Werk en Opleiding
Auwereel
04-02-2026 om 18:43
Wat zou jij antwoorden?
Situatie: een collega gaat een workshop organiseren en vraagt of wie eraan wil deelnemen. Omdat ik eraan gerelateerd werk doe, was ik wel geïnteresseerd, maar het hoort niet tot mijn hoofdwerkzaamheden. Maar me dus wel opgegeven en dan moest ik een hele middag vrijhouden. Omdat ik vorige week nog niets had gehoord, maar eens geïnformeerd, gaat het nog door, een hele middag vrij blijven houden in mijn agenda is lastig. Jaja, zei de organisator, gaat door, @secretariaat: er moet nog een mail uitgaan.
Maar ik hoorde nog steeds niets en omdat het niet hoort tot mijn hoofd werkzaamheden heb ik voorrang gegeven aan andere meetings, maar die bestrijken niet de hele middag, dus ik zou misschien deel kunnen nemen. Nogmaals gevraagd, gaat het door, ik weet niet of ik kan komen.
Krijg ik een mail terug met de strekking, hoe dùrf je het aan mij te vragen, daar is het secretariaat voor! En: het is dan en daar.
Ok, inmiddels staat er een andere meeting op dat tijdstip.
Ik vraag me af of ik antwoord moet geven, want hij wil kennelijk niet lastig gevallen worden. Maar ik vraag me af of anderen wel op de mailinglijst staan, maar om dat nou na te gaan bij het secretariaat, dat is toch werk voor een organisator?
Verder ben ik nogal pissig over hoe hij me mailt, alsof ik zijn ondergeschikte ben ofzo.
Nu mijn vraag...
Peiling
Wat zou jij voor antwoord geven op deze mail?
Dweedledee
05-02-2026 om 09:28
Auwereel schreef op 05-02-2026 om 09:20:
Wat een verschillende reacties!
Als ik een workshop organiseer, zorg ik dat alles op tijd bij de mogelijke deelnemers bekend is, zeker als er een lunch bij zit, dan kan ik op tijd zorgen dat de ruimte groot genoeg is, enz. Als iemand toch geen uitnodiging blijkt gehad te hebben, bied ik mijn verontschuldigingen aan. En vind ik het niet gek als die persoon niet komt. Bovendien, in dit specifieke geval: ik had me opgegeven als geïnteresseerde, nog niet als deelnemer. Die uitnodiging zou nog komen, maar heb ik niet gehad, tot vanmorgen, nu zit de uitnodiging in mijn mailbox.
Je spreekt jezelf ontzettend tegen. In de OP zeg je dat je jezelf hebt opgegeven (je aanmelden als “geïnteresseerde” is ook echt geen ding bij workshops, laten we wel wezen). Zo kun je alles recht lullen wat toch echt krom is.
Doe niet zo kinderachtig. Hand in eigen boezem; je hebt dit gewoon niet handig aangepakt.
Meesje
05-02-2026 om 09:39
Ik denk dat beiden hier geërgerd zijn vanuit hun eigen interpretatie.
TO: ik was alleen maar geïnteresseerd. En ja, ik wist wel wanneer het was en dat het doorging, maar pas als ik een officiële uitnodiging heb gehad beslis ik of ik deelnemer wordt en hou ik er rekening mee in mijn agenda. Super irritant dus dat die uitnodiging te laat komt want nu heb ik die middag al andere dingen gepland. En dan reageert de organisator ook nog zo kortaf terwijl de fout bij hem ligt. Ik ga hem laten weten dat ik hier niet van gediend ben.
Organisator: ze had gezegd dat ze wel mee wilde doen. En ze wist welke middag het was. Ik heb vorige week nog eens bevestigd dat het echt echt door zou gaan. Alleen de formele uitnodiging was nog niet verzonden. Kennelijk is er iets mis gegaan bij het secretariaat. Super irritant dat ze dan gewoon iets over onze afspraak heen heeft gepland. En dan reageert ze ook nog zo onwetend, alsof ik de afspraak niet al 2x bevestigd had. Misschien moet ik haar maar laten weten dat ik hier niet van gediend ben.
En zo kun je beide gelijk hebben. Maar ik vrees dat laten weten dat je er niet van gediend bent niks gaat oplossen.
Dweedledee
05-02-2026 om 09:49
Bakblik schreef op 05-02-2026 om 09:09:
[..]
Nou dan lees/ begrijp ik de post van Auwereel anders dan jij, dat kan ook.
Wegens chronische ziekte zijn rust en regelmaat heel belangrijk voor mij. Ik wil op tijd weten waar ik aan toe ben en waar ik verwacht wordt. Zo'n mail als Auwereel kreeg zou mij ook boos maken.
In jouw geval snap ik dat wel
Moosey
05-02-2026 om 12:30
Ik herken de situatie trouwens in die zin dat ik soms ook wel dingen heb op werk waarvan ik vantevoren denk: leuk om bij te zijn, gaan we doen, maar tegen die tijd blijken er dan alweer 100 onvoorziene dingen te zijn die dan toch echt urgenter voelen. Ik wen mezelf daarom aan om te zeggen: ik probeer erbij te zijn, maar het kan ook zijn dat het niet lukt. En als iemand echt een ja of nee nodig heeft wordt het dan een nee.
