Werk en Opleiding
MMcGonagall
13-08-2025 om 11:15
Samenwerken
In mijn nieuwe baan is het gebruikelijk om dossiers in koppelverband op te pakken. Sowieso moet ik voor een van mijn hoofdtaken (50%) samenwerken met een vaste collega. Inmiddels heb ik al gemerkt dat dat met sommige collega’s beter gaat dan met anderen. Ik pak dingen snel op, bedenk een aanpak en probeer het zo snel mogelijk af te ronden. Het best werkt het (dus) samen met collega’s die ook graag een beetje doorwerken en (vooral) doen wat ze moeten doen op het moment dat dat kan/moet.
Helaas is mijn partner voor het 50%-deel uit ander hout gesneden. Waar ik snel tot de kern kom en over details heenvlieg, is hij een diepgraver. Sowieso moet hij eerst een tijd nadenken over een aanpak en gaat dan (kennelijk) voor- en nadelen afwegen, waar ik vaak direct al een richting kiest.
Het een is niet beter dan het ander, houd ik mezelf voor. Ik geef direct toe dat ik soms achteraf bedenk dat ik essentiële punten meer aandacht had moeten geven. Dat is dan meestal wel te herstellen, dus dat risico neem ik op de koop toe.
Desondanks erger ik me eraan. We doen het nu zo dat ik de taken verdeel en hem uitzoekklusjes geef (dat doet hij ook liever), maar vervolgens komt er dus wekenlang geen update. Als ik er dan naar vraag, moet hij altijd nog even dit of even dat. Een andere oplossing is zoveel mogelijk zelf doen, maar dat heeft natuurlijk ook nadelen.
Kortom, de ideale manier heb ik nog niet gevonden. Toevallig had ik het er gisteren over met een collega met wie ik wel goed kan samenwerken. We werken beide samen met een andere collega die ook niet echt van het doorpakken is. Ik heb dat in mijn dossier met diegene nu wat losgelaten, met als gevolg dat het stil ligt tot medio september. Daar komt geen brand van, maar het is wel verschrikkelijk irritant.
Hoe zou je dat anders of beter kunnen aanpakken?
Poezie
13-08-2025 om 11:27
Mijn collega en ik hebben ook zo'n flow. Ik vat het op als een mooi leerproces voor beiden.
Courage
13-08-2025 om 12:25
Jullie kunnen niet wisselen van collega?
Ik zou dit ook heeeeel lastig vinden, ben ook zoals jij. Gelukkig word ik als ZZP'er vaak juist ingehuurd op die kwaliteiten. 
Wat je misschien kan doen is duidelijke deadlines met je collega afspreken. Dus even een outline van het dossier: wanneer is welk ding uitgezocht, welke taak afgerond etc. Kenbaar maken aan je collega dat het voor jou belangrijk is om deadlines te halen. En na de verdeling en planning het loslaten. Er vervolgens op terug komen als een volgend moment (datum) in het dossier/project is behaald of zou moeten zijn.
Ik zou dat dan ook in jullie agenda's inplannen, 'oplevering taak/uitzoekpunt X dossier Y'.
Zoiets.
Maar eerlijk: het liefst zou ik me aan zo'n samenwerkingsverband proberen te onttrekken.
Diezijnvanmij
13-08-2025 om 12:31
Het klinkt alsof je met een 'groene collega' te maken hebt (DISC profiel). Deze types nemen de tijd om keuzes te maken, willen een compleet beeld hebben voordat ze tot actie overgaan. Jij klinkt meer geel/rood, dat schuurt inderdaad.
Waar jij je voordeel uit kunt halen: Groene types zijn ook mensgericht en teamplayers. Als jij daarop focust in je communicatie/samenwerking, lukt het misschien om wat sneller schot in de zaak te krijgen.
Verder: Ik denk dat je conclusie dat het een niet beter is dan het ander klopt. Dit is daarom bij uitstek een hele goede situatie om iets van je collega te leren, maar ook jouw valkuilen positief te ontwikkelen. Als jullie wel lekker gaan samenwerken zijn jullie kwalitatief waarschijnlijk een veel beter duo dan 2 rood/gele types samen.
Kampeerder
13-08-2025 om 12:45
Courage schreef op 13-08-2025 om 12:25:
Jullie kunnen niet wisselen van collega?
Ik zou dit ook heeeeel lastig vinden, ben ook zoals jij. Gelukkig word ik als ZZP'er vaak juist ingehuurd op die kwaliteiten.
