Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener zwangerschap


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 20:48

Mona-xxx schreef op 02-08-2022 om 20:45:

[..]

toen ik 18 jaar was moest ik er niet aandenken om met een 17 jarige verkering te hebben voelde zo kinderachtig. Daarnaast zou ik ook niet de tehuizen langs gaan om emotioneel getraumatiseerde jongeren op te sporen.

Die jongeren mogen gewoon naar buiten en leven he. Die zitten daar niet opgesloten.

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 20:46:

[..]

Maar met beider instemming mag een jongen van 18 toch gewoon seks hebben met een meisje van 17?

Alleen maar omdat het mag, betekend nog niet dat je het moet doen! Dat meisje komt uit een kwetsbare situatie. Seks en een zwangerschap zijn wel het laatste wat ze nodig heeft. Die jongen moet beter weten. Als hij naar de uni gaat is hij intelligent genoeg ervoor!

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 20:44:

[..]

En wat voor aandoening heeft dat kind precies want ik begrijp hieruit dat jij deze mensen kent?

Ze heeft de aandoening waarvoor zij een begeleid wonen indicatie heeft gekregen van de WMO. Misschien is het tijd dat TO wat meer interesse gaat tonen in wat er om haar heen gebeurt, zodat zij dit soort dingen weet. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 20:52

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 20:49:

[..]

Ze heeft de aandoening waarvoor zij een begeleid wonen indicatie heeft gekregen van de WMO. Misschien is het tijd dat TO wat meer interesse gaat tonen in wat er om haar heen gebeurt, zodat zij dit soort dingen weet.

Je weet het niet dus is dit een aanname. Zij is nog minderjarig en kan dus sowieso nog niet zelfstandig wonen. Maar over een jaar is het verplichte eraf en kan ze doen wat ze wil. 

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 20:49:

[..]

Ze heeft de aandoening waarvoor zij een begeleid wonen indicatie heeft gekregen van de WMO. Misschien is het tijd dat TO wat meer interesse gaat tonen in wat er om haar heen gebeurt, zodat zij dit soort dingen weet.

Realiseer je je dat je hier een aantal onwaarheden verkondigd? Een jongere kan nooit een WMO indicatie hebben. Iedereen onder de 18 valt onder de Jeugdwet. Zo nodig kan daarna nog een verlengde jeugdwet indicatie krijgen, maar andersom kan nooit. Ook is een diagnose/aandoening niet altijd een grondslag voor een indicatie. Dit kan ook gebrek aan steunend netwerk of nog vele andere redenen hebben. Dit lijken misschien details, maar het suggereert wel dat je minder goed op de hoogte bent dan je doet voorkomen...

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 20:42:

[..]

Deze en ik geloof ook helemaal niets van dat condoom en MAP verhaal. Dit meisje denkt dat het een weg is uit de instelling. Dat zij nu de fijne familiesituatie gaat krijgen waar zij altijd op gehoopt heeft: een sprookje, alleen TO moet zich even 100% opofferen.

Het is een fantasie. Ik begrijp niet wat een jongen die naar de uni gaat nu perse moet met dit meisje, minderjarig met een aandoening wonend in een instelling. Wil hij hier echt voor zijn hele leven aan vast zitten, zijn studie opgeven?

Je kan dit niet oplossen zonder hulpverlening in te schakelen om te kijken hoe het echt zit en om te kijken wat dat meisje wel en niet aan kan. Het feit dat je zoon en dat meisje de voogd en het FIOM uit de weg gaan is ontzettend onvolwassen na een reeks van onvolwassen besluiten. Jij bent de ouder en volwassene in deze situatie. Het is tijd dat het duidelijk wordt dat het zonder hulpverlening niet kan.

Mooi gezegd 

Mischa83 schreef op 02-08-2022 om 20:56:

[..]

Realiseer je je dat je hier een aantal onwaarheden verkondigd? Een jongere kan nooit een WMO indicatie hebben. Iedereen onder de 18 valt onder de Jeugdwet. Zo nodig kan daarna nog een verlengde jeugdwet indicatie krijgen, maar andersom kan nooit. Ook is een diagnose/aandoening niet altijd een grondslag voor een indicatie. Dit kan ook gebrek aan steunend netwerk of nog vele andere redenen hebben. Dit lijken misschien details, maar het suggereert wel dat je minder goed op de hoogte bent dan je doet voorkomen...

Hulp bij zelfredzaamheid kan vanaf 16 via de WMO,:
... biedt naast jeugdhulp ook hulp bij zelfredzaamheid en participatie vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Deze hulp is beschikbaar voor jongeren vanaf 16 jaar en daar is dan wel degelijk een indicatie voor nodig waar een aandoening aan ten grondslag ligt. 

De meeste minderjarige die niet bij familie kunnen, wonen in pleeggezinnen en in niet begeleid met ambulante hulp. 


18 en 17. Nog op het vo. Eerste vriendje / vriendinnetje.  Verkering sinds juni. 

En dan de ingewikkelde woon en familiesituatie van het meisje……

ik snap echt niet hoe iemand kan denken dat dit ook maar  maar een greintje perspectief biedt. Voor moeder. Vader. Kind. 
Natuurlijk kun je niemand dwingen tot het afbreken van een zwangerschap of afstaan van een baby. Maar het lijkt me ontzettend  verstandig om alles te doen wat mogelijk is om deze kinderen te helpen tot het besef te komen dat het een heel riskant idee is, met enorme consequenties voor hun toekomst, om dit door te zetten.

