Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kritiek van je (volwassen) kind


Moederkareltje schreef op 19-10-2023 om 21:32:

ik weet niet wat mensen steeds bedoelen met fouten maken. Volgens mij is opvoeden geen exact vak en maakt een ouder keuzes vanuit zijn beste intenties en wilt hij zijn kind graag liefdevol tot volwassenen begeleiden. Mijn ouders hebben geen fouten gemaakt, ze hebben dingen achteraf misschien niet handig aangepakt maar ze konden met de beste intenties toen niet anders. Achteraf is het allemaal makkelijk praten met de wijsheid van nu. Mijn loyaliteit is hoog.

Ik moet zeggen dat ik me door deze post wel een beetje veroordeeld voelde omdat ie vlak na de mijne kwam, maar misschien was het toeval. Mijn loyaliteit is ook hoog, daarom ga ik verder niet uitweiden over "de fouten" want zelfs op een anoniem forum voel ik me een beetje schuldig. 

Aviendha schreef op 20-10-2023 om 11:19:

[..]

Ik moet zeggen dat ik me door deze post wel een beetje veroordeeld voelde omdat ie vlak na de mijne kwam, maar misschien was het toeval. Mijn loyaliteit is ook hoog, daarom ga ik verder niet uitweiden over "de fouten" want zelfs op een anoniem forum voel ik me een beetje schuldig.

Nee jij schreef specifiek over een objectief foute ouder, ik wilde daar niet verder een kanttekening over maken maar ik heb je wel gezien. Ik bedoel niet jou. 

Apiejapie schreef op 20-10-2023 om 11:14:

[..]

Maar als je iets niet wilt, mis je dat dan toch ook niet? Ik wil geen dure sportauto, of ik die nou kan betalen of niet, dan mis ik dat toch ook niet omdat ik die niet heb? Ik ben juist blij als mensen kritisch durven te kijken of ze een kind WILLEN krijgen. En niet omdat het zo 'hoort', opgelegd door mensen zoals jij. Want jouw oordeel reikt hierin verder dan je eigen mening. Ben je je daarvan bewust?

Ik geloof heel sterk in biologie en een de essentie van een organisme, zijn soort in stand houden. Dus er is geen sprake van iets opleggen maar een oergevoel in mijn beleving. Voortplanten is dus een essentieel onderdeel van ons bestaan. Ik kan niet begrijpen dat een gezond organisme dat zou tegenhouden. Zo gaat zijn soort eraan. 

sportauto's of andere vergelijkingen van die aard hebben hier niets mee te maken. 

Moederkareltje schreef op 20-10-2023 om 11:26:

[..]

Ik geloof heel sterk in biologie en een de essentie van een organisme, zijn soort in stand houden. Dus er is geen sprake van iets opleggen maar een oergevoel in mijn beleving. Voortplanten is dus een essentieel onderdeel van ons bestaan. Ik kan niet begrijpen dat een gezond organisme dat zou tegenhouden. Zo gaat zijn soort eraan.

Je zegt dus eigenlijk dat iemand zonder kinderwens geen gezond organisme is? Wow

Apiejapie schreef op 20-10-2023 om 11:34:

[..]

Je zegt dus eigenlijk dat iemand zonder kinderwens geen gezond organisme is? Wow

Ik vind dat biologisch inderdaad niet iets heel gezonds ja. Je kunt daar van schrikken, het is wat ik vind. 

Moederkareltje schreef op 20-10-2023 om 11:26:

[..]

Ik geloof heel sterk in biologie en een de essentie van een organisme, zijn soort in stand houden. Dus er is geen sprake van iets opleggen maar een oergevoel in mijn beleving. Voortplanten is dus een essentieel onderdeel van ons bestaan. Ik kan niet begrijpen dat een gezond organisme dat zou tegenhouden. Zo gaat zijn soort eraan.

Ik denk dat ik niet eens wil wéten hoe je tegen een homofiel stel aankijkt wat betreft het niet kunnen voortplanten van de eigen soort....

Moederkareltje schreef op 20-10-2023 om 11:26:

[..]

Ik geloof heel sterk in biologie en een de essentie van een organisme, zijn soort in stand houden. Dus er is geen sprake van iets opleggen maar een oergevoel in mijn beleving. Voortplanten is dus een essentieel onderdeel van ons bestaan. Ik kan niet begrijpen dat een gezond organisme dat zou tegenhouden. Zo gaat zijn soort eraan.

Nou als mensen geen kinderen willen, vind ik het alleen maar heel verstandig als ze die dan ook niet op de wereld zetten. Je zult maar opgroeien bij mensen die jou eigenlijk niet wilden of zelfs een hekel hebben aan kinderen. Je wordt nu eenmaal niet als volwassene geboren.

En ook als mensen geen kinderen kunnen krijgen, kunnen ze alsnog heel veel liefde ervaren en geven aan elkaar, aan huisdieren, aan kinderen van andere mensen, aan hun naasten. Mijn kind is zeker een waardevolle extra dimensie, maar ik geloof niet dat ik enkel door haar weet wat ware liefde is.

