Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

 Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠

De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt.

Dit najaar komt er een vaccinatieronde voor kwetsbare mensen (onder andere mensen die 60 jaar of ouder zijn, volwassenen die in aanmerking komen voor de griepprik en volwassenen en kinderen die behoren tot een hoogrisicogroep). Mogelijk komt er een jaarlijkse vaccinatieronde tegen het coronavirus, de minister van VWS neemt daarover later een besluit.

We kregen te maken met jarenlange maatregelen, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe. 

Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.100.000 (0,1% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,3% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 22.000.000 (18.000.000 - 30.500.000) (0,25 - 0,4% van de wereldbevolking)

In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Volgens schatting 100.000 tot 450.000 mensen kregen Long Covid tijdens de coronacrisis.

Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e

Dit topic is voor het laatst ge-update op 30 augustus 2023 









Is de huidige stijging een probleem? Ja als de uitgaangsgelegenheden open blijven, ik ben van mening dat dit niet werkt zolang men fraude kan plegen met de testen en wat je toont bij toegang. Of het een probleem wordt zien we over een dag of 10 in de ziekenhuizen maar ik denk dat we moeten oppassen. Niet allemaal in één grote ruimte met valse positieve testen. 

Ik denk dat we ons over een kwartier rot schrikken van de besmettingen vandaag...

LoveCats!

LoveCats!

08-07-2021 om 15:06 Topicstarter

Glamourlama schreef op 08-07-2021 om 15:04:

Ik denk dat we ons over een kwartier rot schrikken van de besmettingen vandaag...

Ik vrees het ook gezien op donderdag en vrijdag altijd de besmettingen het hoogst liggen. Maar hoop natuurlijk dat het vandaag lager is.

alfaBet schreef op 08-07-2021 om 13:41:

Is de huidige stijging een probleem? Ja als de uitgaangsgelegenheden open blijven, ik ben van mening dat dit niet werkt zolang men fraude kan plegen met de testen en wat je toont bij toegang. Of het een probleem wordt zien we over een dag of 10 in de ziekenhuizen maar ik denk dat we moeten oppassen. Niet allemaal in één grote ruimte met valse positieve testen.

ik denk dat we het nog niet over 10 dagen in de ziekenhuizen zien omdat de besmettingen nu nog vooral bij de jongeren plaatsvinden. Ik vermoed dat, net als in het VK, de ziekenhuisopnames pas een paar weken later stijgen. 

Vandaag 5.475 besmettingen... stijging lijkt wel iets minder geworden.


bron:
https://twitter.com/yorickb

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-07-2021 om 15:30

Glamourlama schreef op 08-07-2021 om 15:26:

Vandaag 5.475 besmettingen... stijging lijkt wel iets minder geworden.


bron:
https://twitter.com/yorickb

Maar nog steeds een krankzinnige stijging in een week tijd. Ben benieuwd hoe de rest van Europa hierop gaat reageren. En dat net nu de vakantie begint.

LoveCats!

LoveCats!

08-07-2021 om 15:33 Topicstarter

Glamourlama schreef op 08-07-2021 om 15:26:

Vandaag 5.475 besmettingen... stijging lijkt wel iets minder geworden.


bron:
https://twitter.com/yorickb

Dit gaat echt niet goed. Ik ben benieuwd wat het OMT straks adviseerd qua nieuwe maatregelen.

Ik had dit totaal niet verwacht. Wel een stijging natuurlijk door de versoepelingen maar niet dat het opeens ging ontploffen.

Ik vind het kabinet vooral wereldvreemd dat er in eerste instantie meteen na de laatste inenting geen testen voor toegang meer nodig was. Mensen komen elkaar toch wel tegen, al was het maar tijdens het boodschappen doen. Dan gaat het heel hard als er een paar net gevaccineerden toch het virus verspreiden. Dat dan de cijfers stijgen had iedereen moeten zien aankomen. 

Een flinke stijging was te verwachen maar dit is wel heel hoog.

LoveCats!

LoveCats!

08-07-2021 om 15:39 Topicstarter

Targaryen schreef op 08-07-2021 om 15:37:

Ik vind het kabinet vooral wereldvreemd dat er in eerste instantie meteen na de laatste inenting geen testen voor toegang meer nodig was. Mensen komen elkaar toch wel tegen, al was het maar tijdens het boodschappen doen. Dan gaat het heel hard als er een paar net gevaccineerden toch het virus verspreiden. Dat dan de cijfers stijgen had iedereen moeten zien aankomen.

En het delen met die QR-codes met elkaar zal er vast ook wel mee te maken hebben. 

LoveCats: dat schijnt volgens die uitbater in Enschede dus niet te kloppen. Het zou praktisch onmogelijk zijn omdat er een logo'tje zichtbaar is als je kopieert. Maar dat kan ook gebrek aan ervaring zijn bij de beveiliging. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-07-2021 om 15:46

Ik vermoed dat het probleem zit in de idiote beslissing om meteen een groen vinkje te geven na vaccinatie met Janssen. 's ochtends geprikt, 's avonds feesten zonder test, zonder 1.5 meter, maar met snotneus.

LoveCats!

LoveCats!

08-07-2021 om 15:48 Topicstarter

Een grafiek van de NOS met de stijging van de Coronabesmettingen. Duidelijk de explosie van gevallen zichtbaar en ook duidelijk sneller dan de vorige Coronagolf...
https://prnt.sc/19huvjt

Dit is wel een heel snelle stijging. Wat mij betreft gooien ze per direct alle clubs (en soortgelijke massabijeenkomsten van jongeren) weer dicht. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.