Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Paarse Vrijdag - 9 december 2022


SuzyQFive schreef op 14-11-2022 om 19:10:

[..]

Daarom gaan wij als school de paarse accessoires aanschaffen. Collega’s kunnen dan daarvan gebruiken.

Waarom collega’s? 

Lijkt me mooi als ook degenen die niet meer naar school gaan vrijdag iets paars opspelden/spuiten/strikken. Momentje van bewustwording hoe waardevol het is niemand (!) om wat voor reden dan ook uit te sluiten. En waarmaken in de werkelijkheid van het gewone leven, want alléén zo'n paars kleurtje helpt niet...

MamaE schreef op 14-11-2022 om 14:14:

[..]

Nou ja, protestanten zijn van oudsher nogal talentvol voor kerkscheuringen en de verschillende denominaties verschillen nogal in hun opvattingen hierover. Het maakt dus best wat uit of iemand naar een remonstrantse kerk of naar de oud gereformeerde gemeente gaat zeg maar.

Het is denk ik wel zo dat wanneer 'de wereld' ergens veel aandacht aan geeft, de refozuil en andere behoudende groepen nog verder op slot gaan. Het roept irritatie op; je moet blijkbaar vinden wat de meerderheid vindt en anders wordt je gecanceld.

Tegelijkertijd vind ik het ook heel verdrietig om te lezen dat leerlingen in het verleden en misschien nog steeds wel gedwongen werden door hun school om uit de kast te komen en mensen uitgestoten werden uit hun familie, contact verbroken, puur en alleen om wie je bent en om iets waar je niks aan kan doen.

Laten we zeggen dat het uiteindelijke oordeel over iemands relatie niet aan ons is.
Beweren te weten wat God allemaal denkt en vindt en zal oordelen vind ik getuigen van behoorlijk wat arrogantie en overmoedigheid.

Het werkt denk ik sowieso niet om tegen mensen te zeggen 'je moet dit of dat accepteren'. Zo werkt acceptatie niet, op geen enkel vlak.
Als school draag je door zo'n paarse vrijdag wel uit dat je graag een veilige omgeving wil bieden voor alle leerlingen, ook als ze bij een seksuele minderheid horen. En door het niet op te leggen of leerlingen iets te ontzeggen als ze niet meedoen, blijft het ook veilig voor leerlingen met een andere mening.



Precies dat!  Als school draag je door zo'n paarse vrijdag wel uit dat je graag een veilige omgeving wil bieden voor alle leerlingen, ook als ze bij een seksuele minderheid horen. En door het niet op te leggen of leerlingen iets te ontzeggen als ze niet meedoen, blijft het ook veilig voor leerlingen met een andere mening.'

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 22:45 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 14-11-2022 om 21:51:

[..]

Waarom collega’s?

Omdat we als collega’s het goede voorbeeld willen geven en de baas gezegd heeft dat het niet af moet kaatsen op dat ze geen paars hebben. 

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 22:50 Topicstarter

Overigens lees ik hier wel dat ook volwassenen nog wel een lesje in sekse en genderidentiteit kunnen gebruiken 😊

SuzyQFive schreef op 14-11-2022 om 22:45:

[..]

Omdat we als collega’s het goede voorbeeld willen geven en de baas gezegd heeft dat het niet af moet kaatsen op dat ze geen paars hebben.

En voor iedereen? 

Wij hebben een leenrek met 2e hands en de usual bandjes, nagellak, regenboogvlaggetjes op de wang. Paarse cupcakes zijn bij diverse gsa’s een hit  


Docenten bedenken zelf een lesinvulling en in de pauze zijn optredens van docenten en leerlingen en de rector/conrector spreekt. Soms organiseert de GSA een filmavond. De aula is ook helemaal versierd. 

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 23:19

SuzyQFive schreef op 14-11-2022 om 22:50:

Overigens lees ik hier wel dat ook volwassenen nog wel een lesje in sekse en genderidentiteit kunnen gebruiken 😊

Niet zo raar ook eigenlijk. Er wordt tegenwoordig mee gestrooid alsof het suikergoed is.