Daarom moet de hulpverlening op de hoogte worden gesteld. Je kan ook aangeven dat je je zoon en het meisje een week de tijd geeft om haar ambulante begeleiding en de voogd in te lichten, omdat je het anders zelf gaat doen: dat of naar het FIOM met zijn 3-en. Geef zij een keuze mbt hulp, maar ga het niet zonder hulpverlening oplossen. 
Dat meisje heeft niet voor niets ambulante begeleiding en een voogd. 

Mijn neef woonde begeleid op kamers nadat zijn moeder was iverleden en zijn vader ergens met zijn nieuwe liefde was gaan wonen en niet meer omkeek naar zijn kinderen. Mijn neef was het jongste kind van 16. Hij kon bij familie gaan wonen maar dat wou hij niet. Andere omgeving en zo. Hij ging toen ook begeleid op kamers wonen. Onder voogdij van een stichting. Er was niks mis met hem. 

Ik zou zoon overigens wel aanmoedigen om naar de universiteit te gaan. Het kindje komt sowieso pas over 9 maanden en dan is hij al een heel eind met zijn propedeuse. Iemand geen vervolg opleiding laten doen lijkt mij heel onverstandig. 

Maar ja, ik denk dat ik sowieso zou gaan kijken naar wat er wel mogelijk is als ze de zwangerschap niet wil afbreken. Als zij wel zelfstandig gaat wonen mag daar dan een baby bij? Stel. Ik ga tijdelijk voor het kindje zorgen (zonder dat het meisje erbij komt wonen) Hoe gaan de ouders het kindje onderhouden en hoe zorgen zij ervoor dat ze genoeg contact hebben. Tot wanneer en hoe? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 21:07

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 21:01:

[..]

Hulp bij zelfredzaamheid kan vanaf 16 via de WMO,:
... biedt naast jeugdhulp ook hulp bij zelfredzaamheid en participatie vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Deze hulp is beschikbaar voor jongeren vanaf 16 jaar en daar is dan wel degelijk een indicatie voor nodig waar een aandoening aan ten grondslag ligt.

De meeste minderjarige die niet bij familie kunnen, wonen in pleeggezinnen en in niet begeleid met ambulante hulp.


Maar je kent het dossier van dat kind toch helemaal niet? Dus om nou allerlei aannames te gaan doen is ongepast. En de voogd inlichten wil niet zeggen dat het meisje dan verplicht kan worden tot afbreken, de voogd kan mogelijk wel zaken regelen voor moeder en kind. 

Ik vind de mensen die denken dat deze kinderen met een baby genoeg kunnen verdienen voor een huis onnozel. Minimumjeugdloon voor een 18-jarige is 862,50, voor 17 jaar 693,70, samen 1555,20. En allebei fulltime werken als je net een baby hebt? Wat is dat voor een toekomst? 
Iemand zei dat ze zonder hbo-opleiding een hbo-baan had. Ja, maar niet toen je van school kwam, die ervaring heb je opgedaan en je bent doorgegroeid. 
Deze twee kunnen nog niks. Hij komt net van het vwo en zij? Zit misschien op het mbo als ze nog drie jaar iets moet afmaken? Ook al is de markt op zoek naar mensen, zonder werkervaring of scholing blijf je je leven in laagbetaalde banen hangen.  
Ik geloof inderdaad dat dit meisje het ziet als een manier om een nestje te bouwen. Tijd voor een goed gesprek. 

Mona-xxx schreef op 02-08-2022 om 20:34:

[..]

Het zijn kinderen die elkaar net twee maanden kennen. En één daarvan zit in een begeleid woonend traject en de ander is niet man genoeg om zelfs zijn problemen op te lossen. Dit is een hopeloze situatie. Ik zie geen andere oplossen dan of de zwangerschap beeindigen of het kindje ter adoptie afstaan.

Als het kind geboren wordt, dan is het zijn kind. Het maakt niet uit hoelang hij de moeder kent en hoe de situatie verder is. Hij is de vader, punt. Met 18 jaar ben je jong, maar ook weer niet zo jong dat je niks kunt. Massa's mensen hebben op hun 18e kinderen gekregen en met succes verzorgd en opgevoed. 80 jaar geleden was dit heel normaal. Laten we nou niet doen alsof mensen van 17/18 tot niks in staat zijn.


Mona-xxx schreef op 02-08-2022 om 20:48:

[..]

Alleen maar omdat het mag, betekend nog niet dat je het moet doen! Dat meisje komt uit een kwetsbare situatie. Seks en een zwangerschap zijn wel het laatste wat ze nodig heeft. Die jongen moet beter weten. Als hij naar de uni gaat is hij intelligent genoeg ervoor!

Serieus, onder welke steen leef jij? Wat als zij elkaar gewoon in een uitgaansgelegenheid hebben ontmoet en daarna seks hebben gehad, zonder van elkaar te weten waar zij wonen? Of denk jij dat dit meisje met een bord op haar rug loopt dat zij in een kwetsbare situatie zit ofzo?

O ja, studentenhuisvesting is niet voor mensen met een baby. Er is trouwens bijna geen studentenhuisvesting beschikbaar.... Maar dat is een ander probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.