Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Twijfels weer gaan werken

In 2019 is mijn man ineens verdwenen. Ik heb toen een scheiding aangevraagd. Daarna bleek hij in het buitenland te zitten met een andere vrouw. Omdat ik in de knel kwam met de zorg voor onze twee kinderen en de huur niet meer kon betalen, ben ik met wederzijds goedvinden met mijn werkgever gestopt met werken. Nadat ik al wat meer was gewend aan de nieuwe situatie is mijn voormalig werkgever opgehouden met bestaan wegens tekort aan opdrachten door Corona. 
Nu ben ik opnieuw aan het solliciteren en zijn de kinderen twee jaar ouder wat het makkelijker maakt. Echter, met de meeste recruiters is geen contact te krijgen. Zelfs op klachten bij de wervingsbureau's wordt niet gereageerd. En met de aanbiedingen die ik nu heb ga ik financieel achteruit. Nu hoef ik niks te betalen voor de zwemles, muziekles en turnclub en krijg ik diverse toeslagen. Als ik weer werk houd ik onder aan de streep minder over. 
Mijn vraag is of het een goed idee is om in mijn situatie te gaan werken of niet? 


Ik weet natuurlijk niet wat voor werk je doet en wat voor branche het is. Maar als je ergens begint met een wat lager inkomen dan je nu hebt, zou je dan op korte termijn in loon kunnen stijgen? 

Persoonlijk zou ik mijn (niet bestaande) kinderen wel het goede voorbeeld willen geven. Maar ik kan ook niet in jouw situatie kijken, hoeveel lager is je inkomen dan bijvoorbeeld? Als het echt veel lager is, snap ik wel dat je dat niet wilt.

In wat voor sector zoek je werk. Heb je diploma's? Misschien kunnen we met je meedenken? 

ForsakenCod30

ForsakenCod30

19-07-2021 om 19:55

je hebt nu vast een uitkering,  dus ja, je moet gewoon aan het werk.

Is dit een serieuze afweging? 

Gewoon gaan werken, dat is altijd beter op langere termijn. 

Nee,

Blijf rustig nog 15 jaar of wat thuis.

Als je dan als de kinderen het huis uit zijn weer wil beginnen werken zit je met een gat van 17 jaar en vindt je nergens meer werk. Dan kan je tot aan je pensioen thuis zitten.

Het lijkt me beter als je aan het werk gaat. Als voorbeeld voor je kinderen, je eigen ontwikkeling, om bij te dragen aan de maatschappij. Als je een beetje goed bent kun je doorgroeien en meer salaris krijgen; dan ben je beter af dan nu.

met aanbiedingen die nu hebt ga je achteruit.. maar je hoeft toch niet op de eerste aanbieding gelijk ja te zeggen? Solliciteer lekker verder of doe een bijscholing/studie om in een beter betaalde baan te belanden.

Sophia_!

Sophia_!

19-07-2021 om 20:42

Weer gaan werken lijkt mij altijd beter, dan maar thuis te blijven. Je kunt ook weer doorgroeien in functie en/of salaris. 

Hou oud zijn je kinderen? Krijg je nog alimentatie voor ze? Dit kun je evt ook laten herberekenen,  maar ik weet niet of dat hier van toepassing is. 

Bij thuiszitten bouw je geen pensioen op, dus het kan dat de langere termijn gunstiger is ook al lijk je nu minder over te houden. En kijk inderdaad of je iets kan vinden dat qua salaris beter bij je past.

Heel stom, maar het feit dat je wél een baan hebt zorgt ervoor dat jouw kinderen zelf ook een betere toekomst hebben en meer kans op goede schoolresultaten en een hoger schooladvies (aldus diverse onderzoeken die laten zien dat vooroordelen in de praktijk doorwerken, doe er je voordeel mee) 

Opnieuw trouwen met een man die graag een thuisblijfvrouwtje wil.

Waardeloos, die armoedeval. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt. Het is toch eigenlijk altijd beter om weer te gaan werken, ook als je in eerste instantie minder overhoudt (denk aan pensioen opbouw, sociale zekerheid, cv etc). Als je niet op de schopstoel zit, zou ik wel uitkijken naar een baan die in ieder geval perspectief biedt: dat je of door kan groeien binnen het bedrijf, of je netwerk uitbreiden, of (snel) perspectief op een hoger salaris, of een boost voor je cv.

Afgezien dat het goed is voor jezelf om je te blijven ontwikkelen en je een rolmodel bent voor je kinderen, zorg je ook voor pensioenopbouw. Het is maar de vraag hoe de AOW er over +25 jaar uit ziet.

ik snap niet hoe je het feit dat je de huur niet kan betalen oplost door te stoppen met werken. Kan je dat uitleggen?
Hoe oud zijn je kinderen nu? Gaan ze (straks als jij weer werkt) naar de BSO? Daar kan je kinderopvangtoeslag voor krijgen. Of zijn ze groot genoeg om zichzelf op te vangen na schooltijd? Recruitment is een soort moderne mensenhandel. Als je daar weg van kan blijven dan help je jezelf. Solliciteer gewoon direct bij bedrijven waar je zou willen werken. Dat is veel effectiever. Nog effectiever is om (bijv. via LinkedIn) op te zoeken waar je oud collega's tegenwoordig werken en te informeren of ze daar nog mensen zoeken.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

19-07-2021 om 21:18

Ik snap wat je wilt zeggen qua inkomen en achteruit gaan. Ws door je huur zorg toeslag en Kgb die je krijgt heb je met je uitkering een bepaald inkomen. 
Andere kant is als je gaat werken dat je jezelf ontwikkeld en ook onder de mensen/ collega's komt. Pensioen bouw je op en bijvoorbeeld Vakantiegeld. 

Wat ik niet snap in je post: je kunt huur niet betalen en stopt met werken? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.