Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


@borstvoeding, hier drinkt ze al wel langer zeer efficiënt/vlot. Wel merk ik dat ze eigenlijk geen lucht meer meehapt (minder boertjes en spugen). 

@lapjeskat, fijn dat de wendag bij jullie goed ging. En wat een goed idee om man een paar weken verlof te laten hebben terwijl jij start met werken. Hier overlapte de drukke periode op man zijn werk met mijn start waardoor het echt chaos in huis was. 

Wij hebben het eerste griepje te pakken. De koorts is inmiddels verdwenen maar zowel dochter als ik zijn flink aan het kuchen en snotteren. Gelukkig wordt het al minder maar het is wel een beetje spannend. 

Phlora

Phlora

10-11-2021 om 16:17 Topicstarter

Hoi iedereen, mag ik weer meeschrijven? Ik weet nog niet of ik echt klaar ben om te schrijven over mij mentaal, maar ik merk dat ik het wel mis om te kletsen met anderen met babies die even oud zijn.
Ik las wat vragen, ik zal wat algemeen reageren.
Met onze dochter gaat het heel goed. Ze is echt ons zonnetje. Kletst de oren van je kop af en lacht naar alles en iedereen. Maakt heel graag contact en wordt erg enthousiast als je haar beantwoordt. Dansen en zingen op Nijntje is favoriet. Oeh't en aah't dan volop mee.
Ze heeft nog niet echt interesse in proberen te rollen, dit oefen ik nu wel met haar op het kleed. Ze oefent wel heel veel met speen en fles vasthouden, wil dit erg graag. Ze lijkt nu ook beter door te hebben hoe ze het speendoekje van haar gezicht af kan halen als het erop valt, of hoe ze het speentje terug moet duwen als ze deze verliest. Gaat met horten en stoten natuurlijk, maar je ziet het haar echt proberen (en soms lukt het).
Slapen doet ze nu ook waanzinnig goed, al heeft ze donderdag haar 1e vaccinaties gehad en erna 4 nachten onrustig. Snel weer in slaap vallen met speentje, maar wel elk uur wakker worden vanaf 5.00u. Ik denk zelf de 4 maanden slaap regressie (kan vanaf 3 maanden al komen las ik). Man haalt haar om 19.30u uit bed, flesje en spelen, boekje lezen en om 20.30 terug naar bed. Om 00.00u een dreamfeed en dan slaapt ze normaliter door tot 7.00-7.30u.
Ze gaat sinds 1 nov 2 dgn/week naar het KDV. Ze vindt dat heel erg gezellig met de andere kindjes. Het slapen gaat daar wel iets moeizamer, want thuis ligt ze in de puckababy wat daar niet mag, en ook is het daar natuurlijk veel rumoeriger, waardoor ze snel alert wordt en minder wil slapen. We zijn het inbakeren daarom aan het afleren; we hebben de puckababy piep verruild voor de mini en ze slaapt nu met 1 armpje eruit. En hoe bizar om dit te schrijven, maar de draagzak is niet meer haar favoriet. Ze wil er best in tijdens het uitlaten van de honden, maar na een uur wandelen gaat ze gillen en wil ze eruit
Ze drinkt momenteel 5x 180ml+6schepjes. Is ook een reus, draagt al maat 68! Ik heb nog zon 15 zakjes borstvoeding, die bewaren we voor wanneer haar immuunsysteem het nodig heeft, bijv na de vaccinaties. Ik vind het nog steeds heel erg jammer dat ik haar niet verder heb kunnen voeden, maar ja. 