Door al die verschillende nieuwe termen snap ik best dat men de kluts kwijt is. 

Denk.dat er over het algemeen op het moment gewoon teveel gaande is. Het wordt allemaal teveel. Niemand wil in een hokje, dus maken we ons eigen nieuwe hokje.

En dannheb je nog :

metoo, blm, kick out zwarte Piet, boeren protest, huilen voor Oekraïne, huilen voor Parijs. Respect hier, respect daar. Etc.etc 

Iedereen eist zijn eigen ik op en hangt daarmee een label aan zichzelf. 

Ik snap best dat mensen op een gegeven moment zeggen. Ja, nu weten we het wel hoor. Genoeg nu met die onzin.

Niet dat het perse onzin is, maar alles is continu zo in your face. Ik denk eerlijk waar niet dat het helpt om iets maar continu uit te lichten, denk zelfs dat het averechts werkt.

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 23:19:

[..]

Niet zo raar ook eigenlijk. Er wordt tegenwoordig mee gestrooid alsof het suikergoed is.

Door al die verschillende nieuwe termen snap ik best dat men de kluts kwijt is.

Denk.dat er over het algemeen op het moment gewoon teveel gaande is. Het wordt allemaal teveel. Niemand wil in een hokje, dus maken we ons eigen nieuwe hokje.

En dannheb je nog :

metoo, blm, kick out zwarte Piet, boeren protest, huilen voor Oekraïne, huilen voor Parijs. Respect hier, respect daar. Etc.etc

Iedereen eist zijn eigen ik op en hangt daarmee een label aan zichzelf.

Ik snap best dat mensen op een gegeven moment zeggen. Ja, nu weten we het wel hoor. Genoeg nu met die onzin.

Niet dat het perse onzin is, maar alles is continu zo in your face. Ik denk eerlijk waar niet dat het helpt om iets maar continu uit te lichten, denk zelfs dat het averechts werkt.

Nou ja, dit is één dag voor alle seksuele en gender minderheden in plaats van dat je voor elke groep een aparte dag hebt. Dan krijg je dus dat mensen denken 'ja het zal allemaal wel met al die speciale dagen'. Met één dag per jaar heb je meteen alles gedekt en sluit je niemand buiten. Los van dat je natuurlijk elke dag van het jaar respect dient te hebben voor elkaar.

Juist als leerlingen het zelf organiseren of meehelpen, werkt het denk ik beter dan wanneer docenten iets roepen. Docenten zijn immers geen 'coole mensen' en pubers doen het dan eerder uit recalcitrantie juist niet. 

SuzyQFive

SuzyQFive

14-11-2022 om 23:34 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 23:19:

[..]

Niet zo raar ook eigenlijk. Er wordt tegenwoordig mee gestrooid alsof het suikergoed is.

Door al die verschillende nieuwe termen snap ik best dat men de kluts kwijt is.

Denk.dat er over het algemeen op het moment gewoon teveel gaande is. Het wordt allemaal teveel. Niemand wil in een hokje, dus maken we ons eigen nieuwe hokje.

En dannheb je nog :

metoo, blm, kick out zwarte Piet, boeren protest, huilen voor Oekraïne, huilen voor Parijs. Respect hier, respect daar. Etc.etc

Iedereen eist zijn eigen ik op en hangt daarmee een label aan zichzelf.

Ik snap best dat mensen op een gegeven moment zeggen. Ja, nu weten we het wel hoor. Genoeg nu met die onzin.

Niet dat het perse onzin is, maar alles is continu zo in your face. Ik denk eerlijk waar niet dat het helpt om iets maar continu uit te lichten, denk zelfs dat het averechts werkt.

Klopt hoor. 

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 23:44

MamaE schreef op 14-11-2022 om 23:29:

[..]

Nou ja, dit is één dag voor alle seksuele en gender minderheden in plaats van dat je voor elke groep een aparte dag hebt. Dan krijg je dus dat mensen denken 'ja het zal allemaal wel met al die speciale dagen'. Met één dag per jaar heb je meteen alles gedekt en sluit je niemand buiten. Los van dat je natuurlijk elke dag van het jaar respect dient te hebben voor elkaar.

