Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Hey allemaal! 
Leuk om jullie verhalen te lezen. Zoveel vergelijkbaars! Al geef ik geen borstvoeding dus dat is wel heel anders qua voedingen. 
Onze dochter gaat ook 3 weekjes naar de opvang en is ook flink verkouden. Ze doet het daar best goed al drinkt ze haar flessen niet helemaal leeg en gaat het slapen ook wisselend. Maar het is ook even wennen op die drukke groep. 12 kindjes onder de 2 😅

Ze drinkt nu ongeveer 5x 180cc met 6 schepjes. Maar soms drinkt ze maar 120 op. Dan bieden we savonds 210 aan dat drinkt ze dat vaak wel op. Ze gaat rond half 7 naar bed en rond 23 uur krijgt ze nog een fles. Als ze net in bed ligt moeten we nog wel eens terug voor het speentje voordat ze in diepe slaap valt. Herkennen jullie dat ook? Ze slaapt dan vaak door tot 5. Soms iets langer. 
Ze is ook best lang. 63 cm vorige meting en toen 6,2 kilo. 
Ze rolt sinds een week om naar haar buik. En ik moet zeggen: rustig in de box spelen is er niet meer bij. Ze draait zich steeds om. Houd dat nog niet lang vol, raakt gefrustreerd en is na een half uur zo doorgaan doodmoe. Maar niet te moe om te slapen in bed. Dus ze zit wat meer bij me op schoot. Ik merk duidelijk dat ze in een sprongetje zit. Ze is echt wat humeuriger, huilt sneller. Drinkt meer. Ze grijpt ook naar speeltjes en als je haar optilt neemt ze altijd wel iets mee. Verder begint ze af en toe te schaterlachen, zo lief! 
Wij willen wel binnenkort beginnen met groenten laten proeven af en toe. Maar ik zie ook dat ze aandachtig kijkt als wij iets eten en ze heeft nooit veel met de fles gehad dus ben benieuwd wat ze daarvan gaat vinden. 

Phlora

Phlora

19-11-2021 om 06:30 Topicstarter

ik zal straks uitgebreider reageren op iedereen, leuk om zoveel te lezen. Maar hebben jullie tips voor speeltjes? Dochter gaat vandaag naar KDV dus ik kan even snel de stad in, wil graag wat dingen voor dr halen om te stimuleren te spelen maar weet niet zo goed wat?

knuffel/knisperboekje en de skip hop uil zijn hier populair. Die laatste heeft veel mogelijkheden om hem toevallig vast te pakken en dan kan ze ernaar kijken/ermee spelen.


550x409.jpg

Ow en spuugdoekjes, die kan je eindeloos bewegen en in je mond stoppen

Speelringen om vast te houden of om op te bijten. Ook handig om andere speeltjes mee op te hangen. Sokken om om de handjes of voeten te doen. Die waren bij zoon altijd een hit. Een bal om goed vast te kunnen pakken. Leuk als er een rammeltje in zit. 

tolo-toys-speelringen.jpg

550x502.jpg

1497276316.jpg

Die laatste bal van Mirrie is hier ook een grote hit. Daar speelt hij heel veel mee.

Knisperboekjes, zachte rammelaars en inderdaad die bal van Mirriemirrie.

Hier wordt trouwens ook veel gespeeld met de babygym. Het vastpakken van de speeltjes die daaraan hangen en het ronddraaien van de schijven aan de zijkant vindt ons mannetje erg leuk. 

leka-babygym-berken-veelkleurig__0757033_pe749098_s5.jpg?f=xl

Lang geleden dat ik heb gereageerd, maar ik ga op in de waan van de dag. Ik lees wel mee!
KDV: Dochter is net 4 maanden en heeft al een maand kdv erop zitten. Het gaat heel goed! We zijn natuurlijk al alles gewend met zoon, dus die stap was wat minder groot dan de 1e keer.

Ontwikkeling: Ze kan al van buik naar rug rollen en andersom lukt nog niet, maar ze rolt al wel op haar zij. Ze is heel tevreden en lacht veel.

