Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener zwangerschap


Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 20:36:

[..]

Je komt zonder GGZ diagnose of LVB helemaal niet in aanmerking voor begeleid wonen, die diagnose is er anders zou het meisje niet begeleid wonen via een instelling. Lees anders even terug, zonder indicatie van de gemeente dus zonder diagnose kom je er niet voor in aanmerking. De diagnose ligt ten grondslag aan de indicatie begeleidwonen en is er dus sowieso.

Dit is echt niet waar.

Ze zal de eerste niet zijn die uit het (zoveelste) pleeggezin komt waar de pleegouders nou eenmaal 'alleen kinderen tot 12 jaar' wilde, zelf iets mankeren waardoor pleegzorg niet meer passend is of waar de gezinssituatie is verandert. En pleeggezinnen voor kinderen van 13+ zijn erg schaars. Dus komen ze (met een beetje geluk) in een gezinshuis of anders in een instelling. 

Een kind in de jeugdzorg heeft vaak veel meegemaakt en vragen daarom inderdaad vaak extra begeleiding, maar als dit meisje al op de planning stond voor zelfstandig wonen/kamertraining/o.i.d. dan is de inschatting dus dat zij een bepaalde mate van zelfstandigheid aan kan zodra ze 18 is. Dat is een goed teken. Een verleden met jeugdzorg zegt ook niks over je intellectuele capaciteiten. Vaak wel iets over generationele overdracht, trauma en hoe moeilijk het is om daar mee aan de slag te gaan als jeugdzorg je 'buitenschopt' op je 18e.

Vanuit mijn huidige werk zie ik veel moeders die binnen een bepaalde vorm van begeleid wonen, wonen. Van: "hulpverlening komt wekelijks een half uurtje op bezoek om mee naar je financiën te kijken" tot "hulpverlening loopt elke ochtend met jou en je kleuter mee naar school omdat hij anders niet meeloopt" en alles er tussenin. Er zijn echt veel verschillende vormen van begeleiding, begeleid wonen en hulpverlening. Zelfs woningen van organisaties waar je als gezin in kan wonen. Ja, daar zijn bepaalde indicaties voor nodig, maar niet per definitie een GGZ- of andere diagnose. De voogd is in deze diegene die de opties met haar moet bekijken, de hulpverlening in gang moet zetten en mee moet kijken wat haalbaar is. Als de zoon van TO een actieve rol gaat spelen in dit gezin, dan kan er hopelijk gekeken worden naar een plekje waar hij ook welkom is.

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 21:07:

[..]

Maar je kent het dossier van dat kind toch helemaal niet? Dus om nou allerlei aannames te gaan doen is ongepast. En de voogd inlichten wil niet zeggen dat het meisje dan verplicht kan worden tot afbreken, de voogd kan mogelijk wel zaken regelen voor moeder en kind.

Ik heb het ook niet overafbreken, maar wel over het verkrijgen van de juiste hulp. Daarbij weet TO ook niet hoe het met dit meisje zit en dat is pas echt raar. 

Rhonda schreef op 02-08-2022 om 21:10:

Ik vind de mensen die denken dat deze kinderen met een baby genoeg kunnen verdienen voor een huis onnozel. Minimumjeugdloon voor een 18-jarige is 862,50, voor 17 jaar 693,70, samen 1555,20. En allebei fulltime werken als je net een baby hebt? Wat is dat voor een toekomst?
Iemand zei dat ze zonder hbo-opleiding een hbo-baan had. Ja, maar niet toen je van school kwam, die ervaring heb je opgedaan en je bent doorgegroeid.
Deze twee kunnen nog niks. Hij komt net van het vwo en zij? Zit misschien op het mbo als ze nog drie jaar iets moet afmaken? Ook al is de markt op zoek naar mensen, zonder werkervaring of scholing blijf je je leven in laagbetaalde banen hangen.
Ik geloof inderdaad dat dit meisje het ziet als een manier om een nestje te bouwen. Tijd voor een goed gesprek.

Waarom zouden ze het minimumloon krijgen? Als ik het goed begrijp heeft hij bijna zijn vwo diploma, dan kun je echt wel meer verdienen op je 18e, zeker met het huidige personeelstekort. 

Ik verdiende op mijn 18e al 15 euro per uur met een eenvoudige bijbaan, dat is ook wat ik mijn schoonmaakster betaal.

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2022 om 21:15

VerdrietiegeMoeder schreef op 02-08-2022 om 11:09:

[..]

Ik juist wel TO zegt toch dat ze steeds voorbehoedsmiddelen hebben gebruikt en zelfs een MAP gehaald te hebben. Hoe is ze dan zwanger geworden als ze met de zoon van TO het veilig heeft gedaan. De kans is dus heel klein dat ze daardoor zwanger is geworden. Of ze hebben niet zo veilig gedaan als ze zeiden

Alles is mogelijk. Ik was aan de pil en echt wel serieus met inname. Toch zwanger geworden, maar had gewoon tussentijdse bloedingen en geen symptomen. Al denk je daar achteraf anders over. Uiteindelijk was ik al 20 wkn zwanger toen we er achter kwamen..