Wat je misschien kan doen is duidelijke deadlines met je collega afspreken. Dus even een outline van het dossier: wanneer is welk ding uitgezocht, welke taak afgerond etc. Kenbaar maken aan je collega dat het voor jou belangrijk is om deadlines te halen. En na de verdeling en planning het loslaten. Er vervolgens op terug komen als een volgend moment (datum) in het dossier/project is behaald of zou moeten zijn.
Ik zou dat dan ook in jullie agenda's inplannen, 'oplevering taak/uitzoekpunt X dossier Y'.
Zoiets.
Maar eerlijk: het liefst zou ik me aan zo'n samenwerkingsverband proberen te onttrekken.
Dit!
En dan zo plannen dat de ander dingen ruim op tijd aan jou aanlevert zodat je zelf nog tijd hebt om die dingen te verwerken/of wat je er dan ook mee moet.
Als ik op vrijdag iets moet met gegevens die ik van een andere moet krijgen dan heb ik die gegevens graag uiterlijk dinsdag in mijn bezit. Dan heb ik woensdag en donderdag nog om het te verwerken. Dit om te voorkomen dat ik dat buiten werktijd moet oppakken.
Gelukkig zijn dit soort dingen maar een klein deel van mijn werk.
Courage
13-08-2025 om 14:20
Diezijnvanmij schreef op 13-08-2025 om 12:31:
(...)
Verder: Ik denk dat je conclusie dat het een niet beter is dan het ander klopt. Dit is daarom bij uitstek een hele goede situatie om iets van je collega te leren, maar ook jouw valkuilen positief te ontwikkelen. Als jullie wel lekker gaan samenwerken zijn jullie kwalitatief waarschijnlijk een veel beter duo dan 2 rood/gele types samen.
Ik ben heel benieuwd of de mensen die schrijven dat je samen een goed duo kan vormen, zelf 'groen' zijn of juist 'rood' of 'geel'. 
Het punt bij mij is dat ik zowel analytisch sterk ben als snel knopen kan doorhakken. Dus ik doorzie bijvoorbeeld vaak snel wat de klant (echt) wil óf waar de klant onduidelijk op is en vraag dan metéén door. Daar waar een ander zijwegen in gaat die niet ter zake doen.
(ik heb nu overigens de samenwerking met een specifieke collega voor ogen, ik zeg niet dat het áltijd zo werkt, of dat je nooit een prima duo kan vormen).
MMcGonagall
13-08-2025 om 14:37
Courage schreef op 13-08-2025 om 14:20:
[..]
Ik ben heel benieuwd of de mensen die schrijven dat je samen een goed duo kan vormen, zelf 'groen' zijn of juist 'rood' of 'geel'.
Het punt bij mij is dat ik zowel analytisch sterk ben als snel knopen kan doorhakken. Dus ik doorzie bijvoorbeeld vaak snel wat de klant (echt) wil óf waar de klant onduidelijk op is en vraag dan metéén door. Daar waar een ander zijwegen in gaat die niet ter zake doen.(ik heb nu overigens de samenwerking met een specifieke collega voor ogen, ik zeg niet dat het áltijd zo werkt, of dat je nooit een prima duo kan vormen).
Dat is ook wel een beetje mijn probleem. Het is gebleken dat ik hoogbegaafde trekjes heb, waar je in de praktijk niets van merkt maar die in mijn huidige werk wel opvallen. Je kunt me bij wijze van spreken bij een vreemde casus betrekken, die ik dan binnen een half uur oplos. Op de details na, want daar ben ik minder sterk in.
Mijn collega is overigens op het sociale vlak veel beter, zo’n type die ieders beste vriend is. Hij vindt dat ik anderen meer ruimte moet geven om ook hun inbreng te hebben omdat er dan soms zaken naar voren komen die ik niet in mijn korte denkraam heb meegenomen 
rionyriony
13-08-2025 om 15:36
"Better safe than sorry" versus "doorpakken en achteraf bijsturen".
Het moet aantoonbaar zijn welke strategie het meeste oplevert. Met cijfers. Arbeid en tijd kosten geld maar ook het later bijsturen. En ongeduldige klanten zijn ook een risico. Die kunnen afhaken als ze zien hoe lang het gaat duren of slechte reclame gaan maken, terwijl snelle levering maar reparaties achteraf ook geen professionele indruk maken.
