Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Paarse Vrijdag - 9 december 2022


mut

mut

14-11-2022 om 14:13

Valdemar schreef op 14-11-2022 om 12:43:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens. Denk niet dat het fenomeen van die paarse vrijdag bestaat in België en voor mij mag dat gerust zo blijven. Zowat iedereen en alles heeft tegenwoordig wel een dag die rond hen draait (vandaag Wereld diabetes dag), waardoor het nog weinig speciaal is.

Op mijn school van vorig jaar in België wel, was toen voor het eerst.

Leene schreef op 14-11-2022 om 13:54:

[..]

Grote griebels, alleen al dat "zondag na de kerktijd borrelen en de haat die er uit kwam" nu kom ik ook uit een wat jullie vast streng gereformeerde hoek noemen maar ik heb dat nooit meegemaakt gelukkig. Mijn ouders gaan nog steeds naar "een streng gereformeerde kerk" en die zijn ook echt niet zo. Maar ja ze zijn er helaas, ik weet het maar die ga je niet omdraaien met een paarse vrijdag integendeel. Vaak lukt dat beter als ze worden aangesproken door mensen van hun eigen richting.

Overigens moet ik altijd maar een beetje grinniken om dat streng gereformeerd, noemen jullie bijvoorbeeld iemand uit de D'66 hoek dan ook streng liberaal. Of streng SP er ( die 'stammen ook nog van de Maoisten af) Ik moet er om lachen maar op een of andere manier irriteert het mij ook. Waarom moet dat erbij ??
Nou ja dat terzijde daar gaat dit draadje natuurlijk niet over.

Nou ja, protestanten zijn van oudsher nogal talentvol voor kerkscheuringen en de verschillende denominaties verschillen nogal in hun opvattingen hierover. Het maakt dus best wat uit of iemand naar een remonstrantse kerk of naar de oud gereformeerde gemeente gaat zeg maar. 

Het is denk ik wel zo dat wanneer 'de wereld' ergens veel aandacht aan geeft, de refozuil en andere behoudende groepen nog verder op slot gaan. Het roept irritatie op; je moet blijkbaar vinden wat de meerderheid vindt en anders wordt je gecanceld. 

Tegelijkertijd vind ik het ook heel verdrietig om te lezen dat leerlingen in het verleden en misschien nog steeds wel gedwongen werden door hun school om uit de kast te komen en mensen uitgestoten werden uit hun familie, contact verbroken, puur en alleen om wie je bent en om iets waar je niks aan kan doen. 

Laten we zeggen dat het uiteindelijke oordeel over iemands relatie niet aan ons is.
Beweren te weten wat God allemaal denkt en vindt en zal oordelen vind ik getuigen van behoorlijk wat arrogantie en overmoedigheid. 

Het werkt denk ik sowieso niet om tegen mensen te zeggen 'je moet dit of dat accepteren'. Zo werkt acceptatie niet, op geen enkel vlak. 
Als school draag je door zo'n paarse vrijdag wel uit dat je graag een veilige omgeving wil bieden voor alle leerlingen, ook als ze bij een seksuele minderheid horen. En door het niet op te leggen of leerlingen iets te ontzeggen als ze niet meedoen, blijft het ook veilig voor leerlingen met een andere mening.

Decembermamma schreef op 14-11-2022 om 12:05:

Bij ons op de middelbare school was overduidelijk dat we een homo in de klas hadden en nee we hadden er geen probleem mee. Mijn docent van de protestant christelijke basisschool was zelfs homo en dat wist iedereen zijn (Turkse) vriend kwam met bijzondere dagen weleens in de klas. Dit was overigens in de jaren 80 en 90 er was totaal geen gedoe over, werd niet moeilijk over gedaan iedereen was gewoon zoals diegene was.

Tegenwoordig moet daar allemaal zo moeilijk en bijzonder over gedaan worden. En ja Martijn uit 2 groepen lager werd inderdaad later Martine.


Superfijn dat jij in die tijd op een zeer progressieve school zat! Helaas was het toendertijd landelijk (en wereldwijd) gezien nog helemaal niet zo goed wbt lhbti acceptatie: 


-tijdens opkomst van aids begin jaren ‘80 was er vrij veel anti-homo geweld en durfden veel mensen gay personen niet eens aan te raken.


-pas vanaf 1993 is discriminatie (waaronder bijvoorbeeld de arbeidsmarkt) van lhbti verboden.

-het homohuwelijk stamt uit 2001

-paarse vrijdag op scholen stamt uit 2012, ook zijn lessen over seksuele en genderdiversiteit pas verplicht vanaf 2012 op het voortgezet onderwijs. 

-tot 2014 werden transgenders verplicht onomkeerbare sterilisaties te ondergaan.

