-nu-met-het-vaccineren-a4028780
Sun.lover
03-09-2021 om 19:16
Salomewinterqueen schreef op 03-09-2021 om 19:10:
Dat vinkje dat wordt toch nergens echt gehandhaafd? Hier niet en in het buitenland ook niet hoor ik van iedereen die op vakantie is geweest. En dat testen voor toegang zit hier (grote stad) helemaal buiten de bewoonde wereld. Moeten die jongelui helemaal heen fietsen nou daar heeft geen kip zin in en in de meeste kroegen staan ze hutje mutje zonder die testen gewoon te hossen en er zijn zoveel huisfeestjes waar niemand controleert dat je me nog meer kan vertellen maar op deze manier komen we er nooit vanaf. Sorry ik heb er nul vertrouwen in. Mijn toekomstbeeld is erg negatief. Wilde zelf ook dat het anders was.
We roepen al maanden, zo niet langer, dat het dan en dan of dan ten minste volgend jaar echt en heus allemaal weer normaal wordt. Nou we zijn meer dan anderhalf jaar verder en het is verre van normaal en de versoepelingen gaan waarschijnlijk ook niet door (terecht)
Ik geloof er geen hol van dat we binnenkort weer gewoon ons leven terug krijgen. Al was het alleen al omdat de angst er aan alle kanten in geramd is de laatste tijden. Sommige mensen zijn helemaal kierewiet geworden door de berichtgevingen. Wat ik al zei: overal waar je komt buitenshuis word je geconfronteerd met een dodelijke pandemie. Hoe kan je dat negeren en gewoon doorleven? Ik kan het niet hoor!
Hoezo angst in rammen? We zitten gewoon in een k*t-situatie. Maar als iedereen zich zou laten vaccineren niet meer.
Avena
03-09-2021 om 19:28
Salomewinterqueen schreef op 03-09-2021 om 19:13:
[..]
59,43 procent is helemaal gevaccineerd: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/24/zo-gaat-het-nu-met-het-vaccineren-a4028780
Nog minder dus. Echt nog ver verwijderd van groepsimmuniteit...
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 19:32
Avena schreef op 03-09-2021 om 18:55:
[..]
Dit is mijn bron, is gebaseerd op het RIVM. Maar inderdaad, die percentages die ik noemde zijn de eerste prik. Helemaal onderin vind je de percentages voor 18 plus en 12 plus.
Ik denk dat het percentage tweede prikken wel veel lager zal blijven dan eerste prikken. Janssen is maar 1 prik en als je corona hebt gehad krijg je ook maar 1 prik. En miljoenen mensen hebben corona gehad. Als je dat meerekent zitten we al heel hoog. Het probleem zit m heel specifiek bij migranten en zwarte kousen.
QuizzicalOpossum53
03-09-2021 om 19:36
Avena schreef op 03-09-2021 om 19:28:
[..]
Nog minder dus. Echt nog ver verwijderd van groepsimmuniteit...
Een maand geleden had 90 procent van de bloeddonoren al antistoffen. Dankzij Dansen met Janssen is dat aantal alleen maar toegenomen. Corona lijkt nog beter te beschermen dan een prik. Dus de miljoenen besmettingen die we hebben gehad dragen ook flink bij. Pessimisme is echt niet nodig. Maar groepsimmuniteit is achterhaald door Delta. Die komt er niet. Het enige dat we kunnen doen is zorgen dat mensen niet ernstig ziek worden. In ieder geval niet teveel tegelijk.
ShowyHummingbird30
03-09-2021 om 20:17
Drietje schreef op 03-09-2021 om 19:32:
[..]
Dit is mijn bron, is gebaseerd op het RIVM. Maar inderdaad, die percentages die ik noemde zijn de eerste prik. Helemaal onderin vind je de percentages voor 18 plus en 12 plus.