Mirrie, mijn menstruatie is ook veel heviger. Bovendien ook onregelmatig; de eerste 2x kwamen netjes na 24 dagen (mijn vaste cyclus) maar nu opeens al na 17 dagen. De incontinentie is godzijdank denk ik over, is nu al zo'n 7 weken weggebleven. Wel heb ik het gevoel dat er iets verzakt is, herkennen jullie dit? Bij een tampon inbrengen voelt het alsof het 'dak' omlaag zakt. Volgens de gyn moet dat beter worden naarmate mijn bekkenbodemspieren herstellen. Van de buitenkant zie je trouwens niks meer, alleen nog een heel dun wit littekenlijntje van waar de knip zat.  
Aviendha, hoe gaat met jou, lukt het weer om sex te hebben of heb je het laten nakijken? Hier lukte het 'opeens' weer, heel gek.

welkom terug phlora en natuurlijk mag je meeschrijven! Ik las kind naar het kdv, dus ben je al begonnen met werken of is dit rustig inkomen?

Wouw maat 68! Hier nog 62, ze leek heel lang in 56 te hangen en ineens was ze uit veel 56 en een paar 62 gegroeid. Morgen weer CB omdat ze vorige keer net niet genoeg was aangekomen (was na de week met fles weigering), maar nu is ze dus ook net ziek geweest... We zullen zien.

Oh Neweve, wat zielig is dat he, als zo'n kleintje ziek is? En voor jou uiteraard ook erg vervelend. Beterschap voor jullie beide!

Borstvoeding: hier wordt nog wel aardig wat lucht mee gehapt en gespuugd. Ik vind het ook niet verrassend, het komt er met een behoorlijke snelheid uitzeilen als de melk net is toegeschoten. Inmiddels zeggen we hier tegen hem dat we moeten wachten tot de melkboer is langsgekomen na het voeden tot we wat anders kunnen gaan doen 

Welkom terug Phlora! Fijn dat het zo goed gaat inmiddels. Herkenbaar van de draagzak, dat was hier eerder hét middel van man om hem binnen een paar minuten in slaap te krijgen. Helaas niet meer! 
Wat slim van je om wat moedermelk te bewaren tot ze het meer nodig heeft. Begrijpelijk dat je het jammer vindt dat je moest stoppen met de borstvoeding. Het is 1 van de vele dingen die compleet anders gingen in een periode die je je zo anders had voorgesteld. Gelukkig is flesvoeding een uitkomst.

Ik ben hier inmiddels maat 74 aan het inslaan, want met name rompertjes zijn hier echt te kort aan het worden. Als ik jullie berichtjes lees over dat jullie nu eens over gaan naar 68 besef ik weer eens dat ons ventje nogal lang is uitgevallen. Ook met luiers doen we nu maat 4 aan. Qua gewicht zou hij die nog niet nodig hebben, maar het scheelt wel een boel explosieluiers dus we blijven hier bij.

Tweeaapjes: Hoe gaat het nu met de nachten?

Neweve: zielig hè, zo’n zieke baby. Hopelijk voelen jullie je inmiddels weer beter? En hoe was het bij het CB?

Phlora: Welkom terug! Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met jullie. Hoe bevalt het om weer aan het werk te zijn?

Lapjeskat: Wat gaat jullie mannetje hard zeg! Wij zitten nu inmaat 62. Ik begin gelukkig ook een beetje door te krijgen welke merken hoe vallen, want hij heeft inmiddels ook al het eea in de kast dat ongedragen maar te klein is.

We gaan al richting de 4 maanden. Gaan jullie dan al starten met oefenhapjes groente (of fruit)?

Neweve: Dat is echt altijd zo zielig als een baby ziek is. Hopelijk knappen jullie snel op! 🍀

Phlora: Welkom terug! Wat fijn dat je weer mee wil schrijven.

Lapjeskat: Jullie hebben inderdaad een lang mannetje zeg! Hier zitten we in maat 62/68 (hangt ook wel een beetje van het merk af). 

