Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Uitzieken of zsm weer werken

Tureluur

Tureluur

01-12-2025 om 12:21 Topicstarter

absor schreef op 01-12-2025 om 12:13:

[..]

Ik zou uit je hoofd zetten dat het zo werkt want het is niet gebaseerd op iets

Je kan ook het volgende in je hoofd zetten; als je snel weer aan de slag gaat train je jezelf. Zo ben je een volgende keer minder snel ziek

dit heeft minstens zo goede (ontbrekende) onderbouwing

Als je je werk leuk vind geldt mijn theorie, als je een hekel eraan hebt wsl je eigen theorie.

Persoonlijk is het voor mij makkelijk, zodra ik weer kan werken ga ik direct werken.

Ik vind mijn werk ontzettend leuk, maar niet als ik me belabberd voel en slecht bij stem ben. Dan vind ik het zwaar.

Vorig jaar had ik ook zo'n seizoen (ik ben ook docent). Constant ziek en echt niet lekker. Ik heb me toen 1,5 week ziekgemeld in november. Het heeft zeker aangehouden tot maart. Ik heb me wel elke keer naar werk gesleept. Vond dat ik het niet kon maken na al die ene keer afwezig. Fijn was het niet, maar mij ziekmelden had er ook niets aan geholpen. Kon moeilijk 4 maanden thuisblijven.

Alleen jij kunt beslissen of het gaat of niet. Maar ik denk niet dat 'uitzieken' de klachten gaat verminderen. Ik herken het wel dat het zwaar is om voor de klas te staan als je je niet fit voelt. Je kunt niet rustig aan doen. 

Tureluur

Tureluur

01-12-2025 om 14:09 Topicstarter

Lena55 schreef op 01-12-2025 om 12:41:

Vorig jaar had ik ook zo'n seizoen (ik ben ook docent). Constant ziek en echt niet lekker. Ik heb me toen 1,5 week ziekgemeld in november. Het heeft zeker aangehouden tot maart. Ik heb me wel elke keer naar werk gesleept. Vond dat ik het niet kon maken na al die ene keer afwezig. Fijn was het niet, maar mij ziekmelden had er ook niets aan geholpen. Kon moeilijk 4 maanden thuisblijven.

Alleen jij kunt beslissen of het gaat of niet. Maar ik denk niet dat 'uitzieken' de klachten gaat verminderen. Ik herken het wel dat het zwaar is om voor de klas te staan als je je niet fit voelt. Je kunt niet rustig aan doen.

Tot maart, wat vervelend zeg! Ik heb ook besloten om het nog wel te blijven proberen. Ik ben ineens een beetje aan het opknappen dus het voelt nu wel haalbaar. Hopelijk geeft de kerstvakantie straks even lucht.

Ik vind het wel lastig dat het in zekere zin taboe is om vaak ziek te zijn, terwijl vaak ziek worden natuurlijk stomme pech is.

Tja, je stem is in het onderwijs wel je belangrijkste instrument, vind ik althans. Dus bij keelpijn/heesheid zou ik niet doorduwen als je merkt dat het niet maar één dagje is. Maar goed, dat is heel persoonlijk.

In het onderwijs was ik eerder ziek dan nu op kantoor. Je bent continu in beweging en je moet de hele tijd aanstaan. Niet te doen als je je ziek voelt. Doorknallen tot de kerstvakantie vind ik een slechte tip. Ziek is ziek. Je hebt je vakanties ook nodig om gewoon even bij te komen, zonder ziek op bed te liggen. 

Ziek melden dus. Desnoods een week. Dan kan je daarna nog twee weken vol er tegenaan. En in je kerstvakantie gewoon genieten van vakantie. 

Ysenda schreef op 01-12-2025 om 11:15:

[..]

nee, dit gaat over duurzaam terug komen op je werkplek en daar kan de bedrijfsarts heel goed bij ondersteunen. Zeker als je je meer dan 3x in 1 jaar ziekmeld moet er ook gekeken worden door de bedrijfsarts wat er aan de hand is. Zelfs als bekend is wat er aan de hand is.

Als je net iets langer rust neemt om te herstellen dan is de kans kleiner dat je weer voor korte tijd uitvalt. Een vermoeid lichaam heeft vaak ook een wat minder actief immuunsysteem.

ik snap wel wat je wil zeggen, maar daar gaat dit topic niet over. 

dit gaat over nog 3 weken doorbuffelen tot de vakantie. elk virusje oppakken, wat te doen!

is er voldoende opvang/vervanging etc dan zou ik zeggen; pak die dag! maar dat is niet zo dus dan zou ikzelf doorjakkeren en met de kerstvakantie even dikke rode kruizen in de agenda zetten en lief voor mezelf zijn. 

Broadway schreef op 01-12-2025 om 15:28:

[..]

dit gaat over nog 3 weken doorbuffelen tot de vakantie. elk virusje oppakken, wat te doen!

is er voldoende opvang/vervanging etc dan zou ik zeggen; pak die dag! maar dat is niet zo dus dan zou ikzelf doorjakkeren en met de kerstvakantie even dikke rode kruizen in de agenda zetten en lief voor mezelf zijn.

Maar juist dat doorjakkeren zelfs als het maar een paar dagen is keer op keer maakt dat je uiteindelijk mogelijk voor veel langere tijd uitvalt.

Mijn bedrijfsarts zegt ik heb liever dat je nu 2 weken langer thuis bent waarin je je de blubber verveelt dan dat je straks 3x een week extra ziek bent en daarna als  nog voor 2 maanden uitvalt. 

