Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Marty1984
26-04-2026 om 18:38
Poezenmeisje schreef op 26-04-2026 om 15:13:
[..]
Gymleraar op de Havo belde mij op het werk, of het tienminutengesprek ook telefonisch kon.
"Ja hoor, bel maar even met mijn man, die heeft de vragen paraat".
KAN IK DIE DAN STÓREN OP ZIJN WERK???😲
Wel gvd, waar denk je dat je MIJ stoort? Ik was te flabbergasted om dat eruit te gooien, maar echt...
Bovendien was IK de werkende ouder met een huisman op dat moment.
De basisschool wist dat ik alleen op donderdag en vrijdag beschikbaar was voor ál het mogelijke. Mijn man was flexibeler én had de auto.
Ik zou het er de volgende keer dus wél uitgooien. En bij voorkeur nog enigszins kwaad ook.
Als iedereen maar denkt dat vrouwen wél voetstoots hun werk neerleggen als er gebeld wordt of niet werken verandert er nooit wat bij de mentaliteit van die leraren.
In 't slechtste geval sta je vanaf nu op school geboekstaafd als "lastig mens" en bellen ze standaard je man
.
Stresskipje
26-04-2026 om 19:33
MMcGonagall schreef op 26-04-2026 om 10:38:
Grappig dat de stress van ouders genoemd wordt. Ik riep ieder jaar dat de maand voor Kerst en de zomervakantie erop gericht was om ouders een burn-out in te jagen.
Jaaaaa, zo herkenbaar. ik word er ook altijd een beetje cynisch van als mensen voor de vakantie gaan roepen dat ze /de kinderen aan vakantie toe zijn, als ze /de kinderen onrustig en moe zijn. Dan roep ik terug; ja, gek he 🙈
Izza
26-04-2026 om 20:09
Als ik sommige ouders hoor klagen denk ik ook: wist je dit nu werkelijk niet? Jonge kinderen vragen nu eenmaal veel (vrije) tijd. Dat weet je toch vooraf ook wel. Dan is het een kwestie van aanpassen en kijken hoe je je leven inricht. Zowel qua werk als op sociaal gebied. Maar met name in de verdeling tussen ouders. Ik hoor zelden een vader die zich druk maakt over dit soort dingen. Die stellen wel prioriteiten. Of laten moeders alles opknappen (de mentale load noemen ze dat). Uiteindelijk is het een kwestie van keuzes maken.
Daarnaast kan je het leven niet meer vergelijken met vroeger. De maatschappij is totaal anders. En de eisen aan school dus ook hoger. Tegenwoordig zitten er in iedere klas meerdere labels, moeten docenten les geven op 3 niveaus en bij ieder bijzonder kind zit een plan van aanpak of een IB- er aan tafel. Vroeger gaf de juf les. De vervelende kinderen stonden op de gang en de domme of te slimme kinderen hadden pech. Extra ondersteuning was er niet. En aandacht voor bijzondere dagen eenvoudig en minimaal. Daarnaast waren bijna alle moeders thuis en hadden tijd om te helpen.
Netherfield
26-04-2026 om 21:48
Ik kan met niet herinneren dat mijn moeder hielp op de basisschool. Er waren leesmoeders, maar dat was mijn moeder niet. Nu had ze het ook druk met de melkveehouderij van mijn vader, maar dan nog. De moeder van een klasgenootje was mee op kamp, dat weet ik nog. Tegenwoordig worden ouders (al zie je vooral moeders) overal voor ingezet.
MMcGonagall
26-04-2026 om 22:18
Mijn moeder was vroeger zeker drie keer per week op school als leesmoeder en knutselmoeder en vast ook wel eens op schoolreisjes. Excursies met rijdende ouders kan ik me niet herinneren, maar veel moeders hadden ook geen rijbewijs.
Poezenmeisje
26-04-2026 om 23:41
Mijn man deed wel rijden voor schooluitstapjes, maar dan wilde hij dat mét een volwassene erbij in de auto (ouder, juf, stageloper maakte niet uit) en maximaal drie kinderen in goedgekeurde zitjes die de ouders zelf moesten meegeven.
Mijn leukste schoolreisje was met de kleuters, ik ging mee als fotograaf. Het opslagkaartje heb ik afgegeven aan de hoofdmeester die de foto's selecteerde en op de website zette.
Poezenmeisje
26-04-2026 om 23:43
Marty1984 schreef op 26-04-2026 om 18:38:
[..]
Ik zou het er de volgende keer dus wél uitgooien. En bij voorkeur nog enigszins kwaad ook.
Absoluut. 😊
"Helaas" kwam die gelegenheid niet weer.
Junio
27-04-2026 om 08:11
Rekenenisleuktaalook schreef op 26-04-2026 om 10:56:
[..]
Onze nieuwsbrief komt één keer per maand en wij doen ons best te voorkomen dat alles in aparte berichtjes via Parro komt. Ouders zouden brief zelf uit kunnen printen en op de koelkast kunnen hangen, want daar staat per maand alles in. Formaat is altijd maximaal 2A4. Voorkant terugblik op wat is geweest, achterkant alles wat komen gaat.
Wie vieren alles klein en bescheiden. Het meeste kan met weinig ouderhulp. Vaak zijn er bij zoiets als Koningsdag maar twee of drie ouders voor de hele school. Kerstdiner geen enkele ouder. Ik denk dat nog het wel iets prikkelarmer nog zou kunnen maar in vergelijking met waar ik eerder werkte is het nu hier echt een oase van rust.
Dat klinkt goed! En heel anders dan op onze school.