En over acceptatie op scholen, waarbij dus ook onderwijzend en overig personeel op scholen nog veel te leren heeft, hierbij een onderzoek:

https://nos.nl/l/2397979


dus ja, zo’n paarse vrijdag is m.i. (nog steeds) hard nodig helaas. 



Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 09:11:

[..]

Of kinderen die geen paarse kleding hebben, zoals die van mij. Ik ga dan echt niet ineens toch iets paars kopen.

Ik ben van mening dat dit soort dingen niets uithaalt en je kinderen bijna verplicht om mee te doen, want anders horen ze er niet bij of worden ze als paria gezien omdat ze die kleur niet dragen.

Geeft er gewoon aandacht aan zonder het dragen van statements.

Ik ben persoonlijk die indoctrinatie van kinderen spuugzat. Je kunt respect niet afdwingen en moet van twee kanten komen. Wat vaak gewoon niet het geval is.

Mijn kinderen gaan geen paars dragen, maar hebben wel respect voor anderen. Dat krijgen ze gewoon van huis uit mee.

Joh, als ze niks paars hebben dan kunnen ze in de aula een paarse haarstrik ofzo halen, als ze dat willen. En als ze dat niet willen doen ze dat niet. 

ik vind de actie dubbel. Bewustwording, acceptatie: natuurlijk.
Maar verder veel te makkelijk om zo bij te dragen.
Met een kleur een mening uiten vind ik net zo onzinnig als een Facebook post die zegt: deel dit bericht als je de hartstichting een warm hart toedraagt. 
En dan heb ik een online collecte en juist die delers geven niks. Die hebben tenslotte al bijgedragen " door een bericht te delen, whoopie".

Ik vind het effect te weinig plus ik wil niet gedwongen/er op aangekeken worden om mee te doen/een mening opgelegd krijgen.  ( en ja ik accepteer alle mensen en dat leef ik voor)

Leene

Leene

14-11-2022 om 15:59

MamaE schreef op 14-11-2022 om 14:14:

[..]

Nou ja, protestanten zijn van oudsher nogal talentvol voor kerkscheuringen en de verschillende denominaties verschillen nogal in hun opvattingen hierover. Het maakt dus best wat uit of iemand naar een remonstrantse kerk of naar de oud gereformeerde gemeente gaat zeg maar.

Het is denk ik wel zo dat wanneer 'de wereld' ergens veel aandacht aan geeft, de refozuil en andere behoudende groepen nog verder op slot gaan. Het roept irritatie op; je moet blijkbaar vinden wat de meerderheid vindt en anders wordt je gecanceld.

Tegelijkertijd vind ik het ook heel verdrietig om te lezen dat leerlingen in het verleden en misschien nog steeds wel gedwongen werden door hun school om uit de kast te komen en mensen uitgestoten werden uit hun familie, contact verbroken, puur en alleen om wie je bent en om iets waar je niks aan kan doen.

Laten we zeggen dat het uiteindelijke oordeel over iemands relatie niet aan ons is.
Beweren te weten wat God allemaal denkt en vindt en zal oordelen vind ik getuigen van behoorlijk wat arrogantie en overmoedigheid.

Het werkt denk ik sowieso niet om tegen mensen te zeggen 'je moet dit of dat accepteren'. Zo werkt acceptatie niet, op geen enkel vlak.
Als school draag je door zo'n paarse vrijdag wel uit dat je graag een veilige omgeving wil bieden voor alle leerlingen, ook als ze bij een seksuele minderheid horen. En door het niet op te leggen of leerlingen iets te ontzeggen als ze niet meedoen, blijft het ook veilig voor leerlingen met een andere mening.

🤣😜 Wat heb je dat aardig omschreven dat protestanten een talent hebben voor kerkscheuring. Ik zou het zelf geen talent willen noemen.. katholieken zijn beter in de boel bij elkaar houden... 

Leene schreef op 14-11-2022 om 15:59:

[..]

🤣😜 Wat heb je dat aardig omschreven dat protestanten een talent hebben voor kerkscheuring. Ik zou het zelf geen talent willen noemen.. katholieken zijn beter in de boel bij elkaar houden...

Ik ben getrouwd met een protestant, we moeten het wel gezellig houden thuis. En de boel bij elkaar houden, ook wel handig in een huwelijk.

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 16:28 Topicstarter

oh wauw! Veel reacties! Ga het zo even rustig lezen want net terug uit mijn werk en kids moeten van alles 😅. 💜💜💜

Nog even inhoudelijk: hier wordt Paarse vrijdag georganiseerd door de leerlingenraad en die maakten vorig jaar ook een filmpje voor de dagopening (dat in alle klassen werd vertoond tijdens het eerste uur). In de aula werden inderdaad paarse bandjes uitgedeeld en kon je naar gelieve je nagels paars laten lakken en/of je haar paars laten spuiten  

Die nagellak was trouwens onder leerlingen (zowel jongens als meiden) de meest gekozen ‘draag iets paars’-variant. Goedkoop ook, hoef je niet meteen aan de paarse kledingstukken. 

