Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner favorieten

Op de school van onze kinderen wordt dit jaar voor het eerst een kerstdiner georganiseerd. Ieder kind maakt een x aantal hapjes die dan samen een buffet vormen. Ik weet dat veel scholen dit al jaren doen. Welke gerechten hebben jullie kinderen gemaakt/meegenomen en wat viel het meeste in de smaak?

Gewoon ter inspiratie. Ik ben vast niet de enige die inspiratie zoekt.


Mijn ervaring is van 7 jaar geleden maar op de multiculturele basisschool van mijn kind moest ALLES door iedereen te eten zijn volgens de leerkracht van groep 8. Ik mij dus "uitgesloofd" en een jaar de lasagne bereid zonder gehakt en speciale kaas gehaald. Lasagne zag er goed uit, smaakte goed. 
Ging de moslimjongen met de grootste mond vragen wie wat had meegenomen en de 11 moslims (van de 30 kinderen) aten alleen dingen die hun ouders gemaakt hadden.  Alle dingen uit "westerse" keukens werden niet gegeten. Dus ach dat ge..l over inclusief zal mij jeuken.

Bakblik schreef op 13-12-2023 om 14:07:

Mijn ervaring is van 7 jaar geleden maar op de multiculturele basisschool van mijn kind moest ALLES die iedereen te eten zijn volgens de leerkracht van groep 8. Ik mij dus "uitgesloofd" en een jaar de lasagne bereid zonder gehakt en speciale kaas gehaald. Lasagne zag er goed uit, smaakte goed.
Ging de moslimjongen met de grootste mond vragen wie wat had meegenomen en de 11 moslims (van de 30 kinderen) aten alleen dingen die hun ouders gemaakt hadden. Alle dingen uit "westerse" keukens werden niet gegeten. Dus ach dat ge..l over inclusief zal mij jeuken.

Ja op die manier creëer je ook inderdaad niet bepaald goodwill bij mensen om hun best te doen voor minderheden. 

MamaE schreef op 13-12-2023 om 14:12:

[..]

Ja op die manier creëer je ook inderdaad niet bepaald goodwill bij mensen om hun best te doen voor minderheden.

Er waren kinderen bij die in eerdere jaren best kaasstengels uit westerse keukens aten maar nu niet meer door die blaaskaak in de klas. Het was een combinatieklas 7-8 en hij deed groep 8 voor de tweede keer. 

MamaE schreef op 13-12-2023 om 14:01:

[..]

Dat is waar. Alleen weet ik wel gewoon van de omgeving waar ik vandaan kom dat er weinig bereidheid is om rekening te houden met minderheden. Iedereen vegaknakworsten geven wordt geïnterpreteerd als 'opdringen'. Want die moeten maar gewoon normaal doen of ze hebben pech. Als je het niet meldt, eten ze het waarschijnlijk gewoon. Meld je het wel, dan vinden mensen het opdringerig.

Niet mijn visie of ideeën, wel de realiteit waar ik woon.

Ja dat is best heftig als het zo gaat. Gevolg van mensen iets zelf mee laten nemen, uitsluitend voor hun kind, dit ook in stand gehouden wordt.

Wat jammer eigenlijk dat het zo gaat, juist nieuwe dingen leren kennen verrijkt je leven. Net zoals dat je eerder schreef dat sommige kinderen niet bij jullie mogen eten omdat jullie vegetarisch zijn vind ik echt heftig.

Gingergirl schreef op 13-12-2023 om 14:20:

[..]

Ja dat is best heftig als het zo gaat. Gevolg van mensen iets zelf mee laten nemen, uitsluitend voor hun kind, dit ook in stand gehouden wordt.

Wat jammer eigenlijk dat het zo gaat, juist nieuwe dingen leren kennen verrijkt je leven. Net zoals dat je eerder schreef dat sommige kinderen niet bij jullie mogen eten omdat jullie vegetarisch zijn vind ik echt heftig.

Vind ik ook hoor. Ik probeer graag nieuwe dingen. Die kinderen die hier niet mogen eten, dat zijn er maar een paar hoor. En met een kinderfeestje wel hoor. Als we ergens heen gaan dan mogen ze gewoon bestellen wat ze willen. En als we thuis iets maken, is het iets van pannenkoeken of zo. Dan is er alleen geen spekvariant, maar dat is dan jammer.

Maar eerlijk; stel ik zou vegetarische lasagne maken en een andere ouder met vlees en mijn kind is de enige die die van mij eet, dan vergaat me wel de zin om een hele schaal te maken het jaar erop. 

Alles voor iedereen eetbaar is gewoon lastig. De een wil of mag dit niet en de ander dat. Dan zou vegan en glutenvrij moeten zijn en dan zijn er alsnog die ofwel niks lusten ofwel niet eens komen. 

Ik gebruik dit soort gelegenheden dan maar gewoon om te laten zien dat ik helemaal niet te veel principes heb.

Bakblik schreef op 13-12-2023 om 14:07:

Mijn ervaring is van 7 jaar geleden maar op de multiculturele basisschool van mijn kind moest ALLES door iedereen te eten zijn volgens de leerkracht van groep 8. Ik mij dus "uitgesloofd" en een jaar de lasagne bereid zonder gehakt en speciale kaas gehaald. Lasagne zag er goed uit, smaakte goed.
Ging de moslimjongen met de grootste mond vragen wie wat had meegenomen en de 11 moslims (van de 30 kinderen) aten alleen dingen die hun ouders gemaakt hadden. Alle dingen uit "westerse" keukens werden niet gegeten. Dus ach dat ge..l over inclusief zal mij jeuken.

