MoederVan1Boy
26-01-2026 om 18:19
Verkeerde interpretatie score voorlopig advies
Hi allemaal,
Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Vorige week zijn de adviesgesprekken geweest en mijn zoon heeft vmbo-tl/havo gekregen. Ze gaf aan dat ze tot dit advies zijn gekomen, omdat zijn begrijpend lezen-lijn wiebelig is. Ze weten dat hij dyslectisch is, maar er zit meer context achter. Groep 6 is namelijk nooit voorgelezen, vanaf groep 7 wel. Alleen had hij eind groep 7 de dag na de afname van de begrijpend lezen toets een spreekbeurt die hij moest houden. Blijkbaar waren ze van beide punten niet op de hoogte. Ze baalde er wel van dat ze dit niet wist, maar zeiden dat de doorstroomtoets alsnog kan uitwijzen dat hij hoger kan. Vind ik persoonlijk wel een ding, want het onderdeel taalverzorging zal de totaalscore natuurlijk naar beneden halen. Wat zouden jullie doen? Dit laten? En zeker als je deze cijfers ziet:
Rekenen: M6: I, E6: I, M7: I, E7: II, M8: I
Rekenen contextrijk: M6: I, E6: I, M7: I, E7: I, M8: I
Begrijpend lezen: M6: V, E6: IV, M7: II, E7: IV, M8: II
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 20:26
Sorry hoor, maar jullie zijn echt naar! Denken dat ons kind ons teleur heeft gesteld. Dat is absoluut niet zo!! Hij heeft godverdomme super veel bereikt na een hoop gezeik in de afgelopen 5 jaar waar we supertrots op zijn! En dat jullie zeggen: een spreekbeurt is niet belastend. Prima, wat jullie willen, maar dat is geen reden tot persoonlijke aanval! Het enige wat ik vraag, omdat school ook aangaf te balen van deze context en zelfs keek naar de lijn met deze context, wat je dan zou doen? Als er dan iets niet is meegewogen, wat is er dan mis mee om te vragen wat je dan zou doen? Waarom die aanval? En waarom ik dan zeg dat die spreekbeurt wel belastend is, hij was super zenuwachtig voor de spreekbeurt. Alles moest perfect en uit het hoofd, dagen stampen. Zijn hoofd zat gewoon vol. Is dat een reden? Ja, vind ik wel. Is dat een reden dat hij hoger moet? Nee, absoluut niet, wij zeggen zelf niet voor niks vmbo-tl/havo. Ik vind het echt raar en naar dat jullie zo persoonlijk worden.
Joszy
26-01-2026 om 20:30
maar wat is dan nu het probleem wat je wel of niet 'zou laten'? Jullie zijn terecht trots op hem, hij heeft een advies wat jullie wilden. Ik zie écht het probleem niet?
Roos57
26-01-2026 om 20:32
MoederVan1Boy schreef op 26-01-2026 om 20:26:
Sorry hoor, maar jullie zijn echt naar! Denken dat ons kind ons teleur heeft gesteld. Dat is absoluut niet zo!! Hij heeft godverdomme super veel bereikt na een hoop gezeik in de afgelopen 5 jaar waar we supertrots op zijn! En dat jullie zeggen: een spreekbeurt is niet belastend. Prima, wat jullie willen, maar dat is geen reden tot persoonlijke aanval! Het enige wat ik vraag, omdat school ook aangaf te balen van deze context en zelfs keek naar de lijn met deze context, wat je dan zou doen? Als er dan iets niet is meegewogen, wat is er dan mis mee om te vragen wat je dan zou doen? Waarom die aanval? En waarom ik dan zeg dat die spreekbeurt wel belastend is, hij was super zenuwachtig voor de spreekbeurt. Alles moest perfect en uit het hoofd, dagen stampen. Zijn hoofd zat gewoon vol. Is dat een reden? Ja, vind ik wel. Is dat een reden dat hij hoger moet? Nee, absoluut niet, wij zeggen zelf niet voor niks vmbo-tl/havo. Ik vind het echt raar en naar dat jullie zo persoonlijk worden.