Vivavette: Hier zijn we wel van plan om met de vier maanden te starten met groente/fruithapjes. De kleine man lijkt er ook echt aan toe te zijn, hij kijkt al weken het eten van onze borden af. 😅

De nachten gaan hier inmiddels een stuk beter. Tussen 22:00 en 23:00 uur krijgt hij nog een laatste fles en dan krijgt hij de volgende fles vaak pas na 07:00 uur. Meestal wordt hij tegen 05:00 uur onrustig, maar slaapt hij wel door. Vannacht was het zelfs zo dat hij heel rustig doorsliep en ik nu zelf om 05:00 uur wakker schoot, omdat hij nog niet onrustig was. 🙈 Ik verwacht/hoop dat als we met de groente en fruithapjes beginnen, we de laatste avondfles kunnen weglaten (dit was in ieder geval bij onze oudste zo).

ik voel me al veel beter dan gisteren, ik ben in ieder geval niet non stop aan het snotteren. Kleine hoest nog, de ene dag meer dan de andere maar gisteren was ze weer haar normale blije ei. 

Cb ging goed ze groeit goed maar gewicht blijft wat achter. Waarschijnlijk doordat ze ziek is geweest dus we proberen nu wat vaker/meer te voeden (droomvoeding en op flesjes dagen net iets meer in de fles, en bij ieder mini piepje aanleggen). Gister ochtend besproken en na de opvang dronk ze gelijk een flesje van 120ml en ook nog de borst. Kortom ze lijkt er zelf ook meer zin in te hebben. 

@twee aapjes fijn dat de nachten beter gaan! Zelf kunnen slapen is wel zo lekker.

Hier heeft ze van de week een lepeltje appel gehad, en vanavond krijgt ze haar eerste "echte" hapje. 

Phlora: wat fijn dat je weer meeschrijf. Je klinkt een stuk beter en wat fijn dat je dochter het zo goed doet.

Hier ook 5 flessen van 180/6 al zit ze nog goed in maat 62.
Rollen hier ook nog niet, ze kan zich wel goed overstrekken en haar hoofd naar achteren leggen, de eerste stapjes richting het rollen. 
Wel lekker kletsen, lachen en grijpen naar speeltjes van de babygym.

Verzakt herken ik niet zo wel dat een tampon langzaam uit glijdt. Dat was de vorige keer ook zo en ging langzaam weer beter. Slik nu de pil, dus hoop dat de volgende menstruatie rustiger is.

Haha Tweeaapjes: zo herkenbaar. Lig je daar wakker te wezen terwijl alles en iedereen slaapt.

Neweve: fijn dat jullie weer beter zijn en dat ze goed groeit. Hopelijk blijft dat zo. 

Hapjes gaan we nog niet mee starten, of in iedergeval niet stipt met 4 mnd. Ze lijkt er nog weinig interesse in te hebben. Dus ik kijk wel hoe het loopt. 

Slapen gaat heel goed de laatste paar weken. Om 12uur nog een voeding en dan door tot 7uur/half 8.
Minder is dat zoonlief slecht slaapt. Altijd al slecht en met vlagen erger. Hij verwerkt veel in de nacht en ligt vaak ineens te gillen. Dan hoeven we er niet eens heen, maar ik lig dan wel weer wakker  Gelukkig slaapt dochter er prima doorheen!

Dochter zit 2 weken op het KDV en ze heeft daar haar tweede verkoudheid opgepikt. Zo zielig, zo'n klein meisje met van die lodderige oogjes. Volgens mij is de ergste koorts voorbij. Ze slaapt erg veel, dat scheelt. Zelf ben ik ook voor de tweede keer verkouden in een maand, partner heeft er dit keer niet zoveel last van.

Af en toe wordt ze wakker in de nacht, meestal niet. Laatst lag ze een kwartier te kletsen, daarna sliep ze weer.

De hapjes starten we pas als ze weer beter is, dan ruikt ze ook beter. De interesse is er overigens wel. Ze zit bij een van ons op schoot tijdens het eten en volgt iedere hap. En lachen dan. En ze smakt ook als ze ziet dat er iets op een vork zit. En af en toe ligt er opeens een handje op een bord.

