Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Verbeteringstraject - begin van het einde?

Iemand in mijn kennissenkring is door haar manager op een verbeteringstraject gezet. Ze werkt vijf jaar bij de werkgever en het kwam voor haar nogal onverwacht en voelt zich er niet prettig bij. Van haar omgeving hoort ze vooral dat ze beter op zoek kan gaan naar ander werk omdat zo'n traject negen van de tien keer het begin van het einde is.

Ik heb zover ik weet nooit een collega gehad die een verbeteringstraject doorlopen heeft en om eerlijk te zijn gaan er bij mij ook alarmbellen rinkelen. Maar is dat wel terecht? Zijn er mensen met ervaringen?


Is zij wat ouder, 50+?

Moxxie

Moxxie

06-02-2022 om 15:10 Topicstarter

Viva-amber schreef op 06-02-2022 om 15:10:

Is zij wat ouder, 50+?

Nee ze is begin 30.

Ik werk bij de Rijksoverheid en er is bij ons nog nooit iemand ontslagen na een (mislukt) verbetertraject. Als het meezit kan iemand naar een functie die beter bij hem past, en anders gaan we gewoon door alsof er nooit iets is gebeurd.
Bij normale bedrijven zal dat wel iets anders gaan, en vermoed ik dat er ook wel verdere stappen worden ondernomen als het functioneren niet verbetert. Overigens zou ik na vijf jaar wel proberen na te gaan waar dit vandaan komt, zeker na vier jaar met goede beoordelingen. Dan kan er ook wat anders spelen en zoeken ze naar een reden om iemand te laten gaan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

06-02-2022 om 15:14

Het kan een stap zijn in dossiervorming voor ontslag. Maar dat hoeft niet, zie ook de reactie van MMConagall.

Is ze lid van een vakbond of heeft ze een rechtsbijstandverzekering? Dan is dit wel het moment om met hen te overleggen over do's and donts.

Heb ik ook gehad en was inderdaad het begin van het einde, hard misschien maar ze kan beter op zoek gaan naar wat anders, dit is mijn ervaring natuurlijk voor de duidelijkheid.

Moxxie

Moxxie

06-02-2022 om 15:26 Topicstarter

Tja, als ik jullie reacties lees dan bevestigt dat wel dat zo'n traject geen goed nieuws is. Je werk wordt er niet leuker op als je je af gaat vragen wat erachter zit of juridisch advies in gaat winnen.

En Muurbloem, wat deed dat met jou toen ze je vertelden dat het traject werd opgestart? Was je wel positief in het begin?

In het onderwijs komt dat regelmatig voor en dat is alleen maar goed. Het is daar in ieder geval zeker niet zo dat het een begin van het einde is. 

Een ex-collega van mij had ook zo'n traject. Daarna werd zijn tijdelijke contract niet verlengd. Hij was toch niet goed genoeg verbeterd bevonden. Alhoewel mijn idee was, dat ze dat voor aanvang van het traject al hadden besloten.

Welk gevoel heeft je vriendin er zelf bij?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

06-02-2022 om 16:11

Ik heb 1 keer een collega gehad in zo'n traject, zij is uiteindelijk wel ontslagen. Dit traject bij haar was wel pas na meerdere slechte functioneringsgesprekken, dus het kwam niet als een verrassing. 

Ik zou advies inwinnen bij de vakbond of een jurist, als ik je kennis was. 

een verbetertraject komt toch niet uit de lucht vallen. Heeft ze eerder slechte functioneringsgesprekken gehad?

Moxxie schreef op 06-02-2022 om 15:26:

Tja, als ik jullie reacties lees dan bevestigt dat wel dat zo'n traject geen goed nieuws is. Je werk wordt er niet leuker op als je je af gaat vragen wat erachter zit of juridisch advies in gaat winnen.

En Muurbloem, wat deed dat met jou toen ze je vertelden dat het traject werd opgestart? Was je wel positief in het begin?

Wat het met mij deed is dat ik in het begin wel gemotiveerd was met de kritiek te doen, ik wilde mij in sommige aspecten echt verbeteren. Maar toen ze zeiden dat ze niet gingen verlengen dacht ik stik er maar in (Sorry!) mijn ervaring is dat ze uiteindelijk het contract toch niet verlengen wat je ook met de kritiek doet, maar natuurlijk kan het bij ieder bedrijf anders zijn.

Moxxie

Moxxie

06-02-2022 om 16:19 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 06-02-2022 om 16:03:

Een ex-collega van mij had ook zo'n traject. Daarna werd zijn tijdelijke contract niet verlengd. Hij was toch niet goed genoeg verbeterd bevonden. Alhoewel mijn idee was, dat ze dat voor aanvang van het traject al hadden besloten.

Welk gevoel heeft je vriendin er zelf bij?

Het is de dochter van een vriendin en ze voelt zich er niet prettig bij, vooral omdat het zo uit de lucht komt vallen en deels door de reacties van vriend(inn)en.

Het voelt voor haar als een dilemma. In de ogen van haar manager is het natuurlijk het best om dit positief op te pakken en aan de slag te gaan, dan is de kans van slagen het grootst. Daarentegen is het juridisch gezien verstandig om zelf ook aan dossieropbouw te doen. Dat houdt in schriftelijk de punten weerleggen waar je het niet mee eens bent. Maar ja, als je dat doet dan loop je het risico dat het ten koste van de werkrelatie gaat.

Ik snap dat wel, je wordt toch in een positie gemanoeuvreerd waar je een strategie moet kiezen, het lijkt me niet fijn. 

Trouwens ze werkt er al 5 jaar dan zal ze toch wel een vast contract hebben?

Iemand die ik ken is ook eens op een verbetertraject gezet. De oorzaak was nogal lullig, hij had een jaar daarvoor een hersenbloeding gehad en was pas net weer volledig aan het werk. In dat jaar ook nog een nieuwe manager gekregen die graag hogerop wilde komen. Uiteindelijk is het wel helemaal goed gekomen.

Bij het bedrijf waar ik zelf werk heeft ook wel eens iemand een verbetertraject doorlopen. Soms is het een extra push voor iemand om inderdaad beter te gaan presteren, en soms is het inderdaad het begin van het einde.

Moxxie

Moxxie

06-02-2022 om 16:28 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 06-02-2022 om 16:13:

[..]

Wat het met mij deed is dat ik in het begin wel gemotiveerd was met de kritiek te doen, ik wilde mij in sommige aspecten echt verbeteren. Maar toen ze zeiden dat ze niet gingen verlengen dacht ik stik er maar in (Sorry!) mijn ervaring is dat ze uiteindelijk het contract toch niet verlengen wat je ook met de kritiek doet, maar natuurlijk kan het bij ieder bedrijf anders zijn.

Je bent nog jong toch, Muurbloem? Ik kan me jouw topic van pasgeleden nog herinneren. Volgens mij paste die plek niet bij je, ik hoop dat je iets vindt of gevonden hebt waar je veel meer plezier in hebt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.