Ik stel Anders hele redelijke vragen . Niks naars aan
Maar succes verder
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 20:35
Joszy schreef op 26-01-2026 om 20:30:
maar wat is dan nu het probleem wat je wel of niet 'zou laten'? Jullie zijn terecht trots op hem, hij heeft een advies wat jullie wilden. Ik zie écht het probleem niet?
Dat het jammer is dat de context niet is meegenomen. Zelf wilt hij Havo (ook al weet hij dat wij hem liever naar een vmbo-tl/havo laten start, rustige start). Dit advies voelde voor hem een beetje als een teleurstelling (voor zichzelf, niet door ons), zeker omdat hij zo vooruit is gegaan. Nadat bleek dat er dus context ontbrak, vroeg ik mij dus af, ook voor hem, of ik er dan alsnog wat mee zou doen, al is het alleen op papier. Het veranderd de richting voor ons niet. Maar voor hem een succesmomentje.
Dweedledee
26-01-2026 om 20:37
Nogmaals, je bent met jouw gedrag geen goed voorbeeld voor je zoon. En als je nu al zoveel issues maakt over een spreekbeurt; maak je borst maar nat voor de toekomst.
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 20:38
Roos57 schreef op 26-01-2026 om 20:32:
[..]
Ik stel Anders hele redelijke vragen . Niks naars aan
Maar succes verder
Ik heb over de jouwe hen gelezen, dus niet naar jou. Maar hopelijk dat mijn vorige reactie wat nuance geeft? Of misschien ook niet 🤷♀️
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 20:44
Dweedledee schreef op 26-01-2026 om 20:37:
Nogmaals, je bent met jouw gedrag geen goed voorbeeld voor je zoon. En als je nu al zoveel issues maakt over een spreekbeurt; maak je borst maar nat voor de toekomst.
Welk gedrag? Omdat ik een vraag stel? En hoe bedoel je dat IK veel issues maakt over een spreekbeurt? Jullie zijn vooral degene die hier over vallen, alleen omdat ik aangeef dat dit belastend was. Is dat dan zo gek? Een hoofd kan niet overvol zijn, waardoor prestaties minder zijn, en dat icm dyslexie?
Mugske
26-01-2026 om 20:46
als school echt een fout gemaakt heeft, kunnen ze dat natuurlijk herstellen. Zou gek zijn als dat niet zou kunnen.
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 20:49
Dweedledee schreef op 26-01-2026 om 20:37:
Trouwens, het was idd niet alleen de spreekbeurt. Zijn opa en oma waren vlak daarvoor overleden. Ik daardoor in een burn-out. Hoofd kind al vol + spreekbeurt + dyslexie. Is dat een betere context of nog steeds niet relevant?
Schemerlampje
26-01-2026 om 21:22
Maar dat kun je toch gewoon aan je kind zelf uitleggen? Dat hij goed zijn best gedaan heeft, dat jullie trots op hem zijn. En dat het niet erg is dat de score wat lager uitviel dan hij hoopte omdat het best lastig voor hem was om die toets op dat moment te maken met alles wat er speelde. School hoeft daar verder toch niets mee? Je hebt het voor jullie gewenste advies. En wat is jullie rol hier in? Zoon geeft aan havo te willen, maar jullie zeggen dat hij beter naar vmbo/ havo kan. Dat kan hij ook ervaren alsof jullie geen vertrouwen in hem hebben. Hoe leg je dat dan uit naar hem?
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 21:33
Schemerlampje schreef op 26-01-2026 om 21:22:
Maar dat kun je toch gewoon aan je kind zelf uitleggen? Dat hij goed zijn best gedaan heeft, dat jullie trots op hem zijn. En dat het niet erg is dat de score wat lager uitviel dan hij hoopte omdat het best lastig voor hem was om die toets op dat moment te maken met alles wat er speelde. School hoeft daar verder toch niets mee? Je hebt het voor jullie gewenste advies. En wat is jullie rol hier in? Zoon geeft aan havo te willen, maar jullie zeggen dat hij beter naar vmbo/ havo kan. Dat kan hij ook ervaren alsof jullie geen vertrouwen in hem hebben. Hoe leg je dat dan uit naar hem?
