Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Met ontlasting smeren (ASS & verstandelijke beperking) gouden tips voor het schoonmaken ervan 🧽

goede avond allemaal, 

nou laat ik direct open en duidelijk beginnen 😁
Ter info: Mijn lieve engeltje dochter van 5 heeft zware autisme icm een verstandelijke beperking en TOS.
Ze kan nog niet praten, heeft geen taalbegrip, raakt overprikkeld van kleding, trekt dus altijd haar kleding incl. Luier uit, ze is niet zindelijk.
Ze is ook bekend met het smeren van haar ontlasting, op de grond, op de muur,steekt haar speelgoed erin, sorry voor de info maar ik ben het nu al gewend . Veel bovengebruikelijke zorg dus.

ik WEET dat er ouders zijn die ook een zorgenkind hebben die met hun ontlasting smeert, mijn vraag is: wat is het wondermiddeltje waar jullie de ontlasting vlekken uit de muur krijgen? Ik heb ondertussen zelfs “hufterproof” muurverf, nou dat was geldklopperij , zou krasvast en uitwasbaar zijn maar nee. Graag geen ongevraagd advies over de opvoeding of zulke dingen, zodra ze poept smeert ze dezelfde minuut er nog mee, als ik het zie en ik ren naar haartoe dan smeert ze er heeel snel mee. Het komt niet omdat ze alleen word gelaten of iets dergelijks.

Ik heb ook een elektrische schoonmaakborstel set besteld kijken of die goed de vlekken uit de muur kan boenen, ik borstel het nu grondig met schoonmaakmiddel maar de hardnekkige vlekken blijven erin en ik wil er niet overheen verfen,

hebben jullie tips? Wat werkt goed tegen gesmeerde ontlasting vlekken?🧽🧼🪣🧴  Alvast bedankt!!😇


Bijtje82

Bijtje82

01-08-2023 om 07:45

Ze hebben van HG spul wat je op muren kunt gebruiken. Dat haalde zelfs tomatensaus uit een granol muur. 

Normale bleek kan ook helpen, maar dan zou ik eerst een klein stukje proberen. 

Heb je een poeppoli in de buurt? Umca heeft er een. Bij autisme en problemen met poepen wordt soms gekozen voor'billenshampoo', een kindvriendelijk dagelijks klysma. Dan blijft het poepen beperkt (in meeste gevallen) tot een keer per dag en begeleidt je het zelf, dus geen gesmeer. Ik snap dat dit heel rigoureus is. Maar kan dus wel

Wat een lastig probleem! Helaas geen tips voor de vlekken.
Wel een suggestie die misschien kan helpen voorkomen: in de zorg gebruiken wij voor onze cliënten speciale op maat gemaakte rompers, zodat ze niet bij de luier kunnen komen. Met mouwtjes en (langere) pijpjes, zodat ze ook hun hand niet tussen de romper in kunnen steken. En dan een rits op de rug, met eventueel een magneetsluiting voor kleine Houdini's die dat ook nog open krijgen. Dan kan er nog steeds bij het verschonen wel eens iets mis gaan, maar voorkom je misschien dat het in een split second overal zit. Deze pakken zijn er zelfs in een speciale stof voor mensen die alles kapot scheuren. 
Ik weet niet of dit helpt omdat je dochter ook overprikkeld raakt van kleding, maar misschien kan je er toch iets mee.

Kan zij nog wel thuis wonen?
Is geen antwoord op je vraag maar dit roept het wel bij mij op 
Sterkte

Geen tips maar veel sterkte hiermee gewenst, lijkt me heel zwaar om mee te dealen.

Maisnon3 schreef op 01-08-2023 om 08:08:

Wat een lastig probleem! Helaas geen tips voor de vlekken.
Wel een suggestie die misschien kan helpen voorkomen: in de zorg gebruiken wij voor onze cliënten speciale op maat gemaakte rompers, zodat ze niet bij de luier kunnen komen. Met mouwtjes en (langere) pijpjes, zodat ze ook hun hand niet tussen de romper in kunnen steken. En dan een rits op de rug, met eventueel een magneetsluiting voor kleine Houdini's die dat ook nog open krijgen. Dan kan er nog steeds bij het verschonen wel eens iets mis gaan, maar voorkom je misschien dat het in een split second overal zit. Deze pakken zijn er zelfs in een speciale stof voor mensen die alles kapot scheuren.
Ik weet niet of dit helpt omdat je dochter ook overprikkeld raakt van kleding, maar misschien kan je er toch iets mee.