Welkom terug Phlora!! Heel fijn om te horen dat het goed met je meisje.  
Seks is wel gelukt maar het deed wel een beetje pijn. Libido compenseerde het, haha. Het komt wel goed met de tijd.

Ik reageer verder even algemeen op iedereen, grappig om te lezen dat veel dingen hetzelfde zijn.

KDV mannetje heeft nu zn 3e week en is al flink verkouden geweest. Ik had ook koorts gister, dus dat begint lekker. Verder gaat het wel goed op kdv, gelukkig. Doordat hij zo snotterig was werd ie elk uur wakker, maar een opengesneden ui naast het bed heeft wat dat betreft geholpen!

Nachten de laatste tijd gaat ie slapen om half 8 en komt dan om half 2, en daarna om 5 u en/of half 7. Die van 5 u probeer ik soms uit te stellen met speen. 

Borstvoeding gaat inderdaad sneller. Kolven gaat niet geweldig want ik heb een eenzijdige handkolf. De ene borst gaat dan heel goed maar bij de ander is het toeschietreflex al uitgewerkt als ik met die ga beginnen. Het is maar 3 dagen per week en vooralsnog heb ik genoeg dus ik laat het wel even zo.

Verder is zoontje nu 6 kilo en 62 cm. Hij is dus bovengemiddeld lang, maar gemiddeld gewicht, wat hem slank maakt. De dokter wil dat het kdv hem grotere porties melk geeft. Ze doen nu elke 2 u 100 cc, wat ik al vrij veel vind, want hij krijg zo'n 9 voedingen per etmaal. Doc zei dat we maar 6 x 150 kunnen gaan maar volgens mij hield ze geen rekening met het feit dat ik borstvoeding geef. En ik was niet echt scherp. 6 x 150 is heel veel bij bv, dan kom je op 900?  Volgens la leche league en andere bv sites moet ie nu ongeveer 720 per etmaal. Naja, ik vraag wel of ze hem wat meer willen aanbieden maar het hoeft geen strijd te worden.

Ontwikkeling sociale aspect gaat heel goed, heel veel (schater)lachen, brabbelen, contact maken. En hij kan ook zn speentje pakken en bijna zelf terugstoppen. En hij kan op zn zij rollen (nog niet op zn buik). Alleen zn nek is nog niet zo sterk, we doen wel veel tummy time maar het het idee dat de interesse er nog niet is. Als we vliegtuigje doen (op buik op onderarm) gaat het een stuk beter 

Borstvoeding en kdv, wij geven 3* 125, soms 4* (want meestal heeft ze rond 18.00 honger en soms zijn we net wat later (na 17.30) met ophalen). Per dag zitten we op 7 a 8 voedingen. Ze zit dus denk ik iets boven de la leche League hoeveelheden maar de porties zijn niet heel buitenproportioneel (aanbevolen kwamen wij rond de 100-110 uit), 150 per keer lijkt me ook wel veel. Je zou kunnen kijken of hij 10-20 ml meer accepteert zonder dat hij gaat spugen. Volgens cb was spugen op deze leeftijd een teken dat ze net teveel/genoeg krijgen. (Al spuugt ons meisje ook nog regelmatig na een live borstvoeding, wel veel minder dan eerst).
Nu geven ook regelmatig 9 voedingen per dag (met de droomvoeding), omdat ik wat probeer te compenseren voor de gewicht stagnatie toen ze ziek was. 
Laatste check (met 4 maanden) was ze 62 cm en 5,8 kg. 

Ontwikkeling hier draait ze ook regelmatig op haar zij. We hebben het idee dat de motivatie om verder te draaien er nog niet is. Ze pakt speeltjes wel (per toeval) op en kijkt er dan aandachtig naar maar "draait" er nog niet zelf naartoe. 