Dus verhaal van zoon TO kan ook zomaar kloppen.

Ze zijn nog jong en willen niet weglopen voor hun fout of ongelukje. Dat siert hen beiden al. Tuurlijk kan het mislopen, maar dat hoeft echt niet. En zelfs als het misloopt, dan hoeft het echt niet in een drama te eindigen.

Gsleutel schreef op 02-08-2022 om 21:12:

[..]

g.

Een kind in de jeugdzorg heeft vaak veel meegemaakt en vragen daarom inderdaad vaak extra begeleiding, maar als dit meisje al op de planning stond voor zelfstandig wonen/kamertraining/o.i.d. dan is de inschatting dus dat zij een bepaalde mate van zelfstandigheid aan kan zodra ze 18 is. Dat is een goed teken. Een verleden met jeugdzorg zegt ook niks over je intellectuele capaciteiten. Vaak wel iets over generationele overdracht, trauma en hoe moeilijk het is om daar mee aan de slag te gaan als jeugdzorg je 'buitenschopt' op je 18e.



PTSS of trauma ect is ook een GGZ diagnose. Het is geen waarde oordeel maar wel een feit dat er een psychische kwetsbaarheid aanwezig is of een LVB status. Of dat gaat leiden tot 100% zelfstandig wonen of ook begeleid wonen als volwassene weet je niet. 
Ook jij weet dat niet en TO weet het ook niet. Het kan van alles zijn, maar dat er iets aan de hand is is wel duidelijk. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 21:17

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 21:13:

[..]

Ik heb het ook niet overafbreken, maar wel over het verkrijgen van de juiste hulp. Daarbij weet TO ook niet hoe het met dit meisje zit en dat is pas echt raar.

Het kind is al zwanger dus binnenkort zal die hulp wel op gang komen. Maar dat is aan de moeder zelf en niet aan TO. Van wat TO over haar vertelde klinkt ze niet heel verkeerd. 

Rhonda schreef op 02-08-2022 om 21:10:

Ik vind de mensen die denken dat deze kinderen met een baby genoeg kunnen verdienen voor een huis onnozel. Minimumjeugdloon voor een 18-jarige is 862,50, voor 17 jaar 693,70, samen 1555,20. En allebei fulltime werken als je net een baby hebt? Wat is dat voor een toekomst?
Iemand zei dat ze zonder hbo-opleiding een hbo-baan had. Ja, maar niet toen je van school kwam, die ervaring heb je opgedaan en je bent doorgegroeid.
Deze twee kunnen nog niks. Hij komt net van het vwo en zij? Zit misschien op het mbo als ze nog drie jaar iets moet afmaken? Ook al is de markt op zoek naar mensen, zonder werkervaring of scholing blijf je je leven in laagbetaalde banen hangen.
Ik geloof inderdaad dat dit meisje het ziet als een manier om een nestje te bouwen. Tijd voor een goed gesprek.

Inderdaad, heel onnozel en totaal niet realistisch 

Daarbij is het nog maar de vraag hoe die relatie tussen zoon en het meisje zich ontwikkelt. 

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 21:17:

[..]

Het kind is al zwanger dus binnenkort zal die hulp wel op gang komen. Maar dat is aan de moeder zelf en niet aan TO. Van wat TO over haar vertelde klinkt ze niet heel verkeerd.

Klopt, maar als het mijn zoon zou zijn zou ik echt heel serieus met hem gaan praten en hem heel duidelijk maken wat het voor zijn toekomst betekent en dat kan niemand TO kwalijk nemen!

Bijtje82 schreef op 02-08-2022 om 21:15:

[..]


Ze zijn nog jong en willen niet weglopen voor hun fout of ongelukje. Dat siert hen beiden al. 


Bijtje....wat is dan in jouw optiek  'weglopen voor hun fout of ongelukje'?? Een overtijdbehandeling? of vroege abortus?  Ik zou dat geen  'weglopen' noemen, maar liever ''een heel serieuze optie om te overwegen'' .

Wat de uiteindelijke keuze ook wordt: een beeindiging van de zwangerschap, de baby laten komen, of het kindje afstaan voor adoptie...t lijkt me geen van 3-en weglopen.  Misschien is ''op een roze  wolk zitten''  wel het meest ''wegloperige'' wat je kunt doen. Een dromerig toekomstbeeld, en de praktische problemen een beetje laten voor wat ze zijn...met als consequentie wel dat je over een maand of 8  geconfronteerd wordt met een kind. Waarvoor je toch al snel een jaar of 20 praktisch en financieel verantwoordelijk bent. 

Bijtje82

Bijtje82

02-08-2022 om 21:33

IngridT schreef op 02-08-2022 om 21:30:

[..]