Joszy
13-08-2025 om 15:50
Ik heb ooit een collega gehad die meer was van het alles overdenken, onderzoeken etc. Ik ben ook meer de doorpakker. Wij vulden elkaar echt geweldig aan. Als je twee types als mijn collega had gehad, was er niks van de grond gekomen. Maar als je twee types zoals ik had gehad was je constant bezig geweest met herstellen van dingen waarvan je achteraf denkt; oja dat hadden we ook wel kunnen zien aankomen.
Wij konden het ook gewoon uitspreken naar elkaar. Al vrij snel de constatering dat we dingen anders aanpakken en dat we graag van elkaars sterke kanten wilden profiteren. Zij kon bij mij soms even op de rem trappen en ik kon ook soms tegen haar zeggen dat we nooit alles vooraf kunnen bedenken en toch gewoon moeten beginnen en de problemen onderweg wel op konden lossen.
Maar dat werkt wel alleen als je allebei de verschillen ziet en zeker ook ziet dat allebei de manieren positieve en minder positieve kanten hebben. En niet jezelf hoeft voor te houden dat je eigen manier niet beter is dan die van de ander, maar oprecht vindt dat het echt alleen verschillend is en niet beter of slechter
Diezijnvanmij
13-08-2025 om 19:16
Courage schreef op 13-08-2025 om 14:20:
[..]
Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik ben ontzettend geel-rood en groen is absoluut mijn allergie ![]()
Courage
13-08-2025 om 20:10
Diezijnvanmij schreef op 13-08-2025 om 19:16:
[..]
Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik ben ontzettend geel-rood en groen is absoluut mijn allergie

En je hebt zelf ervaring met het succesvol vormen van een duo met 'groen'?
Diezijnvanmij
13-08-2025 om 21:11
ja, een paar keer wel gelukt en een paar keer niet gelukt. En het blijft een uitdaging (met nieuwe groene collega’s waar ik nog geen modus operandi mee heb gevonden). Maar ik vond dit wel super leerzame samenwerkingen waar ik zelf ook door gegroeid ben.
mana_sutiyuq
13-08-2025 om 21:14
het kan ook met neurodiversiteit te maken hebben.
Dat het brein van die ander net anders werkt dan dat van jou en dat is in werksituaties vaak heel aanvullend op elkaar, daar kun je als team heel goed gebruik van maken.
Dit is een masterclass die het heel goed uitlegt.
Boarn
14-08-2025 om 05:01
Diezijnvanmij schreef op 13-08-2025 om 12:31:
Het klinkt alsof je met een 'groene collega' te maken hebt (DISC profiel). Deze types nemen de tijd om keuzes te maken, willen een compleet beeld hebben voordat ze tot actie overgaan. Jij klinkt meer geel/rood, dat schuurt inderdaad.
.
Ik vermoed dat je voorkeurskleur 'blauw' bedoeld, het analytische onderzoekende type.
Dit lijkt me nu typisch z'n ding om eens met je team te bespreken. Wat is het beste voor het resultaat. Dat er 2 dezelfde types naar kijken of juist 2 tegenovergestelde types. Moeten jullie elkaars tegenpolen zijn of juist complimenteren. Waar is de organisatie en het dossier mee geholpen. Mooi vraagstuk voor teamcoaching. Ik denk dat als jullie hier eens induiken en open naar kijken, en bespreken dat jullie er als team ook beter van worden. Als ik leidinggevende was zou ik het interessant vinden om zo iets met mn team te onderzoeken om zo tot het beste resultaat te komen.
Zeespiegel
14-08-2025 om 06:35
het probleem waar je echt tegenaan lijkt te lopen volgens je topic, is dat de ander dingen te laat aanlevert. Zoals Courage al noemt, zou je dat op kunnen lossen met een gezamenlijke planning.
Verder geef je aan, dat de ander dieper gaat, in het voorbereidende werk. Als de kracht van je collega daar ligt, zou ik aanbevelen je collega daar ook de ruimte voor te geven.
De meeste mensen vinden het fijner samen te werken met iemand zoals zichzelf.
Jouw collega ervaart waarschijnlijk dat je over hem/haar heenloopt, iedere keer dat je zonder iets te overdenken maar even alleen start. En is daardoor misschien ook minder geneigd aan jouw eisen te voldoen.
Diezijnvanmij
14-08-2025 om 15:33
Boarn schreef op 14-08-2025 om 05:01:
[..]
Ik vermoed dat je voorkeurskleur 'blauw' bedoeld, het analytische onderzoekende type
nee, ik bedoel groen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.