Voeding: We zitten nu op 5x 180cc en bijna elke fles drinkt ze inmiddels zo goed als leeg. We maken haar nog wakker om 23.00 uur, maar hoop dat ze over een maand van 19.00 tot 7.00 uur slaapt. Ze heeft haar eerste hapjes al gehad (wortel en daarna bloemkool) Ze moest wel wennen, maar het ging er al wel een beetje in.

Anticonceptie + gezondheid + seks: Ik heb nu 4 weken een spiraaltje. Het zetten viel me 100% mee. Heb alleen steeds bruin afscheiding, dat voelt nog viezig. Seks gaat op zich prima, maar ik voelde me de afgelopen maanden nog héél moe. Die moeheid, afscheiding en het niet tegelijk naar bed gaan (ivm avondfles) maakt dat er weinig polonaise aan mijn lijf is de afgelopen tijd. Maar dat komt vast wel weer.
Gelukkig voel ik me de afgelopen dagen beter qua moeheid en lijken mijn hormonen ook iets af te nemen. 

@plhora, Leuk dat je weer meeschrijft Fijn dat het beter gaat met je dochter! 
Nog een tip voor de verkouden baby's: Als de neus echt verstopt zit, kun je Otrivin baby neusspray gebruiken om het los te maken. werkt hier goed
(later, als ze echt snot hebben, kun je zoiets gebruiken: https://www.etos.nl/producten/otrivin-baby-aspirator-neusjesreiniger-bij-een-verstopte-neus-111041420.html?&src=baby&gclid=EAIaIQobChMI6raqwsGk9AIVDpBoCR0IUQkZEAQYASABEgLvovD_BwE 
werkt hier goed bij zoon van 2)

Phlora

Phlora

20-11-2021 om 18:17 Topicstarter

Zo'n bal die jullie laten zien die haal ik altijd bij de Action als we weer een nest pups hebben, die vinden hem ook altijd te gek haha. Zal er ook eentje halen voor dochter. TweeAapjes, mega toevallig, echt 5min na jouw post kwam er een filmpje in de KDV app met dochter onder precies dezelfde babygym! Ze draaide idd ook aan die schijven op de zijkant!
Ik heb voor dochter speelringen, een babygym die ik plat kan vouwen (zodat ze tummy time kan doen) en Freddie de vuurvlieg, omdat die allerlei knispervleugeltjes etc heeft. Die was een schot in de roos, ze vindt hem prachtig. De andere dingen ga ik onthouden voor Sinterklaas, dank voor de tips allemaal!!

