Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bedtijden

Hoi,
Onze (bonus)zoon van (bijna) 15 wil graag doordeweeks later naar bed. Hij is altijd al een korte slaper geweest. Zijn bedtijd tot nog toe was 22:00 uur. Als je googelt zie je op alle sites dat dit een normale/gezonde tijd is. Maar van ouders in onze omgeving horen we ook verhalen dat ze hun kind er meer vrij in laten. 
Zelf geeft hij aan dat zijn vrienden pas laat in slaap vallen (lees: nog tot in de nacht op sociale media zitten) en hij voelt zich buiten gesloten omdat hij om 22:00 uur moet slapen en daarvoor ook niet meer op zijn telefoon mag.
Enerzijds willen we zijn behoefte aan aansluiting met zijn vrienden erkennen, anderzijds willen we ook grenzen stellen die zijn gezondheid ondersteunen.
Tegelijkertijd denken we dat het ook nuttig kan zijn dat hij zelf gaat ervaren wat het met hem doet als hij te laat naar bed gaat en op zijn scherm blijft zitten.
Nou vroeg ik me af, hoe gaan jullie om met pubers die weinig slaap nodig hebben en hun bedtijd? Blijf je strak grenzen stellen? Of laat je je puber al meer vrij? Hoor graag alle kanten Dank alvast!
Micha


Onze pubers (13, 15 en 18) hebben geen specifieke bedtijd, maar de jongste twee moeten wel rond 22.00 uur al hun apparaten inleveren en beneden aan de oplader leggen. We vinden een goede nachtrust belangrijk en daar hoort tot midden in de nacht op allerlei schermen hangen, niet bij. In de vakanties vinden we dat overigens allemaal wel prima en laten we het meer vrij, in de weekenden ook (in wat mindere mate). 

Op die leeftijd mocht mijn zoon zelf bepalen hoe laat hij ging slapen.

Dochter van 15 moet om half 10 telefoon wegleggen(deze blijft beneden) en 22:00 naar boven.
Altijd uitgelegd dat een telefoon in bed slecht is en tot nu accepteerd ze dat.

Vanaf 12 jaar mochten onze kinderen zelf bepalen hoe laat ze naar bed gingen / gingen slapen. Als ze laat nog wakker waren zeiden we alleen wel eens 'zou je niet eens lekker gaan slapen?', maar we stuurden ze niet naar bed.

Hier ook al een tijd geen bedtijd meer (jongens tweeling van 15). Wel moet het doordeweeks om 22:30 stil zijn in huis dus dan zijn ze gestopt met gamen, staat de pc uit en ligt de telefoon beneden. Maar volgens mij kijken ze dan nog zeker een uur tv op bed. Prima ze doen maar, als ik er maar geen last van heb. 

Op die leeftijd mochten onze oudste 2 kinderen zelf bepalen hoe laat ze gingen slapen.

Onze 15-jarige zoon moet wel om 22 uur alle schermpjes inleveren en klaar zijn met tandenpoetsen etc, maar mag daarna nog wel lezen e.d. tot ie het zelf tijd vindt om te gaan slapen. Werkt hier vooralsnog goed, hij klaagt niet over te moe of zo, is gezond en gaat gewoon (wel op het laatste nippertje) naar school. Het opstaan is wel een heel zware klus, maar daar bemoei ik me niet mee. Weekend vrijer, maar voorwaarde is altijd: geen herrie in de badkamer/op de gang als wij al slapen

Wat wil hij met de extra tijd doen?

Hier had ik officieel een bedtijd-uur tot mijn 18de, maar zolang ik stil op mijn kamer zat zonder telefoon of wat kon het ze vanaf mijn 16de ongeveer eigenlijk niet veel schelen.

Als hij dus huiswerk wil maken of wil lezen tot 23u zou het mij geen bal kunnen schelen.
Als hij op zijn telefoon zit tot middernacht ... dat zou hem niet worden.

Laat hem dus zelf met een plan komen. En met ideeën tot hoe laat.
Gewoon lukraak "ik weet het niet" zou mijn ding niet zijn voor zijn 16 à 17.

Ik zou hem zelf ook nog wat geven om naar uit te kijken op zijn 16 à 17. Bijvoorbeeld dat hij op zijn 16 wél tot 22u30 of 23u mag of dat hij op zijn 17de zelf maar moet weten of zijn telefoon mee naar boven gaat.