Ik ben wel benieuwd hoeveel invloed de overkoepelende schoolbesturen hebben op deelname aan een en ander en invulling van schoolse zaken.
tsjor
27-04-2026 om 08:17
Ik ben ook voor de prikkelarme school van rekenenisleuketc. En ik denk dat de invloed van leerkrachten ook een rol kan spelen om dat te organiseren. Lijkt me een leuk gesprek voor de volgende studiedag (oh nee... wanneer, en had je dat niet bij de geboorte van mijn kind kunnen melden?): hoe maken we de school zo min mogelijk belastend voor leerkrachten, ouders en kinderen. Je kunt beginnen met de drie R's van elk opvoedadvies: rust, reinheid en regelmaat.
tsjor
27-04-2026 om 08:22
Izza schreef op 26-04-2026 om 20:09:
Als ik sommige ouders hoor klagen denk ik ook: wist je dit nu werkelijk niet? Jonge kinderen vragen nu eenmaal veel (vrije) tijd. Dat weet je toch vooraf ook wel. Dan is het een kwestie van aanpassen en kijken hoe je je leven inricht. Zowel qua werk als op sociaal gebied. Maar met name in de verdeling tussen ouders. Ik hoor zelden een vader die zich druk maakt over dit soort dingen. Die stellen wel prioriteiten. Of laten moeders alles opknappen (de mentale load noemen ze dat). Uiteindelijk is het een kwestie van keuzes maken.
Daarnaast kan je het leven niet meer vergelijken met vroeger. De maatschappij is totaal anders. En de eisen aan school dus ook hoger. Tegenwoordig zitten er in iedere klas meerdere labels, moeten docenten les geven op 3 niveaus en bij ieder bijzonder kind zit een plan van aanpak of een IB- er aan tafel. Vroeger gaf de juf les. De vervelende kinderen stonden op de gang en de domme of te slimme kinderen hadden pech. Extra ondersteuning was er niet. En aandacht voor bijzondere dagen eenvoudig en minimaal. Daarnaast waren bijna alle moeders thuis en hadden tijd om te helpen.
Izza, vaders worden niet aangekeken op 'wat, geen oranje kleding aan?!!!'. Wat betreft de verdeling, volgens mij is er geen enkel ouderpaar meer dat daar geen gesprek over heeft bij de geboorte van een kind.
Rekenenisleuktaalook
27-04-2026 om 08:40
tsjor schreef op 27-04-2026 om 08:17:
Ik ben ook voor de prikkelarme school van rekenenisleuketc. En ik denk dat de invloed van leerkrachten ook een rol kan spelen om dat te organiseren. Lijkt me een leuk gesprek voor de volgende studiedag (oh nee... wanneer, en had je dat niet bij de geboorte van mijn kind kunnen melden?): hoe maken we de school zo min mogelijk belastend voor leerkrachten, ouders en kinderen. Je kunt beginnen met de drie R's van elk opvoedadvies: rust, reinheid en regelmaat.
Dank je!
Ik denk dat wij als team ook enorm boffen dat we altijd snel alle neuzen dezelfde kant op hebben. En dat we inderdaad vaak kiezen voor iets dat zo min mogelijk belastend is voor iedereen. We zijn een kleine school en hebben al drie jaar last van langdurig ziekteverzuim van diverse collega's, slechte vervangers etc. Iedereen zit in minstens drie commissies voor de te organiseren activiteiten dus naast bewuste keuze is het ook tijdgebrek dat ons dwingt tot eenvoudigheid. Waarom helemaal naar de sportvelden voor Koningsspelen als er ook openbaar gras naast de school ligt? Een halve dag sporten kan ook. In de middag (kleuters net als anders vrij) organiseerden we een kwis over Koningsdag, gezelschapsspellen, Kapla bouwen en een film. In ieder lokaal iets, en kijk maar waar je wil aansluiten. Ze mochten ook in de bieb iets lezen, er mocht geknutseld worden en in de aula werd ineens gedanst onder leiding van een meisje uit groep 8. Kinderen hadden leuke middag en wij hadden ook een leuke ontspannen middag.
Happyapple
27-04-2026 om 09:10
Junio schreef op 26-04-2026 om 09:21:
[..]
Papieren nieuwsbrief zou ik zo weer terug willen. Lijkt me overigens ook voor leerkrachten rustiger. Ieder jaar dezelfde brieven sturen, nu worden de berichten over evenementen ieder jaar opnieuw getypt bij ons. De berichtenstroom vind ik ook erg groot en onoverzichtelijk vaak.
Nou bij ons mogen ze die berichten toch wel wat beter checken. Die worden duidelijk klakkeloos gekopieerd en geplakt van vorig jaar, waardoor er verkeerde informatie in belandt, oa over een sponsorloop die eenmalig naar een andere gelegenheid verplaatst is of een kerstontbijt dat een diner geworden is of omgekeerd. En dat zorgt dan weer voor vragen van ouders onder het parro bericht waarop 8 vd 10x geen reactie komt met uitleg.
Poezekat
27-04-2026 om 09:37
MMcGonagall schreef op 26-04-2026 om 22:18:
Mijn moeder was vroeger zeker drie keer per week op school als leesmoeder en knutselmoeder en vast ook wel eens op schoolreisjes. Excursies met rijdende ouders kan ik me niet herinneren, maar veel moeders hadden ook geen rijbewijs.
Vroeger zelden excursies. Ik kan me niet herinneren of er destijds leesmoedes waren, periode 1972-1978. Wel kan ik me herinneren dat mijn moeder mij en wat klasgenoten kwam ophalen na het schoolkamp in Burgh-Haamstede.
Happyapple
27-04-2026 om 09:55
Mijn moeder was klaar-over, leesmoeder en winkelmoeder op de basisschool. Mijn vader was op zijn werk 😉