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 19:10 Topicstarter

Gingergirl schreef op 14-11-2022 om 08:28:

[..]

Je vult wel heel veel in terwijl je geen kinderen op het VO hebt.

Levert hier geen problemen op, iedereen doet er graag aan mee, ook de docenten en leerlingen uit andere culturen en geloven( hele diverse openbare school). Het dragen van paars hou ik vrijwillig want het personeel kan ik niet opleggen dat ze perse iets in die kleur moeten kopen. Verder staat deze dag vooral in het teken van voorlichting en de mogelijkheid om vragen te stellen.

Daarom gaan wij als school de paarse accessoires aanschaffen. Collega’s kunnen dan daarvan gebruiken. 

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 19:13 Topicstarter

absor schreef op 14-11-2022 om 08:36:

middelbare school van dochters wordt het door leerlingen georganiseerd iig. (Mss dat in het geheim een leerkracht achter zit?). Maar het is enorm onhip om niet mee te doen want ze zoeken altijd iets paarsige uit. Volgens mij alleen als je wat paarsigs draagt krijg je iets (iets snoep ofzo of eetbaars?). Dat motiveert leerlingen blijkbaar goed
En de leerlingen die meedoen versieren de school ook enzo

Veel scholen hebben een GSA, dat staat hier nog in de kinderschoenen, en dan is het nog de vraag of onze leerlingen in staat zijn het te organiseren. 

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 19:23 Topicstarter

Miraval schreef op 14-11-2022 om 08:50:

[..]

Klopt ik vul veel in maar niet alles. Op basis van nieuwsberichten, ervaringen met transpersonen en jong wolwassenen die wel op het VO zitten dus het is niet zo dat ik er niks van meekrijg.

Super dat het bij jullie op school niet voor problemen zorgt maar zo gaat het niet op alle middelbare scholen helaas. Mijn opmerking is dan ook denk ik terecht. Hoe ga je ermee om wanneer het vanwege religie niet geaccepteerd wordt?

Die vraag is terecht hoor. Wij zijn een Christelijke school. En we hebben een enkele collega die hier niet achter staat. 
Dat mag, je kan iemand niet dwingen. 
We vragen met paarse vrijdag vooral respect voor elkaar, dat iedereen anders is in gelijkwaardigheid en dat je iedereen een veilig gevoel moet geven, ook al heb je er zelf niet zoveel mee. Je hoeft namelijk niet altiid je mening te verkondigen als je het ergens niet mee eens bent. Schelden met homo is uit den boze en we verwachten wel dat elke collega daar iets aan doet. Maar door het dragen van paars laat je zien dat je je collega’s en leerlingen steunt en laat weten dat je mag zijn wie je bent. 

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 19:26 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 09:11:

[..]

Of kinderen die geen paarse kleding hebben, zoals die van mij. Ik ga dan echt niet ineens toch iets paars kopen.

Ik ben van mening dat dit soort dingen niets uithaalt en je kinderen bijna verplicht om mee te doen, want anders horen ze er niet bij of worden ze als paria gezien omdat ze die kleur niet dragen.

Geeft er gewoon aandacht aan zonder het dragen van statements.

Ik ben persoonlijk die indoctrinatie van kinderen spuugzat. Je kunt respect niet afdwingen en moet van twee kanten komen. Wat vaak gewoon niet het geval is.

Mijn kinderen gaan geen paars dragen, maar hebben wel respect voor anderen. Dat krijgen ze gewoon van huis uit mee.

Daarom delen we paarse polsbandjes uit (die krijgen we trouwens kosteloos van het GSA Netwerk). Als ze wel iets paars hebben: graag! 

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 19:33 Topicstarter

MamaE schreef op 14-11-2022 om 09:59:

Ik geloof trouwens dat het op basisscholen niet zo'n ding is. Ik heb er in ieder geval alleen nog maar over gehoord op middelbare scholen, maar correct me if i'm wrong.

Er zijn ook basisscholen die meedoen, die van mijn kinderen wel (oh alleen de jongste nog). 

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 19:36 Topicstarter

MamaE schreef op 14-11-2022 om 10:07:

Ik zou ook niet met schmink gaan werken. Dat is meteen zo in het oog springend en daar houden pubers doorgaans niet zo van. Een bandje of zo is helemaal prima. Ze kunnen dat op school krijgen, je hoeft niks te kopen, het is niet mega opvallend, er gaat niks kapot en het kan ook zo weer af.

Ik denk wel dat het voor jongeren die er zelf mee worstelen het fijn is als ze op school zien dat anderen hen accepteren en ervoor open staan.

Vorig jaar zat er in het GSA pakket regenboogschminck en geen paarse bandjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.