Phlora

Phlora

20-11-2021 om 18:38 Topicstarter

Allereerst allemaal bedankt voor het warme welkom terug, dat is fijn. Dochter gaat idd naar KDV maar ik ben nog niet begonnen met werken; ik gebruik de dagen nu om op te laden en voor therapie. Ze vindt het mega leuk op het KDV dus ik voel me er niet schuldig over, al slaapt ze er wel beduidend minder goed dan thuis, FOMO denk ik  
Neweve, wat zielig dat ze ziek was, en poeh je moet er nog flink voor aan de bak zeg zoveel voedingen. 
Lapjeskat, wat een lange vent hebben jullie! Merk je verbetering met de grotere luiers? Overdags geen problemen, maar snachts plast dochter heel vaak door het luiertje heen, is dan sochtends nat op haar rugje, zo zielig voor haar. Ze krijgt nu pampers premium protection maat 2, maar ik overweeg over te gaan op maat 3 of op een ander type? Hebben jullie aanraders of tips? Wat ontzettend leuk dat babyzwemmen, ik wil dat ook graag gaan doen!
Vivavette, onze vriendin heeft idd ook kleertjes die te klein zijn. Jammer is dat. Grays label valt echt klein (beetje jammer want duur), Zara ook heel erg klein. Mijn favoriete merkjes zijn Scandinavisch en die gevallen gemiddeld wat groter (Marmar en Konges Sloejd). Ook vind ik Donsje Amsterdam en Nixnut leuk, beiden NL, en vallen ook klein! Ik koop veel via Vinted, want ik heb een dure smaak en vind die prijzen echt te gek voor hoe kort ze erin past.
TweeAapjes, mogelijk zit jullie kleine ook in de 4 maanden slaap regressie? Hier wordt dochter ook rond 5en onrustig, maar slaapt dan met speentje snel weer in. Dat deed ze al een hele tijd niet meer, sliep netjes door, dus we zitten duidelijk in die regressie.
Mirriemirrie, wat vermoeiend je nachten, sterkte, hopelijk trekt dat snel bij!
Aviendha, fijn dat het gelukt is zeg, het wordt vast beter mettertijd. Ook jij moet flink aan de bak zeg, 9 voedingen daags, heel je dat dan wel qua slaap en wakkertijden van baby? Hier kom ik met 5 voedingen al in de knel; we zitten te denken over te gaan op 4. Ik moet dochter nu telkens wekken en dat vind ik toch vervelend.
Lenthe, hier heel herkenbaar dat je er naar toe moet voor het speentje. We leggen haar na de laatste fles (22.15u) weg zonder speen, dan is ze zo moe dat ze meteen in slaap valt, maar bij alle andere slaapjes heeft ze het speentje nodig. Ze wordt wel heel goed in zelf het speentje vinden en terug stoppen (dat zie ik op de camera) maar als ze te moe is lukt dat niet goed en gaat dan toch huilen.

Onze kleine vriendin zit duidelijk in een sprong. Opeens kan ze heel bewust dingen vastpakken (probeert de sterretjes op het behang te pakken, pakt speeltjes en rammelaars etc). Ook ging ze vandaag tijdens het verschonen opeens besluiten dat het tijd was voor een eerste zelfstandige rol, maar ik stond erbij en draaide haar snel terug, wel jammer want daardoor heb ik hem dus moeten stoppen haha maar anders draaide ze zo de commode af. Bij de sprong hoort wel dat ze ook iets zeurderiger en hangeriger is, al was ze vandaag mega vrolijk en dat was echt een feest, we zijn lekker uit wezen lunchen en naar de kerstshow in het tuincentrum geweest.
 Eten vindt ze ook sinds een paar dagen heel interessant, ze ziet ons niet heel vaak eten want dat doen we meestal als ze slaapt maar wat ze ziet volgt ze met grote ogen. Ik denk dat wij ook gaan beginnen met een klein hapje hier en daar. Hoe doen jullie dat, gewoon een lepeltje in de mond duwen ofzo?
Haar schema nu is 08.00u, 12.00u, 16.00u, (na deze 3 flessen is ze 90-120min wakker gevolgd door 120min slapen), 19.30u (hierna 60min wakker) en 22.15u een fles. Ze gaat dus om 20.30u naar bed en slaapt dan door tot 08.00u de volgende ochtend (met sinds 2 weken een korte onderbreking rond 5uur wanneer we nu dus het speentje geven). De fles van 22.15u is een dreamfeed.

Phlora wat bedoel je met met "heel"? Autocorrect denk ik? Ik voed op verzoek en wek de baby dus nooit voor eten. Maar ik kom wel op zo'n 9 voedingen uit, per etmaal. Soms 2 x per nacht. Ik probeer soms snachts speen te geven ipv borst, maar als hij dan een uur later weer komt doe ik toch maar borst. Dus nu ik weer 4 dagen werk heb ik het erg zwaar. Zeg maar gerust dat het eigenlijk niet te doen is.
Ik was deze week ook ziek en ik ben nooit ziek. Maar dat kan ook door de virusjes op het kdv komen.  

Fijn dat je meisje het zo leuk heeft op KDV, mijn zoontje ook! Het is een groep met kinderen van 0 tot 4 en de iets grotere ukkies zijn gek op babies en al die aandacht leeft onze kleine man voor, haha. Dus ik voel me ook niet meer schuldig.