Op een ander forum heeft moederkareltje een perma gekregen ivm trollen.

Moederkareltje schreef op 20-10-2023 om 11:35:

[..]

Ik vind dat biologisch inderdaad niet iets heel gezonds ja. Je kunt daar van schrikken, het is wat ik vind.

Hopelijk weet je dat biologie, zeker zoals we die op school geleerd hebben, maar een zeer beperkte beschrijving is van de realiteit? Als basis voor je mening over anderen is het dan ook maar zeer beperkt.

Bovendien beschrijft biologie slechts wat er is waargenomen, het is dan wel apart om die beschrijving vervolgens als maatstaf te gebruiken om mensen de maat te nemen. Alsof je een berg wil laten afgraven omdat hij niet op de kaart staat.
Klinkt als de disclaimer in het Transgalactisch Liftershandboek: als de realiteit niet overeenkomt met het Handboek dan zit de werkelijkheid er naast.

MamaE schreef op 20-10-2023 om 11:36:

[..]

Nou als mensen geen kinderen willen, vind ik het alleen maar heel verstandig als ze die dan ook niet op de wereld zetten. Je zult maar opgroeien bij mensen die jou eigenlijk niet wilden of zelfs een hekel hebben aan kinderen. Je wordt nu eenmaal niet als volwassene geboren.

En ook als mensen geen kinderen kunnen krijgen, kunnen ze alsnog heel veel liefde ervaren en geven aan elkaar, aan huisdieren, aan kinderen van andere mensen, aan hun naasten. Mijn kind is zeker een waardevolle extra dimensie, maar ik geloof niet dat ik enkel door haar weet wat ware liefde is.

Toen ik 8 was kreeg ik mijn jongste zusje en de liefde die ik voelde is vergelijkbaar. Ik was echt gek op haar. Ik geloof wel echt dat je dergelijke liefde niet zomaar voelt voor huisdieren of andere mensen. Het verschil met een eigen kind is natuurlijk de verantwoordelijkheid, grote liefde voor mijn zusje was wat dat betreft veel makkelijker. 

felija schreef op 20-10-2023 om 12:02:

Op een ander forum heeft moederkareltje een perma gekregen ivm trollen.

Ik denk niet dat zij trollt... volgens mij krijgen mensen best snel een ban voor trollen omdat de mening afwijkend is. 

Moederkareltje schreef op 20-10-2023 om 11:26:

[..]

Ik geloof heel sterk in biologie en een de essentie van een organisme, zijn soort in stand houden. Dus er is geen sprake van iets opleggen maar een oergevoel in mijn beleving. Voortplanten is dus een essentieel onderdeel van ons bestaan. Ik kan niet begrijpen dat een gezond organisme dat zou tegenhouden. Zo gaat zijn soort eraan.

Ik denk dat de menselijke soort wel wat kan hebben voor die eraan gaat.  
Je kunt wel geloven in biologie, maar als biologie het enige was dat het gedrag van mensen stuurde deden we niks anders dan eten, seks hebben en baren. Dat is niet zo. De wereld is ingewikkelder dan dat. 

Aviendha schreef op 20-10-2023 om 12:09:

[..]

Toen ik 8 was kreeg ik mijn jongste zusje en de liefde die ik voelde is vergelijkbaar. Ik was echt gek op haar. Ik geloof wel echt dat je dergelijke liefde niet zomaar voelt voor huisdieren of andere mensen. Het verschil met een eigen kind is natuurlijk de verantwoordelijkheid, grote liefde voor mijn zusje was wat dat betreft veel makkelijker.

Liefde voor huisdieren kan wel diep zijn, maar is natuurlijk altijd eenrichtingsverkeer, aangezien je nooit kan vragen wat er nou echt in dat dier omgaat. Dus het blijft projectie of die hond of kat nou echt van jou houdt, want hoe doet een dier dat dan, houden van? Verantwoordelijkheid is er wel, want een huisdier is vaak erg afhankelijk (mijn hond probeert zich onder elke auto te werpen bv… en over katten zullen we het maar niet hebben, die zijn hartstochtelijk autonoom maar ondertussen compleet afhankelijk van ons).

Bij een zusje is die wederkerigheid er al snel wel, zodra ze je naam begint te zeggen. En verantwoordelijkheid ook, anders dan ouders die hebben maar toch.

AlisonH schreef op 20-10-2023 om 12:15:

[..]

Ik denk dat de menselijke soort wel wat kan hebben voor die eraan gaat.
Je kunt wel geloven in biologie, maar als biologie het enige was dat het gedrag van mensen stuurde deden we niks anders dan eten, seks hebben en baren. Dat is niet zo. De wereld is ingewikkelder dan dat.

Nou, sterker nog, ik denk dat onze soort er eerder aan zal gaan doordat we met te veel zijn dan doordat sommigen zich niet voortplanten. Voor behoud van onze soort is het echt niet nodig dat iedereen kinderen krijgt. Mensen hebben een bewustzijn en denkend vermogen, we hoeven niet blind op onze biologische driften te varen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.