Juist als leerlingen het zelf organiseren of meehelpen, werkt het denk ik beter dan wanneer docenten iets roepen. Docenten zijn immers geen 'coole mensen' en pubers doen het dan eerder uit recalcitrantie juist niet.

Ja, dit is één dag voor deze groep. 

Maar bedoel dat het met acties in het algemeen zo veel wordt. Alles moet tegenwoordig een actie, beweging of eigen dag krijgen. 

Even googlen en je vind nog meer data.

  • Trans Visibility Day - 31 maart
  • Internationale Dag tegen Homofobie - 17 mei
  • Roze Zaterdag - laatste zaterdag van juni
  • Dag van de biseksualiteit - 23 september
  • Coming Out Day - 11 oktober
  • Paarse Vrijdag - tweede vrijdag van december

Ik denk dat als je al deze dagen zou schrappen om er één dag voor genderdiversiteit van te maken, dat dan de wereld te klein is. Want dan is het eigen hokje weg. 

Niemand wil in een hokje gestopt worden, maar we willen wel graag even benadrukken hoe anders we zijn..

En ik bedoel dit echt niet negatief hoor. Het gaat nu toevallig over dit thema, maar hetzfde geldt voor racisme en overige zaken. 

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 23:44:

[..]

Ja, dit is één dag voor deze groep.

Maar bedoel dat het met acties in het algemeen zo veel wordt. Alles moet tegenwoordig een actie, beweging of eigen dag krijgen.

Even googlen en je vind nog meer data.

  • Trans Visibility Day - 31 maart
  • Internationale Dag tegen Homofobie - 17 mei
  • Roze Zaterdag - laatste zaterdag van juni
  • Dag van de biseksualiteit - 23 september
  • Coming Out Day - 11 oktober
  • Paarse Vrijdag - tweede vrijdag van december

Ik denk dat als je al deze dagen zou schrappen om er één dag voor genderdiversiteit van te maken, dat dan de wereld te klein is. Want dan is het eigen hokje weg.

Niemand wil in een hokje gestopt worden, maar we willen wel graag even benadrukken hoe anders we zijn..

En ik bedoel dit echt niet negatief hoor. Het gaat nu toevallig over dit thema, maar hetzfde geldt voor racisme en overige zaken.

Maar scholen doen toch maar alleen aan paarse vrijdag? Naast algemene voorlichting natuurlijk. Maar al die dagen die jij noemt worden geloof ik niet expliciet op scholen gevierd.

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 23:58

MamaE schreef op 14-11-2022 om 23:46:

[..]

Maar scholen doen toch maar alleen aan paarse vrijdag? Naast algemene voorlichting natuurlijk. Maar al die dagen die jij noemt worden geloof ik niet expliciet op scholen gevierd.

Nee klopt, maar daar ging het ook even niet om. Dit was meer in zijn algemeenheid, dat ik soms best snap dat mensen het niet meer weten, of het gewoon teveel vinden. 

Er zijn al zoveel aparte dagen en dan is er weer een nieuwe dag van awareness. En binnenkort zal er weer een nieuwe dag zijn als er weer een andere kijk op komt of een nieuwe beweging gestart wordt. 

En dat is met heel veel dingen zo, dat is nu eenmaal de tijd waar we nu in leven. 

MamaE schreef op 14-11-2022 om 23:46:

[..]

Maar scholen doen toch maar alleen aan paarse vrijdag? Naast algemene voorlichting natuurlijk. Maar al die dagen die jij noemt worden geloof ik niet expliciet op scholen gevierd.

Wij wapperen de vlag op coming out dag. En de GSA-leerlingen krijgen een paar uur vrij om bij de bijeenkomst van de gemeente te zijn. 

- knip -

Vadervan1zoontje schreef op 15-11-2022 om 10:21:

- knip -

Speciaal een account aangemaakt om dit soort haat te komen verkondigen. Ga je lekker zelf schamen in een hoekje joh.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.