Deze tip wilde ik je ook geven. Ik werk niet in de zorg, maar in het speciaal onderwijs. Wij hebben een enkele leerling die hetzelfde gedrag als jouw dochter laat zien. Zo'n romper is dan wel (voor een deel) een uitkomst. Blijft opletten met verschonen, want dan kan het alsnog ineens heel snel gaan.

Niet echt antwoord op je vraag, maar wij deden bij cliënten weleens een onesie achterstevoren aan.

Zou er misschien behang zijn wat meer kan hebben? Sterkte!

Geen ervaring gelukkig, het lijkt me heel ellendig voor je,  maar qua schoonmaakmiddel zou ik Biotex proberen. Maar als het eenmaal in een muur is getrokken, houdt het op ben ik bang. Dan zou ik de muur verven met hele goede keukenmuur verf (Sigma Pearl bv) of een coating, daar trekt niks in.

helaas geen wondermiddel voor het verwijderen na smeren.  Schoonmaken met Dettol. En de ruimte wat minimalistischer inrichten dat niet alles onder de ontlasting kan zitten. 

Vooral bezig geweest met eerder genoemde adviezen om te voorkomen. Dus rompers, hansop met rits en anders op maat gemaakt scheurpak.
Eventueel met magneet of andere sluiting. Er zijn. Er zijn bedrijven die goed met je meedenken naar mogelijkheden.

 Bij ons lag de nadruk op voorkomen omdat het ook erg onhygiënisch is.

Verder veel sensopatisch spel aanbieden omdat bij een aantal het smeren daar uit voorkwam. Dus bodylotion om handen mee te smeren, scheerschuim/ slagroom om mee te spelen. 

Met direct reageren in smeren KAN je gedrag ook versterken. Een soort actie vs reactie. 

Sterkte ermee. 

Mag ik iets leren van TO en de andere deskundigen hier? Is poep smeren een vorm van spelen of is het juist ongenoegen uiten? 
Veel sterkte, dit lijkt me moeilijk en jij hebt hier misschien wel dagelijks mee te maken. 

Nadruk op voorkomen  natuurlijk maar ik zou ook een houten lambrisering plaatsen op je muren 

Hier een client die regelmatig smeert,en en met poetsazijn komen we redelijk ver....Ook al heb ik handschoenen aan:ikwasmethanden daarnamet suiker  tandpasta.....Ikheb altijd. Het idee dat de geur aan mijn handen blijft zitten. Ik zouook proberen een overal pijama omgekeert aan te trekken voor de nacht....Misschien houd ze die wel aan...

Levina123 schreef op 01-08-2023 om 09:10:

Mag ik iets leren van TO en de andere deskundigen hier? Is poep smeren een vorm van spelen of is het juist ongenoegen uiten?
Veel sterkte, dit lijkt me moeilijk en jij hebt hier misschien wel dagelijks mee te maken.

Meestal kunnen mensen die smeren dit zelf niet onder woorden brengen. Je ziet het vaak bij mensen met een forse verstandelijk beperking en laag sociaal-emotioneel niveau. 

Als zie je het ook bij 'gewone'  kinderen van 1-2 jaar. 

Het wordt vaak als spel gezien vanwege structuur, gevoel etc. Al je zintuigen worden erdoor geprikkeld. 

absor schreef op 01-08-2023 om 09:13:

Nadruk op voorkomen natuurlijk maar ik zou ook een houten lambrisering plaatsen op je muren

Of een lambrisering van vinyl. Dat maakt nog makkelijker schoon (en als er ook problemen met dag en nachtritme zijn, dan zou een makkelijk schoon te maken 'tentbed' ook nog een optie zijn. Dan biedt het bed rust en voorkomt dat de muren onder de ontlasting zitten) 

Loezzie schreef op 01-08-2023 om 09:46:

[..]

Meestal kunnen mensen die smeren dit zelf niet onder woorden brengen. Je ziet het vaak bij mensen met een forse verstandelijk beperking en laag sociaal-emotioneel niveau.

Als zie je het ook bij 'gewone' kinderen van 1-2 jaar.

Het wordt vaak als spel gezien vanwege structuur, gevoel etc. Al je zintuigen worden erdoor geprikkeld.

En bij (diep) dementen ook. Ook geen idee wat de reden is.

Sorry, verder geen tips TO. Wat een moeilijke situatie voor jullie. Ik zou wel willen zeggen: zorg dat de zorg voor je kind niet te lang op jouw/jullie schouders rust. En probeer vooral om met je partner op 1 lijn te komen/blijven over de zorg. Ik heb maar al te veel relaties zien stranden op deze worsteling. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.