Mijn pubers, 14, 16 en 17 mogen zelf bepalen hoe laat ze gaan slapen. Vaak kijken we tussen 20.30/21.00 uur en 21.30/22.30 uur iets met z'n allen en gaan we vervolgens met z'n allen naar boven. De kinderen nemen hun apparaten mee naar boven en doen dan, terwijl ze in bed liggen, nog wel iets op hun telefoon of ipad. Hoe laat ze gaan slapen bepalen ze zelf. Gaan we 21.30 uur naar boven dan kijken ze nog even een filmpje op bed, gaan we 22.30 uur naar boven dan doen ze dat meestal niet meer, zeker de jongste niet. We hebben de kinderen geleerd om hun telefoon op vliegtuigstand te zetten als ze nog even rustig een filmpje kjjken op hun ipad en in elk geval als ze gaan slapen zodat de prikkels niet continu maar door gaan en dit doen ze, voor zover ik weet, nog steeds elke avond. Ook weet ik eigenlijk vrijwel zeker dat ze allemaal redelijk op tijd gaan slapen. De middelste kan heel soms nog wel eens iets te lang doorgaan met haar serie kijken en zegt dit dan ook altijd de volgende dag. En heeft dan ook altijd spijt dus daarna gaat het dan weer een tijdje goed. Meestal kijken ze alledrie naar hoe moe ze zijn en ze houden rekening met de tijd waarop ze op moeten staan. Valt het me op dat ze een dag/avond erg moe zijn dan zeg ik dat het misschien verstandig is dat ze op tijd naar bed gaan, evenals ik weet dat ze de dag erna bijv een drukke dag hebben, en daar luisteren ze dan eigenlijk altijd wel naar.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-01-2023 om 19:12

Tot hun 15e-16e moesten ze hier om 10 uur schermen inleveren. Daarna heb ik het losgelaten, mits ze 's ochtends op tijd hun bed uitkwamen. Bij oudste is dat een paar keer misgegaan, en dan moest de telefoon alsnog een week beneden blijven. Uiteindelijk moeten ze toch zelf gaan leren op tijd te stoppen en rust te nemen. De een heeft nu eenmaal minder slaap nodig dan de ander.

Onze 15 jarige moet om 22 uur naar bed, schermpjes hebben we geen regels voor en dat lijkt ook niet nodig. Als wij naar bed gaan leest ze meestal nog of ze is aan het leren.

Marty1984 schreef op 24-01-2023 om 19:01:

Wat wil hij met de extra tijd doen?

Hier had ik officieel een bedtijd-uur tot mijn 18de, maar zolang ik stil op mijn kamer zat zonder telefoon of wat kon het ze vanaf mijn 16de ongeveer eigenlijk niet veel schelen.

Als hij dus huiswerk wil maken of wil lezen tot 23u zou het mij geen bal kunnen schelen.
Als hij op zijn telefoon zit tot middernacht ... dat zou hem niet worden.

Laat hem dus zelf met een plan komen. En met ideeën tot hoe laat.
Gewoon lukraak "ik weet het niet" zou mijn ding niet zijn voor zijn 16 à 17.

Ik zou hem zelf ook nog wat geven om naar uit te kijken op zijn 16 à 17. Bijvoorbeeld dat hij op zijn 16 wél tot 22u30 of 23u mag of dat hij op zijn 17de zelf maar moet weten of zijn telefoon mee naar boven gaat.

Een plan wat je savonds in je vrije tijd gaat doen??? Lekker boeiend. Ik heb nooit plannen op mijn doordeweekse avonden. Heerlijk. Meestal lekker op de bank hangen en een boekje lezen. Of puzzelen. Of wat anders. Tuurlijk kun je afspraken maken met vanaf bepaald tijdstip geen scherm meer. Maar plannen over wat je gaat doen, nee. 


Pubers lagen/liggen hier vrijwillig rond 21.30 in bed. Ze moeten iedere dag vroeg op al jaren een weten dat dat niet lukt als ze heel veel later in bed liggen. 
Devices zijn op de kamer maar uit. Na de wekker kunnen ze dan meteen checken of er uitval is en ze rustig op kunnen staan.
Oudste checkt hier meteen hoe het ov loopt.  Als alles goed loopt gaat ze op de fiets naar het station in onze woonplaats, als er wat aan de hand is moet ze voort maken om 1 dorp oostelijk van ons de trein te nemen. Daar kan ze het ene half uur met de bus naartoe en het andere half uur moet ze gebracht worden. Dat kan ze dan meteen met ons communiceren, zodat wij er ook meteen uit kunnen. 
Moet er niet aan denken dat alles beneden moet liggen en de pubers dus eerst de trap af stommelen en dan weer rustig terug stommelen naar bed of in paniek naar zolder denderen,  omdat we over 25 minuten in de auto moeten zitten. Ik ontwaak liever kalm. 

lijkt me juist nuttig om het zelf te laten ervaren. 

Ik vind die leeftijd wel te oud voor een bedtijd. Ze slapen toch niet voor ze moe zijn. Wel zou ik een eindtijd zetten op schermgebruik en die dingen beneden laten. Wil je daarmee experimenteren qua loslaten, dan zou ik beginnen in een vakantie. En daarna de voorwaarde stellen dat ze zelf opstaan voor school en dat je geen klachten wil krijgen over in slaap vallen in de les en dat de cijfers stabiel blijven.
Er zijn genoeg jongeren die te weinig slapen vanwege hun schermen en daardoor op school als zombies in de klas zitten. 
Dat is een kwestie van jezelf tegen komen, maar als je kind moeite heeft met zichzelf begrenzen en vooral graag mee wil doen met de rest, dan is alle vrijheid geven minder handig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.