Hadewych
18-12-2025 om 13:49
Zoon (26) aan woning helpen
Mijn zoon is al sinds 2019 werkende, staat al sinds het mocht ingeschreven bij de woningbouw maar vindt maar geen woning.
De reden is heel flauw: Zoon heeft voldoende wachttijd, maar hij is geen senior en heeft ook geen vriendin of kind die met hem meeverhuist.
Kamers zijn er (natuurlijk) niet, studenten kunnen al geen kamer vinden laat staan dat een kamer vaak meer kost dan een sociale huurwoning en zoon dan geen huurtoeslag kan krijgen
Intussen zit ik hier met nog 3 jongere kinderen waarvan ik dacht dat die ooit wel een keer uit huis kunnen, en is mijn partner al een tijd overleden. Als ik zelf kleiner wil gaan wonen, zit ik dus met dat de kinderen moeten meeverhuizen (ik ben wel 55+, dat scheelt weer)
Hoe kan ik zoon aan een woning helpen?
troelahoep
21-12-2025 om 17:58
tsjor schreef op 21-12-2025 om 17:32:
Als ze het kunnen betalen zijn ze al veel verder dan veel andere mensen. Dan moet je kijken, bruto of netto woonlasten. Wat zijn de inkomensperspectieven. Moet je al meteen veel doen aan onderhoud of kan dat ook over 5 jaar. Mijn ervaring is dat je onderhoud doet al naar gelang je het financieel kunt. Voor sommige dingen moet je langer sparen.
Huurwoningen zijn er wel, maar dan in de particuliere sector. Dan ben je ook ongeveer zo'n bedrag kwijt. Al ligt het er ook aan waar je wil wonen. Er komt dit jaar een huurwoning vrij voor de helft van het bedrag. In Zwolle.
Klopt, hier hebben we het over een hoogopgeleid stel met 2 voltijdsbanen. En ze hebben nu wel een woonruimte (klein flatje) maar als je kinderen wil is een eengezinswoning natuurlijk een stuk fijner. Je kunt ook langzamerhand stellen dat een rijtjeshuis ergens niet meer de norm gaan zijn in de nabije toekomst, tenzij je tamelijk welgesteld bent.
Kersje
21-12-2025 om 20:39
troelahoep schreef op 21-12-2025 om 15:25:
[..]
Ja nou. Ik sprak toevallig onlangs een kennis van een jaar of 30 die een huis wilde gaan kopen als stel en aan kinderen willen beginnen. Huurwoningen hebben ze nog naar gekeken maar die zijn er gewoonweg niet voor hun doelgroep. De startprijs voor een eengezinswoning is hier ongeveer 5,5 ton en er wordt gigantisch overboden. Ze kunnen dat betalen als ze een tophypotheek nemen, maar hebben dan woonlasten van 2000 euro p/m (en dan heb je nog geen gwl betaald of geld opzij gelegd voor onderhoud aan je huis). Het is niet dat zij gekke dingen willen, alleen een rijtjeshuis met 3 slaapkamers.
Nee, zij willen geen gekke dingen, maar wat is er mis met nog moeten starten met kinderen in een appartement? Lijkt alsof tegenwoordig elk kind maar meteen een eigen slaapkamer nodig heeft, terwijl je ook prima een slaapkamer kunt delen met 2 (jongere) kinderen.
Kersje
21-12-2025 om 20:40
troelahoep schreef op 21-12-2025 om 17:58:
[..]
Klopt, hier hebben we het over een hoogopgeleid stel met 2 voltijdsbanen. En ze hebben nu wel een woonruimte (klein flatje) maar als je kinderen wil is een eengezinswoning natuurlijk een stuk fijner. Je kunt ook langzamerhand stellen dat een rijtjeshuis ergens niet meer de norm gaan zijn in de nabije toekomst, tenzij je tamelijk welgesteld bent.
Zie mijn vorige bericht
troelahoep
21-12-2025 om 21:07
Kersje schreef op 21-12-2025 om 20:39:
[..]
Nee, zij willen geen gekke dingen, maar wat is er mis met nog moeten starten met kinderen in een appartement? Lijkt alsof tegenwoordig elk kind maar meteen een eigen slaapkamer nodig heeft, terwijl je ook prima een slaapkamer kunt delen met 2 (jongere) kinderen.
Ligt er maar net aan hoe klein dat appartementje is hè.
MMcGonagall
21-12-2025 om 21:59
troelahoep schreef op 21-12-2025 om 21:07:
[..]
Ik heb met die van mij gewoond op 70 m2. Ze hadden allebei een eigen slaapkamer, 8 en 6 m2. Ging prima.
Decembermamma
21-12-2025 om 22:11
Yumi schreef op 19-12-2025 om 16:18:
Voor iemand waarvan de nood hoog is, en de plek oké, is dit een leuke starterswoning.
Instapklaar, 66m, 2 slaapkamers, energielabel B, € 189.500,-
Huis te koop: 1e Rembrandtdwarsstraat 3 8921 EC Leeuwarden | Funda
Dat is vaak het punt he, waar de woningen beschikbaar zijn is vaak geen werk of erger nog geen netwerk van vrienden en familieleden om je heen. Op die plekken zouden ze ruimte moeten maken voor nieuwkomers zodat mensen die wel familie en of werk hebben in de drukke delen van het land daar gewoon kunnen wonen.
Ysenda
21-12-2025 om 22:36
troelahoep schreef op 21-12-2025 om 21:07:
[..]
Mijn vorige flat was 65m², toen het gebouwd werd werden die flats geadverteerd als ruime gezinsflats. 3 slaapkamers, prima te doen, zat ook nog veel loze ruimte in.
RaSa
21-12-2025 om 23:11
Decembermamma schreef op 21-12-2025 om 22:11:
[..]
Dat is vaak het punt he, waar de woningen beschikbaar zijn is vaak geen werk of erger nog geen netwerk van vrienden en familieleden om je heen. Op die plekken zouden ze ruimte moeten maken voor nieuwkomers zodat mensen die wel familie en of werk hebben in de drukke delen van het land daar gewoon kunnen wonen.
Maar dan werk je alleen maar verpaupering en afzondering van de maatschappij in de hand. Dan krijg je daar wijken a la de schilderswijk. Lijkt me ook niet bepaald wenselijk. En dan is de schilderswijk nog niet eens een afzonderings gebied. Laat staan dat je al die "nieuwkomers" op een kluitje in ... zet. Zonder perspectief. Succes gegarandeerd,...
Decembermamma
21-12-2025 om 23:43
RaSa schreef op 21-12-2025 om 23:11:
[..]
Maar dan werk je alleen maar verpaupering en afzondering van de maatschappij in de hand. Dan krijg je daar wijken a la de schilderswijk. Lijkt me ook niet bepaald wenselijk. En dan is de schilderswijk nog niet eens een afzonderings gebied. Laat staan dat je al die "nieuwkomers" op een kluitje in ... zet. Zonder perspectief. Succes gegarandeerd,...
Heel de randstad is vreselijk aan het verpauperen. Grote gezinnen komen vanuit het buitenland redelijk vlug in de sociale woningen en die gezinnen blijven groter worden terwijl de Nederlandse gezinnen kleiner worden mede door gebrek aan ruimte. Straten vervuilen.