Tona
05-02-2026 om 15:16
Ik snap het niet zo goed. Jij jaagt achter je collega aan voor een tijdstip, terwijl de afspraak voor jou geen prioriteit is. Want dat is je eigen werk. En dus plan je door de middag heen terwijl je wist dat er een workshop zou zijn. Had die bewuste middag toch vrijgehouden zoals iemand al schreef. Mocht de workshop onverwacht niet doorgaan dan heb je zomaar een vrije middag. Heerlijk toch?! Vast genoeg klussen die zijn blijven liggen en die je dan in alle rust kunt oppakken. En de toon van zijn mail? Waarom trek je je dat zo aan? Hij heeft je toch antwoord gegeven op de vraag die je had?
CharlieB
05-02-2026 om 18:26
Mischa83 schreef op 05-02-2026 om 08:21:
[..]
Ja! Aanspreken op zijn toon en houding, zijn leidinggevende meenemen in cc.
Meteen de kop indrukken dit gedrag. Ik geloof ook niet dat het toeval is dat een mannelijke collega dit doet bij een vrouwelijke. Dus goed om hem te laten weten dat hij hier niet mee wegkomt.
O echt zijn leidinggevende meenemen in de cc? Als ik als leidinggevende zo'n mail ontvang, kan het zijn dat ik er ook één aan waag over jouw eigen houding.
Dit gaat al niet echt ergens over in mijn ogen en dit kun je toch wel gewoon even uitpraten met elkaar? Of anders gewoon loslaten? Maar zijn leidinggevende meenemen in een mail om hem aan te spreken op zijn gedrag, vind ik nou ook niet echt heel chic.
Auwereel
05-02-2026 om 18:30
Ik vond het een heel onvriendelijke mail, en slordig dat ik niet op de mailinglijst ben gekomen, maar dat ligt dus aan mij, ok, goed om dat inzicht te hebben. Ik heb trouwens niet gereageerd op z'n mail en ben niet naar de workshop gegaan. Vermoedelijk hebben ze me niet gemist.
Auwereel
05-02-2026 om 18:34
Dweedledee schreef op 05-02-2026 om 09:28:
[..]
Je spreekt jezelf ontzettend tegen. In de OP zeg je dat je jezelf hebt opgegeven (je aanmelden als “geïnteresseerde” is ook echt geen ding bij workshops, laten we wel wezen). Zo kun je alles recht lullen wat toch echt krom is.
Doe niet zo kinderachtig. Hand in eigen boezem; je hebt dit gewoon niet handig aangepakt.
De werkwijze van zulke workshops is: er wordt voor een bepaald lab een workshop georganiseerd, je stuurt een algemene mail uit naar iedereen van de afdeling. Iedereen die geïnteresseerd is wordt op een maillinglijst gezet. Die mensen krijgen een uitnodiging in de agenda die je kan accepteren. Op het moment dat je accepteert ben je deelnemer. Ik zat dus op de uitnodiging te wachten.
Dat jij het anders aanpakt maakt niet dat ik mijzelf tegenspreek.
CharlieB
05-02-2026 om 18:53
Auwereel schreef op 05-02-2026 om 18:34:
[..]
De werkwijze van zulke workshops is: er wordt voor een bepaald lab een workshop georganiseerd, je stuurt een algemene mail uit naar iedereen van de afdeling. Iedereen die geïnteresseerd is wordt op een maillinglijst gezet. Die mensen krijgen een uitnodiging in de agenda die je kan accepteren. Op het moment dat je accepteert ben je deelnemer. Ik zat dus op de uitnodiging te wachten.
Dat jij het anders aanpakt maakt niet dat ik mijzelf tegenspreek.
Maar kan het dan zijn dat je niet bij de deelnemers terechtkomt ook al heb je je aangemeld als geïnteresseerde? Dat er geen plek is voor alle geïnteresseerden bijvoorbeeld?
Want dan kan ik me nog wel een beetje voorstellen dat je twijfelt of het de bedoeling is of je komt. Maar anders heb je toch gewoon laten weten dat je erbij bent, je weet datum plus dagdeel en je hebt van hem bevestigd gekregen dat het doorgaat en dat de uitnodiging volgt. In dat geval zou ik zelf gewoon de middag hebben geblokt. Als ik als organisator zie dat je je hebt aangemeld als geïnteresseerde en je checkt bij mij of het doorgaat op het doorgegeven moment, zou ik het ook interpreteren als 'je bent erbij'. Zou het dan ook wel gek vinden als je toch wat anders hebt, waarom vraag je dan al eerder aan mij of het doorgaat?
Mischa83
05-02-2026 om 20:31
CharlieB schreef op 05-02-2026 om 18:26:
[..]
O echt zijn leidinggevende meenemen in de cc? Als ik als leidinggevende zo'n mail ontvang, kan het zijn dat ik er ook één aan waag over jouw eigen houding.
