Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

U zeggen


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-06-2022 om 14:03

bieb1963 schreef op 17-06-2022 om 13:54:

[..]

Welke gepaste afstand? Baas/medewerker? En zeg je dan als 50 jarige medewerker ook u tegen de 25 jarige manager? Of alleen als ie een stuk ouder is? En zeg je als 25 jarige medewerker ook u tegen je 25 jarige manager? En andersom? Leg dat verschil eens uit. Ik zie het niet.

En je zegt u tegen de oudere bankmedewerker, maar niet tegen de hele jonge bankmedewerker (zelfde functie)?

Zoals in mijn eerdere voorbeeld medewerker-gast bijvoorbeeld. In beginsel gebruik je gewoon bij iedereen U, pas als men zelf aangeeft dat jij/jou ook prima is  kun je daarop overgaan, maar niet als 19 jarige medewerker een gast onthalen met Wil je koffie? We hebben zelfs een lijstje met hoe we gasten aanspreken want vooral de jeugd lijkt dat stuk gemist te hebben. Leeftijden maken in principe niet uit. 

Ik vind echt dat mensen die nooit zeggen van zeg maar jij hoor en perse altijd me u aangesproken willen worden zich meer voelen dan een ander. Mijn ervaring is dat dit ook niet de meest sympathieke mensen zijn. Bij sommige van hen zeg ik expres jij.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-06-2022 om 14:05

Lieveheersbeest schreef op 17-06-2022 om 13:55:

[..]

Ik vind het zo moeilijk te rijmen dat jij enerzijds dit soort uitspraken post en anderzijds situaties schetst op het forum waarin je mot hebt met een kind/moeder omdat je pitbull uitvalt en je full-tokkie losgaat op je buurvrouw omdat ze zich niet gedroeg. Dat past voor mij helemaal niet bij elkaar.

Dat wil toch niet zeggen dat ik geen opvoeding heb gehad? Ik weet namelijk prima hoe het moet maar soms kies ik ervoor  om gewoon onbeschoft te zijn omdat de ander dat ook is.

Ik ben nogal go with the flow met het u/jij gebeuren en probeer me altijd aan te passen aan de ander want het maakt mij echt niet uit. Maar als ik dat een keer verkeerd inschat en mijn gesprekspartner zou me vragen hem/haar met u aan te spreken, dan zou ik dat toch wel heel ongemakkelijk vinden. En als ze aankomen met iets in de trant van "Ik maak graag zelf uit hoe ik aangesproken word" dan hoeft het al niet meer, dan is het gesprek klaar.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-06-2022 om 14:10

Moxxie schreef op 17-06-2022 om 14:07:

Ik ben nogal go with the flow met het u/jij gebeuren en probeer me altijd aan te passen aan de ander want het maakt mij echt niet uit. Maar als ik dat een keer verkeerd inschat en mijn gesprekspartner zou me vragen hem/haar met u aan te spreken, dan zou ik dat toch wel heel ongemakkelijk vinden. En als ze aankomen met iets in de trant van "Ik maak graag zelf uit hoe ik aangesproken word" dan hoeft het al niet meer, dan is het gesprek klaar.

Meeste zeggen het niet hoor maar denken het (of klagen bij mij dat mn personeel brutaal is)

Moet wel zeggen dat er op de middelbare school meerdere kinderen waren die geregeld gecorrigeerd werden door de docent voor het geen U of meneer/mevrouw  zeggen

Battle-Royale schreef op 17-06-2022 om 14:10:

[..]

Meeste zeggen het niet hoor maar denken het (of klagen bij mij dat mn personeel brutaal is)

Moet wel zeggen dat er op de middelbare school meerdere kinderen waren die geregeld gecorrigeerd werden door de docent voor het geen U of meneer/mevrouw zeggen

Daar heb ik ook niets mee, mensen die elders gaan klagen. Get a life, zo belangrijk is het nu ook weer niet.

Ik geef eerlijk toe: in het land waar ik woon is alles met Frau, und Sie...En als ik dan een keer naar NL ga, en ik word door. Een 18 jarige in de winkel. Aangesproken met:kan ik je helpen dan vindik dat wel verloedering van het Nederlands..... Maar misschien ben ik ook te verzwitsers....