Ysenda schreef op 01-12-2025 om 15:33:

[..]

Maar juist dat doorjakkeren zelfs als het maar een paar dagen is keer op keer maakt dat je uiteindelijk mogelijk voor veel langere tijd uitvalt.

Mijn bedrijfsarts zegt ik heb liever dat je nu 2 weken langer thuis bent waarin je je de blubber verveelt dan dat je straks 3x een week extra ziek bent en daarna als nog voor 2 maanden uitvalt.

nogmaals: eens! maar dit is geen structureel probleem, dit is nu eventjes en ze zoekt ervaringen van mensen. 

jakkert e eind januari nog steeds dan komt jouw advies in beeld

Poezie schreef op 01-12-2025 om 10:10:

Het is bijna kerstvakantie dus die paar weken kun je nog even doorzetten en daarna twee weken lang bijkomen.

Nou… deze weken zijn erg rommelig op school, en de kerstvakantie is voor jonge ouders in de praktijk niet echt een kalme periode om lekker bij te komen. Heb geregeld beleefd dat er juist dan eigen kinderen ziek werden. En daarnaast is er feestgezelligheid met extra kans op irritante virussen.

Broadway schreef op 01-12-2025 om 15:28:

[..]

Dus omdat er geen vervanging is, moet TO haar kerstvakantie gebruiken om te herstellen.  Recept voor nog meer ellende. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 01-12-2025 om 16:11:

[..]

Dus omdat er geen vervanging is, moet TO haar kerstvakantie gebruiken om te herstellen. Recept voor nog meer ellende.

Ik vind dit ook een heel zorgwekkend advies. Ik denk dat TO er beter aan doet om naar haar lijf te luisteren. Volgens mij is het vrij duidelijk dat het nu allemaal te veel is. Ik snap dat ze zich verantwoordelijk voelt voor het doorgaan van de lessen, maar ze zou zich nog meer verantwoordelijk moeten voelen voor haar eigen gezondheid.

Tureluur schreef op 01-12-2025 om 14:09:

[..]

Tot maart, wat vervelend zeg! Ik heb ook besloten om het nog wel te blijven proberen. Ik ben ineens een beetje aan het opknappen dus het voelt nu wel haalbaar. Hopelijk geeft de kerstvakantie straks even lucht.

Ik vind het wel lastig dat het in zekere zin taboe is om vaak ziek te zijn, terwijl vaak ziek worden natuurlijk stomme pech is.

Hier moet je direct op gesprek komen als je meer dan 2x ziek geweest bent in 1 jaar tijd. Met allerlei afspraken op papier erbij. Dit weerhoudt mij er ook van om me vaker ziek te melden.

Als je echt ziek bent, ben je ziek. Het is niet te doen om voor een ander advies te geven. Als het niet gaat, gaat het niet. Ik zou het per dag aankijken.

Tureluur schreef op 01-12-2025 om 09:58:

Vitamines neem ik al!

Het gaat niet om snotterig trouwens. Ook geen koorts, maar keelontstekingen met stemverlies, oorontstekingen met duizeligheid, zulke dingen. De piek gelukkig steeds in het weekend, maar ik zit daarna dan nog met vermoeidheid, heesheid, duizeligheid, oorpijn, keelpijn, verminderd gehoor...

Het is best lastig om ‘ziek’ te definiëren, want wanneer ben je (niet) in staat om je werk te verrichten? Wat is daarvoor de maatstaf? Ik ben dat voor mezelf eens grondig nagegaan toen ik een tijd heel ziek was (drie operaties in een jaar). Uitgelezen kans, dus. Ik werkte toen een tijd op arbeidstherapeutische basis, dat betekende dat ik per dag en per uur kon stoppen zodra mijn grens was bereikt.

Dat pas ik nog steeds toe. Ik stop als mijn grens is bereikt. Die grens bepaal ik niet op basis van externe input zoals deadlines of ‘geen vervanging’ of andere zaken die een oplossing van mijn werkgever vragen. Ik zorg voor mezelf en ik voel heel goed aan of ik mijn dag makkelijk doorkom of niet. Op dagelijkse basis mezelf door de dag slepen, doe ik dus niet (meer).

Het vergt moed en een gezonde dosis egoïsme. Daarom spreek ik mezelf vaak toe: “ze verdienen de beste versie van mezelf!”  

Als je de dag op je reserves door moet komen en je bent vervolgens bij thuiskomst tot niets in staat, ben je dus gewoon nog ziek en dan kun je het beste uitzieken. Dan ben je simpelweg nog niet beter. Ik snap wel heel goed dat het vervelend voelt. Je voelt je misschien verantwoordelijk en ook bezwaard. Maar je kunt er niets aan doen dat je je zo voelt.. (behalve op tijd rusten en je grenzen zelf goed aangeven) Beterschap! 

Tureluur schreef op 01-12-2025 om 11:13:

[..]

Ja ik vraag me vooral af hoe anderen dit oplossen en hoe dat bevalt. En wat de norm is.

Zet je door en red je het dan ook prima, zet je door maar betaal je dan later een prijs. Ziek je uit en ben je daardoor uiteindelijk minder vaak ziek, of kwakkel je daarna alsnog verder en had je achteraf liever doorgezet.

Dat was een beetje mijn idee met het topic.

Ik denk dat het heel erg persoonsgebonden is. De ene persoon moet nog een extra dag of twee uitzieken. Een ander kan wel half koortsig aan het werk. Wel denk ik dat die laatste groep meer kans loopt op een burnout, omdat het vaak mensen zijn die hun eigen grenzen veel te weinig serieus nemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.