Neweve
27-02-2026 om 17:24
Om welke (suffe) reden werd jouw kind vandaag boos?
De titel zegt het al maar om welke reden werd jouw kind vandaag boos (misschien zelfs tot tantrum aan toe).
To begint:
Mijn oudste was vandaag boos omdat ik haar haar shirt te snel had aangetrokken. 
Nehalennia
28-02-2026 om 12:58
Greyli schreef op 28-02-2026 om 12:47:
Mijn kind lag gister in bed om te gaan slapen en ineens werd hij heel boos en verdrietig omdat hij een cavia wilde...
Ik heb kind nog nooit over een cavia gehoord en we hebben al een kat.
Pippeltje
28-02-2026 om 13:16
MMcGonagall schreef op 27-02-2026 om 18:35:
Met al die halve bejaarden hier, zullen er weinig moeders met peuters zijn. Lijkt me wel leuk hoor, ik vond dat een heerlijke tijd. Zelfs de boze buien om suffe dingen, die kleintjes kunnen zo echt helemaal opgaan in hun boosheid, maar daarna is het weer over en hebben ze weinig zorgen.
Mijn kind is vandaag niet boos geweest, al heeft ze wel even gemopperd over de regen en vervolgens mijn auto gepakt om naar haar werk te gaan.
Halve bejaarden kunnen anders wel oma of opa zijn en derhalve een boze peuterbui mee maken!
Dymo
28-02-2026 om 14:20
Mijn dochter kon als kleuter al heel venijnig uit de hoek komen. Echt boos werd ze zelden, maar ze kon heel goed duidelijk maken wat ze wel en niet wilde.
Op een dag, ze was 6, had ze nieuwe schoenen nodig en in de schoenwinkel had ze haar oog laten vallen op een paar peperdure, schreeuwerige Lelli Kelli schoenen. Ik had juist een paar schattige beige sandaaltjes gevonden, die bij al haar kleren goed zouden passen. In plaats van naar een compromis te zoeken, dramde ik tegen de zin van dochter die sandaaltjes door.
De HELE zomer heeft ze ELKE dag een rotopmerking gemaakt als ik zei dat ze haar schoenen moest gaan aantrekken. "Die schoenen die ik niet wou?" of "Die lelijke?" Ze kon het niet laten gaan. Op een dag waren de sandalen te klein en kwam de herfst eraan. In de schoenwinkel koos ze een paar zilverkleurige glitterschoenen met een bandje met roze en blauwe bloemetjes uit. Helemaal prima kind, ik heb mijn les geleerd. Ze heeft de schoenen gedragen alsof ze een prinses was. Ik heb me voortaan alleen met de prijs bemoeid, nooit meer met haar keuzes en smaak op het gebied van kleding of schoenen.
Due-scimmie
28-02-2026 om 19:30
Herfstappeltaart schreef op 28-02-2026 om 10:26:
[..]
Wel kleinkinderen. Mag dat ook? Die van mij werd boos omdat ik de pannenkoek aan stukjes had gesneden. Hij wilde hem opgerold en zo van happen
Off topic maar dat mogen ze hier nog steeds niet. Paar jaar terug kind in de regio gestikt in een opgerolde pannekoek in een pannekoekenhuis
Herfstappeltaart
28-02-2026 om 19:49
Due-scimmie schreef op 28-02-2026 om 19:30:
[..]
Off topic maar dat mogen ze hier nog steeds niet. Paar jaar terug kind in de regio gestikt in een opgerolde pannekoek in een pannekoekenhuis
Oooh echt? Wat erg!
Due-scimmie
28-02-2026 om 20:15
Herfstappeltaart schreef op 28-02-2026 om 19:49:
[..]
Oooh echt? Wat erg!
Ja inmiddels al bijna 9 jaar geleden maar vergeet dat nooit meer.
Nehalennia
28-02-2026 om 22:36
Due-scimmie schreef op 28-02-2026 om 20:15:
[..]
Ja inmiddels al bijna 9 jaar geleden maar vergeet dat nooit meer.
Wat gruwelijk, ik zou dat nooit als een 'gevaarlijk' voedingsmiddel hebben aangemerkt.
Happyapple
28-02-2026 om 23:21
Oh leuk topic, ik voel mee met de peutermoeders en oma's. Hier viel het meestal mee qua tantrums, maar onredelijk boos herken ik wel degelijk en ook nog tijdens de basisschool leeftijd.
Alias1
01-03-2026 om 07:47
Happyapple schreef op 28-02-2026 om 23:21:
Oh leuk topic, ik voel mee met de peutermoeders en oma's. Hier viel het meestal mee qua tantrums, maar onredelijk boos herken ik wel degelijk en ook nog tijdens de basisschool leeftijd.
Maar op de basisschool leeftijd was t bij ons bijna altijd vermoeidheid of gepest zijn. Dat eerste kun je als ouder vaak wel min of meer inschatten. Het 2e hoor je pas heel veel later/te laat.