TweeAapjes: die babygym hebben wij ook staan! Wij hebben 2 verschillende babygyms, eentje beneden en deze staat op de gamekamer. Hij heeft met allebei de grootste lol! Verder doen knisperboekjes het goed. Eigenlijk is alles wat geluid maakt en/of in zijn mond gestopt kan worden leuk.

Kleding: Wij halen voornamelijk bij de Hema, C&A, Zeeman en H&M. De wikkelrompers van de H&M vinden we het fijnst. Ze zijn zacht en de rekbaarheid zit er nog in na een paar wasbeurten (dat viel mij enorm tegen van de Zeeman en Hema rompers). We hebben ook wel het e.e.a. van Noppies gehad maar daarvan vond ik de kwaliteit ernstig tegenvallen. Zelfde geldt voor Prenatal huismerk, daar vielen bij het minste of geringste de drukknoopjes van af.

Luiers: wij gebruiken Kruidvat luiers, maar dus niet tot het maximaal aangegeven gewicht. Voor ons scheelt dat aanzienlijk in de buiten de oevers getreden poepluiers. Met plasluiers hebben we vrijwel nooit problemen, eigenlijk alleen als de luier niet helemaal goed zat. Pampers hebben we wel eens geprobeerd, maar beviel ons niet want er kwam een viezig chemisch luchtje vanaf met name bij een plasluier. Niet dat wat het kereltje produceert nou naar roosjes ruikt, maar dat vonden we niet zo fijn.

Hier is de kleine man de dag na het babyzwemmen helaas ziek geworden. Na zijn nachtvoeding kwam ineens alles er in grote golven weer uit (hij zat onder, ik ook en mijn kant van het bed). Bij zijn volgende voeding weer. Uiteindelijk heeft hij die dag in totaal 200 ml binnen kunnen houden (ik ben gaan kolven en we hebben de fles gegeven op aanraden van de huisarts). Na de meest ranzige poepluier ooit (hij zat letterlijk van top tot teen onder en man had ook de volle laag gekregen) ging het gelukkig wat beter. De volgende dag heeft hij wat bijgebunkerd en hij is nu weer beter. Helaas heeft hij het virus wel op zowel man als mij overgebracht dus gisteren lagen wij in de lappenmand. Nu maar even bijkomen...

Wat grappig Phlora dat je een filmpje van het kdv binnen kreeg met dezelfde babygym! Leuk dat jullie die ook hebben Lapjeskat.

Luiers: Wij gebruiken hier ook de Kruidvat luiers. Onze oudste lekte 's nachts altijd door met Pampers. Met de Kruidvat luiers is dit een lange tijd heel erg goed gegaan. Op een gegeven moment zijn we bij hem 's nachts overgegaan op de luierbroekjes van de Kruidvat, omdat hij toch weer doorlekte. Hij was toen wel al wat ouder dan onze baby's nu zijn. Ik weet niet meer precies hoeveel maanden hij toen was, maar hij zat toen in ieder geval in maat 4. De kleine man draagt nu maat 3. 

Kleding: Ik koop veel online bij Nextdirect. Dit sluit bij onze jongens altijd mooi aan en blijft tot nu toe goed in de was. Ik vind het ook wel fijn dat ze bijna alleen maar combi-maten voeren (62/68, 68/74, 74/80, etc.). In veel winkels heb je dan 62/68 en dan is de volgende maat 74/80, maar doordat er een overlap in maten is lijkt het in ieder geval bij onze jongens altijd mooi te passen. 

Lapjeskat en Aviendha: Balen zeg dat jullie/je kleintje ziek zijn (geweest). 