Ik denk dat het percentage tweede prikken wel veel lager zal blijven dan eerste prikken. Janssen is maar 1 prik en als je corona hebt gehad krijg je ook maar 1 prik. En miljoenen mensen hebben corona gehad. Als je dat meerekent zitten we al heel hoog. Het probleem zit m heel specifiek bij migranten en zwarte kousen.
De vaccinatiegraad van het RIVM is deels gebaseerd op een schatting, omdat niet alle door huisarts gezette vaccins bij de GGD/RIVM geregistreerd zijn (daar moet je expliciet toestemming voor geven). Het ECDC (Europees "RIVM") gaat uit van alleen de geregistreerde vaccinaties.
Hier meer uitleg:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/artikelen/wat-is-de-vaccinatiegraad-en-hoe-wordt-deze-berekend
Salomewinterqueen
03-09-2021 om 20:21
Sun.lover schreef op 03-09-2021 om 19:16:
[..]
Hoezo angst in rammen? We zitten gewoon in een k*t-situatie. Maar als iedereen zich zou laten vaccineren niet meer.
Door al die angst zaaiende krantenkoppen, al die programma's met Gommers en aanverwanten. Hadden we ooit gehoord van het Red Team en eerder persconferenties gehad met dit soort nieuws. Hebben we ooit eerder lockdowns meegemaakt, winkels gesloten zien worden, kinderen thuis gehad weken aan een? Of mondkapjes gedragen. Het is in 1 klap er in geramd en we zijn in no time in een bizarre film terecht gekomen. Tot de dag van vandaag.
Ben het totaal en volledig met je eens dat iedereen zich zou moeten laten inenten.
Salomewinterqueen
03-09-2021 om 20:24
Drietje schreef op 03-09-2021 om 19:32:
[..]
Knip, discriminatie en schelden
Sophia_!
03-09-2021 om 20:26
Salomewinterqueen schreef op 03-09-2021 om 20:21:
[..]
Door al die angst zaaiende krantenkoppen, al die programma's met Gommers en aanverwanten. Hadden we ooit gehoord van het Red Team en eerder persconferenties gehad met dit soort nieuws. Hebben we ooit eerder lockdowns meegemaakt, winkels gesloten zien worden, kinderen thuis gehad weken aan een? Of mondkapjes gedragen. Het is in 1 klap er in geramd en we zijn in no time in een bizarre film terecht gekomen. Tot de dag van vandaag.
Ben het totaal en volledig met je eens dat iedereen zich zou moeten laten inenten.
Angst zaaien deden ze zeker, maar ik heb de indruk dat de meeste mensen toch inmiddels wel weer hun gewone leven opgepakt hebben. Nu nog zo angstig zijn is echt niet nodig.
Hoogstens voorzichtig als je zelf een risicogroep bent.
LoveCats!
03-09-2021 om 20:29
Sophia_! schreef op 03-09-2021 om 20:26:
[..]
Angst zaaien deden ze zeker, maar ik heb de indruk dat de meeste mensen toch inmiddels wel weer hun gewone leven opgepakt hebben. Nu nog zo angstig zijn is echt niet nodig.
Hoogstens voorzichtig als je zelf een risicogroep bent.
Ik zie nog genoeg mensen die angstig zijn. Zoals bijvoorbeeld diegene uit die krant van een paar pagina's terug die vanwege een of ander probleem met de immuunstelsel in angst leeft.
Sophia_!
03-09-2021 om 20:32
LoveCats! schreef op 03-09-2021 om 20:29:
[..]
Ik zie nog genoeg mensen die angstig zijn. Zoals bijvoorbeeld diegene uit die krant van een paar pagina's terug die vanwege een of ander probleem met de immuunstelsel in angst leeft.
Bij dat soort mensen kan ik het me ook wel voorstellen hoor, als je zo kwetsbaar bent.
In mijn omgeving merk ik er verder vrij weinig meer van. Het is heel erg druk overal, niemand houdt nog afstand, er wordt gewoon weer geknuffeld met vrienden etc.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.