Happyapple
01-03-2026 om 08:27
Ja ik ga inderdaad vooral uit van vermoeidheid dan. Echt gepest, verwacht ik niet. Wel is er af en toe wat meidenvenijn in de klas, wat dan inderdaad thuis wordt afgereageerd 😞
En verder zijn het vooral dingen als dat het ene kind X wil en het andere kind Y en dat een compromis dan lastig te vinden is.
MamaE
01-03-2026 om 09:39
Mijn kind had als peuter ook geen driftbuien. Ik trots, want dat lag vast aan onze geweldige opvoeding. Pas met een jaar of 5/6 gebeurde het vaker. Toen kreeg ze ook meer een oordeel over bepaalde dingen van zichzelf. Uiteindelijk is het vaak autisme, overprikkeling en een ingewikkeld leven.
Wat ik voor haar jammer vind is dat ze zich deze buien herinnert en daar ook een oordeel over heeft naar haarzelf toe. Een peuter is het vijf minuten later alweer vergeten.
Dymo
01-03-2026 om 16:46
Due-scimmie schreef op 28-02-2026 om 19:30:
[..]
Ja, in verpleeghuizen gebeurt dat ook nog al eens bijna. Mijn dochter werkte een tijdje als zaalarts in een verpleeghuis en heeft een paar keer patiënten moeten redden. Eén keer zelfs op nationale pannenkoekendag, toen basisschoolkinderen kwamen bakken voor de bewoners. Die kinderen waren compleet getraumatiseerd toen een bewoner uit zijn rolstoel werd gesleurd door dochter en een verpleegkundige, zodat de heimlich manouvre kon worden uitgevoerd door de verpleegkundige, terwijl mijn dochter haar vingers in zijn keel stak om de pannenkoek eruit te vissen.
ToetieToover
01-03-2026 om 16:49
Dymo schreef op 28-02-2026 om 14:20:
Mijn dochter kon als kleuter al heel venijnig uit de hoek komen. Echt boos werd ze zelden, maar ze kon heel goed duidelijk maken wat ze wel en niet wilde.
Op een dag, ze was 6, had ze nieuwe schoenen nodig en in de schoenwinkel had ze haar oog laten vallen op een paar peperdure, schreeuwerige Lelli Kelli schoenen. Ik had juist een paar schattige beige sandaaltjes gevonden, die bij al haar kleren goed zouden passen. In plaats van naar een compromis te zoeken, dramde ik tegen de zin van dochter die sandaaltjes door.
De HELE zomer heeft ze ELKE dag een rotopmerking gemaakt als ik zei dat ze haar schoenen moest gaan aantrekken. "Die schoenen die ik niet wou?" of "Die lelijke?" Ze kon het niet laten gaan. Op een dag waren de sandalen te klein en kwam de herfst eraan. In de schoenwinkel koos ze een paar zilverkleurige glitterschoenen met een bandje met roze en blauwe bloemetjes uit. Helemaal prima kind, ik heb mijn les geleerd. Ze heeft de schoenen gedragen alsof ze een prinses was. Ik heb me voortaan alleen met de prijs bemoeid, nooit meer met haar keuzes en smaak op het gebied van kleding of schoenen.
Haha de hellie-kellie schoenen werden ze hier op de basisschool genoemd. Vanaf een jaar of 6, 7 heb ik inderdaad ook het onderspit moeten delven op het gebied van kledingstijl.
mana_sutiyuq
01-03-2026 om 19:33
ToetieToover schreef op 01-03-2026 om 16:49:
[..]
Haha de hellie-kellie schoenen werden ze hier op de basisschool genoemd. Vanaf een jaar of 6, 7 heb ik inderdaad ook het onderspit moeten delven op het gebied van kledingstijl.
Hier lellie-bellie, kregen ze dus ook niet. De strijd om de gymp heb ik op de middelbare verloren.
T@sje
01-03-2026 om 20:27
Leuk draadje. Ik heb een 16jarige en een 18 jarige en die worden nog steeds regelmatig om suffe redenen boos. Vind ik dan. Vandaag de 18 jarige op zijn zusje omdat zij een stukje sla van haar placemat teruggooide in de slakom ipv op haar bord. Vond ie goor.
De 16 jarige pubert nogal momenteel en was vandaag oa boos dat we over een niet interessant onderwerp hadden gepraat tijdens het uitlaten van de hond, dat de hond aan de bank likte en ik daar niets van zei, en dat ik haar schoolspullen had weggeschoven toen ik de tafel wilde dekken. Dat was voor haar doen een relaxt dagje dus.
Ze heeft het in de afgelopen week ook gepresteerd om boos te worden omdat ze dr haar niet goed kreeg, omdat haar vader te vrolijk goedemorgen zei, omdat mensen in de supermarkt niet opzij gingen voor haar en omdat ze een puistje (zij noemt het 'oneffenheidje') heeft op haar voorhoofd. En vast nog om allerlei andere dingen die ik gelukkig alweer vergeten ben. Hier gaat de vlag uit als de puberteit voorbij is hoor!!