Bedankt voor jouw info neweve! Fijn om te kunnen vergelijken. Mijn zoontje is bijna een maand jonger dus naar 150 per keer gaan lijkt me echt veel te veel.... laatst had hij 4 x 100 cc gedronken op het kdv, echt strak elke 2 u. En thuis dus ook nog zo'n 5 keer (bij het ophalen rond half 6, dan nog een keer half 8 bij naar bed gaan, half 2, half 7, en half 9 vlak voor ik wegrij).
Soms wordt hij ook nog om 5 u wakker, ene keer doe ik speen andere keer voeden. Dus hij komt zeker boven LLL uit. Ik denk dat hij gewoon een groeispurt heeft gehad en zijn gewicht niet dezelfde stijgende lijn heeft gemaakt. 125 kunnen we wel proberen, misschien dat hij dan ook wat meer doorslaapt. Alhoewel... die 3 dagen kdv gaan het verschil niet maken en verder voed ik alles live

Kdv ook de onze zit in zijn derde week en het gaat hardstikke goed. We krijgen ook van de leidsters te horen dat ze niet vaak een baby zien die zo makkelijk is als hij. Gisteren zat hij even op schoot toen een ander kindje per ongeluk heel hard een deur dichtsloeg en hoewel hij duidelijk schrok begon hij meteen weer te lachen toen de leidster gewoon tegen hem doorkletste. Leuk om dat soort anekdotes ook te lezen in de app! Helaas heeft ook hij alweer een verkoudheid mee naar huis genomen. Hij heeft er eigenlijk vrij weinig last van gehad, maar ik ben al een week aan het snotteren. Wat een gedoe is zo'n simpele verkoudheid tegenwoordig met al dat testen. Ik ga wel braaf want uiteindelijk weet je het nooit zeker maar ik weet leukere tijdsbestedingen dan een bezoek aan de teststraat.

Slapen: gaat nog steeds goed hier. Hij gaat zo rond half 7 naar bed en trekt dan met meestal 1, soms 2 voedingen door tot rond 7.30 de volgende ochtend. Tot nu toe maakten we hem altijd rond 2.00 wakker voor de eerste voeding vanwege pijnlijke stuwing bij mij maar daar gaan we mee stoppen omdat mijn borsten inmiddels wat langer door lijken te kunnen. Na de voeding gaat hij gewoon weer lekker verder slapen. Wij hebben tot nu toe meer slaaptekort gehad door de kat die regelmatig luid miauwend door het huis raast 's nachts dan door de baby...

Ontwikkeling: dat omrollen/opzijrollen lijkt hij nog niet echt te snappen. We oefenen regelmatig met hem en de kracht zit duidelijk in het lijfje maar de motoriek is er nog niet. Komt vast wel! Hij is vandaag voor het eerst gaan babyzwemmen met mijn man. Ze hebben het samen enorm naar hun zin gehad. De kleine heeft na een stevige maaltijd thuis bijna vier uur liggen ronken in zijn bedje om bij te komen. Heerlijk hoor!

Hapjes: hij lijkt nog geen serieuze interesse te hebben. Hij zit wel altijd met ons aan tafel in zijn triptrapstoel maar is dan vooral lekker met ons aan het kletsen. Wanneer hij 4 maanden is zullen we hem als hij er zin in lijkt te hebben zo af en toe een klein geprakt hapje van ons bord geven (als we iets geschikts eten of makkelijk iets geschikts kunnen meekoken). Tot hij 6 maanden is lijkt mij dat een prima strategie. 

hapjes, wij volgen de tactiek van lapjeskat dus ze heeft tot nu toe pompoen, banaan en een beetje appel gehad. De appel vond ze vies, pompoen en banaan wel lekker maar echt "eten" kan je het nog niet noemen (grootste deel spuugt ze weer uit). 

oja hapjes.. de mijne is nu ruim 3 maanden maar ik was van plan idd ongeveer dezelfde strategie als lapjeskat te hanteren... niet actief  starten bij 4 maanden maar mocht de interesse er zijn hem wat laten proeven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.