Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

tips tegen uitstelgedrag

Goededag,

Weet iemand een handige web-site met tips (eventueel cursus) tegen uitstelgedrag?

Ik wil liever geen filmpjes kijken.

Oja, ik ben met een voltijd opleiding bezig, als dat nog uitmaakt.

haarklover

haarklover

11-11-2025 om 10:02 Topicstarter

(en ik weet dat de eerste tip is: hang niet zo lang op het forum!)

haarklover schreef op 11-11-2025 om 10:02:

(en ik weet dat de eerste tip is: hang niet zo lang op het forum!)

nee dat is geen tip want naar het forum gaan ís een schoolvoorbeeld van uitstelgedrag. 

ik herken het dus dit is een ordinaire TvP

Is het uitstelgedrag of is de balans werk ontspanning niet in evenwicht 😜

https://waitbutwhy.com/2013/10/why-procrastinators-procrastinate.html

Deze is fantastisch om te begrijpen wat er gebeurt bij uitstelgedrag.

Ik heb het neerzetten van de kerstbomen niet uitgesteld. Als ik belangrijke motieven had gehad om dat wel te doen dan had ik dat wel gedaan. Ik heb dus een soort afweging gemaakt. Van belang hierin is: als je ergens zin in hebt dan is dat een belangrijk signaal, en je loopt de kans dat dat overgaat als je het uitstelt. Dus ik stond echt te trappelen in de startblokken.

Ook makkelijke dingen stel ik soms uit: een handwerk heb ik afgemaakt, ingeraamd en de eerste pogingen om een lijstje te maken vielen tegen dus ligt hij nog steeds zonder lijst op de bank. De reden is dat de spanning weg is: hij is leuk geworden, eigenlijk best heel erg mooi, maar ik heb geen plek voor hem die precies goed is. Dus de motivatie is gering, zeker nu de spanning is weggevallen. Een "klus" blijft achter.

Soms stel ik iets uit waar geen moeilijkheidsgraad in zit, of juist een te hoge moeilijkheidsgraad.

ik hoop dat dit helpt om jouw eigen motieven te vinden.

Mijn persoonlijke leken-tips (of ervaringsdeskundigen-tips) zijn: 
- Oefenen op kleine schaal. Dus niet meer dingen uitstellen zoals naar de wc gaan, water opzetten voor thee, een voorwerp opruimen. Dus veel succeservaringen opdoen. 
- Achterhalen waarom je hetgene uitstelt dat je uitstelt.

Bij mij werkt een lijstje maken, met wat ik gedaan wil hebben in 'n week. Niet overdrijven want het moet haalbaar zijn.

pommodoro timer aanzetten. eerst 25 minuten zitten en doorwerken en dan MOET je even pauze nemen

Weet je wanneer je last hebt van uitstelgedrag? Ik heb er vooral last van als ik niet weet hoe ik de taak moet aanpakken. Dat komt bij mij vaak voor als ik moe ben of als ik onvoldoende nou ja, weet wat ik moet doen. Ik kan dan geen beginnetje vinden.
Mijn truc is bij vermoeidheid: koffie of een dutje, een bad/douche, meditatie/yoga, eigenlijk alles dat mijn default mode network aanslingert. En bij niet helemaal weten waar te beginnen is mijn truc: iets heel kleins doen. Doe iets. Sla een boek open en lees twee regels. Of een alinea. 
In beide gevallen leg ik alles wat afleidt, weg uit de kamer. Meestal mijn telefoon en de katten 🐈‍⬛ 🐈 en dan geef ik mezelf een schouderklopje dat ik goed bezig ben.

Wat ik ook doe als onderdeel van mijn  ‘startroutine’ is niet alleen dingen wegleggen, maar ook klaarzetten. Ik zet een thermoskan thee, pak alles om fysiek comfortabel te zijn en dan pak ik mijn studieboeken. En dan staar ik ernaar hahaha totdat er iets op gang komt. 

Het klinkt heel simpel, maar bij mij helpt het om gewoon te beginnen met een kleine klus. Ik ben echt een uitsteller, maar dit helpt mij echt het beste. Als ik dan ergens mee bezig ben, kom ik vanzelf in een soort modus waarin ik aan de slag ga. 
Wel heb ik inmiddels geaccepteerd dat ik kennelijk lummel tijd nodig heb. En dat ik dan op andere momenten kan knallen.

haarklover

haarklover

11-11-2025 om 21:49 Topicstarter

Kaarslichtje schreef op 11-11-2025 om 17:51:

https://www.studietips.leidenuniv.nl/uitdoe.html

https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/professionalisering/hoger-onderwijs/academische-vaardigheden-voor-studenten/studietips/ben-ik-nou-een-uitsteller-of-toch-niet

Hier wat tips.

Heeft je opleiding geen Studiecentrum die cursussen geeft?

Op het moment blijkbaar niet... Terwijl het de grootste universiteit van de stad is!

Maar bedankt voor de tips!

haarklover

haarklover

11-11-2025 om 21:50 Topicstarter

Dit vond ik ook wel een lekker overzichtelijk verhaal (in de bijlage).
https://www.inholland.nl/onderzoek/publicaties/10-tips-om-uitstelgedrag-te-overwinnen

haarklover

haarklover

11-11-2025 om 21:53 Topicstarter

Bedankt voor alle tips.

Ik denk dat vooral belangrijk is dat ik geen afleiding heb (dat is lastig, want veel opdrachten zijn op de computer, en de meeste informatie ook).

En ik denk ook wel dat ik soms op gang komen moet, als ik met iets kleins begin ga ik meestal wel zin krijgen.
(dus niet wachten op zin of inspiratie, gewoon om 8.45 beginnen. Nou ja, 9.00.... of 9.15)

Schoondochter schreef op 11-11-2025 om 11:19:

https://waitbutwhy.com/2013/10/why-procrastinators-procrastinate.html

Deze is fantastisch om te begrijpen wat er gebeurt bij uitstelgedrag.

Het is alleen veel te lang. Bij de introductie was ik al afgehaakt. Kun je ook in tien woorden samenvatten wat de clou is?

Ik ben een echte uitsteller, geen neppe op zoek naar bevestiging. Uiteindelijk gebeuren dingen bij mij wel, maar pas als normale mensen zich al weken aan een bepaalde situatie geërgerd zouden hebben. De nood moet dus hoog zijn. Voor mijn werk doe ik dingen zodra ze gevolgen gaan hebben of ik er last van krijg als het niet gebeurt.

Voor een opleiding doe ik dus dingen ook alleen als het echt moet. Ik heb mijn scriptie (hbo) in drie weken in elkaar gejast. Daar heb ik mezelf dus echt voor moeten afzonderen. Stok achter de deur was dat ik niet mee kon met de diplomaronde als het op datum x niet af was.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.