Bijtje....wat is dan in jouw optiek 'weglopen voor hun fout of ongelukje'?? Een overtijdbehandeling? of vroege abortus? Ik zou dat geen 'weglopen' noemen, maar liever ''een heel serieuze optie om te overwegen'' .

Of je nou uiteindelijk kiest voor een beeindiging van de zwangerschap, de baby laat komen, of het kindje afstaat voor adoptie...t lijkt me geen van 3-en weglopen. Misschien is ''op een roze wolk zitten'' het meest ''wegloperige'' wat je kunt doen. Met als consequentie wel dat je over een maand of 8 geconfronteerd wordt met een kind. Waarvoor je toch al snel een jaar of 20 praktisch en financieel verantwoordelijk bent.

Dat ze er vol overgave beiden voor willen gaan en zoon zijn meisje niet laat stikken. 

Ze kunnen beiden een andere keuze maken, maar het meisje heeft altijd het laatste woord. Zoon zou in dat geval ook kunnen weglopen en haar laten zitten, maar dat doet hij niet. 

IngridT schreef op 02-08-2022 om 21:30:

[..]


Bijtje....wat is dan in jouw optiek 'weglopen voor hun fout of ongelukje'?? Een overtijdbehandeling? of vroege abortus? Ik zou dat geen 'weglopen' noemen, maar liever ''een heel serieuze optie om te overwegen'' .

Wat de uiteindelijke keuze ook wordt: een beeindiging van de zwangerschap, de baby laten komen, of het kindje afstaan voor adoptie...t lijkt me geen van 3-en weglopen. Misschien is ''op een roze wolk zitten'' wel het meest ''wegloperige'' wat je kunt doen. Een dromerig toekomstbeeld, en de praktische problemen een beetje laten voor wat ze zijn...met als consequentie wel dat je over een maand of 8 geconfronteerd wordt met een kind. Waarvoor je toch al snel een jaar of 20 praktisch en financieel verantwoordelijk bent.

Eens, er wordt té weinig stilgestaan bij het kind in wording en zijn/haar oneerlijke start!

Ze kunnen de baby ook ter adoptie afstaan (evt open) of de moeder kan misschien verder begeleid wonen in een moeder en baby faciliteit en de voogdij met de vader delen zodat hij ook kan studeren. Er zijn zoveel mogelijkheden met de juiste ondersteuning. Maar doen alsof dit een normale situatie is tussen twee volwassenen is in ieder geval niet de oplossing, want zij hebben al laten zien dat zij geen volwassen idee hebben over de toekomst. 

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 19:58:

Als het meisje LVB is of een andere aandoening heeft, dan is het niet zo dat het gezag eindigt als het meisje 18 is. Je zoon kent haar nog maar kort. Het is nog helemaal niet duidelijk hoe het precies zit, noch wat de oplossing is.

Het gezag over de moeder (voogdij, trouwens) eindigt 100% zeker als dit meisje 18 wordt. Volautomatisch.

Er zou bewind, of mentorschap, of curatele geregeld kunnen worden voor haar meerderjarigheid, als daar voldoende reden voor is. Zwanger worden en niet tot een abortus besluiten hoewel allerlei mensen denken dat dat toch veel verstandiger zou zijn, is op zichzelf onvoldoende reden voor een ondercuratelestelling.

En gelukkig maar.

Ondertussen zal het kinderbeschermingsvolk zich natuurlijk met die baby gaan bemoeien. Moeder wil nu het gesprek met de voogd niet aan, maar dat gaat er op enig moment wel komen en vanaf dat moment houdt ze die voogd etc niet meer buiten haar leven en dat van haar kind. Ik denk dat dat ook een reden is om te vragen dat oma de voogdij gaat dragen ( waar oma wijselijk niet aan gaat beginnen): dan snijdt ze de gezinsvoogdijinstelling (gecertificeerde instelling/ gi) de pas af. 

Iedereen hier, ikzelf incluis, roept dat RosaLine in gesprek moet met de voogd van dit meisje. Weet je al hoe die voogd heet en bij welke GI die werkt? Of houdt moeder dat voor zich? Als ze een achternaam genoemd heeft kan je zo iemand trouwens opzoeken in het register van jeugdzorgprofessionals (skj-register). Wel te hopen dat ze niet De Vries heet...

Maar goed, misschien dat moeder tot het besef kan komen dat verstoppen geen zin heeft en dan besluit om toch maar gewoon het gesprek aan te gaan.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 21:35

Kersje schreef op 02-08-2022 om 21:28:

[..]

Klopt, maar als het mijn zoon zou zijn zou ik echt heel serieus met hem gaan praten en hem heel duidelijk maken wat het voor zijn toekomst betekent en dat kan niemand TO kwalijk nemen!

Dat moet ze ook doen, en hij moet zich dat ook goed realiseren dat hij mogelijk een verantwoordelijkheid die 21 jaar duurt krijgt en dat dat  geen kattepis is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.