O maar dit is inderdaad hoe het gaat! Moslim kinderen eten gewoon niets van wat een ander gemaakt heeft. Hoorde het van de week "ik maak halal worstjes in bladerdeeg" zegt een andere moeder als ze weg is "ik geloof er niets van mijn kind mag dat dus niet eten ik geef zelf wel wat mee". Ik ga mijn kind niets verbieden maar ga hem zelf absoluut geen halal eten geven.

MamaE schreef op 13-12-2023 om 14:28:

[..]

Vind ik ook hoor. Ik probeer graag nieuwe dingen. Die kinderen die hier niet mogen eten, dat zijn er maar een paar hoor. En met een kinderfeestje wel hoor. Als we ergens heen gaan dan mogen ze gewoon bestellen wat ze willen. En als we thuis iets maken, is het iets van pannenkoeken of zo. Dan is er alleen geen spekvariant, maar dat is dan jammer.

Maar eerlijk; stel ik zou vegetarische lasagne maken en een andere ouder met vlees en mijn kind is de enige die die van mij eet, dan vergaat me wel de zin om een hele schaal te maken het jaar erop.

Alles voor iedereen eetbaar is gewoon lastig. De een wil of mag dit niet en de ander dat. Dan zou vegan en glutenvrij moeten zijn en dan zijn er alsnog die ofwel niks lusten ofwel niet eens komen.

Ik gebruik dit soort gelegenheden dan maar gewoon om te laten zien dat ik helemaal niet te veel principes heb.

Hangt er ook vanaf wat er precies in die vegetarische lasagne zit lijkt me toch ook? 

Nick90 schreef op 13-12-2023 om 16:22:

[..]

Hangt er ook vanaf wat er precies in die vegetarische lasagne zit lijkt me toch ook?

Nou, alles wat er in een 'normale' lasagne zit, behalve vlees. Dus van die bladen met veel groenten, tomatensaus (eventueel met crème fraîche) en kaas.

MamaE schreef op 13-12-2023 om 16:27:

[..]

Nou, alles wat er in een 'normale' lasagne zit, behalve vlees. Dus van die bladen met veel groenten, tomatensaus (eventueel met crème fraîche) en kaas.

Geen vegetarische gehakt of iets? 

Nick90 schreef op 13-12-2023 om 16:28:

[..]

Geen vegetarische gehakt of iets?

Bij mij niet. Ik heb ooit een keer ergens anders lasagne met gehakt gegeten en ik vond dat gehakt erg overheersend qua smaak en veel minder lekker dan met alleen groenten.

1x per jaar een bezoekje aan de islamitische slager voor halal vlees, is toch niet zo erg. Erger is een halve schaal eten terug naar huis brengen omdat er gewoon half om half gehakt in verwerkt is.

Maar om gedoe voor te zijn, ging ik op het laatste inschrijven op de pakken drinken.

Flanagan schreef op 13-12-2023 om 17:47:

1x per jaar een bezoekje aan de islamitische slager voor halal vlees, is toch niet zo erg. Erger is een halve schaal eten terug naar huis brengen omdat er gewoon half om half gehakt in verwerkt is.

Maar om gedoe voor te zijn, ging ik op het laatste inschrijven op de pakken drinken.

Hangt er helemaal vanaf op wat voor school je kind zit of dat de moeite waard is. 

Flanagan schreef op 13-12-2023 om 17:47:

1x per jaar een bezoekje aan de islamitische slager voor halal vlees, is toch niet zo erg. Erger is een halve schaal eten terug naar huis brengen omdat er gewoon half om half gehakt in verwerkt is.

Maar om gedoe voor te zijn, ging ik op het laatste inschrijven op de pakken drinken.

Nee maar dan nog! Ik als niet islamitische ouder heb het gekookt/gebakken in pannen waar normaal de niet halal stukjes vlees ingingen. Echt als er 1 zo'n kind in de klas zit is al je moeite voor niks. In het jaar van mijn dochter had ik nooit problemen hiermee en in het jaar van mijn zoon dus wel. 

NB ik ben heel actief in diverse inburgeringscursussen. Dus het is niet uit racistisch oogpunt dat ik dit aangesneden heb. 

Bakblik schreef op 13-12-2023 om 18:26:

[..]

Nee maar dan nog! Ik als niet islamitische ouder heb het gekookt/gebakken in pannen waar normaal de niet halal stukjes vlees ingingen. Echt als er 1 zo'n kind in de klas zit is al je moeite voor niks. In het jaar van mijn dochter had ik nooit problemen hiermee en in het jaar van mijn zoon dus wel.

NB ik ben heel actief in diverse inburgeringscursussen. Dus het is niet uit racistisch oogpunt dat ik dit aangesneden heb.

Oja, je kind zat in groep 8; dan worden de leerlingen mondiger. Vanaf groep 7 koos ik voor de veilige optie; twee flessen 7-up meenemen. Ook heel dankbaar. Geen cola, want dan gingen sommige leerlingen weer boeren van laten.

Pannekoeken of poffertjes doen het altijd goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.