Bijtje82

Bijtje82

17-06-2022 om 14:46

U is gewoon een beleefdheidsvorm die voornamelijk door jongeren richting ouderen wordt uitgesproken als een vorm van respect. 
Tevens is het een beleefdheidsvorm onder mensen jong en oud die onbekend zijn voor elkaar. Jij en jouw richting een klant/patient wordt gewoon niet netjes gevonden. 
Je kent elkaar niet, dus spreek je beleefd.

Zo moeilijk is het allemaal niet, maar zoals iemand anders eerder al aangaf. Wij Nederlanders wilenl altijd alles naar onze hand zetten

bieb1963 schreef op 17-06-2022 om 13:12:

[..]

Omdat het uiteindelijk uitdrukt dat je je 'meer' voelt dan de andere.Hoezo?

het heeft niets met meer of minder voelen te maken, het heeft te maken met een zekere professionele afstand die je wilt bewaren. 

Ysenda schreef op 17-06-2022 om 15:04:

[..]

het heeft niets met meer of minder voelen te maken, het heeft te maken met een zekere professionele afstand die je wilt bewaren.

In zakelijke situaties zou je dat zo kunnen zien. Maar in niet-zakelijke situaties dan?

Lieveheersbeest

Lieveheersbeest

17-06-2022 om 15:12 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 17-06-2022 om 14:05:

[..]

Dat wil toch niet zeggen dat ik geen opvoeding heb gehad? Ik weet namelijk prima hoe het moet maar soms kies ik ervoor om gewoon onbeschoft te zijn omdat de ander dat ook is.

Nee zeker niet. Maar het is toch wel een beetje hypocriet om U heel belangrijk te vinden, terwijl je je in de praktijk zonder pardon asociaal opstelt.

bieb1963 schreef op 17-06-2022 om 15:12:

[..]

In zakelijke situaties zou je dat zo kunnen zien. Maar in niet-zakelijke situaties dan?

Dan vind ik het regelmatig ook wel fijn om wat afstand te houden. Je hoeft niet gelijk bij iedereen te doen of het je beste vriend is. Ik houd er ook fysiek niet van dat mensen dicht bij staan. 

Ik ging een jaar of 10 geleden ergens werken en ik hoorde de medewerkers daar regelmatig praten over 'Piet' en 'je moet de data even naar Piet sturen'. Dus ik stuurde Piet een mail: "Beste Piet, hierbij de gegevens van bedrijf X, vanaf volgend kwartaal verwerken we de gegevens voortaan zelf. Met vriendelijke groet, Jesse."

Ik kreeg een mail met de aanhef "geachte mevrouw Achternaam, ik zal uw gegevens niet verwerken zolang ze niet van Y (leidinggevende) komen." oid.
Bleek dus dat ze vergeten waren tegen Piet te zeggen dat ze mij hadden aangenomen en ik de gegevens voortaan beheerde/bewerkte. NB Piet werkte bij een ander bedrijf. Op zich wel terecht dat hij de gegevens niet zomaar voor 'waar' aannam.

Het is nooit meer goed gekomen tussen Piet en mij, al is er gepoogd om een en ander op te helderen.

Normaal gesproken begin ik een mail naar een vreemde met 'beste mijnheer Z', tenzij ik een mail heb gekregen van die persoon waar een voor- en achternaam onder staat of als ik zoveel over die persoon heb gehoord dat ik denk dat de voornaam wel kan. (En dan wel 'beste S', dus niet Hallo S of zo)

Bijtje82

Bijtje82

17-06-2022 om 16:58

We zijn in Nederland gewoon een beetje vergeten hoe je normaal met elkaar om gaat 😊

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

17-06-2022 om 17:03

Lieveheersbeest schreef op 17-06-2022 om 15:12:

[..]

Nee zeker niet. Maar het is toch wel een beetje hypocriet om U heel belangrijk te vinden, terwijl je je in de praktijk zonder pardon asociaal opstelt.

Nee hoor, als je me niet dwars zit hoef ik ook niet te blaffen he en ik vind dit trouwens wel erg oordelend van je. Alsof aso’s een aparte soort zijn en niet weten hoe het hoort. Want 9 van de 10 keer weten ze dat wel. Eigen ervaring.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.