Wij leggen hem uit dat we trots zijn hoe dan ook. Dat we hem een rustige start gunnen. Dat hij nog de puberteit in gaat en we hem gunnen te ontwikkelen en te ontdekken als persoon. Hij weet dat hij hoger kan, maar dat het met zijn dyslexie soms ook wel aanpoten is. En rust is ook fijn en dat ziet hij ook. Ook zullen de succesmomenten op vmbo-tl/havo waarschijnlijk wat groter zijn, wat voor hem (met zijn faalangst) ook fijner voelt. Hij hoeft niet het beste van het beste (alleen wil hij dat zelf vaak), maar erkenning is voor hem wel fijn. Hij doet het goed, hij is flink vooruit gegaan. Dit was voor hem gewoon een teleurstelling. En als dan blijk dat er context ontbrak, ja, dan zou het fijn zijn als dat erkent hoort voor hem.
Due-scimmie
26-01-2026 om 21:41
Dit lijkt me echt een situaties waarbij je thuis aan de gang moet met omgaan met teleurstelling ipv erkenning van school willen.
Het advies is een start, lukt het allemaal goed kan hij vanzelf doorstromen naar havo. Ik zie hier ook het probleem niet.
(Of gaan al zijn vrienden misschien naar de havo en vindt hij het vervelend om alleen naar vmbo-t te gaan?)
MoederVan1Boy
26-01-2026 om 21:51
Due-scimmie schreef op 26-01-2026 om 21:41:
Dit lijkt me echt een situaties waarbij je thuis aan de gang moet met omgaan met teleurstelling ipv erkenning van school willen.
Het advies is een start, lukt het allemaal goed kan hij vanzelf doorstromen naar havo. Ik zie hier ook het probleem niet.
(Of gaan al zijn vrienden misschien naar de havo en vindt hij het vervelend om alleen naar vmbo-t te gaan?)
Het is beide een beetje. 2 van zijn beste vrienden gaan inderdaad naar havo.
Zeespiegel
26-01-2026 om 22:30
ik lees diverse reacties met de vraag waarom de spreekbeurt relevant is. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen even relevant zou zijn.
Vanuit mijzelf gesproken echter, brachten spreekbeurten gigantisch veel zenuwen met zich mee. Bij iemand als ik kan dat zeker andere toetsen flink verstoren. Dus dat is wel heel makkelijk, om even te roepen dat het niet relevant is, zonder het kind in kwestie te kennen.
Anne1234!
26-01-2026 om 22:36
MoederVan1Boy schreef op 26-01-2026 om 21:33:
[..]
Wij leggen hem uit dat we trots zijn hoe dan ook. Dat we hem een rustige start gunnen. Dat hij nog de puberteit in gaat en we hem gunnen te ontwikkelen en te ontdekken als persoon. Hij weet dat hij hoger kan, maar dat het met zijn dyslexie soms ook wel aanpoten is. En rust is ook fijn en dat ziet hij ook. Ook zullen de succesmomenten op vmbo-tl/havo waarschijnlijk wat groter zijn, wat voor hem (met zijn faalangst) ook fijner voelt. Hij hoeft niet het beste van het beste (alleen wil hij dat zelf vaak), maar erkenning is voor hem wel fijn. Hij doet het goed, hij is flink vooruit gegaan. Dit was voor hem gewoon een teleurstelling. En als dan blijk dat er context ontbrak, ja, dan zou het fijn zijn als dat erkent hoort voor hem.
Je gaat mee in zijn teleurstelling, geeft aan dat je zoon zich altijd dom heeft gevoeld en behoefte heeft aan erkenning. Met de strijd die jij wil voeren en het meegaan in zijn teleurstelling bevestig je eigenlijk het gevoel dat een vmbo-tl/havo advies niet goed genoeg is en als bewijs kom je vervolgens met kulargumenten als een spreekbeurt aan. Je helpt je kind meer door het advies te accepteren. Je kind, zijn resultaten en dit advies zijn helemaal prima. Geen reden voor teleurstelling gewoon hartstikke goed.