Dit gaat al niet echt ergens over in mijn ogen en dit kun je toch wel gewoon even uitpraten met elkaar? Of anders gewoon loslaten? Maar zijn leidinggevende meenemen in een mail om hem aan te spreken op zijn gedrag, vind ik nou ook niet echt heel chic.
Nee hoor dit laatste zei ik niet. Dat is iets tussen hem en zijn leidinggevende. Wie weet is het al het zoveelste mailtje over collega's gedrag waar leidinggevende bij betrokken wordt. Je weet het niet.
Maar ik zou collega wel een 'virtuele' tik op de vingers geven; als je me respectloos behandelt komt er gedonder van. Dan weet hij het voor de volgende keer.
Roos57
05-02-2026 om 20:42
Auwereel schreef op 05-02-2026 om 18:30:
Ik vond het een heel onvriendelijke mail, en slordig dat ik niet op de mailinglijst ben gekomen, maar dat ligt dus aan mij, ok, goed om dat inzicht te hebben. Ik heb trouwens niet gereageerd op z'n mail en ben niet naar de workshop gegaan. Vermoedelijk hebben ze me niet gemist.
Ik vind dit een passieve agressieve reactie.
madee
05-02-2026 om 21:01
Het secretariaat heeft hierin denk ik een steekje laten vallen. Zo’n uitnodiging die je moet accepteren om officieel aangemeld te zijn, hoort veel eerder te komen. Niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor de organisatie zelf: hoeveel stoelen, welke ruimte, eventuele consumpties of attributen etcetera. Dikke kans dat ze n.a.v. jouw mail een ‘oeps-momentje’ hebben gehad en toen snel alsnog vanmorgen hebben gestuurd. Ik begrijp de irritatie van Auwereel wel. De collega had het ook in een andere stijl kunnen communiceren, bijvoorbeeld dat hij daar niet over gaat maar dat hij het even zal checken bij/doorsturen naar secretariaat omdat er blijkbaar iets is misgegaan.
CharlieB
05-02-2026 om 21:13
Mischa83 schreef op 05-02-2026 om 20:31:
[..]
Nee hoor dit laatste zei ik niet. Dat is iets tussen hem en zijn leidinggevende. Wie weet is het al het zoveelste mailtje over collega's gedrag waar leidinggevende bij betrokken wordt. Je weet het niet.
Maar ik zou collega wel een 'virtuele' tik op de vingers geven; als je me respectloos behandelt komt er gedonder van. Dan weet hij het voor de volgende keer.
Maar je zegt toch: "Aanspreken op zijn toon en houding, zijn leidinggevende meenemen in cc". Hoe moet ik dat dan lezen? Of lees je mijn 'hem' in de zin 'Maar zijn leidinggevende meenemen in een mail om hem aan te spreken op zijn gedrag' misschien anders dan ik bedoel?
Een virtuele tik op zijn vingers? Praat gewoon met hem, geef aan dat je zelf misschien ook niet zo handig bezig was maar dat je de manier van reageren niet zo fijn vindt. En ga dan door met je leven. En als je vaker problemen hebt met zijn gedrag (wat ik niet teruglees hier), praat ook met elkaar. En als je er dan niet uitkomt, kun altijd nog escaleren. Maar iemand een virtuele tik op de vinger geven vanwege 1 opmerking en met zijn leidinggevende in de cc is echt een no go wat mij betreft. Dan zou ik toch als zijn leidinggevende wel antwoorden dat ik van jóu verwacht dat je dit gewoon even normaal kan oplossen en niet op deze manier.
Mischa83
05-02-2026 om 21:20
CharlieB schreef op 05-02-2026 om 21:13:
[..]
Maar je zegt toch: "Aanspreken op zijn toon en houding, zijn leidinggevende meenemen in cc". Hoe moet ik dat dan lezen? Of lees je mijn 'hem' in de zin 'Maar zijn leidinggevende meenemen in een mail om hem aan te spreken op zijn gedrag' misschien anders dan ik bedoel?
Een virtuele tik op zijn vingers? Praat gewoon met hem, geef aan dat je zelf misschien ook niet zo handig bezig was maar dat je de manier van reageren niet zo fijn vindt. En ga dan door met je leven. En als je vaker problemen hebt met zijn gedrag (wat ik niet teruglees hier), praat ook met elkaar. En als je er dan niet uitkomt, kun altijd nog escaleren. Maar iemand een virtuele tik op de vinger geven vanwege 1 opmerking en met zijn leidinggevende in de cc is echt een no go wat mij betreft. Dan zou ik toch als zijn leidinggevende wel antwoorden dat ik van jóu verwacht dat je dit gewoon even normaal kan oplossen en niet op deze manier.
Ik bedoel zelf aanspreken op toon en houding, idd wat onhandig geformuleerd!
En jij zou het anders aanpakken, ook helemaal goed natuurlijk! We hoeven het niet met elkaar eens te zijn🙂
Dweedledee
05-02-2026 om 22:01
Auwereel schreef op 05-02-2026 om 18:30:
Kortom, asociaal en niet collegiaal gedrag en je beschikt over weinig zelfreflectie. Lekker bezig hoor.