Lenthe: Leuk dat ze al van buik naar rug draait! Hier heeft hij dit een paar keer heel doelbewust gedaan (ons ook strak aankijken alsof hij het niet eens was met hoe we hem hadden neergelegd), maar sindsdien lijkt hij het te vertikken. 🙃

Phlora: Zou best wel eens kunnen dat hij in de 4 maanden slaap regressie zit. Soms helpt het speentje hier inderdaad ook. Hij lijkt sowieso een onrustige slaper te zijn, want de nachten dat hij rustig door heeft geslapen zijn op één hand te tellen. 🙈

Wat betreft het eten. Wij gaan hem een beetje op een lepeltje aanbieden en kijken in hoeverre hij het 'hapt' en doorslikt. Aan de hand daarvan kijken we ook hoe veel we hem geven. Hij geeft tot nu toe goed aan of hij nog honger heeft, dus ik verwacht dat hij dit ook met de hapjes zal doen. Hij heeft in ieder geval al veel interesse, dus dat zit wel goed. Tip: wij gaan een schortje aan doen bij het geven van de hapjes. Vaak laten baby's wat uit hun mond lopen, dus dat scheelt weer een hoop in de was. 😅

luiers, wij hebben wasbaar. Op de opvang gebruiken ze pampers maat 3 en die zitten prima. Bij lange uitjes hebben we soms ook wegwerp en dan passen de huggies maat 2 nog net.  's nachts gaat er extra absorptie (3 IPV 2) in de wasbare luier, dan houdt ze het de hele nacht vol. 

die bal van mirrie lijkt qua werking op "onze" uil. Die is hier dus ook een hit. Wat dit weekend ook een hit is: een spageti afmeter aan een touwtje. Wiebelt kan je jezelf aan "omtrekken". 

kleding, ik ben fan van HEMA die passen het lange lijf van ons meisje goed. Broekjes hebben we van allerlei merken. Al bevalt nodles goed over wasbare luiers (net wat wijder over de kont).

@phlora, aantal voedingen waren vorige week dus wat meer, maar inmiddels heeft ze haar oude nachtritme weer terug, met de droomvoeding voor het slapen komt ze nu rond 4 a 5 uur eenmalig. Overdag geen problemen met het ritme, ze eet ongeveer iedere 2,5 a 3 uur. Wel slaapt ze tegenwoordig wat langer en is ze ook langer wakker (eerste was dit 1 uur wakker, 1 uur slapen eten en verschonen nu 1,5/1,5). 

Wij hebben deze babygym (maar dan in iets minder felle kleuren):
[img]https://www.mamaloesbabysjop.nl/media/fa/bc/98/1622541124/Houten_Babygym_Eco_Toys_My_First_Gym_4.jpg[/img]

Kindlief is al een ruime week goed ziek. Verkouden, hoestbuien... helaas heb ik het ook en ben ik al een paar dagen zo ziek en moe dat er niets uit mijn handen komt.

Ik ben overigens overgegaan op wasbare luiers. We wilden dit al in het begin, maar na die tijd in het ziekenhuis lukte het niet. Nu heb ik doorgezet en ben ik heel erg blij, het scheelt veel afval. Ik heb wel een partij gekocht voor een tweeling, we hebben er echt veel. Maar ik denk dat het ook wel waard is. 's Nachts gebruiken we nog een papieren luier, omdat ze af en toe het klokje rond slaapt. Hoe doen mensen dit met wasbare luiers?

Wilgentak schreef op 21-11-2021 om 18:41:


Ik ben overigens overgegaan op wasbare luiers. We wilden dit al in het begin, maar na die tijd in het ziekenhuis lukte het niet. Nu heb ik doorgezet en ben ik heel erg blij, het scheelt veel afval. Ik heb wel een partij gekocht voor een tweeling, we hebben er echt veel. Maar ik denk dat het ook wel waard is. 's Nachts gebruiken we nog een papieren luier, omdat ze af en toe het klokje rond slaapt. Hoe doen mensen dit met wasbare luiers?

Wij hebben pockets en ik gebruik 's nachts 3 inleggers IPV 2 (bamboe/microvezel en Gennep). Het is dan wel een flink pakket maar daarmee houdt ze het 12 uur vol. Als we uitslapen moeten we dus wel even checken of de luier niet te vol/zwaar is want anders lekt ze iets door. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.