Werk en Opleiding
Auwereel
04-02-2026 om 18:43
Wat zou jij antwoorden?
Situatie: een collega gaat een workshop organiseren en vraagt of wie eraan wil deelnemen. Omdat ik eraan gerelateerd werk doe, was ik wel geïnteresseerd, maar het hoort niet tot mijn hoofdwerkzaamheden. Maar me dus wel opgegeven en dan moest ik een hele middag vrijhouden. Omdat ik vorige week nog niets had gehoord, maar eens geïnformeerd, gaat het nog door, een hele middag vrij blijven houden in mijn agenda is lastig. Jaja, zei de organisator, gaat door, @secretariaat: er moet nog een mail uitgaan.
Maar ik hoorde nog steeds niets en omdat het niet hoort tot mijn hoofd werkzaamheden heb ik voorrang gegeven aan andere meetings, maar die bestrijken niet de hele middag, dus ik zou misschien deel kunnen nemen. Nogmaals gevraagd, gaat het door, ik weet niet of ik kan komen.
Krijg ik een mail terug met de strekking, hoe dùrf je het aan mij te vragen, daar is het secretariaat voor! En: het is dan en daar.
Ok, inmiddels staat er een andere meeting op dat tijdstip.
Ik vraag me af of ik antwoord moet geven, want hij wil kennelijk niet lastig gevallen worden. Maar ik vraag me af of anderen wel op de mailinglijst staan, maar om dat nou na te gaan bij het secretariaat, dat is toch werk voor een organisator?
Verder ben ik nogal pissig over hoe hij me mailt, alsof ik zijn ondergeschikte ben ofzo.
Nu mijn vraag...
Peiling
Wat zou jij voor antwoord geven op deze mail?
Bakblik
05-02-2026 om 22:06
Dweedledee schreef op 05-02-2026 om 22:01:
[..]
Kortom, asociaal en niet collegiaal gedrag en je beschikt over weinig zelfreflectie. Lekker bezig hoor.
Kom op zeg. Does lief!
Je kent to niet eens echt, moet het doen met de informatie die ze hier heeft getypt.
Dweedledee
05-02-2026 om 22:10
Auwereel schreef op 05-02-2026 om 18:34:
[..]
De werkwijze van zulke workshops is: er wordt voor een bepaald lab een workshop georganiseerd, je stuurt een algemene mail uit naar iedereen van de afdeling. Iedereen die geïnteresseerd is wordt op een maillinglijst gezet. Die mensen krijgen een uitnodiging in de agenda die je kan accepteren. Op het moment dat je accepteert ben je deelnemer. Ik zat dus op de uitnodiging te wachten.
Dat jij het anders aanpakt maakt niet dat ik mijzelf tegenspreek.
Je weet het weer allemaal mooi draaien. Ik snap jouw collega wel.
Dweedledee
05-02-2026 om 22:11
Bakblik schreef op 05-02-2026 om 22:06:
[..]
Kom op zeg. Does lief!
Je kent to niet eens echt, moet het doen met de informatie die ze hier heeft getypt.
Daar hoef ik iemand toch niet voor te kennen? Dit is een forum. Hier reageren mensen op de berichten van een ander. Precies wat ik aan het doen ben.
MMcGonagall
05-02-2026 om 22:14
Dweedledee schreef op 05-02-2026 om 22:11:
[..]
Daar hoef ik iemand toch niet voor te kennen? Dit is een forum. Hier reageren mensen op de berichten van een ander. Precies wat ik aan het doen ben.
Jij bent de enige die er zo uitgesproken negatief over denkt. Ik snap TO wel en afhankelijk van of ik nog iets moet met deze collega zou ik er nog op terugkomen.
Dweedledee
05-02-2026 om 22:30
MMcGonagall schreef op 05-02-2026 om 22:14:
[..]
Jij bent de enige die er zo uitgesproken negatief over denkt. Ik snap TO wel en afhankelijk van of ik nog iets moet met deze collega zou ik er nog op terugkomen.
Volgens mij is dat ook de essentie van een forum; verschillende meningen.
En TO kan natuurlijk altijd met de collega in kwestie in gesprek gaan. Is misschien juist wel goed, want ik vermoed dat hij ook wel wat feedback voor haar heeft. Kunnen ze beiden van leren, denk ik.
Miepjecody
06-02-2026 om 08:02
Auwereel schreef op 05-02-2026 om 18:30:
Ik vond het een heel onvriendelijke mail, en slordig dat ik niet op de mailinglijst ben gekomen, maar dat ligt dus aan mij, ok, goed om dat inzicht te hebben. Ik heb trouwens niet gereageerd op z'n mail en ben niet naar de workshop gegaan. Vermoedelijk hebben ze me niet gemist.
Je maakt jezelf denk ik te belangrijk
En wie weet hoeveel van dit soort mail hij krijgt.
Dutchgirly
06-02-2026 om 15:09
Auwereel schreef op 05-02-2026 om 07:47:
[..]
Geef jij geen prioriteit aan je werk wat dringend moet gebeuren boven een workshop die mogelijk interessant kan zijn, maar niet direct noodzakelijk is voor jpuw werk? Voor mij is de keuze helder, maar voor hetzelfde geld kon ik naar beide.
Nou nee, niet als ik tegen de organisator heb aangegeven dat ik kom. (Die afweging of ik hier bij kan zijn vs andere taken, maak ik daarvoor al). En al helemaal niet als ik ook nog daarover extra heb gemaild. Dan moet er echt iets super dringends tussen zijn gekomen.
Toevallig organiseer ik zelf volgende week een workshop. Als mensen die toegezegd hebben te komen, ineens allemaal afhaken omdat ze andere dingen belangrijker vinden, dan gaat mijn workshop niet het resultaat opleveren wat ik nodig heb. Dan kan ik niet verder met mijn werk en verlies ik heel veel tijd en moet ik allemaal extra werk gaan doen. Daar zou ik echt heel erg van balen.
Auwereel
07-02-2026 om 15:33
Ik heb er niets mee gedaan. De volgende keer mail ik het secretariaat wel en niet meer deze collega, een belangrijk leerpunt. Meestal mail ik met iedereen direct, of app ik ze, nooit problemen mee, maar dat wil hij kennelijk niet.
Overigens vind ik de toon van sommige posts wel opvallend, zouden die ook hun collega's zo mailen?
En als je iets zegt te gaan organiseren en vervolgens iemand per ongeluk niet op de mailinglijst zet, benader je die mensen die navraag doen ook op de manier waarop je hier post?
Dan ben ik er genadig afgekomen denk ik zo.